PDA

View Full Version : Bias



johantipker
25 augustus 2006, 13:43
Na het uitgebreid inlezen op het subjekt heb ik vandaag zelf de bias van mijn HRDL gecheckt...

http://studentweb.eku.edu/justin_holton/bias.html#letsdoit

de eerste meting gaf -50mV aan, biaspotmeter stond helemaal dicht, hij is dus af fabriek ijskoud gebiast, ik heb 'm maar es op -60mV, klonk al stuk warmer...

eng klusje, zo vlak bij die dikke caps

Negative K3 fan
25 augustus 2006, 14:57
heb je daarbij de dissipatie wel in de gaten gehouden?

johantipker
25 augustus 2006, 15:47
aangezet, ff oplaten warmen, gemeten, voltage ingesteld, half uurtje laten draaien op redelijk volume, nog ff gemeten

meten/ biassen in ruststand, dus zonder sound uit de speaker,moet ikverder nog wat doen?

johantipker
25 augustus 2006, 15:56
dat heeft ie idd niet gemeten, zelfs geen shunt gebruikt.... gewoon een handleiding for dummy's gelezen en aan de gang gegaan...

kan ik nu een gratis barbeque krijgen?

johantipker
25 augustus 2006, 16:23
je moet ergens beginnen....anders ga je ook nooit wat begrijpen... maar elke feedback = welkom

SimonS
25 augustus 2006, 17:17
Je gaat toch ook niet zomaar aan een stelschroefje draaien van een auto om te kijken wat er gebeurt? Eh..... neem ik aan.

lijkt mij anders best leuk om te doen :)

H.Manback
25 augustus 2006, 17:42
't valt me op dat velen de basis alvast overslaan en gelijk maar gaan sleutelen. Zonder te weten waar men mee bezig is. Als je zo graag het wilt leren. Uitstekend, maar probeer dan eerst het te begrijpen. Je gaat toch ook niet zomaar aan een stelschroefje draaien van een auto om te kijken wat er gebeurt? Eh..... neem ik aan.

Die heb je altijd ja, maar ik wil wel 1 kleine kanttekening plaatsen. Ik vind ook inderdaad dat je bij dit soort dingen (vooral bij het gevaar van hoogspanning) dat je eerst moet proberen te begrijpen hoe het werkt, en waar je mee bezig bent. Alleen op gegeven moment moet je toch echt gewoon aan de slag, want daar leer je weer zoveel sneller van!

Bij pedaaltjes van 9V kan dat vrij snel, aangezien je toch weinig gevaarlijks kan doen. Er kan wel eens wat magische rook uit een led of IC ontsnappen, maar voor de rest loop je toch niet echt gevaar. Wat het belangrijkste is, is dat je de basis weet, dingen als de wet van ohm, wat doet een transistor, wat doet een diode, dat soort dingen. Dat is dan meer om er voor te zorgen dat je niet al gelijk tegen een muur aan loopt en niet weet wat je moet doen. Bij versterkers komen heel andere dingen aan de orde, zoals waar komen hoge spanningen op te staan, waar blijft spanning op staan als je de versterker uti zet, en zoals de topic starter, hoe weet je hoeveel vermogen je buis opstookt.

Hoogspanning is nu niet bepaald iets waar je mee moet gaan kloten op goed geluk...

johantipker
25 augustus 2006, 19:22
't valt me op dat velen de basis alvast overslaan en gelijk maar gaan sleutelen. Zonder te weten waar men mee bezig is. Als je zo graag het wilt leren. Uitstekend, maar probeer dan eerst het te begrijpen. Je gaat toch ook niet zomaar aan een stelschroefje draaien van een auto om te kijken wat er gebeurt? Eh..... neem ik aan.


Nu tref je me diep in mijn ziel Nico!

Ik heb weleens de ontsteking van mijn auto gefixt...... eh van de regen in de drup dus.... met veel moeite hortend en stotend naar de garage gereden,
alwaar de aanwezige turkse monteur hevig ontstemd uitriep: "als je daar nog eens met je poten aanzit.....!."

overigens hielp ie me gratis weer op weg .... :jam: :blast: :seriousf:

maar goed, I get your point, ik moet gewoon bij mijn eigen vak blijven: gitaarspelen

Chris Winsemius
25 augustus 2006, 19:55
Na het uitgebreid inlezen op het subjekt heb ik vandaag zelf de bias van mijn HRDL gecheckt...

http://studentweb.eku.edu/justin_holton/bias.html#letsdoit

de eerste meting gaf -50mV aan, biaspotmeter stond helemaal dicht, hij is dus af fabriek ijskoud gebiast, ik heb 'm maar es op -60mV, klonk al stuk warmer...

eng klusje, zo vlak bij die dikke caps

Hoi Johan

Pretty ok maar wat aan de koude kant maar nu op de specs die Fender zelf in het schema aangeeft.

Voor alle "deskundigen": er worden in deze amps 1 gezamelijke bias-meet-weerstand gebruikt :D

johantipker
25 augustus 2006, 20:40
En dat behelst?

Dat ie toch afregelbaar voor en door dummies? :o

Chris Winsemius
25 augustus 2006, 20:52
'k Had 't niet goed gelezen...

Je hebt het overleefd en de klank is beter geworden: goed!

bert k
25 augustus 2006, 22:55
Doen we nu niet een beetje al te beschermend als het om biassen gaat? Het is geen rocket science, weet je, en topicstarter komt toch goed voorbereid over. Geef gewoon die tips, en doe niet zo geheimzinnig.


Even de hoogspanning aanraken is dan een prachtig leermoment... :D (Grapje, niet doen)

johantipker
26 augustus 2006, 00:05
Kijk daar kan ik nou weer ff flink mee aan de studie!

Het is natuurlijk niet zo mojo, maar kan er geen "self-diagnosing" chip/processor in een buizenbak ingebouwd worden, net zoals je tegenwoordig in veel auto's hebt, fijn via USB uitleesbaar op je PC met mooie grafiekjes, dummy proof,foutmeldingen ("burn baby burn" dat ie dan ook automatich een ambulance belt) geintegreerde magnetron funktie...enz enz

wellicht krijg je dan wel weer het fenomeen van dat de amp het niet doet, omdat z'n processor vastliep en dan wordt het toch nog van een hoog Line6 caliber maar dat mag eigenlijk de pret niet drukken....... :D

Chris Winsemius
26 augustus 2006, 00:28
Kijk daar kan ik nou weer ff flink mee aan de studie!

Het is natuurlijk niet zo mojo, maar kan er geen "self-diagnosing" chip/processor in een buizenbak ingebouwd worden, net zoals je tegenwoordig in veel auto's hebt, fijn via USB uitleesbaar op je PC met mooie grafiekjes, dummy proof,foutmeldingen ("burn baby burn" dat ie dan ook automatich een ambulance belt) geintegreerde magnetron funktie...enz enz

wellicht krijg je dan wel weer het fenomeen van dat de amp het niet doet, omdat z'n processor vastliep en dan wordt het toch nog van een hoog Line6 caliber maar dat mag eigenlijk de pret niet drukken....... :D

Goed idee! :D

@BertK:
In de HotRods zit 'n biaspot en op de bijgeleverde schema's/layout is de "Fender bias instelling" aangegeven, deze zijn ook te vinden op de website van Fender.
De aangegeven waardes zijn nog vrij koud maar MEESTAL warmer/beter dan de instelling vanuit de fabriek. Meestal bias ik ze IETSJE warmer voor wat meer warmte en sustain.

Bias-instellingen verschillen trouwens sterk per merk/type versterker, 'n standaard zoveel % regel gaat helaas niet altijd op.

Frits van Mourik
26 augustus 2006, 00:41
Kijk daar kan ik nou weer ff flink mee aan de studie!

Het is natuurlijk niet zo mojo, maar kan er geen "self-diagnosing" chip/processor in een buizenbak ingebouwd worden, net zoals je tegenwoordig in veel auto's hebt, fijn via USB uitleesbaar op je PC met mooie grafiekjes, dummy proof,foutmeldingen ("burn baby burn" dat ie dan ook automatich een ambulance belt) geintegreerde magnetron funktie...enz enz

:D

Beetje OT, maar ow, wąt een ding:
Er is/komt een buizenmengtafel (kwijl) met ingebouwde GSM, die de fabrikant belt, als er wat mis is...
http://www.tubetube.de/vintec/c3_pic_E.htm
Vooralsnog even doorsparen.

Frits van Mourik
27 augustus 2006, 01:40
Zo'n twintig jaar geleden paste SA "digitale technieken" al toe in z'n solidstate-versterkers.
De onvolprezen aktieve BlueBox, bijvoorbeeld.
Bij een array kon je volume en eq van iedere box met een remote regelen.
Je kon zelfs uitlezen, hoe en hoelang de amp was gebruikt.
Gemakkelijk voor het bonnetje van het verhuurbedrijf...

johantipker
27 augustus 2006, 18:53
die dingen waren toen state of te art idd, net als dat masterblaster spul...
heb dat toen als wel eens gehuurd, was een openbaring tav van de toen nog veel in omloop zijnde glijbanen.