PDA

View Full Version : Instapmodel.. hulp nodig bij keuze



thomasg
25 augustus 2006, 13:11
Hallo daar,

Ik wil gaan beginnen met elektr. gitaar spelen. Ben linkshandig en ik zoek een goed/affordable instap model..

ik kwam deze aanbieding (http://www.mainmusic.nl/mainmusic.asp?shopprodukt=4122) tegen

wat zeggen jullie? doen? of is het geen slimme zet..

bij voorbaat dank

peace. T.

Nickname
25 augustus 2006, 13:18
Doe het alsjeblieft niet, stagg is zon goedkoop rotmerk van noord-surinaams waaibomenhout :stop: . Kijk liever iets verder rond voor een squier of dean of ibanez, die bieden 10x meer waar voor hun geld dan die stagg. :)

P.s: aangezien je aangeeft dat je een beginner bent, is het misschien ook eens goed om na te denken of je niet rechts gitaar wilt leren spelen. Op het begin is het misschien even wennen maar dan heb je nu en zeker later veel meer keus qua gitaren ;) Heel veel linkshandigen spelen namelijk toch gewoon rechtshandig gitaar. :satisfie:

ixque
25 augustus 2006, 13:37
Jup, gewoon rechtshandig gaan spelen als het kan. Ik ben ook linkshandig, en als ik vroeger luchtgitaar speelde deed ik dat ook altijd links. Toen ik eindelijk een echte gitaar in me handen kreeg gedrukt was ie rechts. Het is eventjes wennen (en stiekum speel ik soms onbewust nog steeds links luchtgitaar), maar je hebt later veel meer keus qua gitaren.

yanto
25 augustus 2006, 13:48
Ja ben ook een linkshandige, rechtshandige gitaarspeler... of is het andersom. Het scheelt later idd in gitaarkeuze en in prijs omdat linkshadige modellen soms met een meerprijs worden aangeboden.
En het maakt het ook makkelijker om ff op een gitaar van een vriend te spelen of bij jamsessies snel een gitaar te lenen.

thomasg
25 augustus 2006, 14:01
bedankt voor jullie tips!
ik zal er dan nog maar eens over gaan nadenken.. ben alleen bang dat het in het begin veel van mijn speel plezier gaat bederven..
en jimi was toch ook een lefty? :hippie:

Nickname
25 augustus 2006, 14:03
bedankt voor jullie tips!
ik zal er dan nog maar eens over gaan nadenken.. ben alleen bang dat het in het begin veel van mijn speel plezier gaat bederven..
en jimi was toch ook een lefty? :hippie:

Jep.. en die had hetzelfde probleem, hij kocht ook niet voor niks een rechtshandige gitaar.. okee.. hij hield em vervolgens ook ondersteboven maar dat zijn maar details :D Maar vooral als beginner, begin gewoon rechts, heb je later echt veel meer profijt van :)

Rude Perception
25 augustus 2006, 14:13
Ik weet niet of dat zo een goed idee is. M'n broer speelt geen gitaar, maar als hij soms wat probeert op mijn rechtshandige gitaar klinkt t nergens naar. Die bewegingen zijn zo ongelovelijk houterig, en vooral ongecoordineerd, dat hij niet normaal kan aanslaan.

Verder ken ik nog 1 iemand die linkshandig is en rechtshandig speelde. Hij is later overgestapt op linkshandig, omdat hij niet verder kwam. Zijn aanslag was zo slecht dat hij soms bloedende handen had van de snaren.
Hij moest dus na een paar jaar (iets van 3 of 4 ofzo, geloof ik) helemaal opnieuw beginnen, omdat het niet ging.

Ik denk niet dat het verstandig is om hem rechtshandig te laten spelen.
Het zal er ook aan liggen hoe extreem linkshandig je bent. Sommige mensen zijn iets meer linkshandig dan rechtshandig, anderen kunnen alleen dingen met links en heel weinig met rechts.

Snarx
25 augustus 2006, 14:14
Ik ga eventjes tegendraads doen, maar als je links bent, speel dan ook gewoon links. Er is niet zoveel verschil met rechtshandigen, in mijn ogen enkel minder keuze in gitaren, ookal vind ik dat er genoeg te vinden zijn, en de gitaarahals zit lang de andere kant.
Oke, als je bij iemand komt die ook gitaar speelt en rechtshandig is, kan je er niet goed op spelen, het gaat, (bij mij tenminste, enkel moeilijke grepen lukken niet)
Ik ben ook links in mijn spel, en ben zo begonnen, en nooit geen spijt van gehad.
Ik zou zeggen, laat je niet ompraten, als je links wil spelen, doe da, als je rechts wil spelen doe dat dan.

vester86
25 augustus 2006, 15:59
ben je linkshandig, speel je linkshandig. je gaat toch ook niet rechtshandig schrijven als je linkshandig bent?

oaf
25 augustus 2006, 17:27
ben je linkshandig, speel je linkshandig. je gaat toch ook niet rechtshandig schrijven als je linkshandig bent?

ik zeg amen!
ik ben links en speel links, ik heb wel net als jimi een rechtshandige gitaar die ik omgedraaid bespeel zegmaar. maar dit is een es335 en die is symetrisch en ik heb ook geen last van de knopen!!
maar als je gaat kijken in winkels is er best veel linkshandig.. kijk eens bij 'dirk de witte' in amsterdam die hebben redelijk wat linkse gitaren of bij nederland muziek in almere!!
oaf

Zino Z
25 augustus 2006, 18:33
Jimi Hendrix was juist andersom... hij is rechthandig en speelt linkshandig op rechtshandige gitaar(poeh) toch? :gitarist:

Herman
25 augustus 2006, 18:39
Even een beetje offtopic, maar ligt het aan mij, of klopt die aanbieding ook niet qua versterker, het schijnt om een vulcano te gaan, maar er staat een bogey plaatje bij.. :s

Yapser
25 augustus 2006, 18:54
Stagg is echt brandhoud met wat draadjes erin, iets wat voor pickups door moet gaan en wat snaren erop. Die Volcano versterker is kattenkak omgesmolten tot plastic met een speakertje van Lenco-kwaliteit en een distortion waarvan je spontaan in je broek piest. Het ziet er overigens naar uit dat de Bogey exact hetzelfde is met een ander labeltje erop.

Mijn tip: ga naar de Feedback en koop voor 230 euro een Ibanez GRG170DXL. Da's een degelijke beginnersgitaar die niet al te zwaar speelt. Koop voor een ander leuk bedrag een leuk versterkertje erbij (en als beginner hoef je echt geen buizenbak, mijn tip, een Spider2 15Watt). Ben je wel wat meer kwijt, maar het is het waard.

En dat gezeur met 'koop een rechthandige': Spelen jullie ook zomaar ff snel even goed op een lefthand? Nee. Schrijven jullie even goed met jullie linkerhand? Nee. Ben je -echt- links, dus is je linkerhand ook veel 'sterker' (bij rechtshandigen is dat overduidelijk de rechter hand): Koop dan in godsnaam een linkshandige.

/end of rant ;)

Pun
26 augustus 2006, 03:30
Geen Stagg nemen, dat is zeker.

Kijk ook eens naar een London City of zo, die zijn best goed, en ook nog wel betaalbaar.

Wat betreft versterkertje kun je kijken naar een Roland Cube-je, zijn leuke versterkertjes om mee te beginnen.

Wat betreft linkshandig/rechtshandig spelen, kijk gewoon wat jij van nature het fijnste vindt, en volg dat. Dan zul je er veel meer plezier in hebben.
Wat betreft het argument dat je met je links hand dan makkelijker akkoorden kan pakken (wat vast wel hier langs is gekomen, heb nog niet helemaal het topic door gelezen), dat is tot op zekere hoogte waar. Echter is het wel zo, dat akkoorden pakken wat mij betreft het makkelijkere gedeelte is van gitaar spelen. Ja, je zult er even mee moeten stoeien, maar uiteindelijk is akkoorden leren gewoon "uit je hoofd stampen", terwijl je met de aanslaghand er veel meer gevoel mee in moet leggen. Ik weet in ieder geval van mijzelf dat ik niet genoeg ritme geval heb in mijn rechterhand om fatsoenlijk rechtshandig te spelen. Ik heb het wel geprobeert, maar het bederft gewoon het spelplezier voor mij.
En dan er bij, als het zoveel beter is als linkspoot om rechtshandig te spelen, waarom spelen al die rechtspoten dan niet linkshandig?

Of te wel, gewoon doen wat voor jouw het beste voelt, dat zal je uiteindelijk het meeste speelplezier geven. De keuze-hoeveelheid in gitaren en dergelijke zijn uiteindelijk alleen maar bijzaken, het speelplezier is het belangrijkst.

yanto
26 augustus 2006, 16:14
Gitaar leren spelen is moeilijk en volgens mij maakt het niet uit hoe je dan begint. Links of rechthandig. Ik ben rechtshandig gaan spelen vanwege de eerder genoemde voordelen.
Verder kloppen de argumenten in zekere zin. Ben je links is je linkerhand sterker en dit helpt bij je linkerhand techniek zoals legato en bends waar veel naast techniek ook kracht voor nodig is. Maar je kan ook zeggen dat je ritme gevoel in je linker hand zit en het beter is om toch linkshandig te gaan spelen.


Jimi Hendrix was idd rechtshandig, Mark Knopfler is links en speelt rechtshandig. Beide zijn er niet slechter door gaan spelen.

Ik ben blij met mijn keuze en wordt op geen enkele manier belemmerd in mijn spel. En btw je hoeft niet te kiezen allebei kan ook. Kijk maar naar Michaelangelo ;-)

jimihattricks
26 augustus 2006, 17:44
n instapmodel?

http://www.scapino.nl/data/producten/WL-011-5794-00.jpg

Kaïn
26 augustus 2006, 19:40
Haha, ik lig werkelijk krom......

Anyway, geen stagg natuurlijk hea ;) Geen goed plan. En inderdaad doe jezelf een lol en speel op een rechtshandig model. Uiteindelijk gebeurt toch de fijne motoriek in je linkerhand, en niet je rechter. Ben zelf ook ontzettend links, maar speel op een "rechtshandige" gtaar. Het maakt geen drol uit, dus doe jezelf een lol en leer rechts spelen!

iwamoto
26 augustus 2006, 19:49
ik moet het gewoon weer posten he! hier moet echt een sticky van worden gemaakt vind ik!

http://img430.imageshack.us/img430/4201/staggvoorlichtingvt4.jpg

thomasg
28 augustus 2006, 23:50
bedankt voor alle posts!
heb er veel aan!
ik ga voor linkshandig maar wel zoeken naar een ander model, dan toch maar liever wat meer opzij zetten.

peace

oaf
29 augustus 2006, 21:05
Jimi Hendrix was juist andersom... hij is rechthandig en speelt linkshandig op rechtshandige gitaar(poeh) toch? :gitarist:

sorry maar jimmy was links.. en heeft een rechts handige strat om gedraaid!
alleen zijn er nu hendrix gitaren voor rechts handig speciaal voor de hendrix liefhebbers

kijk hier maar
http://www.youtube.com/watch?v=4dkuSK1GoyQ

pietros
29 augustus 2006, 21:46
sorry maar jimmy was links.. en heeft een rechts handige strat om gedraaid!
alleen zijn er nu hendrix gitaren voor rechts handig speciaal voor de hendrix liefhebbers

kijk hier maar
http://www.youtube.com/watch?v=4dkuSK1GoyQ
je snapt niet wat ze zeggen. jimi was rechtshandig MAAR speelde linkshandig op een rechtshandige strat. niet zo moeilijk toch ;)