PDA

View Full Version : P90s en potmeters



frekie
25 augustus 2006, 12:40
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/RE450%20006.jpg

Vraagje. Hebben potmeters en bedrading invoed op het geluid? In casu. Ik heb van mijn vakantiegeld een echte Richwood RE-450 jazzer gekocht. Gelijk GFS P90s erop gezet en een 012 setje flatwounds. Qua looks ben ik tevreden (op dat schuimrubber na dan...) qua geluid is het toch wat dun allemaal. De originele waarschijnlijk 500 K pots zitten er nog in. Of is het gewoon het P90 geluid, het zijn natuurlijk single coils.

Nickname
25 augustus 2006, 13:23
Je kan eens een setje 250k pots proberen, maar erg veel verstand heb ik er niet van. Maare... :o wat is het verhaal met dat schuimrubber???

hubert
25 augustus 2006, 14:18
inderdaad...absoluut 250 proberen....

Negative K3 fan
25 augustus 2006, 14:27
je zou het kunnen proberen, maar ik denk niet dat je daar in een keer een heel erg warm en vol klinkende gitaar door krijgt.

wat is er trouwens met dat schuimrubber???

nielsduursma
25 augustus 2006, 14:33
wat is er trouwens met dat schuimrubber???

volgens mij heeft ie dat omdat die p90 anders niet hoog genoeg komt.

Nickname
25 augustus 2006, 14:36
volgens mij heeft ie dat omdat die p90 anders niet hoog genoeg komt.

Dan kun je toch wel iets mooiers fabriceren dan een beetje schumrubber zeker? Ik vraag het me echt af want als je het aan mij vraagt vind iuk het er niet uit zien zo.

zoon van Piet
25 augustus 2006, 16:36
net mijn gibson LPjr open geschroefd, maar ik kan helaas de waarde niet zien en ben te lam om de hele pot er uit te halen. Maar ik ben er bijna zeker van dat het 500klog is, wat Gibson gebruikt...

En ik ken die GFS niet, maar het is mij wel vaak opgevallen dat P90's van andere makelij dan G. bijna altijd stukken minder klinkt: dun, te hifi, te netjes of zonder dat machtige midlaag er is altijd wat. sommige klinken 'beter', maar niet zo lekker rauw.

dat schuimrubber vind ik wel wat hebben....

d'oh
25 augustus 2006, 17:26
oei oei dat schuimrubber is echt te lelijk

voor p90's zou ik gewoon 500k potjes (CTS) nemen, met een goede switch en bumblebee caps (0.047mfd)

succes ermee

hubert
25 augustus 2006, 18:59
schuimrubber is inderdaad niet mooi....
en gibson gebruikt zelf ook 250. Tenminste, op mijn gitaar wel. en groot zal het verschil niet worden, maar het maakt wel wat uit. Misschien wel net dat wat ie zocht.

zoon van Piet
25 augustus 2006, 19:53
schuimrubber is inderdaad niet mooi....
en gibson gebruikt zelf ook 250. Tenminste, op mijn gitaar wel. en groot zal het verschil niet worden, maar het maakt wel wat uit. Misschien wel net dat wat ie zocht.

en wat voor gibson heb jij dan? met P90's? want ik meen echt dat in de mijne 500 zit...

Chris Winsemius
25 augustus 2006, 19:56
oei oei dat schuimrubber is echt te lelijk

voor p90's zou ik gewoon 500k potjes (CTS) nemen, met een goede switch en bumblebee caps (0.047mfd)

succes ermee

Geen 0.02s?

JvD.
26 augustus 2006, 09:01
500k voor humbucker
250k voor singlecoil
P90 is single coil ?

dit zal wel geen vaste regel zijn, maar zo tref ik het bijna altijd aan als ik een gitaar open schroef.
mijn deusenberg P90 klink oneindig mooi, in de neck van mijn iceman, hij is wel humbuckersized, en is mooi in verhouding met de tonezone die in de brug zit.
en daar heb ik 500k in, dus dat lijkt me niet de rede van je ielle geluid.

Franc
26 augustus 2006, 09:48
Zou het geheel niet dun klinken juist door dat schuimrubber?
Het lijkt mij dat die P90 helemaal geen contact met het hout heeft zo.

Wat was nu precies het probleem, ligt ie te laag of is het gat te groot?