PDA

View Full Version : The quest for...a overdrive pedal...



E-J
25 augustus 2006, 10:03
Morgen!

Ik heb toch maar besloten, na lang nagedacht te hebben, een ander overdrive pedaal te kopen. Maarrr...er zijn er zo enorm veel. Dit is een lijstje die ik heb gemaakt:

- Barber Direct Drive
- Boss BD-2
- Boss SD-1
- Carl Martin Rock Drive
- Hughes & Kettner Tube Factor
- Marshall Bluesbreaker II
- MI Audio Blues Pro
- Vox Big Ben
- Vox Brit Boost

Ik zoek een mooie transparante overdrive, die van low tot medium gain gaat. Denk aan de rock in de jaren '70. Het pedaal moet zowel rustig, warm en vet als krijsend agressief klinken en een goede match zijn met mijn Stratocaster & Fender Blues Deluxe!

Welke raden jullie hiervoor aan, en welke juist niet :)

groeten,
Emiel

almarvk
25 augustus 2006, 10:05
Een Proco Rat!

zoon van Piet
25 augustus 2006, 10:15
Opvallend dat de ik de meest voor de hand liggende kandidaat niet op je lijstje zie staan. Wat is er mis met de Tubescreamer?
hele volksstammen hebben sinds de 70's met zo'n ding precies datgene gedaan wat jij van plan bent...

E-J
25 augustus 2006, 10:22
Opvallend dat de ik de meest voor de hand liggende kandidaat niet op je lijstje zie staan. Wat is er mis met de Tubescreamer?
hele volksstammen hebben sinds de 70's met zo'n ding precies datgene gedaan wat jij van plan bent...

Ha zoon v. Piet!

Dat komt omdat ik niet zo van dat pedaal houd..ik heb hem al verscheidene keren uitgeprobeerd, maar het is niet mijn geluid!

En datzelfde geldt ook voor de Proco Rat, almarvk :)

Kim Wilson
25 augustus 2006, 10:25
Boss Bluesdriver? Ik heb ook een strat en een Hotrod Deluxe (bijna hetzelfde :) ). Ik vind het wel een lekkere combi.

sinneD
25 augustus 2006, 10:30
fulltone pedaaltjes? OCD, Fulldrive2, Bassdrive2

MXR Overdrives (Zack Wylde)

almarvk
25 augustus 2006, 10:31
En datzelfde geldt ook voor de Proco Rat, almarvk :)

Damn, mislukt ;)

Misschien 's kijken naar een boutique pedaal ofzo? Ook goede verhalen gehoord over de pedalen van Shiny.

Quink
25 augustus 2006, 11:08
Denk aan de rock in de jaren '70.

Deze heb ik zelf, juist vanweg het 70's geluid. In eerste instantie stonden alleen de Led Zeppelin clips op de site en die spraken me wel aan.

http://skreddypedals.com/skreddy_pedals_screwdriver.htm

Ik vind het een lekker pedaal, alleen die "Sharpness" control heeft, imo, een erg beperkte functie; word heel erg gauw dun en krijserig. Maar verder erg lekker.

Helter Skelter
25 augustus 2006, 11:17
Emiel,

Laat die boutique-meuk nou voor wat het is en ga naar de winkel en test nou gewoon 'ns een Boss OD-3 of een Bluesdrivertje van een eurootje of 100. Geloof me nou, dat is minstens zo goed als welk +200 boutique-pedaal dan ook

De enige reden dat mensen de high-end pedalen beter vinden klinken is omdat ze er meer voor hebben betaald, ze luisteren als het ware naar de prijs in plaats van de sound m.a.w :het zit allemaal tussen de oortjes :satisfie:

Quink
25 augustus 2006, 11:44
De enige reden dat mensen de high-end pedalen beter vinden klinken is omdat ze er meer voor hebben betaald,

Je vergeet de blauwe lichtjes! Door de blauwe lichtjes klinken ze nog extra geweldiger!

E-J
25 augustus 2006, 11:52
Emiel,

Laat die boutique-meuk nou voor wat het is en ga naar de winkel en test nou gewoon 'ns een Boss OD-3 of een Bluesdrivertje van een eurootje of 100. Geloof me nou, dat is minstens zo goed als welk +200 boutique-pedaal dan ook

De enige reden dat mensen de high-end pedalen beter vinden klinken is omdat ze er meer voor hebben betaald, ze luisteren als het ware naar de prijs in plaats van de sound m.a.w :het zit allemaal tussen de oortjes :satisfie:

Aan de ene kant heb je gewoon gelijk :)

Maar soms is er wel een kwaliteitsverschil...als ik mijn Ramhead Big Muff tegen een Electro Harmonix Big Muff zet, lig ik dubbel van de verschillen...zoveel beter vind ik de mijne, ook al is 'ie een klap duurder! En dan kijk ik naar de kwaliteit en al helemaal naar het geluid...

200 euro of meer vind ik wel onzin voor een overdrive pedaaltje...ik wil maximaal 125 euro (tweedehands eventueel) uitgeven. En sommige 'boutique' pedalen zijn echter maar tuttele eurootjes duurder dan de Boss pedalen...bijvoorbeeld MI Audio. Maar tuurlijk, je hebt gelijk!

Ik ben wel geinteresseerd geraakt in de Boss BD-2, SD-1 en in de Vox Big Ben. Heeft iemand één van deze pedalen? Kim Wilson, kun je uit de BluesDriver ook aardige medium gain halen zonder poespas erbij te gebruiken?

Heeft iemand anders nog goede suggesties?

Helter Skelter
25 augustus 2006, 11:57
Over die MI-Audio hoor je bijna alleen maar goede verhalen, ik ken het pedaal verder niet maar als je naar de prijs kijkt zeker het overwegen waard.

Nadeel is dan weer dat weinig zaken zo'n trapdoos op voorraad hebben...

Kim Wilson
25 augustus 2006, 11:58
Tja, dat is natuurlijk vrij subjectief... Maar ik vind dat er van een lekker randje tot een flinke hoeveelheid gain wel uit te halen is. Verdere poespas heb ik niet. Het is het enige pedaal wat ik gebruik (op de TU-2 na dan). Als ik de tone wat donkerder zet, komt er echt een lekker smeuige overdrive uit. Ik heb de tone nu op ongeveer 12 uur staan. Daardoor is ie lekker fel, zonder schel te zijn. De donkere vintage drive haal ik uit mijn versterker zelf.

alfred
25 augustus 2006, 12:16
Neem de eerste op je lijstje, de Direct Drive. Ik heb deze al meer dan een jaar en hij is werkelijk fantastich. Meerdere geluiden zijn goed bruikbaar van licht tot zware overdrive.
Ik heb zelf ook menatone, fulltone en MI audio geprobeerd maar de DD klinkt voor mij beter. Vooral boven de 12e fret is het verschil groot, andere pedalen worden dan scherp en dun terwijl de DD dit niet heeft.

Neemt niet weg dat dit natuurlijk mijn mening is en er zullen genoeg mensen zijn die een ander pedaal bruikbaarder vinden.

E-J
25 augustus 2006, 12:32
Neem de eerste op je lijstje, de Direct Drive. Ik heb deze al meer dan een jaar en hij is werkelijk fantastich. Meerdere geluiden zijn goed bruikbaar van licht tot zware overdrive.
Ik heb zelf ook menatone, fulltone en MI audio geprobeerd maar de DD klinkt voor mij beter. Vooral boven de 12e fret is het verschil groot, andere pedalen worden dan scherp en dun terwijl de DD dit niet heeft.

Neemt niet weg dat dit natuurlijk mijn mening is en er zullen genoeg mensen zijn die een ander pedaal bruikbaarder vinden.

Hoi Alfred!
Mag ik vragen waar je die hebt gekocht?

Dweezman
25 augustus 2006, 12:40
Op de site van MI audio: luister eens naar die sample van de Crunch Box . Voor mij is't niks, maar die klinkt ook best 'gedateerd', zeg maar. Ik zag hem laatst gebruikt langskomen.

Dirk_Hendrik
25 augustus 2006, 13:42
Je vergeet de blauwe lichtjes! Door de blauwe lichtjes klinken ze nog extra geweldiger!

Hoewel er altijd mensen zijn die beweren dat je dat niet kunt horen.

Quink
25 augustus 2006, 14:05
Hoewel er altijd mensen zijn die beweren dat je dat niet kunt horen.

Ja, verbijsterend, niet? The mind boggles.....

H.Manback
25 augustus 2006, 14:53
Die mensen weten niet dat je het ledje in je oor moet steken voor optimale akoestische koppeling alsmede ideale periferische scheiding.

jemke
25 augustus 2006, 15:06
Voor een strat is de MI audio Blues pro echt geschikt! Ik heb hem en mijn strat klinkt echt lekker, beetje Steely Dan achtig. De TS is ongeveer gelijkwaardig voor een strat maar gaat niet zo ver er klinkt iets doffer.
Ik heb de H&K ook en dat is een echte humbuckerpedaal voor mij.

BTW MI audio zijn best betaalbaar!

fullorder
25 augustus 2006, 15:56
Die mensen weten niet dat je het ledje in je oor moet steken voor optimale akoestische koppeling alsmede ideale periferische scheiding.

Zo is dat! :D

Gebruik zelf een OCD. Dure grap inderdaad, maar ik heb tot dusver geen andere overdrive gehad die zo lekker klinkt. Ik zeg niet dat ze er niet zijn, maar ik heb ze nog niet onder mijn voeten gehad. En 180 euro vind ik uiteindelijk nog wel meevallen voor een pedaal dat dermate belangrijk is voor m'n sound en vaker aan staat dan uit ;)
In ieder geval voldoet de OCD 100% aan het wensenlijstje van Emiel, dus toch zeker het proberen waard.

Quink
25 augustus 2006, 16:18
maar ik heb tot dusver geen andere overdrive gehad die zo lekker klinkt.

Nee, nee, geef het nou maar toe, het is gewoon een klotepedaal maar dat durf je vanwege die €180 niet toe te geven...:D

Dirk_Hendrik
25 augustus 2006, 16:19
Aan de ene kant heb je gewoon gelijk :)

Maar soms is er wel een kwaliteitsverschil...als ik mijn Ramhead Big Muff tegen een Electro Harmonix Big Muff zet, lig ik dubbel van de verschillen...zoveel beter vind ik de mijne, ook al is 'ie een klap duurder! En dan kijk ik naar de kwaliteit en al helemaal naar het geluid...?


Gevaarlijk vergelijk daar je bezig bent twee totaal verschillende (qua ontwerp dus) Muffs te vergelijken. Het zo veel knapper zijn als ze in staat waren geweest die 2 totaal verschillende ontwerpen identiek te laten klinken.

Even doorbrowsend heb je het idd over een DAM ramshead. Als je die eerlijk met een EH wilt vergelijken moet je zorgen dat je em ook met een ramshead of een triangle muff vergelijkt. Zijn totaal andere dingen dan de latere opamp muffs (die ook heel lekker kunnen klinken).

alfred
25 augustus 2006, 16:31
Ik heb de Direct Drive rechtstreeks mij v/d Haar in Ijsselstein gekocht.
Daar kun je em ook wel proberen / bestellen.

zoon van Piet
25 augustus 2006, 16:51
Gevaarlijk vergelijk daar je bezig bent twee totaal verschillende (qua ontwerp dus) Muffs te vergelijken. Het zo veel knapper zijn als ze in staat waren geweest die 2 totaal verschillende ontwerpen identiek te laten klinken.

Even doorbrowsend heb je het idd over een DAM ramshead. Als je die eerlijk met een EH wilt vergelijken moet je zorgen dat je em ook met een ramshead of een triangle muff vergelijkt. Zijn totaal andere dingen dan de latere opamp muffs (die ook heel lekker kunnen klinken).

Ik wil mn ouwe meukpedalen best eens beschikbaar stellen om te vergelijken met de DAM. Meestal wordt de factor gewenning daarbij over het hoofd gezien: wat je gewend bent, klinkt het lekkerst. Maar ik vind zo'n vergelijkend warenonderzoek best leuk.
trouwens, de Ramshead klinkt echt wezenlik anders dan de triangle (de mijne althans wel!)

Lucluc
25 augustus 2006, 17:50
Ik mis eigenlijk ook nog de MXR distortion+ op het lijstje, of dat zak wilde (wie is dat?) geval klinkt ook lekker en is goeiekoop.

Je kan voor weinig een overdrive laten maken door die Shiny-knakker. Ik ken hem verder niet, maar het ziet er goed uit en hij vraagt weinig geld voor z'n apparaatjes.

E-J
25 augustus 2006, 18:22
Gevaarlijk vergelijk daar je bezig bent twee totaal verschillende (qua ontwerp dus) Muffs te vergelijken. Het zo veel knapper zijn als ze in staat waren geweest die 2 totaal verschillende ontwerpen identiek te laten klinken.

Even doorbrowsend heb je het idd over een DAM ramshead. Als je die eerlijk met een EH wilt vergelijken moet je zorgen dat je em ook met een ramshead of een triangle muff vergelijkt. Zijn totaal andere dingen dan de latere opamp muffs (die ook heel lekker kunnen klinken).

Hoi Dirk!
Ik ga natuurlijk niet een nieuw pedaal met een origineel jaren '70 Electro Harmonix vergelijken! Ik bedoelde de recente zwarte Russische Big Muff :)
Mijn excuses hiervoor.

Okay een nieuw lijstje met pedalen die ik uit wil testen!

- Barber Direct Drive
- Boss SD-1 & BD-2
- Fulltone OCD
- MI Audio Blues Pro

d'oh
25 augustus 2006, 19:49
wat ook wel een tof pedaaltje is: boss OD1, echt een aanrader vind ik zelf

sinneD
25 augustus 2006, 19:52
of nogmaals de MXR Zack Wylde

zoon van Piet
25 augustus 2006, 20:17
De MXR+werd net geopperd. Dat is meer distortion dan overdrive, eigenlijk. Dod maakt een afgeliede ervan, twee zelfs. De DOD 250 en dat DOD308YJM-pedaal van een of andere gitaardebiel waarvan ik de naam niet door mn strot krijg. Ze zijn als overdrive veel bruikbaarder dan de MXR en klinken echt 70's: gruiziger dan een TS en met wat lekkerder laag. En erg dynamisch. de 250 is als RI nog redelijk goed verkrijgbaar, meen ik...

Lucluc
25 augustus 2006, 20:34
De MXR+werd net geopperd. Dat is meer distortion dan overdrive, eigenlijk.

Nah, die zack wylde vond ik erg ok, echt een overdrive hoor! Ik dacht dat ie 50 euro 2ehands kostte, geen geld.

fullorder
25 augustus 2006, 20:41
Nee, nee, geef het nou maar toe, het is gewoon een klotepedaal maar dat durf je vanwege die €180 niet toe te geven...:D

oh ja oh ja, je hebt gelijk ;)

E-J
31 augustus 2006, 17:41
Zo, dit topic even omhoog schoppen.

Ik wil 4 pedalen gaan uittesten:

- Barber Direct Drive
- Barber LTD
- MI Audio Blues Pro
- Keeley (Boss) BD-2 Phat Mod

Weet iemand misschien een winkel in Nederland (liefst niet té noordelijk), waar ze deze pedalen allemaal verkopen? Haarguitars heeft de eerste drie iedergeval...

E-J
31 augustus 2006, 20:34
Een adresje waar ze enkel de Keeley verkopen is ook goed :)

ccc
1 september 2006, 22:12
Een adresje waar ze enkel de Keeley verkopen is ook goed :)

Een vriend in de states had er een paar weken geleden een te koop, nieuw in de doos voor zo'n 130 $, dacht ik. Laat weten als het je interesseerd.

cosmos
1 september 2006, 23:05
Een adresje waar ze enkel de Keeley verkopen is ook goed :)

Hey EJ NL, heb je gvees.com al geprobeerd?

E-J
2 september 2006, 10:54
Een vriend in de states had er een paar weken geleden een te koop, nieuw in de doos voor zo'n 130 $, dacht ik. Laat weten als het je interesseerd.

Hij zal dus eerst naar Nederland moet worden gestuurd? Iedergeval bedankt!


Hey EJ NL, heb je gvees.com al geprobeerd?

Nee nog niet! Ik probeer het eerst nog even op de tweedehandse markt. Misschien dat ik daarna Gvees contacteer. Nog bedankt hé Martijn!

E-J
2 september 2006, 15:42
Inmiddels een Keeley BD-2 gevonden!

nielsduursma
2 september 2006, 15:47
Inmiddels een Keeley BD-2 gevonden!
wie van het gilmour forum heeft dat ding ook alweer??
fallon toch??
ik heb er eigenlijk nog nooit iets van dat pedaal gehoord.

E-J
3 september 2006, 15:05
wie van het gilmour forum heeft dat ding ook alweer??
fallon toch??
ik heb er eigenlijk nog nooit iets van dat pedaal gehoord.

Haha hoe kom je daar bij.

Niemand van dat forum heeft geloof ik een BD-2 met Keeley Mod...wel hebben er een stuk of 5 een normale Blues Driver...Martin (Fallon) iedergeval niet, die gebruikt een SD-1.