PDA

View Full Version : Tele's zijn populair. Mijn Tele...



Hans74
25 augustus 2006, 03:11
Ja ja, het is zover…
Na maandenlang al dat moois op dit forum te mogen aanschouwen heb ik het lef gehad om daadwerkelijk met mijn eerste zelfbouwproject van start te gaan.

Zoals vele beginnende zelfbouwers hier op het forum heb ik gekozen voor een Telecaster. Simpele vorm, en de sound is makkelijk te voorspellen omdat er een ongelooflijk aanbod aan onderdelen is om je eigen sound te creëren, mits wat kennis van zaken…

Ik had volgende criteria voor ogen bij het maken van mijn “ideale” gitaar: een heldere open sound met een agressieve, doch warme bite. Mijn oorspronkelijke plannen waren om een humbucker op de neck te gebruiken en een sc op de brug. Daarom leek het me misschien een goed idee om hard essen ipv swamp-ash of elzen te gebruiken voor die configuratie. (Ik ken de factory-made uitvoering uit elzen, maar vond ze veel te donker klinken)

Zo zal het uiteindelijke resultaat er moeten uitzien, alhoewel ik nog niet zeker ben om zwarte ipv chromen hardware te gebruiken. Voor de pickups wil ik absoluut de SD AlnicoII pro in de brug. Voor de neckpickup twijfel ik nog tussen de SD AlnicoII pro en de PRS Dragon. Ook wil ik geen vintage brug maar de modernere versie met apart verstelbare zadeltjes.

Deze
http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/telechwdef.jpg

of deze?
http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/telebhwdef.jpg

Suggesties zijn meer dan welkom…

Hans74
25 augustus 2006, 03:12
Na lang zoeken vond ik 2 stukken essen, genoeg om 2 body’s uit te maken. Omdat het mijn eerste zelfbouwstapjes zijn, besloot ik om het mooiste stuk hout te bewaren en eerst te proberen met het stuk van mindere kwaliteit als oefening.

De bodyblank in de klemmen:

http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/klemmen.jpg

De body grof uitgezaagd:

http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/uitgezaagd.jpg

Dan kwam voor mij een heel eng moment: het uitfrezen van de body. Ik heb nog nooit een bovenfrees gebruikt en dankzij verschillende posts op dit forum te hebben gelezen, heb ik me een kopieerbitje aangeschaft welke het freeswerk aanzienlijk makkelijker maakte…

Eerste freeswerkzaamheden met de template er bovenop:

http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/frezen1.jpg

Klaar… Verbazend dat ik met het bitje tot 4.2mm diep geraakte, had dit eigenlijk niet verwacht. Het overblijvende randje van zo’n 2 à 3mm schuur ik met de rasp en schuurrol gemakkelijk weg. Ook is het resultaat na het frezen verassend gaaf…


http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/frezen2.jpg


Tot hier mijn voorlopig verslagje. Ik was van plan om een afgewerkte neck te kopen voor op deze gitaar te zetten, maar na deze geslaagde ervaringen denk ik hoe langer hoe meer toch de ‘drang’ krijg om ook de neck zelf te maken.

Ik kan nu al zeggen dat zelfbouw haast een therapeutisch effect heeft. Stap voor stap informatie inwinnen (ben ik dit forum er iig heel dankbaar voor), plannen, dan uitvoeren en meteen resultaten boeken…

Ach ja, we zullen wel zien…

Groetjes,
Hans

fred dons
25 augustus 2006, 08:23
Cool!
inderdaad als je die eerste stap eenmaal gezet heb wordt het verslavend om meer zelf te doen en dan is een tele een mooie startplaats

G.G.
25 augustus 2006, 08:44
inderdaad als je die eerste stap eenmaal gezet heb wordt het verslavend om meer zelf te doen

Weet waar je aan begint, het is verslavender dan roken.

Leuk dat je overweegt om ook gelijk de hals te doen. Een bovenfrees heb je al, en meer heb je eigenlijk niet nodig voor een hals.

niekb
25 augustus 2006, 12:31
[QUOTE=G.G.]Weet waar je aan begint, het is verslavender dan roken.QUOTE]

Het bouwen van een tele??? :satisfie:

mooi stukje hout heb je daar!

suc6 ermee

grtz

rinaldo
25 augustus 2006, 13:23
hals zelf maken? geoon doen.

mooi stukje esdoorn uitzoeken, ik had een stuk van zo,n 40 euro waar ik meteen 4 halsen uit kon halen, je kan hem bv all maple maken dan heb je ook geen toets nodig.

bekijk anders het topic van mattia, mijn strat en tele bouwproject, er maar eens op na Daar staat heel uitvoerig beschreven hoe hij z,n halsjes maakt.

ik heb er iig een hoop aan gehad.

sucses.

Hans74
25 augustus 2006, 17:47
Hey mensen, bedankt voor jullie reacties en aanmoedigingen. :)

Of het verslavend is kan ik op dit moment nog niet zeggen, maar het is wel ontzettend leuk om te doen!

Op dit forum staan idd heel mooie bouwverslagen waar ik ook al veel aan heb gehad. Niet alleen voor vragen over hoe je nu precies een gitaar moet bouwen, maar ook oplossingen voor problemen en hulpmiddeltjes die bestaan of zelf gemaakt kunnen worden. Hierdoor heb ik (tot hier toe) nog geen onoplosbare problemen gehad, dus denk ik dat een hals ook wel zal lukken.

groetjes,
Hans

kiem
25 augustus 2006, 23:48
pfft, ik ben okal met een tele begonnen, kga denkik maar iets anders bouwen :D teveel teles naar mijn gevoel

Pun
26 augustus 2006, 03:38
Inderdaad, mooi stukje hout.

Wat betreft de kleur van de hardware, zou ik met die kleur lak voor chroom gaan, met zwart heb je haast geen contrast meer. Maar uiteindelijk moet je het natuurlijk zelf weten :)

Hans74
30 augustus 2006, 20:55
Hey mensen

Ik heb uiteindelijk na het een en het ander te overwegen de beslissing genomen om de hals ook zelf te maken. Met de a.s. bouwersmeeting in het achterhoofd,waar ik graag naar toe zou komen met een bespeelbare gitaar, dacht ik eerst om een hals te kopen. Het zal dus nog ffe af te wachten zijn of mn zelfgemaakte afgeraakt tegen dan. En anders krijgen degenen die ook komen een gitaar in aanbouw (lees: wat stukken hout van verschillende afmetingen) te zien.

Ik ben weer een stapje verder geraakt met de bouw. Ipv het overblijvende randje af te schuren heb ik meteen de radiusfrees boven gehaald en de afronding op de body gefreesd. Ging perfect aangezien het maar een randje was van 2-3mm…

http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/radiusfrezen.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/radiusfrezen-cu.jpg
Radiusfrezen....

http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/ivywijn.jpg
Damn... De fans achtervolgen me zelfs tot in de werkpklaats! :D

Hans74
30 augustus 2006, 20:58
De neck-pocket frees ik uiteraard pas als de neck af is om de exacte vorm van de hals te kunnen bepalen. Ook wil ik nog ffe wachten om de cavities van de pick-ups te frezen tot de brug fatsoenlijk kan gepositioneerd worden zodat de snaren mooi boven de pick-ups liggen.

Ook heb ik freesmallen gemaakt voor de neck en pick-ups.

http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/halstemplate.jpg


Ffe een totaalplaatje:
http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/bodynecktemplate.jpg


En een close-up van de body:
http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/body.jpg

Van Dattum
30 augustus 2006, 23:22
Mooi begin van een mooie Tele! Tele's zijn perfect om als eerste bouwproject te doen. Ze zitten simpel en logisch in elkaar. Mooi stuk essen trouwens!
Enne... humbucker bij de hals: Instant Keith!!

Veel succes!

Hans74
31 augustus 2006, 00:35
Thanx VD.:cooler:

Ik heb ook nog een vraagje aan de ervaren zelfbouwers…

Ik zou graag zelf een truss-rod maken uit 5mm RVS (single action) zoals Charlotte deed bij haar Les Paul. Is dat een goed idee, of zal ik me het best houden aan de voorgeproduceerde truss-rods (b.v. de double action van steward mc donald) ?

Nu, mijn ervaring met trussrods zijn in die aard dat ze bijna overbodig lijken. Bij de afstelling van mijn gitaren heb ik gemerkt dat die van mn Epiphone een halve slag is aangedraaid, en die van mijn Gibson Flying V gewoon los staat... De spanning van de snaren zorgen blijkbaar voor voldoende kromming van de hals.

Nog iets. Welk fretwire word meestal gebruikt voor tele’s? Ik heb ffe zitten rondneuzen op internet, maar geraak niet echt wijs door de overdaad van het aanbod. Zoveel soorten en maten…:nervous:

Groetjes,
Hans

jimihattricks
31 augustus 2006, 14:54
of t loont om zelf n trussrod te maken weet ik niet, maar t lijkt me iig verstandig om er eentje in te zetten...

bovendien, als de trussrod van je flying v 'losstaat', wat bedoel je daar dan precies mee..? en wanneer een trussrod een halve slag is aangedraaid wil dit zeker niet zeggen dat het een overbodig onderdeel is > deze halve slag is juist essentieel...

Hans74
31 augustus 2006, 18:14
of t loont om zelf n trussrod te maken weet ik niet, maar t lijkt me iig verstandig om er eentje in te zetten...

bovendien, als de trussrod van je flying v 'losstaat', wat bedoel je daar dan precies mee..? en wanneer een trussrod een halve slag is aangedraaid wil dit zeker niet zeggen dat het een overbodig onderdeel is > deze halve slag is juist essentieel...

Tuurlijk komt er eentje in ;)

Ik wil deze het liefst zelf maken. Vandaar mijn vraag of deze even goed zal werken als een aangekochte.

De trussrod van mn V kan ik (bij wijze van spreken) met mn blote handen losdraaien. Er staat dus geen spanning op. Waarschijnlijk komt dat doordat de dikkere snaren(.011) de neck voldoende doen buigen.

Keesz
31 augustus 2006, 19:52
trussrod is juist bedoelt om de hals 'recht' te houden, omdat die 011's hem juist krom zullen trekken

jimihattricks
1 september 2006, 11:26
Tuurlijk komt er eentje in ;)


phew!! ik begon al te zweten :)

oknarb180
2 september 2006, 01:07
Hoi,

Ik heb toevallig overwogen om zelf een dual-action trussrod te maken zoals Stewmac/Rockinger ze maken.
Maar als je je materiaalkosten neemt en het werk wat je ervan hebt, en waarschijnlijk zal je moeten investeren in een tegendraads-draaiende tap om de dual action te creëren (niet standaard = duur!) denk ik dat je ze beter kunt kopen.
Ik heb die van mij bij Stewmac vandaan voor omgerekend nog geen 15 euro. Maar dan had ik uiteraard wel meer besteld dan alleen een trussrod!!!

vr.gr.

Branko

Hans74
11 september 2006, 00:05
He bedankt voor de tip Branko, ik wist niet dat rockinger ook DA trussrods verkocht. Na de voor en nadelen af te wegen heb ik toch beslist om er een te kopen.

Ik heb vanmiddag een vlakbank voor mn frees gemaakt, en een stuk esdoorn gevlakt. Nu is het wachten op de onderdelen die ik besteld heb eer ik voort kan werken.

hassent
11 september 2006, 08:32
Ziet er goed uit! Inderdaad een mooi stuk essen. Als je het rood wat transparanter laat zou ik voor zwarte hardware kiezen (persoonlijke smaak).

Ben nu zelf ook met m'n eerste projectje bezig, een PRS achtige (zie sign en http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=79535). Maar ben nu al weer aan het nadenken over de volgende. Bouwen werkt verslavend. Met hout werken vond ik altijd al leuk (heb een heel huis verbouwd) maar dit is toch ff een slagje leuker. En het voordeel is dat ik de meeste machines heb. Het enig wat ik mis is een schaaf / vandikte bank.

Ik overweeg ook om naar de bouwersmeeting te komen, maar ik heb dan waarschijnlijk alleen nog maar een body...
Succes met de bouw en ik ben benieuwd naar het resultaat!

Hans74
25 september 2006, 23:13
Hey mensen,

Eventjes een update van de vorderingen.
Ik heb vandaag de meeste parts binnengekregen om verder te gaan met de constructie van de neck.

Bij het uitfrezen van de neck liep het bij de laatste passes eventjes mis… Om een of andere vage reden, stelde ik een verkeerde dieptestelling in op mijn bovenfrees. Gevolg: het lagertje van de kopieerfrees wipte over de rand en veroorzaakte een hap van zo’n millimeter diep en ongeveer 10mm breed…

http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/fout1.jpg

Ik natuurlijk helemaal flippen, en overweegde eerst om hem weg te gooien en opnieuw te beginnen. Maar na het nameten van de neck van mijn andere gitaren denk ik dat het foutje bijna helemaal kan weggewerkt worden door de ronding. Op zowel mijn Les Paul (D-shape) als Flying V (C-shape) is de breedte op de positie van de hap net 1mm smaller. Dus koos ik om het gat op te vullen met een neutrale houtvuller. Hopelijk zie je er na het vormen en lakken er nauwelijks nog iets van.

http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/foutcor.jpg

Voor de rest is de neck 100% strak en nauwkeurig tot op 1/10de van een mm (sta er zelf versteld van) en heb ik besloten om ze toch te gebruiken.

Hier een plaatje van de onderdelen die ik bij Rockinger bestelde: Een dual-action trussrod, fretdraad en een pre-slotted palissander toets. Dit omdat ik tijdens mijn zoektocht naar hout geen geschikt palissander heb gezien (note to self: in het vervolg een tripje naar de Arnhemse Fijnhouthandel, daar waar ze alle houtsoorten in voorraad hebben… ;) )

http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/rockinger.jpg

Nu, ik heb ook nog een vraagje. Op mijn bouwplan staan verkeerde maten van het topkam-slot. Volgens het plan zou deze maar 0.24mm diep zijn… Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk, dus ik denk niet dat ik daar op kan vertrouwen. Weet iemand wat de exacte diepte is van het slot ? Misschien nuttig om te vermelden dat ik jumbo frets ga gebruiken van 2.6 X 1.1mm.

G.G.
25 september 2006, 23:46
Nu, ik heb ook nog een vraagje. Op mijn bouwplan staan verkeerde maten van het topkam-slot. Volgens het plan zou deze maar 0.24mm diep zijn… Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk, dus ik denk niet dat ik daar op kan vertrouwen. Weet iemand wat de exacte diepte is van het slot ? Misschien nuttig om te vermelden dat ik jumbo frets ga gebruiken van 2.6 X 1.1mm.

Niet naar maten en cijfertjes kijken. De juiste diepte is geen exacte wetenschap. Tegen die tijd dat je zover bent dat je de nut moet vijlen zie je het vanzelf wel.

cardinal
27 september 2006, 17:45
Leuk project man. Erg duidelijk allemaal.

Van Dattum
27 september 2006, 22:44
2,4 mm lijkt me beter.....
Waar zit dat hapje trouwens precies?

Hou ons op de hoogte van de vorderingen!!

Hans74
28 september 2006, 20:04
Bedankt Cardinal, ik zal ook proberen om foto's te maken bij tussenstappen die ik neem. Tot nu toe was het redelijk rechtoe-rechtaan vormwerk, dus eigenlijk weinig boeiends.

VD, Het hapje ligt tussen de 5de en 6de fret. Er komt ook nog eens een toets van 5 mm op, dus het begin van de hap ligt 7 mm onder de bovenkant van de toets. Volgens mij zie je er uiteindelijk maar maximum een streepje van ong. 8 x 2 mm van (met wat geluk nog minder) na het shapen. De houtvuller sluit mooi aan bij de kleur van het hout en er komt een transparante vernis op.

De diepte van de nutslot ga ik idd afgaan op mn gevoel en kijken wat de benaderende maten zijn van mn andere gitaren, en natuurlijk eerst de exacte hoogte van de frets bepalen voor ik mn vijl er in zet. Eraf gaat makkelijk, hout erbij maken iets moeilijker...

Dit weekend zal ik er spijtig genoeg niet aan kunnen voortwerken, want ik vertrek morgenochtend voor een weekendje Parijs met mn vriendin... ;) :p

Van Dattum
28 september 2006, 23:13
Ik denk dat je na het vormen van de hals niets meer van dat hapje ziet.

Veel plezier in Parijs.....

Jehuty
29 september 2006, 21:12
Leuke topic! Maar Hans74, 1 vraagje.

Toen je aan het bouwen begon, had je toen al enige ervaring met houtbewerking?

Ik zit zelf ook na te denken om te beginnen met bouwen maar ik heb 0% ervaring met enige houtbewerking, electronica of noem het maar op. Mijn vader on the other hand is een beetje een kluswonder.

kiem
29 september 2006, 21:43
Leuke topic! Maar Hans74, 1 vraagje.

Toen je aan het bouwen begon, had je toen al enige ervaring met houtbewerking?

Ik zit zelf ook na te denken om te beginnen met bouwen maar ik heb 0% ervaring met enige houtbewerking, electronica of noem het maar op. Mijn vader on the other hand is een beetje een kluswonder.gewoon beginnen als t je leuk lijkt, kben zelf ok pas begonnen, en heb zelf ok geen houtbewerking ervaring. je leert t vanzelf wel, hier en daar wat tips vragen en trukjes, en niet meteen te duur hout kopen ;)

Jehuty
29 september 2006, 23:53
gewoon beginnen als t je leuk lijkt, kben zelf ok pas begonnen, en heb zelf ok geen houtbewerking ervaring. je leert t vanzelf wel, hier en daar wat tips vragen en trukjes, en niet meteen te duur hout kopen ;)

Ik ga denk ik even een eigen topic aanmaken, ik wil liever niet Hans' topic hijacken. Bedankt voor de reply.

Hans74
4 oktober 2006, 22:11
Thanks VD, Parijs was... overdonderend. Was de eerste keer dat ik er was, en heb ervan genoten... Liep letterlijk de hele dag met mn bek open van verbazing. Ik ben al een keer of 3 in Londen geweest, en vond dat elke keer een van de indrukwekkendste steden die ik al gezien had, maar na mn bezoek aan Parijs moet ik die mening toch herzien... :)

Enfin... Back to building guitars:
Ik heb ondertussen enkel nog het trussrodkanaal gefreesd waar ik vanavond geen foto's heb van kunnen nemen (als de batterijen opgeladen zijn zal ik er morgen of overmorgen wel nemen en posten)

@ Jehuty:
Bedankt dat je mijn project waardeerd, maar in vergelijking met andere projecten hier op dit forum is het eigenlijk wat prutswerk met hout en onderdelen, in de hoop van daar iets dat op een gitaar lijkt van te maken... ;)

Ik heb weinig ervaring met houtbewerken, ik heb vroeger wel eens een speakerkast en een flightcase in elkaar geflanst, maar een gitaar of enig ander voorwerp dat precisie vergt heb ik nog nooit gemaakt. De enige aanleiding om zelf te gaan bouwen was dit forum, en de uitspraak van een user (ik denk matia of GG) "Als ik het kan, kan iedereen het!" .

Gewoon heel veel lezen hier, en op andere fora, nadenken en eraan beginnen... En ook belangrijk: voor je een bepaalde stap in het bouwproces neemt altijd alles 3x nameten en vooruitkijken...

Groetjes,
Hans

G.G.
4 oktober 2006, 22:54
De enige aanleiding om zelf te gaan bouwen was dit forum, en de uitspraak van een user (ik denk matia of GG) "Als ik het kan, kan iedereen het!" .


Dat was ik denk ik: Als ik het kan, kan jij het ook, en misschien wel beter.

Uitspraak is gepikt van de rapper Extince.

Hans74
4 oktober 2006, 23:13
Uitspraak is gepikt van de rapper Extince.

Nog nooit van gehoord... Maar ben wel blij dat jij het hier zei, anders zou ik me nooit aangesproken hebben gevoeld... :dance:

Hans74
2 november 2006, 19:55
Hey mensen,

Tot gisteren heeft de bouw owv verschillende omstandigheden een tijdje stilgelegen, maar dit project zal iig niet een stille dood sterven ;)

Ik heb inmiddels de toets uitgefreesd en op de neck bevestigd. Hier 2 foto’s:

Het trussrodkanaal uitgefreesd:
http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/trc-klaar.jpg


Het uiteindelijke resultaat:
http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/necktoets.jpg


Uit de laatste werkzaamheden heb ik weer heel wat geleerd. Met name:

-Als er een aparte toets op komt: nooit eerst de maple neck zonder de toets uitfrezen. Altijd in zn geheel.

-Prefab onderdelen (zoals mijn aangekochte toets) lijken gemakkelijk erop te bevestigen, maar het is echt een klotewerkje om af te meten en ze uiteindelijk te plaatsen.

Volgende keer maak ik dus alles zelf. Dan heb je tenminste controle over alle onderdelen, en kom je minder voor verassingen te staan… ;)

Groetjes,
Hans

oknarb180
2 november 2006, 23:43
-Als er een aparte toets op komt: nooit eerst de maple neck zonder de toets uitfrezen. Altijd in zn geheel.

Waarom eigenlijk? Als je de toets goed uitmeet en er goed op lijmt, dan kun je toch gewoon vanaf de achterkant van de halsblank met een template-bitje de toets strak frezen? Als de toets er al op zit, lijkt het me juist dat de toets min of meer in de weg zit om de volledige hals uit te frezen, vooral als ie ook al geradiust is. Ik zal toch apart de toets erop moeten doen, want ik heb de hals al uitgefreest.

Verder ziet het er allemaal netjes uit hoor!!

Freesfoutje heb je netjes hersteld!
Ik had tijdens het frezen een spaander van m'n bodyhout af, in m'n fotoalbum kun je zien hoe ik dat heb opgelost.
Tja, al doende leert men en je wordt al creatiever, tenminste, zo ervaar ik dat.

vr.gr.

Branko

Hans74
3 november 2006, 18:04
Waarom eigenlijk? Als je de toets goed uitmeet en er goed op lijmt, dan kun je toch gewoon vanaf de achterkant van de halsblank met een template-bitje de toets strak frezen? Als de toets er al op zit, lijkt het me juist dat de toets min of meer in de weg zit om de volledige hals uit te frezen, vooral als ie ook al geradiust is. Ik zal toch apart de toets erop moeten doen, want ik heb de hals al uitgefreest.


Ja zo heb ik het idd ook gedaan. Maar omdat de toets veel breder was dan de uitgefreesde neck vond ik het toch een heel gedoe om 'm precies goed te krijgen...

Als de neckblank iets breder is als de toets denk ik dat je nauwkeuriger kan werken omdat je meer "ruimte" hebt om dingen af te tekenen en te positioneren.

Ik denk dat elk voordeel zn nadeel heeft. Ik heb die andere methode nog niet uitgeprobeerd, dus geen ervaring mee, en het kan zijn dat ik er helemaal naast zit ;)

Hans74
18 november 2006, 22:48
Een kleine update.

Vandaag heb ik de kop voor het grootste deel afgewerkt. De gaten voor de tuners zijn geboord, de kop op dikte gevlakt en de overgang met de toets gemaakt.

http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/kop.jpg

Het is allemaal niet 100% perfect strak, maar naar m’n eigen oordeel zeer aanvaardbaar. Zeker voor mijn eerste stapjes… Ik heb weeral eens geleerd hoe het nog beter kan in een volgend project. :cooler:

Ik kijk nu echt uit naar het volgende werkje: het vormen van het neckprofiel. Daar zal ik een hoop meer creativiteit en gevoel in kunnen leggen denk/hoop ik…

Groetjes,
Hans

G.G.
19 november 2006, 10:14
Mooi gedaan Hans, ziet er strak uit.

robostrat
19 november 2006, 14:00
mmm, nice..... elke keer verbaas ik mij er weer over wat mensenhanden
kunnen maken ..... ;)

rinaldo
19 november 2006, 17:24
mooi gedaan hans, ziet er goed uit. en ik kan je verzekeren dat het vormen van de neck een van de leukste en creatiefste werkjes van het bouwen is.

dat vind ik tenminste, je kunt je er heerlijk op uitleven, raspen schrapen, schuren totdat je de juiste feel hebt. heerlijk gewoon, geeft een fantastisch gevoel als het klaar is. sucses.

Hans74
19 november 2006, 18:45
Bedankt voor de reacties :)

Voor ik de volgende stap zet zou ik eigenlijk wel willen weten wat beter/gemakkelijker is... Eerst het neckprofiel vormen, of eerst fretten?

In de boeken die ik heb zijn er voorbeelden van beide werkwijzen zonder dat de voor of nadelen worden besproken. Mij lijkt het beter om eerst de frets erin te rammen, omdat de onderkant nu nog ietwat stabieler is en makkelijker te klemmen. Maar een andere methode gaat uit van eerst het profiel te vijlen en dan pas te fretten...

Maakt het eigenlijk verschil uit? Ik hoor het graag... :cooler:

ernieman
19 november 2006, 19:03
Volgens mij maakt het niet zo veel uit. Ligt er natuurlijk aan welk gereedschap je gebruik, want een fretpers (zo'n tang van stewmac) past enkel op een ronde hals. Maar voor de rest blijft het gelijk.
Er zijn zelf bouwers die eerst een toets fretten en ze daarna gefret en al verlijmen.

G.G.
19 november 2006, 19:22
Volgens mij maakt het niet zo veel uit. Ligt er natuurlijk aan welk gereedschap je gebruik, want een fretpers (zo'n tang van stewmac) past enkel op een ronde hals. Maar voor de rest blijft het gelijk.
Er zijn zelf bouwers die eerst een toets fretten en ze daarna gefret en al verlijmen.

Meestal wordt een hals gefret nadat de gezaagde toets op de hals gelijmd is. Het nadeel kan zijn: dat de fretjes de hals bol maken omdat ze onder spanning in de toets geramd worden.

Toch vind ik dit de gemakkelijkste manier.

Toets eerst fretten, afwerken van de rand en dan verlijmen kan vooral handig zijn met een setneck/neckthrough omdat je bij het vijlen van de eindes van de frets gemakkelijk de top kan beschadigen. Dat is ook de reden dat ik bij mijn PRS waarschijnlijk eerst ga fretten en daarna de toets op de hals plak. Bij een strat/tele zou ik pas fretten als de toets op de hals gelijmd is (lijkt me dat je dan minder snel een constructiefout of iets dergelijks maakt)

Hans74
20 november 2006, 16:16
Dus ik kan concluderen dat er bij beide mehoden geen noemenswaardige voor of nadelen zijn?

Mooi! Dan ga ik verder zoals het in mn hoofd zit... ;)
Ik heb geen fretpers zoals van stewmac, ik zal ze eerst er in moeten hameren en aandrukken met een radiusblokje en lijmklem. Dus die vlakke onderkant laat ik nog even voor het gemak...

Mattia
20 november 2006, 18:18
Dus ik kan concluderen dat er bij beide mehoden geen noemenswaardige voor of nadelen zijn?

Mooi! Dan ga ik verder zoals het in mn hoofd zit... ;)
Ik heb geen fretpers zoals van stewmac, ik zal ze eerst er in moeten hameren en aandrukken met een radiusblokje en lijmklem. Dus die vlakke onderkant laat ik nog even voor het gemak...

Nee; fretten na het lijmen van de doets geniet IMO altijd de voorkeur. De reden is simpel:

Als je een stuk hout verlijmt, met waterhoudende lijm, kan 'ie altijd ietsjes kromtrekken. Dus dan, na verlijm, MOET je goed vlakken, en dan fretten. Als je fretslots te nauw zijn kan 'ie dan nog buigen, maar dan moet je je fretslots maar de goede grootte maken.

Beter de toets vlak, dan de frets overdreven moeten vlakken.

Hans74
20 november 2006, 22:37
Hoi Mattia,

De toets was reeds verlijmd met de neck... ;)

De vraag was eigenlijk of ik eerst het neckprofiel (achterkant) zou maken en dan fretten, of juist andersom.

De methode om een reeds gefrette toets op een neckblank te lijmen lijkt me ook niet echt ideaal, alhoewel er wel mensen zijn die het tot een goed einde kunnen brengen. Maar nog niets voor mij denk ik.

De toets zelf is inderdaad terug een beetje bijgewerkt met een radiusblok na het lijmen. Na het lijmen had ik idd een 'bobbel' waarvan ik dacht " Hmm... Als ik dit zo laat schiet er van sommige frets niet veel over..." :s

Van Dattum
21 november 2006, 11:49
He Hans!

Ik geef er zelf altijd de voorkeur aan om eerst de radius op te brengen, de stippen in te lijmen, te fretten en als laatste het halsprofiel te vormen. Doordat de achterkant van de hals dan nog vierkant is heb je meer steun tijdens de karweitjes aan de hals. Maar, zoals altijd, wat je zelf het prettigste vindt werken!

Succes!

Edwin

Hans74
21 november 2006, 17:09
Ik geef er zelf altijd de voorkeur aan om eerst de radius op te brengen, de stippen in te lijmen, te fretten en als laatste het halsprofiel te vormen. Doordat de achterkant van de hals dan nog vierkant is heb je meer steun tijdens de karweitjes aan de hals. Maar, zoals altijd, wat je zelf het prettigste vindt werken!

Hey VD,

Dat is exact het plan dat in mn hoofd zit! :)

B_2_the_a
21 november 2006, 17:57
ligt een beetje aan je tools

als je een goeie pers hebt ofzo kan je eerst ronden en dan fretten


mij lijkt logisch:

vlakken, fretsleuven zagen, stippen lijmen, nog een keer vlakken, fretten, frets vlakken en ronden etc, en dan de hals ronden

rinaldo
21 november 2006, 19:17
voor mij werkt het het beste als ik eerst de toets op de hals lijm,fretsleuven zagen,radius in de toets brengen, en daarna halsprofiel aanbrengen, en als laatste de toets vlakken.

dit doe ik op deze manier omdat je na het aanbrengen van de halsprofiel altijd een soort werking in het hout krijgt waardoor hij weer enigzins krom gaat staan, en nadat je de toets gevlakt heb kun je de fretjes er in slaan of persen. dan hoef je ook minder van je frets te halen om ze te vlakken.

jorgen
22 november 2006, 15:33
ik heb een vraagje, als je de toets op de neck plakt, gaat dan de te veel aan lijm je truss rod niet vastplakke?

ander vraagje, zo truss rod, moet je dat niet vastplakken ofzo op het einde? en is het sleuteltje normaal niet aan de kop van de hals, ipv aan de body van de gitaar?

Mattia
22 november 2006, 16:28
ik heb een vraagje, als je de toets op de neck plakt, gaat dan de te veel aan lijm je truss rod niet vastplakke?

ander vraagje, zo truss rod, moet je dat niet vastplakken ofzo op het einde? en is het sleuteltje normaal niet aan de kop van de hals, ipv aan de body van de gitaar?

1) ja, maar houtlijm zal niet gauw vastzitten aan metaal, dus de functie zou het niet moeten belemmeren. Echter, beter is 'gewoon' om wat minder lijm te gebruiken, of de truss rod met afplakband te maskeren, lijm aan te brengen, dan de afplakband te verwijderen, hou je een strookje naast de truss rod vrij waar de lijm nog wel zal komen, maar ook niet verder dan dat:

Plakband op truss rod, lijm aanbrengen.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele36.jpg

Plakband verwijderen, randje zonder lijm zichtbaar:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele37.jpg

2) Truss rods hoef je niet vast te zetten, hangt van het model af. De 'ouderwetse' single-action rods werden wel gewoon goed vastgezet aan een kant, maar de meeste 'moderne' en dual action rods hebben dat niet nodig. Verder maakt het geen moer uit (wat functie van de rod betreft) of de sleutel nou bovenaan de hals zit, of juist onderaan.

jorgen
22 november 2006, 19:15
okay, dank je, ondertussen heb ik nog een vraagje klaargestoomd :p

de hals, hoe zet je die juist vast op de body? want ik zie op mijn gitaar toch geen moeren doorsteken langs de bovenkant. Het zal wss wel goed moeten vast zitten wegens de hoge krachten die de snare vormen op de hals

B_2_the_a
22 november 2006, 20:46
schroeven
lijm
neck-trough

Mattia
22 november 2006, 20:46
okay, dank je, ondertussen heb ik nog een vraagje klaargestoomd :p

de hals, hoe zet je die juist vast op de body? want ik zie op mijn gitaar toch geen moeren doorsteken langs de bovenkant. Het zal wss wel goed moeten vast zitten wegens de hoge krachten die de snare vormen op de hals

Gewoon, schroeven.

Mattia

jorgen
22 november 2006, 21:33
dan me een soort van dikke houtvijs? want er zijn toch geen moeren zichtbaar?

Hans74
22 november 2006, 21:51
Jorgen,

Over de trussrod: ik heb een dual action trussrod gebruikt net zoals in de beschrijving en foto's die mattia plaatste. Die hoeft eigenlijk niet vast te zitten omdat ze zichzelf vast klemt. Een single action trussrod moet je wel verankeren, omdat ze anders niet werkt. Ook moet je idd zoveel mogelijk vermijden dat er lijm in het kanaal terecht komt. De rod insmeren met parafine of, zoals ik deed met een industrieel 'anti-kleefmiddel' kan daarbij helpen.

Ik heb mijn stelmoer in de hiel geplaatst ipv in de kop, owv persoonlijke smaak. Maar in principe maakt het niet uit. Algemeen vind ik een stelmoer op de kop veel mooier, maar aangezien ik de kop ook ga stainen, leek het me optisch evenwichtiger om ze onzichtbaar te maken (dus in de hiel onder de slagplaat)...

De neck wordt dmv houtschroeven aan de body bevestigd, maar natuurlijk er niet helemaar door.

Gebruik ffe de zoekfunctie van dit forum en talrijke links die je in de FAQ vindt... Een wereld van antwoorden op vragen zal voor je open gaan... ;)

jorgen
22 november 2006, 22:49
oké, bedankt voor de snelle antwoorden ;)

Mattia
23 november 2006, 08:41
dan me een soort van dikke houtvijs? want er zijn toch geen moeren zichtbaar?

Ja, houtschroeven.

http://www.stewmac.com/shop/Hardware,_parts/Electric_guitar:_Screws_springs/Fender_Style_Neck_Attachment_Screw.html

Zulke dus.

jorgen
23 november 2006, 19:57
is 44mm niet te lang?

B_2_the_a
23 november 2006, 20:00
ligt aan de dikte van je body, diepte neckpocket, dikte hals, etc..

je hebt ook kortere varianten

maar 44 mm is zover ik weet een normale maat

jorgen
27 november 2006, 18:18
lees ik verkeerd of moet je de frets nadat ze erin zitten nog bijvijlen, opkuisen?
ontbramen op de hoek lijkt me logische tenzij je van bloef op je gitaar houdt tijdens het spelen, maar moet de rest van de fret ook bijgewerkt worden?

Squier4ever
27 november 2006, 19:25
lees ik verkeerd of moet je de frets nadat ze erin zitten nog bijvijlen, opkuisen?
ontbramen op de hoek lijkt me logische tenzij je van bloef op je gitaar houdt tijdens het spelen, maar moet de rest van de fret ook bijgewerkt worden?

typ eens ABN aub....
wat the fuck is bloef?

hassent
27 november 2006, 19:41
Bloed?!?!?!? He, iedereen kan een typefoutje maken! De F zit naast de D. Relax!

jorgen
27 november 2006, 21:42
lol, sorry, maarja, ben ook een belg, dus der zit al een beetje dialect tussen

hassent
27 november 2006, 21:44
Snap ik. Ben zelf brabander, dus reserve belg...

Stief
28 november 2006, 07:47
BELG: Ben Eerst Limburger Geweest.
En ik kom uit Maastricht...... :???:

jorgen
28 november 2006, 17:37
kan er mss iemand replyen op mijn vraag? thx

G.G.
28 november 2006, 17:43
Ja, je moet ze vlakken omdat ze niet allemaal even hoog zullen zijn, daarna moet je het kopje weer mooi rond maken. (doe ik nooit, zorg er altijd voor dat mijn toets 100% vlak is, de sleufjes diep genoeg en dat ik iedere fret maximaal in het hout sla. Dan hoeft er bijna niets gevlakt te worden, en da's zo minimaal dat ik ze echt niet ga crownen)

jorgen
28 november 2006, 17:49
dus je brengt geen radius in je fretboard dan?

AvU
28 november 2006, 17:54
typ eens ABN aub....
wat the fuck is bloef?

Het is tegenwoordig AN, want nu lijkt het alsof mensen die dialect praten niet beschaafd zijn. Tsjah een domme discussie maarja :P ;)

Hans74
28 november 2006, 18:01
Hey Jorgen,

De frets moeten er eerst ingeslagen/geperst worden, de randjes afgevijld, en daarna moeten de frets gevlakt worden. Daarna moet de kroon opniew hersteld worden met een fretvijl.

Gebruik nou ffe de zoekfunctie van dit forum. Heel gemakkelijk... ;)

Of ook een goede link is Charlotte's site over haar Les Paul. Daar staat heel uitgebreid een verslag (met foto's) over het fretten.

G.G.
28 november 2006, 18:19
dus je brengt geen radius in je fretboard dan?jawel, eerst sleufjes zagen, radius aanbrengen en daarna de sleufjes op de juiste diepte zagen.

Arjo
29 november 2006, 09:50
daarna de sleufjes op de juiste diepte zagen.

Erg belangrijk bij mij waren ze dus te ondiep :nervous: maar dan wel allemaal :D

Arjo

G.G.
29 november 2006, 10:10
Erg belangrijk bij mij waren ze dus te ondiep :nervous: maar dan wel allemaal :D

Arjo

Ik heb zo'n juniorzaagje aangepast. Heel simpel:

Je neemt een dun latje hardhout en zaag dat daar een groef in net zo dik als je junior zaagblad. Dat stripje leg je met lijm over je zaagblad (aan de kant waar niet de tandjes zitten)

De bedoeling is dat je zaagblad net ver genoeg uitsteekt om een fretsleuf te zagen. Eenmaal op de juiste diepte aangekomen zxaagt ie niet meer verder omdat het stripje hout over de toets glijd.

Stripje geeft ook extra stabilieteit aan je zaagblad.

Arjo
29 november 2006, 10:19
Hey das een goeie oplossing, had je die niet een maandje eerder kunnen geven :seriousf:
Vooral ook omdat je het zaagje extra stabilieteit geeft, dit ga ik dus bij de volgende toepassen :D


Arjo

G.G.
29 november 2006, 10:28
Hey das een goeie oplossing, had je die niet een maandje eerder kunnen geven :seriousf:
Vooral ook omdat je het zaagje extra stabilieteit geeft, dit ga ik dus bij de volgende toepassen :D


Arjo


Ja, sorry, had er dan naar gevraagd in een topic :seriousf:

Maar het werkt echt, neem een stukje hardhouten plint of een latje aluminium ofzo.

Hans74
29 december 2006, 21:32
Vandaag nog wat zitten prutsen...

Inlay dots geplaatst
http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/inlay.jpg

En gefret.
http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/fretten1.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/fretten2.jpg

oaf
30 december 2006, 00:11
ziet er goed uit man! ben benieuwd hoe het wordt!!!

sandra-kane
30 december 2006, 19:19
het ziet er inderdaad cool uit!
vraagje:
hoelang duurt het ongeveer om een gitaar te bouwen?
:speed:
sandra

GibsonDC
30 december 2006, 19:26
het ziet er inderdaad cool uit!
vraagje:
hoelang duurt het ongeveer om een gitaar te bouwen?
:speed:
sandra
dat vershilt heel erg sommige doen het in 4 maanden sommige in een jaar en sommige in een paar weken. Maar meestal wel 3 of 4 maanden.

G.G.
30 december 2006, 19:30
het ziet er inderdaad cool uit!
vraagje:
hoelang duurt het ongeveer om een gitaar te bouwen?
:speed:
sandra

Ik denk dat het gemiddelde hier op ongeveer 3 a 4 maanden ligt. Van Dattum bouwt er eentje in een week, maar dat is heel extreem. Zelf doe ik er ongeveer 4 maanden over.

Niet haasten is het belangrijkste, en niet te lang aan 1 stuk werken.

Van Dattum
30 december 2006, 22:20
Extreem Van Dattum!!!!

Zoals ik al eerder ergens stelde: Ik heb een soort gitaarbouw ADHD....
Als ik spullen heb, dan moet het gebeuren!

Ik zou zeggen, probeer het eens Sandra!

Hans74
30 december 2006, 23:53
Tja Sandra, op je eigen tempo werken is net het leuke van zelfbouw...

Toen ik er deze zomer mee begon, was ik van plan om enkel de body zelf te maken, en de neck te kopen zodat ie tegen november af zou zijn. Maar enkele beunhazen hier op dit forum hebben me over de streep getrokken om ook de neck zelf te maken... :D

Omdat het mijn eerste project is, doe ik het allemaal heel langzaam en probeer ik het doordacht te doen. Eerst info inwinnen, nadenken, en dan doen.

Op deze manier heb ik (op een paar schoonheidsfoutjes na) nog niet voor onaangename verassingen komen te staan...

hassent
31 december 2006, 10:03
Maar enkele beunhazen hier op dit forum
Nou nou, een beetje respect voor de ploeteraars hier!!!!;) :seriousf:

G.G.
31 december 2006, 10:18
Maar enkele beunhazen hier op dit forum hebben me over de streep getrokken om ook de neck zelf te maken... :D


En je moet toegeven dat die beunhazen gelijk hadden. Het maken van de neck geeft de meeste voldoening. :satisfie:

Van Dattum
31 december 2006, 13:25
Heel juist! Enne, eigenlijk...... als je de hals niet zelf maakt, is ie toch niet helemaal van jezelf.......
Maakt niet uit hoor, iets moois maken met een prefab halsje is ook een aardige onderneming!

Iedereen veel geluk, voorspoed en bouwplezier voor het nieuwe jaar! Kijk uit met vuurwerk. Het speelt toch een stuk minder met 2 vingers....

Hans74
31 december 2006, 14:09
Precies! Jullie hadden gelijk.

En volgens mij helpt het je ook om de volgende nóg beter te maken. Want ik verwacht wel als deze af is, dat ik bij mezelf denk: dit of dat kan beter, of anders. Je gaat je gitaar voor een stuk doelgerichter verbeteren als je volledig weet hoe ze gemaakt is...

Ook van mij een prettig eindejaar gewenst!!! :lp: :cheerup: