PDA

View Full Version : "Isolatie"-plan voor "drum hok"



X-Rated
24 augustus 2006, 23:26
We gaan weer plannen maken om met de band dan eindelijk serieus te beginnen met opnemen voor een EP'tje. Nu zit ik met een leuk plan om te proberen ervoor te zorgen dat ik enigzins afgescheiden zit van de drummer als we proberen te soundchecken. De vraag aan jullie is: Heeft dit low-budget plan enig kans van slagen?

Een theoretische toelichting:

De drummer speelt van mij af, zodat dat in ieder geval enigzins meer rust brengt aan mijn kant. Vervolgens zit er tussen ons in een muurtje tot borsthoogte. Daar tegenaan willen wij matrassen plaatsen en ook links van de drummer om zoveel mogelijk het geluid (waar ik last van heb als ik live probeer te soundchecken) van mij af te houden. Denk de ruimte tussen de matrassen even uit het plaatje. Vervolgens bij wijze van oplossing om kamergalm te voorkomen. De ruimte zal namelijk in eerste instantie vrij leeg zijn dus extra galm veroorzaken. Dit proberen we tegen te gaan door planken tot plafond hoogte in niet rechte hoeken om het drumstel heen te zetten en te bekleden met bijvoorbeeld noppenschuim of eiertreeën. In ieder geval iets met een onregelmatige structuur. Dáárachter willen we weer een groot gordijn rondom de constructie hangen.

Heeft het dan in de eerste plaats enig kans van slagen om mij in zodanige rust te laten soundchecken?

Een visuele toelichting:

http://www.zvenix.com/img/recordingsetup.jpg

Het leek mij zelf wel een geinige oplossing en het is het proberen waard. And it sounds so crazy it might work... :D

nielsduursma
24 augustus 2006, 23:47
ik denk niet dat het heel erg gaat helpen. al helemaal niet als die matrassen ook maar tot borsthoogte komen.

X-Rated
24 augustus 2006, 23:52
Ow nee het hok is precies een matras hoog. De hoogte van onze ruimte is geloof ik precies 2 meter, dus een matras zou ertussen moeten passen.

Het is ook niet de bedoeling dat ik dan muisstil zit te werken, maar dat ik iig het resultaat van de mics kan horen zonder dat de drums het echt overstemmen.

We hebben ook al het nodige plaatwerk om die tussen de drums en de matrassen in te zetten.

bert k
25 augustus 2006, 00:21
Is al vaker gezegd: noppenschuim GOOD! eierdozen BAD!!! Die eierdingen doen helemaal nada niets. Bespaar je het werk.

X-Rated
25 augustus 2006, 00:24
Is al vaker gezegd: noppenschuim GOOD! eierdozen BAD!!! Die eierdingen doen helemaal nada niets. Bespaar je het werk.

Haha daar hebben we al een lading van gescoord ;) Maar ik zal je advies aannemen en kijken waar we noppenschuim vandaan kunnen halen.

Maar wat vind je van het idee op zich? :D

nielsduursma
25 augustus 2006, 08:38
Ow nee het hok is precies een matras hoog. De hoogte van onze ruimte is geloof ik precies 2 meter, dus een matras zou ertussen moeten passen.

Het is ook niet de bedoeling dat ik dan muisstil zit te werken, maar dat ik iig het resultaat van de mics kan horen zonder dat de drums het echt overstemmen.

We hebben ook al het nodige plaatwerk om die tussen de drums en de matrassen in te zetten.

op mijn zolder heb ik geen drumhok of enige vorm van isolatie eromheen, en daar kan ik gewoon achter de pc het resultaat van de microfoons horen hoor. en dan staat het drumstel nog naar mij toe gericht ook!!

je moet gewoon een goed dempende koptelefoon zien te regelen. scheelt je een hoop moeite als het alleen daarvoor dient.

X-Rated
25 augustus 2006, 10:13
op mijn zolder heb ik geen drumhok of enige vorm van isolatie eromheen, en daar kan ik gewoon achter de pc het resultaat van de microfoons horen hoor. en dan staat het drumstel nog naar mij toe gericht ook!!

je moet gewoon een goed dempende koptelefoon zien te regelen. scheelt je een hoop moeite als het alleen daarvoor dient.

Mag ik dan vragen wat voor headset je hebt? Ik heb zelf een Sennheiser HD477.

harrie-beton
25 augustus 2006, 10:30
Een drumstel is ontzettend hard en de demping tussen jou en de drummer lijkt me veel te weinig. Je zit veel te dicht bij de drummer.

Als het redelijk warm weer zou ik veel en veel verder weg gaan zitten ergens een hok ernaast of liefst nog verder.

Gebruik gewoon met koptelefoon. Een dichte zoals de Beyer DT770 (160 euro).

Dan hebben we het nog over het waarom van het monitoren, waarom wil je dat? Je moet gewoon even stukjes terug horen als de drummer niet speelt in alle rust en kijken of de microfoons alles wel goed oppikken. Dan thuis gaan afmixen.

bert k
25 augustus 2006, 10:30
Voor de akoestiek zou het best goed kunnen werken, je drumstel zal beter klinken op de opnames. Het voordeel van al dat losse spul is dat je er snel wat van kan weghalen als het niet echt bevalt.

Maar je zit aan de andere kant van dat muurtje nog steeds in de herrie, dat gaat niet echt zachter worden vrees ik. Maar met een goeie afgestolet koptelefoon kom je een end, dat is waar.

X-Rated
25 augustus 2006, 10:51
Ah ok, dank voor the enlightenment. Mijn idee was dat het efficienter zou zijn om live te kunnen luisteren naar hoe het klinkt ipv eerst mic positie proberen -> opnemen -> luisteren. En dat meerdere keren omdat ik nog een ernstige rookie ben wat dat betreft :) Maar ik denk dat we dan terug moeten vallen op het oude principe zoals we het altijd gedaan hebben (scheelt ook weer een hoop zeulen met spullen).

harrie-beton
25 augustus 2006, 11:12
Het is natuurlijk wel mooi als je direct kunt monitoren maar dan moet je echt in een stille ruimte zitten.

Als je met meerdere sporen gaat opnemen is het direct monitoren minder van belang. Ik denk dat je gewoon 2 sporen opneemt toch? Dan kan het geen kwaad om wat uit te proberen.
Neem je alleen de drums op??

X-Rated
25 augustus 2006, 11:29
Jep we doen alleen de drums op dat moment. Misschien als ik mijn laptop ernaast heb staan kunnen we een poging doen om op 2 machines synchroon op te nemen.

Ons mengpaneel heeft 4 uitgangen: XLR links-recht en Jack links-rechts. We hebben het vooralsnog altijd nog op één spoor gedaan. Dus een verloop van jack naar tulp stereo en dan van tulp stereo naar kleine jack (die ken je vast wel). En dat gaat dan de line-in in. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe ik op dat moment het signaal uit het mengpaneel kan verdelen en hoe ik dat op apparte sporen in cubase krijg.

nielsduursma
25 augustus 2006, 11:35
Mag ik dan vragen wat voor headset je hebt? Ik heb zelf een Sennheiser HD477.

niet lachen, maar ik heb een "gewone" bouvakkers koptelefoon gekocht en daar heb ik de speakers van een oude senheiser in gemonteerd.

guhlenn
25 augustus 2006, 11:36
waarschijnlijk zijn die uitgangen identiek, gewoon in ander formaat, dus dat zou dan geen zin hebben. maar live monitoren met een open hoofdtelefoon is onbegonnen werk. ik heb een sennheiser die 30 db geloof ik dempt, zat op 10 meter afstand met een muur tussen mij en de drummer ( geen afgelsoten ruimte) maar monitoren is onbegonnen werk, het gel;uid om je heen vertekend de boel teveelk. maar even achteraf checken is toch niet zo heel veel moeite?

X-Rated
25 augustus 2006, 11:52
waarschijnlijk zijn die uitgangen identiek, gewoon in ander formaat, dus dat zou dan geen zin hebben. maar live monitoren met een open hoofdtelefoon is onbegonnen werk. ik heb een sennheiser die 30 db geloof ik dempt, zat op 10 meter afstand met een muur tussen mij en de drummer ( geen afgelsoten ruimte) maar monitoren is onbegonnen werk, het gel;uid om je heen vertekend de boel teveelk. maar even achteraf checken is toch niet zo heel veel moeite?

Daar heb je gelijk in. Maar ik moet mijn tijd erg goed verdelen, dus als we er efficient genoeg mee om kunnen gaan dan zou dat misschien ook betere resultaten kunnen leveren.


niet lachen, maar ik heb een "gewone" bouvakkers koptelefoon gekocht en daar heb ik de speakers van een oude senheiser in gemonteerd.

Ik lach stiekem toch even, maar dat is wel briljant gedaan ;)