PDA

View Full Version : Aarde probleem ..



yhcmarc
24 augustus 2006, 21:55
Hoi, ik heb een aarde probleem in mijn effectenbak, ik hoor continu een zzzzoem geluid als ik even niet speel, raak ik de snaren van mijn gitaar aan wordt het minder. Nu kan ik even niet op mijn amp testen, heb vanavond alle bekabeling gecontroleerd en evt. vervangen waar nodig (ik had namelijk een aantal kabels erin waarin geen aarde draad was gesoldeerd) .. iig, alle kabels zijn nu doorgemeten op de tip van de plug en de pin .. alles is nu goed. Desondanks houd ik de zoem, zou ik bv. een buitenkant van een plug op de aarde in mijn stekkerblok kunnen solderen of simpelweg naar een stalen rand in de kist om van dit probleem af te komen ?
Misschien ook wel handig om te weten, alle pedalen draaien op 2 gebalanceerde adapters van 1000Ma waar geen randaarde op zit, die kon ik trouwens ook nergens vinden moet ik zeggen. Het stekkerblok zit wel de aarde draad van vastgesoldeerd en deze stroomkabel loopt onder de in en outputs door. 2 pedalen zijn aangesloten via converters die ik gemaakt heb van de daisy chain naar 9v batterij connectors en 1 pedaal draait momenteel nog geheel op batterij.

Dirk_Hendrik
24 augustus 2006, 22:12
Meer info nodig,
- Pedalen in effectsloop?
- Pedalen voor versterkerinput, volgorde?
- Merk en type van de adapters?
- Welke pedalen
- welke versterker
- etc.

om even het hele plaatje van je setup te krijgen.. ;)

yhcmarc
24 augustus 2006, 22:16
ok, ik heb alles als onderstaand aangesloten met uitzondering van de a/b looper en de a/b loopswitcher / lineselector want die heb ik nog niet binnen en de ge7 is weg ter reparatie. Beide adapters zijn een Scanpart PS-1000E. Alle pedalen zitten dus voor de versterker inputs en momenteel is de enige versterker die gebruikt wordt een marshall jcm800 1959 MKII superlead.

http://www.ymondhc.com/marc/images/pedalchain.jpg

De output van de tubescreamer gaat nu naar de input van de EHX small clone. De in en outputs naar en van het board gaan via neutrik inbouw stukken.


Is het bv. een idee om de aarde draad die van de stroominput naar het stekkerblok loopt (onder de in- en outputs door dus) door te knippen zodat deze ook geen EMI storing kan veroorzaken of zal die invloed verwaarloosbaar zijn ?

Chroxy
24 augustus 2006, 23:04
waarom heb je eigelijk de overdrive en GE-7 weer in een aparte looper zitten?

yhcmarc
24 augustus 2006, 23:07
Zodat ik met 1 druk op de knop kan switchen van "kanalen" .. ik gebruik een 1 kanaals marshall, als dan kan ik dus beide pedalen aan laten staan en in 1 keer van clean naar overdrive switchen, of in een keer beide pedalen bypassen door gewoon de 1e loop uit te schakelen en dus op die manier heel makkelijk 3 kanalen kan emuleren.

H.Manback
25 augustus 2006, 14:51
Randaarde krijg je als het goed is al van je versterker, dat is de aarde van je signaal. Wat mij met zo veel pedalen voor de hand lijkt liggen is het probleem van aardlussen. Je sluit alles aan op 2 adapters, met daisychain. Wat dat oplevert is dat er een aarde verbinding loopt via je patch kabels, en daarnaast ook nog langs de daisychain. Dit is soms gevoelig voor brom.

De oplossing kan misschien een adapter er bij kopen zijn, of misschien zelfs een beetje experimenteren met je daisy chains (pedalen omwisselen in de keten ofzo). De degelijke oplossing is een voeding kopen met gescheiden uitgangen. Bij zo een voeding zijn alle uitgangen gescheiden, dus is er geen tweede pad waarlangs je een aardlus creëert.

Disclaimer: Deze info heb ik gekregen door het lezen op internet, in de praktijk heb ik het zelf nooit meegemaakt, dus misschien dat iemand mijn verhaal kan bevestigen voor je een voeding gaat kopen ;)

yhcmarc
25 augustus 2006, 15:25
Volgens mij ben ik er al uit, voorheen hoorde ik de brom ook continu als ik de a/b box naar mijn versterker uitzette, gisteren de bekabeling op het board deels vervangen en nu hoor ik alleen nog een lichte brom als de a/b box naar de amp aanstaat. Ik laat het wel weten als ik het weer op mijn versterker kan testen.

the feable
25 augustus 2006, 19:01
Misschien is het verstandig om een ABY-switch met een groundlift te nemen. Dat zal wel schelen als je op 2 versterkers speelt!

yhcmarc
25 augustus 2006, 19:30
idd, en ook een waarvan ik evt. de fase kan omdraaien mochten de 2 versterkers uit fase zijn, eerst maar even proberen met de huidige setup als ik de 2e top + kast binnen heb.

yhcmarc
28 augustus 2006, 21:41
Ok, ik heb net even een kabel gemaakt met 1 draad erin op de kern / tip gesoldeerd, en zou dus zonder de aarde moeten zijn, toch ? Echter, als ik die er tussen hang op een willekeurige plek komt er alleen een superharde brom uit mijn versterker. Nu zei iemand een a/b switch met een groundlift, maar dat betekend dan toch alleen de de kabel die op de buitenkant / pin zit wordt onderbroken ?

Zo nee, wat voor toggle switch heb ik dan nodig om een ground lift in mijn huidige a/b box te maken ?

Ik heb ook even geprobeerd om de wah op een aparte adapter te zetten, wat in andere topics werd aangeraden, dit hielp ook niet, ook de adapter inputs tussen pedalen te wisselen, ook geen verschil.