PDA

View Full Version : welke gitaar???



zero
1 december 2002, 20:29
ja ik zou graag gitaar willen leren spelen (vooral voor grunge, metal, punk) maar omdat er verschillende soorten gitaar zijn weet ik niet juist wat (bass, etc).

zou ik ook eerst notenleer moeten kennen voor gitaar te spelen (of is het gemakkelijker???)

pimmetje
1 december 2002, 21:01
Over de juist beginners-gitaar zijn al heel veel discussies gevoerd. Je kan de zoekfunctie (rechtsboven) ff proberen... dan vind je gegarandeerd een hele hoop info. Als je bij vragen over evt aanschaf ook een budget geeft, helpt dat overigens enorm.

Het verschil tussen gitaar en basgitaar is enorm, dus probeer er achter te komen wat je leuker vindt om te doen.

Als 't om gewoon gitaar gaat... ik ben er eentje uit de stroming die vindt dat je 't beste kan beginnen met een goede akoestische gitaar. Voor pakweg 200 euro heb je een prima speeltje en daar kan je ook nog gebruik van maken als je eenmaal electrisch bent gegaan.

Electrisch beginnen kan ook. Velen op dit forum zullen dit je vertellen. Die mensen kan je vaak ook weer in 2 groepen opdelen: de voor- en tegenstanders van starterspakketten. Voor 't geval je niet bekend bent met deze pakketten: dit zijn vaak goedkoop ogende combinaties van een zeer slechte gitaar, een mogelijk nog slechter oefenversterkertje en een bagger-snoertje om ertussen te hangen.

Als je begint met een starterspakket, ben je naar mijn mening geld aan 't weggooien. Spaar dan liever nog even door en koop 2eHands een betere gitaar en versterker.

Bij de aanschaf van spullen wel altijd iemand meenemen die wat verstand van gitaren en versterkers heeft.

En last but not least: NEEM PRIVE LES !!!!
Zonder les is de kans op dingen heel fout aanleren groot. Als je eenmaal de basis hebt geleerd, kan je meer zelf proberen te leren met boeken, andere muzikanten, etc. Les in groepsverband heb ik bij te veel vrienden al fout zien gaan... uiteindelijk ben je meer tijd en bijna evenveel geld kwijt om genoeg te leren. Groepsles is natuurlijk wel beter dan helemaal geen les.

zero
2 december 2002, 01:35
ok heel erg bedankt voor de reactie heeft me enorm verder geholpen, dank u wel

greetz