PDA

View Full Version : Frets stroef



Samder
24 augustus 2006, 21:30
Hallo,

Is er een goede manier om je frets wat gladder te maken, bij het benden zijn ze soms wat stroef.. Kan je dit ook zelf doen, of kan je dit het best laten doen? Groet Sander..

MarkS
24 augustus 2006, 21:45
Je zou ze zelf zachtjes kunnen polijsten met Commandant (dat autopoets-spul) en een poetsdoek.
Beetje oppassen met de toets: bij rosewood vanwege de open hout-structuur, bij maple oppassen voor de lak. Makkelijkste is om de toets rondom de frets eerst even af te tapen met dat papieren schildersplakband.

H.Manback
24 augustus 2006, 21:47
Nooit zelf geprobeerd hoor, maar je kan ze in principe zelf polijsten... Voor de dremel zijn polijst sets te koop, wel zorgen dat je de toets goed afplakt ter bescherming.

Ik weet niet hoe erg het bij jouw gitaar is, maar misschien is schoonmaken met staalwol al voldoende. Lichte verontreiniging krijg je daar prima mee weg.

Edit: Bij nader inzien, de hitte van polijsten met een dremel zou niet bepaald bevorderlijk zijn voor je toets en de frets. Met de hand is inderdaad een beter idee...

Droffie
24 augustus 2006, 21:48
Geen teak olie of andere rotzooi gebuiken!!

Als ze echt stroef zijn kan je ze een beetje opschuren met staalwol 000.
Mocht je toest uitgedroogd zijn een beetje fretboard conditioner gebruiken..

Thats it.

Vuil en andere smuck kan je prima verwijderen met naptha (wasbenzine, of zippo benzine)

MarkS
24 augustus 2006, 21:51
Met wasbenzine en een rosewood toets moet je ook een beetje oppassen, kan namelijk een beetje bleek/grauw uitslaan.

kiem
24 augustus 2006, 23:21
kijk es of er geen deukjes in de frets zitten op de plek waar je bend.
zo ja, moet je mischien es aan nieuwe fretjes denken.

}{Metalmaster}{
24 augustus 2006, 23:28
Polijsten. Een bandlid van mn andere band heeft dat ook laten doen. gelijk hele opknapbeurt:p of nou opknappen? bijhouden:) ziet er weer glimmend uit. BTW! ik weet niet of het ook met elektrische gitaren is maar ik zeg het maar ff.. voor de akoestische gitaren schoon te maken (body. dus niet de neck) kan je pledge gebruiken. GEWELDIG spul!

jerome
24 augustus 2006, 23:35
Ik polijst elke keer (!!), als ik nieuwe snaren erop zet, de fretjes met Valma chrome & Laque polish. Worden ze superglad van, vooral als ze eenmaal glad zijn en je het een beetje bijhoudt.
Mijn gitaren met ongelakte toets wrijf ik daarna in met een heel klein beetje Kyser Fredboard conditioner.
En de gitaren met gelakte Maple toets poets ik daarna met autowas.
Ik doe dat al bijna 30 jaar zo...
Het voordeel is dat zowel je fretjes als de toets lekker glad en schoon zijn en je gitaar lekker soepel speelt.
Als er een paar deukjes in de fretten zitten kan je de fretten (laten) vlakken.
Herfretten is niet altijd nodig!

groetjes,
Jeroen

Samder
25 augustus 2006, 08:43
Bedankt voor al jullie reacties!! Daar heb ik wat aan :D

habberdoedas
25 augustus 2006, 12:15
Polijsten van het fretwerk heb ik gisteren nog gedaan. Nu niet gaan lachen maar ik plak de toets af en gebruik JIF met een poetsdoekje. En jawel het werkt. Lekker glad. De toets (is bij mijn gitaar rosewood) maak ik schoon met een heel fijn staalwolletje. Mocht de toets droog zijn dan gebruik ik een fretboard conditioner die je gewoon koopt bij je lokale gitaarboer.

Michael Amott
25 augustus 2006, 12:27
Je kunt ook iets dunnere snaren nemen dat bend wat makkelijker :)

Nils Veen
28 augustus 2006, 19:09
staalwol, en als je dat niet aandurft, dan met fastfret inpoetsen, moet wel regelmatig gebeuren