PDA

View Full Version : Lakvragen



mm80
24 augustus 2006, 20:17
Ik heb nu een aantal lakprojectjes achter de rug. De eerste paar keer heb ik Motip acryl verf en aflak gebruikt.

De laaste keer heb ik een sunburst gemaakt met waterbeits, Schminke airbrush verf en afgelakt met cellulose lak.

Mijn vraag:
Als ik met cellulose wil aflakken welke opties heb ik dan als het gaat om de kleurlak. Stel ik wil candy apple red spuiten en dan aflakken met cellulose.
Ik weet dat Acryl en cellulose niet samengaan. Hoe kom ik dus aan een car verf die ik kan aflakken met cellulose?

Michell

fred dons
24 augustus 2006, 20:31
ik het je wel vertellen maar dat gaat je geld kosten :D


maar serieus, createx (airbursh verf) heeft candy kleuren in zijn lijn die compatible zijn met cellulose (naast een paar honderd andere spectaculaire kleuren die ze hebben

ik ben nu met deze bezig voor een forumlid die met createx gespoten is
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=2185227&i_pos=32&page=4&ktw=595cfcec095b550964326e8cb5eb3317

airbrush services almere verkoopt ze

fred dons
24 augustus 2006, 20:33
overigens het is niet zo dat acryl en cellulose niet samen gaan (die airbrush verven zijn acryl) het is het oplossmiddel wat reageert in de acryl spuitbussen. er is namelijk ook acryl op thinner basis dat je met cellulose kunt aflakken

mm80
25 augustus 2006, 10:52
Ok, bedankt Fred,

Ik bedoel eigenlijk dekkende kleuren in het algemeen en niet car in het bijzonder. ik vraag me bv af wat Fender bv gebruikte in de 50's als kleurlak.
Word cellulose bv ook gemengd met kleurstof oid?

Ik heb het verzoek gekregen om een Ibanez RG body te finishen. Die jongen wil hem graag zwart hebben. Ik moet dus uit zien te vogelen wat ik gebruiken kan als kleurlak zodoende dat ik kan aflakken met cellulose.

Wat zou je dus kunnen aanraden voor zwart?

Alvast bedankt,

Michell

fred dons
25 augustus 2006, 11:43
fender gebruikte dupont lakken in de 50ties en dat waren later acrylics op thinner basis
moderne acryl verf voor airbrush is van een veel beter kwaliteit dan de oorspronkelijke lakken en kun je gewoon met cellulose aflakken

voor zwart zou ik of Golden,createx of Hansa zwart gebruiken (o/a verkrijgbaar bij harolds en airbrush services almere.nl ) deze zijn namelijk snel dekkend en vormen ook een goede binding met de onderlaag (die je wel even licht op schuurt 600 grit)
Je kunt overigens ook cellulose mengen met (zwart) pigment (daar zijn kleine flesjes geconcentreert kleur voor) maar ik doe dat liever in 2 stappen

mm80
25 augustus 2006, 13:47
Ok, airbrushverf, ga ik doen! Is dit acrylverf?

Ik heb nog een potje zwart van 'Schminke' over van mijn sunburst telecaster.
Is dit merk ook nog een optie? Createx zou ik inderdaad ook snel aan kunnen komen.
De persoon bij wie ik dit kan bestellen had zijn hele voorraad Createx vervangen door Schminke omdat Createx de laaste tijd te grof pigment bevatte.

Michell

fred dons
25 augustus 2006, 14:00
ja dit is acryl (maar dan op waterbasis)

createx heeft inderdaad een nogal grof pigment en daarom gebruik ik het liever niet voor schilderijen of ander fijn schilderwerk maar voor dekkend zwart is het weer perfect omdat het zo snel dekt (en spetters vallen dan niet op)
Schminck is wel een heel goed merk maar dekt minder daarom gebruik ik het liever niet voor grote dekkende oppervlakken

createx verstopt overigens wel snel je spuit maar met een createx reducer kun je 1) dit voorkomen 2) een fijner pigment krijgen