PDA

View Full Version : en weer een klira erbij



wietse
24 augustus 2006, 18:27
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/my%20guitars/klira4.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/my%20guitars/klira4body.jpg

had al eerder een bas van dit model maar nu de gitaar, helaas valt deze me erg tegen terwijl de andere klira's die ik heb erg lekker klinken, valt dit enorm tegen het brugelement is erg fel en scherp mij zelfs te scherp, een tele is er niks bij, terwijl je het halselement amper hoort.
beide elementen hebben zowiezo al een erg lage output.
speelt verder prima en de intonatie is zelfs prima met die primitieve brug die er op zit.
maar het geluid en het zwakke halselement valt me toch wel tegen, had dit niet verwacht aangezien het dezelfde elementen zijn als die op m'n klira kentucky, en die klinken verdomd lekker.
maar verder heeft hij hier een goed plaatsje bij z'n broertjes, past mooi in de collectie en 100 euro blijft weinig geld voor een Klira electrische gitaar, zelfs al heeft hij mankementen.
mischien dat het vervangen van de potmeters nog wat meer diepte aan het geluid geven deze zijn nu niet echt super en tot m'n verbazing 100K terwijl 250k normaal is bij singlecoil gitaren.

zoon van Piet
24 augustus 2006, 19:52
Mooi ding, maar heeft zeker ook zo'n vielschichthals? Die pickups zouden een behoorlijk geluid moeten geven - tikkie meer output dan een strat, zegmaar rochting p90. De jouwe mankeert daar dus iets, denk ik.
Het gebruik van 100k pots ( en dan meestal bovendien lineair) is wel typisch Duits - en dat hadden Die Jungs dus niet goed voor mekaar. Maar echt veel zachter mag het daar niet van gaan. Moeilijk om vanachter mn pc iun te schatten wat er fout is, maar ik zou de hele bedrading eens nalopen - of element rechtstreeks aan een gitaarkabel solderen en testen...

Kim Wilson
24 augustus 2006, 20:06
Mag ik die hebben!? Dan pas ik het logo ķets aan en geef ik hem aan mijn dochter! :D

wietse
24 augustus 2006, 20:19
nee hij heeft niet zo'n vielschichthals, alleen mijn klira haiti deluxe heeft dat en dan is die nog maar 9 delig, die fijn gelamineerde halzen zag je vooral veel bij framus en hopf.
deze hals is gelakt dus kan het niet zien maar aangezien hij uit dezelfde periode komt als m'n klira kentucky neem ik aan dat die ook 2delig is.
de elementen heb ik al direct aan de output gesoldeerd gehad, brug heeft een redelijk normaal volume maar klinkt ongelovelijk scherp, en de hals is iets mis mee als je er op tikt hoor je alleen maar dat je dat doet als je op de polen tikt en niet er omheen op de behuizing, of je moet al erg hard gaan slaan, erg vreemd.
hij heeft dus nu een erg klein gebied waar hij het signaal mee oppikt wat dus de lage output verklaart, zien hoe ik dit nu weer op kan lossen :mad:
jammer dat dit probleem zich voordoet want hij speelt erg soepel en klinkt onversterk ook goed.

zoon van Piet
24 augustus 2006, 22:35
nee hij heeft niet zo'n vielschichthals, alleen mijn klira haiti deluxe heeft dat en dan is die nog maar 9 delig, die fijn gelamineerde halzen zag je vooral veel bij framus en hopf.
deze hals is gelakt dus kan het niet zien maar aangezien hij uit dezelfde periode komt als m'n klira kentucky neem ik aan dat die ook 2delig is.
de elementen heb ik al direct aan de output gesoldeerd gehad, brug heeft een redelijk normaal volume maar klinkt ongelovelijk scherp, en de hals is iets mis mee als je er op tikt hoor je alleen maar dat je dat doet als je op de polen tikt en niet er omheen op de behuizing, of je moet al erg hard gaan slaan, erg vreemd.
hij heeft dus nu een erg klein gebied waar hij het signaal mee oppikt wat dus de lage output verklaart, zien hoe ik dit nu weer op kan lossen :mad:
jammer dat dit probleem zich voordoet want hij speelt erg soepel en klinkt onversterk ook goed.

Volgens mij hebben alle Duitse fabrikanten zich schuldig gemaakt aan die multilaminaathalzen, ook Klira. Maar deze zal uit de good ol' sixties zijn, toen ze echt gitaren konden bouwen in D.
Ik denk dat je element kapot is, ik heb zoiets ook ooit gehad. Volgens mij kan een deel vande windingen kortsluiten, waardoor je een heel zacht signaal krijgt, zonder bassen. Maar het gaat mijn technisch inzicht te boven, dus misschien loop ik te zwetsen :)
Maar opnieuw laten wikkelen is ws duurder dan de gitaar...

Chris Winsemius
25 augustus 2006, 00:26
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/my%20guitars/klira4.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/my%20guitars/klira4body.jpg

had al eerder een bas van dit model maar nu de gitaar, helaas valt deze me erg tegen terwijl de andere klira's die ik heb erg lekker klinken, valt dit enorm tegen het brugelement is erg fel en scherp mij zelfs te scherp, een tele is er niks bij, terwijl je het halselement amper hoort.
beide elementen hebben zowiezo al een erg lage output.
speelt verder prima en de intonatie is zelfs prima met die primitieve brug die er op zit.
maar het geluid en het zwakke halselement valt me toch wel tegen, had dit niet verwacht aangezien het dezelfde elementen zijn als die op m'n klira kentucky, en die klinken verdomd lekker.
maar verder heeft hij hier een goed plaatsje bij z'n broertjes, past mooi in de collectie en 100 euro blijft weinig geld voor een Klira electrische gitaar, zelfs al heeft hij mankementen.
mischien dat het vervangen van de potmeters nog wat meer diepte aan het geluid geven deze zijn nu niet echt super en tot m'n verbazing 100K terwijl 250k normaal is bij singlecoil gitaren.

snel 250k pots er in en 'n 22n als tone cap!!!

Zelfde gedaan met 'n SilverTone ici... std. 100k (maar klonk al ok); met 250k lekkerder en meer punch/brightness

Chris Winsemius
25 augustus 2006, 00:28
snel ff de rest v/d thread gelezen; elementen swap met die andere???

wietse
25 augustus 2006, 07:06
snel ff de rest v/d thread gelezen; elementen swap met die andere???
die andere?
m'n kentucky? NO WAY!! die klinkt en speelt goddelijk en voor dit probleem vind ik ook wel weer een oplossing mischien bemachtig op vintage veenendaal wel een ander element.
en anders stampen we er een andere spoel in, heb nog een paar p90 achtige spoelen uit een egmond liggen die goed zijn.

frekie
25 augustus 2006, 11:52
Zoals eerder gepost was mijn 1e elektrieke gitaar waarschijnlijk ook een Klira. Ik heb toen meteen de electronica vervangen, dat is nog steeds de ziekte zie de vele Richwood topics :cooler:
Je kan alle soldeerverbindingen eens nalopen. Het kan draadbreuk in het element zijn dan komt er niet veel signaal meer uit. Opnieuw wikkelen, is een hoop werk natuurlijk. Potmeters vervangen. Misschien waren die elementen gewoon zwak en microfonisch, beginners gitaren waren in die tijd lang zo goed niet als nu.

zoon van Piet
25 augustus 2006, 16:22
Ik denk niet dat dit een beginnersgitaar was, daar had Klira andere modellen voor. En de Duitsers hadden het maken van Pu's goed onder de knie ( over de sound valt te twisten, maar de constructie was in de regel prima). Deze pu's horen zo'n beetje richting P90 te gaan, qua output. en dat is niet bepaald zwak....