PDA

View Full Version : Probleem, mijn sg onstemt steeds:(



Guitarfreak
1 december 2002, 20:18
Hey!
Kheb een beetje een probleem ik had erst 0.9 snaren op me epiphone SG dat ging allemaal goed, toen deed ik 0.11 snaren erop en in deze 4 weken ontstemt hij steeds heel snel... Wie weet wat de oorzaak is en wat ik er aan kan doen?

SiNiSTRaL
1 december 2002, 20:30
geef maar aan mij...

Ic3gl0vE
1 december 2002, 20:31
trash dat ding :smile:

Guitarfreak
1 december 2002, 20:31
eej gozer daar vroeg ik nie om:D graag ff advies:)

SiNiSTRaL
1 december 2002, 20:32
gooi maar weg...of koop een andere

SiNiSTRaL
1 december 2002, 20:32
of als je zo'n angus geval hebt (die epi niet heeft geloof ik) zou je je tremolo moeten bijstellen...maar die hebben de epi's ook niet toch?

Guitarfreak
1 december 2002, 20:33
ik denk erover na:P

Guitarfreak
1 december 2002, 20:34
Wat heeft dat er nou weer mee te maken?! keal tjappie:D

vulvasonic
1 december 2002, 20:38
Grote kans dat de topkam bijgevijld dient te worden. Als de sleuven niet breed genoeg zijn om een setje 011 aan te kunnen (en dat is helaas meestal het geval), blijven de snaren hierin haken. Dus iedere keer als je een noot opdrukt, schiet de snaar niet meer terug naar zijn oorspronkelijke stemming, maar blijft ergens hangen waardoor de toon hoger klinkt.
En natuurlijk moet je ook flink aan die snaren trekken om de rek eruit te halen, maar ik neem aan dat je dat al wist.

Guitarfreak
1 december 2002, 20:39
jah, mijn topkam haddik een keer gemold. toen ik 0.11 snaren erop had gepleurd. Toen was dus topkam afgebroken. hebbik laten maken op 0.9 snaren dus thanx for help kga maar weer terug naar 0.9 snaren:)

Guitarfreak
1 december 2002, 20:44
Khoorde net van een maat dat je even alle snaren eraf moet halen en potlood filt moet smeren? Kan dat ook?

vulvasonic
1 december 2002, 20:53
Nee.

Die potloodtruc wordt wel gebruikt bij Fenders met vintage type tremolosysteempjes.
Maar dikkere snaren betekent dat je toch echt het een en ander moet aanpassen aan je gitaar.

Neals
1 december 2002, 21:44
tis niet alleen de topkam wat em kan doen ontstemmen, deze upgrade zal ook wel flink aan de nek trekken..... en heb je wel effe flink de snaren aangetrokken, wil ook een hoop leed voorkomen :grin:

vulvasonic
1 december 2002, 23:41
Hij zegt dat ie steeds opnieuw ontstemt, dus soms krijgt ie 'm blijkbaar wel gestemd.

Topkam I'd say....
;]

Sanbak
2 december 2002, 10:46
Je moet je stemmechanieken vervangen. Ik heb een Epiphone Les Paul en had precies dezelfde klachten. Gewoon een paar gesloten Gotoh stemmechanieken a 32 euro en je hebt een gitaar die nooit meer ontstemd (temminste als je normaal ermee omgaat)

Ash ketchum
2 december 2002, 10:49
Is toch heel normaal met nieuwe snaren??

vulvasonic
2 december 2002, 12:26
nee

sleep_to_saturate
2 december 2002, 13:02
Locking tuners erop zetten idd. Ik heb zelf op m'n epi lp originele Gibson tuners erop laten zetten. Maar die zijn vrij duur. 100 euro incl arbeidskosten.

sleep_to_saturate
2 december 2002, 13:05
dikkere snaren = grotere trekkracht = sneller ontstemmen.

Janneman
2 december 2002, 13:23
Ik zou zeggen eerst de topkam ruimer maken voor je snaren. Als dat niet helpt nieuwe stemmechanieken en anders een nieuwe gitaar.
Of idd gewoon weer 0.09 snaren erop.
Probeer eerst 0.10, misschien dat dat wel goed gaat.

vulvasonic
2 december 2002, 15:05
Op 2002-12-02 13:05, schreef sleep_to_saturate:
dikkere snaren = grotere trekkracht = sneller ontstemmen.


Ik weet niet of dat een regel is. Maar als het waar is wat je zegt, dan zijn mijn dik besnaarde instrumenten de uitzonderingen op die regel.
Mijn ouwe strat met vintagemechanieken ontstemde vroeger al als je er ook maar naar keek. Nu ligt er een 012 setje op en hij blijft letterlijk weken op stemming.

Neals
2 december 2002, 17:06
Men auwe akoestische is niet uit ontstemming te slaan, me ibanez ook niet zolang je de trem niet gaat gebruiken....
Me yamaha pacifica speelde op 0.10 toch het best.

Antal
2 december 2002, 19:48
Heb je al gebrobeerd om je gitaar te intoneren? Is wel belangrijk als je over gaat naar een andere maat snaren. Je kunt vast wel ergens op het web vinden hoe dat moet.

Guitarfreak
4 december 2002, 15:27
Hey, weet 1 van jullie een site hoe je moet intoneren?

Shredhead
4 december 2002, 15:40
Op 2002-12-02 19:48, schreef Antal:
Heb je al gebrobeerd om je gitaar te intoneren? Is wel belangrijk als je over gaat naar een andere maat snaren. Je kunt vast wel ergens op het web vinden hoe dat moet.


andere dikte snaren =
- hals bijstellen
- opnieuw intoneren
- eventueel (indien nodig) brug afstellen

Shannara
9 december 2002, 01:41
Op 2002-12-01 20:44, schreef Guitarfreak:
Khoorde net van een maat dat je even alle snaren eraf moet halen en potlood filt moet smeren? Kan dat ook?

Die truuk is volgens mij voor als je snaren aan je kam blijven haken. Sommige gebruiken er olie voor, maar ik vind 't beide smeerig. FF een stukje harde zeep erlangs halen doet wonderen en geeft niet zo'n troep.
Nog meer ideeën?

Ash ketchum
10 december 2002, 12:46
Ik heb een epi sg special, wel geinig en was een kadootje van me ouders tijdens een tripje naar Miami, maar ik heb geen problemen met onstemmen (zelfs niet na een stevig potje bending). Je moet je gitaar natuurlijk onder een constante temperatuur opslaan en de snaren goed oprekken en opnieuw stemmen voor het spelen.

PS.
het lijkt wel of iedereen met een 'goedkope' gitaar stemproblemen heeft?!?!

Ic3gl0vE
10 december 2002, 15:02
mijn goedkope strat (€90) heeft geen stemproblemen... ik gebruik 'm niet :smile:
en mijn akoestische yamaha (€139,-) ontstemt ook echt niet snel.