PDA

View Full Version : Stainen met ecoline



Stief
24 augustus 2006, 16:30
Hoi,

Ik ben bezig met het finishen van een swamp ash body met maple toplaag. Eerst heb ik een proefstukje gestaind met 3 kleuren ecoline van Talens, en blauw van Rohrer & Klingner. Kent iemand deze? Volgens de verkoper zou deze kleurechter en meer uv-bestendig zijn. Hij is op waterbasis en heeft dezelfde eigenschappens als de ecoline van Talens en zou dus ook met cellulose af te lakken zijn:

http://i100.photobucket.com/albums/m6/Stievie_2006/Picture010.jpg

Is het trouwens mogelijk om het essen ook met ecoline te stainen, zoals je in de foto ziet?

Groet,
Stief

nielsduursma
24 augustus 2006, 19:29
het zou wel heel erg mooi worden denk ik.
ecoline......... goeie oude tijd van de basisschool :hippie:

fred dons
24 augustus 2006, 20:01
ja hoor, je moet echter wel eerst de porieen van het essen fillen met een donkere filler anders blijf je lichte plekken op de plek van de nerf zien

Stief
24 augustus 2006, 20:40
Hier raak ik de weg kwijt.
Dat er een vuller nodig is, snap ik. Maar de vuller neemt geen ecoline op. Moet ik daarom een zo donker mogelijke vuller nemen, zodat het door het zwart niet op valt?

Typisch, op de basisschool had ik er een hekel aan :jam:

fred dons
24 augustus 2006, 20:59
purcies (hij neemt overigens wel een beetje ecoline op en wordt nog wel iets donkerder)
maar daarnaast zul je merken dat bij essen als je geen of een lichte filler gebruikt, je groene/bruine strepen krijgt bij de nerf waar de ecoline niet goed pakt

Stief
25 augustus 2006, 09:16
Bedankt Fred.

Dat moet wel lukken. Nog even een vraag uit nieuwsgierigheid. Stel je gaat het essen stainen met een heel lichte kleur ecoline. Welke vuller moet je dan gebruiken? Of moet je de vuller mengen met de ecoline?

fred dons
25 augustus 2006, 09:22
ik hou me altijd aan de donkere filler omdat die eigenlijk in iedere combi past, met een lichtere heb je toch kans op allemaal lichte puntjes in je lak
afhankelijk van welke filler je gebruikt (is hij wateroplosbaar) kun je de filler al voormengen (zo deed gibson dat vroeger) alleen iedere keer als ik dat deed kreeg ik gekke vlekken in het hout die niet meer verdwenen als ik echt ging stainen