PDA

View Full Version : Gibson SG-x



Wimvdb
24 augustus 2006, 13:39
Iemand hier ervaring mee ? Ik heb deze gereserveerd voor een mooie prijs en krijg de originele gigba en band erbij. 500T schijnt wel heele hoge output te hebben zodat het clean niet meer al te soft klinkt, maar kan je dat niet verhelpen door de coilsplit of gewoon door de humbucker wat lager te draaien ?

Verder mooie goed bespeelbare gitaar me dunkt
http://homepage1.nifty.com/utayume/profile/img/sg-x.jpg

The Underdog
24 augustus 2006, 13:55
Deze gitaar is niets speciaal. Standaard epi's zijn naar mijn mening beter.Ik hoop dat je het niet doet omdat er Gibson op de kop staat. Tuurlijk kun je de volumeknop lager draaien om clean te spelen. Ik zou in ieder geval niet meer dan 550 € betalen.

Wimvdb
24 augustus 2006, 21:14
Hij moet inderdaad iets in die buurt opbregen ja

d'oh
24 augustus 2006, 21:17
uhm standaard epi's zijn beter?

ik heb een keer zo'n beest in me klauwen gehad, een zwarte, en dat was echt een beest, speelde super!

imlikeajungle
24 augustus 2006, 21:20
uhm standaard epi's zijn beter?

ik heb een keer zo'n beest in me klauwen gehad, een zwarte, en dat was echt een beest, speelde super!


Idd, Underdog heeft een speciale definitie van goed ;-)

The Underdog
24 augustus 2006, 21:41
uhm standaard epi's zijn beter?

ik heb een keer zo'n beest in me klauwen gehad, een zwarte, en dat was echt een beest, speelde super!

Ik vind er toch niets aan. Geen slechte gitaar, maar niets speciaal.

guhlenn
25 augustus 2006, 11:25
heb hem gehad. hij kan wel clean, maar dan moet je en coil split en volume 50% reduceren, ook nog wat midner tone. was mne te lastig voor live. maar die gitaar klinkt als een beest. rock en metal in een handomdraai. Mij lijkt dat je toondoof bent als je een epi beter vind. misschien gelijk, maar beter? vaag

de mijne heb ik voor 550,- met case weg gedaan

brunodb
25 augustus 2006, 16:25
je kan perfect clean spelen met die pickup, het hangt er gewoon een beetje vanaf hoeveel headroom je versterker heeft. hoe snel je clean kanaal begint te crunchen en op welk volume en dergelijk. met die gitaar op een honderd watt buizenamp zal veel langer clean blijven dan op een dertigwatter.

vervolgens hangt het ook een beetje af van jouw definitie van clean é. sommigen vinden alleen maar een sprankelend en bellend fenderamp geluid gecombineerd met een single coil pickup echt clean. onzin natuurlijk. maar het zal met die 500T nooit sprankelend of funky worden. maar clean, geen probleem. hangt dus een beetje af van welke muziek je wil maken. het clean zal steeds heel dik en romig blijven. ik vind dat mooi persoonlijk. ook kan je de bass van je versterker wat lager draaien, dan zal ie ook wel gemakkelijker clean blijven

brunodb
25 augustus 2006, 16:27
Iemand hier ervaring mee ? Ik heb deze gereserveerd voor een mooie prijs en krijg de originele gigba en band erbij. 500T schijnt wel heele hoge output te hebben zodat het clean niet meer al te soft klinkt, maar kan je dat niet verhelpen door de coilsplit of gewoon door de humbucker wat lager te draaien ?

Verder mooie goed bespeelbare gitaar me dunkt
http://homepage1.nifty.com/utayume/profile/img/sg-x.jpg

stoort het je voor de rest niet dat je een scheurgitaar in zo een rather funky pink colorke gaat hebben dan? :-p

Brammibal
25 augustus 2006, 16:35
Ik vind hem wel persoonlijkheid hebben, zeker in combinatie met die LP met een banaan erop.

hidde630
25 augustus 2006, 20:56
gaaf kleurtje! ik zou ervoor gaan!

brunodb
26 augustus 2006, 01:25
val jij soms op mannen? :-)

hehe, grapje. gewoon doen als je de gitaar de max vindt

Wimvdb
26 augustus 2006, 20:09
Ik val niet op mannen maar heb niets tegen roze...

Heb hem dus gereserveerd !

hidde630
27 augustus 2006, 13:13
val jij soms op mannen? :-)

hehe, grapje. gewoon doen als je de gitaar de max vindt

indd...niks mis met een beetje roze!

Wimvdb
27 augustus 2006, 13:15
Roze is R n' R !

brunodb
27 augustus 2006, 13:17
roze is enkel rock n roll als het een bandana betreft en als het in 1969 is en als hij op het hoofd van hendrix staat die woodstock aan het platspelen is

Wimvdb
27 augustus 2006, 13:22
je kan perfect clean spelen met die pickup, het hangt er gewoon een beetje vanaf hoeveel headroom je versterker heeft. hoe snel je clean kanaal begint te crunchen en op welk volume en dergelijk. met die gitaar op een honderd watt buizenamp zal veel langer clean blijven dan op een dertigwatter.

vervolgens hangt het ook een beetje af van jouw definitie van clean é. sommigen vinden alleen maar een sprankelend en bellend fenderamp geluid gecombineerd met een single coil pickup echt clean. onzin natuurlijk. maar het zal met die 500T nooit sprankelend of funky worden. maar clean, geen probleem. hangt dus een beetje af van welke muziek je wil maken. het clean zal steeds heel dik en romig blijven. ik vind dat mooi persoonlijk. ook kan je de bass van je versterker wat lager draaien, dan zal ie ook wel gemakkelijker clean blijven

Sorry ik zie deze post nu nog maar...

Ik heb een Laney TF300 hybride amp (Preamp met ECC83 lamp, Transistor poweramp ). Dus echt opbreken zal wel niet gebeuren.
En qua clean hou ik eigelijk helemaal niet van scherp ( schel ? ) gedoe à la fender. Ik heb graag een dikke volle clean alsof je geluid zo vettig is. Is dit een beetje te doen met mijn setup ? Verder gebruik ik een boss BD-2 en de drive's van mijn amp. Kans is groot dat ik binnenkort een muff en een delay oid koop.

brunodb
27 augustus 2006, 14:23
zeker te doen, geen probleem.

mijn broer heeft een gibson explorer waar die pickup ook inzit en hij krijgt dat ook goed clean hoor. da's echt geen probleem. moet je je geen zorgen in maken. komt perfect overeen met het soort clean dat jij graag hoort

Wimvdb
27 augustus 2006, 18:43
Van de explorer staan er ook samples op de gibson site. Maar en sg is waarschijnlijk lichter en klinkt dus ook dunner ?

brunodb
27 augustus 2006, 18:52
zal niet veel schelen hoor. een beetje. maar als het iets dunner is, zal het je het misschien nog iets cleaner krijgen

guhlenn
28 augustus 2006, 10:20
maakt heel weinig uit. beide zijn mahony bodies, zoveel maakt het totaal volume ana hout niet uit.

brunodb
28 augustus 2006, 10:29
maakt wel wat uit hoor. hoe zou je anders verklaren dat een flying V van gibson die dezelfde pickups heeft als een explorer toch in dezelfde omstandigheden iets dunner lijkt te klinken dan een explorer. allé ja, dat vonden wij toch toen we ze met elkaar vergeleken hebben

Pickslide
28 augustus 2006, 10:40
Ik heb zo'n gitaar in een ander kleurtje welliswaar maar het is een prima gitaartje hoor. Hij is idd eerder warm dan schel en er zit behoorlijk wat laag in, vaak draai ik zelfs de bas wat lager op mijn amp maar das een kwestie van smaak. Het is een stoer gitaartje als je hem voor de juiste prijs meekrijgt. ik zou niet hoger gaan dan rond de 550 Euro.

guhlenn
28 augustus 2006, 13:02
@bruno, afstelling en psyche. ik wed dat jij niet aan de toon kan horen heo zwaar een gitaar is. Mits alle variabelen gelijk zijn. Alsof een steinberg dun klinkt.

er zal wel een verschil zijn, trouwens, maar, zoals ik al zei, een klein verschil.

brunodb
28 augustus 2006, 13:10
@bruno, afstelling en psyche. ik wed dat jij niet aan de toon kan horen heo zwaar een gitaar is. Mits alle variabelen gelijk zijn. Alsof een steinberg dun klinkt.

er zal wel een verschil zijn, trouwens, maar, zoals ik al zei, een klein verschil.

wel duh dat ik niet op het gehoor kan zeggen hoe zwaar een gitaar is. maar als je een explorer en een flying V van gibson die beide standaard zijn (maar een explorer weegt meer omdat er meer hout aan de body zit, beide zijn wel mahonie.) aansluit en ze A/B test
zoals wij gedaan hebben, gewoon de explorer aansluit op een deftige buizenamp, goed luid, kwartiertje spelen, dan net dezelfde liedjes met zelfde pickup op dezelfde versterkerinstelling spelen. dan kan je toch een verschil horen.

en aangezien de flying V buiten kleinere body alle andere specificaties gelijk heeft met de explorer, kan je het verschil in geluid toch aan weinig anders wijten dan aan de lichtere body? niet?

guhlenn
28 augustus 2006, 13:16
ik heb ze niet bespeeld dus weet niet hoe ze afgesteld staan. (was de pickup hoogte EXACT gelijk, om maar eens iets te noemen).

en oh ja samengevat is je verhaal; nee ik kan niet horen hoe zwaar een gitaar is, maar ik kan wel horen hoe zwaar een gitaar is in het geval van een explorer en een V. het een of het ander graag ;-). de ene gitaar is de andere niet. twee LP's klinken ook niet hetzelfde...

guhlenn
28 augustus 2006, 13:17
en aangezien de flying V buiten kleinere body alle andere specificaties gelijk heeft met de explorer, kan je het verschil in geluid toch aan weinig anders wijten dan aan de lichtere body? niet?

nou, niet dus.

brunodb
28 augustus 2006, 13:23
en oh ja samengevat is je verhaal; nee ik kan niet horen hoe zwaar een gitaar is, maar ik kan wel horen hoe zwaar een gitaar is in het geval van een explorer en een V. het een of het ander graag ;-). de ene gitaar is de andere niet. twee LP's klinken ook niet hetzelfde...

wat een zever, interpreteer andermans woorden eens eerst correct voor je gaat schermen!

ik kan niet horen hoeveel een gitaar weegt in de zin van hmm, die weegt een kilootje of vier en half op het gehoor te zeggen. maar je kan wel als je twee gitaren met elkaar vergelijkt zeggen dewelke het dikste klinkt en of het meeste bottom end in geluid heeft en dergelijke. en de explorer had in ons vergelijk wel degelijk meer ooomph in het geluid dan de flying V. als jij dat dan aan de hoogte van de snaren wil toedichten, whatever. ik ben niet met een meetlat de hoogte van de pickups gaan meten nee. zo hard interesseert het mij ook niet om mijn gelijk te krijgen op dit forum hoor.
ik kan alleen maar zeggen wat mijn bevindingen zijn in functie van de topicstarter enig referentiepunt te geven

guhlenn
28 augustus 2006, 15:03
wat een zever, interpreteer andermans woorden eens eerst correct voor je gaat schermen!

best snel op de teentjes getrapt he? Ik gekloof best dat de ene voller klonk dan de ander, ik betwijfel slechts of het aan het totaal volume hout heeft gelegen. het ene stuk mahonie is ook alweer het andere niet.

en als je over hele kleine verschillen in geluid gaat praten is afstelling ontzettend belangrijk,. het verbaasd me dan ook niet dat je
ik ben niet met een meetlat de hoogte van de pickups gaan meten nee.

Sterker, nog, dat bewijst dat ik je woorden ontzettend juist interpeteer, nl. je hebt een verschil gehoord, en dicht dat aan één specifieke factor toe terwijl er meer (imho belangrijkere ) variabelen in het spel zijn.


zo hard interesseert het mij ook niet om mijn gelijk te krijgen op dit forum hoor.

eht interesseerd je zo weinig dathet zo'n boze reactie uitlokt. :) het is maar een mening, als je denkt dat het aan het hout ligt is het normaal in een discussie om dan met een argument terug te komen ipv de beledigde meneer uit te hangen...

Josdevos
28 augustus 2006, 15:08
Nou een exp en een v zijn even dik en qua specs verder ongeveer gelijk, maar de explorer heeft wel een groter oppervlak en dus ook wat meer hout. Ze klinken beiden gewoon iets anders, de explorer vind ik in de meeste gevallen iets meer bassheavy klinken.
Een SG is nog een pak dunner en enorm licht en heeft een iets nog bijtendere tone. En LP Classic (ok met maple top) maar ook met een 500T klinkt alweer anders dan de V en Explorer.

brunodb
28 augustus 2006, 15:10
eht interesseerd je zo weinig dathet zo'n boze reactie uitlokt. :) het is maar een mening, als je denkt dat het aan het hout ligt is het normaal in een discussie om dan met een argument terug te komen ipv de beledigde meneer uit te hangen...

de reactie is er niet omdat ik geïnteresseerd ben in gelijk krijgen. de reactie is er omdat jij mijn woorden zo interpreteert alsof ik pretendeer dat ik het gewicht van een gitaar kon determineren door het geluid. wat ik uiteraard helemaal niet pretendeer. ik wordt gewoon pissig als mensen mij dingen in de mond leggen die ik niet gezegd heb.

brunodb
28 augustus 2006, 15:14
nog iets, ik heb vroeger nog met de pickuphoogte van een stagg gitaar zitten prutsen en als er één ding was dat dat niet als gevolg met zich bracht is het wel meer body in het geluid van de gitaar brengen é.

en als je dan nog dat gedoe met pickup hoogte wil uitschakelen als een factor. dan moet je de gitaren maar eens onversterkt naast elkaar testen.

kan ik nu niet meer doen omdat die maat van mij die flying V niet meer heeft. maar normaal gezien zal een gitaar die meer houtmassa heeft toch een trilling langer laten doorresoneren, niet?

brunodb
28 augustus 2006, 15:17
maar ik wil ook het effect hier niet van overdrijven. uiteraard heb je gelijk als je zegt dat dit effect zeer klein is. maar om het volledig uit te sluiten, daar ben ik het zeker niet mee eens.

maar als je gitaren niet naast elkaar gaat vergelijken die voor de rest heel vergelijkbare specs hebben zal het van klank ook geen wereld verschil zijn.

brunodb
28 augustus 2006, 15:19
en geen 2 les pauls klinken idd hetzelfde. maar een gibson les paul zal altijd als een gibson les paul klinken en als je ze niet naast elkaar vergelijkt zal je ook geen verschil horen.

maar ik ben gigantisch aan het off-topic gaan dus

@topicstarter, heb je nog vragen?
in ieder geval, je moet niet vrezen, je krijgt er wel een clean uit hoor, no probs

guhlenn
28 augustus 2006, 15:23
ik heb niet gezegd dat je dat kan , het gewicht 'horen', ik zei slechts dat je impliceerd dat je dat kan. er IS een verschil.

een stagg is overigens geen goede referentie, ik heb nog meer gitaren met een 500t en dat ding is SUPER gevoelig voor de hoogte tov de snaren.

Laat ik het omdraaien; waarom zou een gitaar met meer hout massa een trilling langer door laten resoneren? en het si geen trick-question, ik weet het gewoon niet. jij bent heel erg overtuigd dus neem aan dat je daar een reden voor hebt

guhlenn
28 augustus 2006, 15:24
een gibson les paul zal altijd als een gibson les paul klinken en als je ze niet naast elkaar vergelijkt zal je ook geen verschil horen.

ik ben HEEL benieuwd hoe de rest hierover denkt. ik ben het, vreemd genoeg, met je eens.

brunodb
28 augustus 2006, 15:28
Laat ik het omdraaien; waarom zou een gitaar met meer hout massa een trilling langer door laten resoneren? en het si geen trick-question, ik weet het gewoon niet. jij bent heel erg overtuigd dus neem aan dat je daar een reden voor hebt

zou volgens jou dan een 5OOT pickup dan hetzelfde geluid geven als je hem in een vierkant blokje mahonie van tien op tien centimeter met een hals aan steekt?

guhlenn
28 augustus 2006, 15:47
een vraag met een wedervraag beantwoorden, een klassieker!


wat betreft jou vraag; dat weet ik natuurlijk niet. wat ik wel weet is dat ik een loodzware ash gitaar heb met daarin een 500T en dat die het felst/helderst klinkt van allemaal. dus aan massa alleen ligt het IIG niet.


ik weet, ik ga nu weer woorden in je mond leggen, maar gezien die reactie vermoed ik dat je eigenlijk OOK geen idee waarom dat zo zou moeten zijn.

brunodb
28 augustus 2006, 15:50
ik moet jou inderdaad het antwoord schuldig blijven maar ik kan mij gevoelsmatig toch niet voorstellen dat dat zo zou zijn

Wimvdb
28 augustus 2006, 21:07
Genoeg heen-en-weer gediscussieerd nu :hippie:

Kent iemand nog meer details van deze gitaar? Goeie tuners ? kwalitatieve hardware ? .... Ookal heb ik ze getest zou ik graag alles weten !

Wimvdb
29 augustus 2006, 14:10
http://img.photobucket.com/albums/v661/rocknsad/PICT0818.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v661/rocknsad/PICT0819.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v661/rocknsad/PICT0824.jpg

De gitaar !

brunodb
29 augustus 2006, 15:38
ziet er nog in propere staat uit moet ik zeggen

Wimvdb
29 augustus 2006, 18:21
Ja de verkoper is er zo trots op dat de frets echt zo nieuw zijn als uit de fabriek. Hij speelt er niet op omdat hij de gitaar te heavy vind ( Voor pop )

http://img.photobucket.com/albums/v661/rocknsad/PICT0829.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v661/rocknsad/PICT0828.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v661/rocknsad/PICT0827.jpg

hidde630
1 september 2006, 16:51
Deze vind ik nog net een tikkeltje vetter!(hier kan je op klikken) (http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/48133603.html?return=eJxNycsJgDAMANBdOkCrF5F0moCRl v5CEgsi7u7Vd30IKzwZlqiw7eBOnEOykcZkxhDCJCmDqfuGUow roqnvNVxKgkfLPbT7X5zYxfcDK2MfsQ%3D%3D&df=1)

RS-Rik
1 september 2006, 17:54
Ziet er echt bruut uit

The Underdog
1 september 2006, 18:34
Deze vind ik nog net een tikkeltje vetter!(hier kan je op klikken) (http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/48133603.html?return=eJxNycsJgDAMANBdOkCrF5F0moCRl v5CEgsi7u7Vd30IKzwZlqiw7eBOnEOykcZkxhDCJCmDqfuGUow roqnvNVxKgkfLPbT7X5zYxfcDK2MfsQ%3D%3D&df=1)
Een vriend van me heeft onglangs zo'n exemplaar met seymour ducna pickup verkocht voor 550 €.

Wimvdb
4 september 2006, 12:08
Ga hem deze week halen voor 500€

Danny Drug
4 september 2006, 12:18
ik vind de krasplaat wat vrouwelijk voor mijn doen..

verder vind ik SG's altijd wel goed... rock blues punk. je kan der alles mee