PDA

View Full Version : Printlayout



tijs12
24 augustus 2006, 13:20
Heeft iemand misschien een site waar ik schema's van marshall versterkers en (of ) mesa's ,


Ik zoek ook een printlayout van een marshall of mesa poweramp


Als ik er zelf 1 probeer te maken(poweramp). kost het me dan minder dan dat ik er 1 ga kopen ?

tijs12
24 augustus 2006, 13:32
nja zou grootste deel in school kunnen maken zoals prints enzo... maar dan weet ik nog niet of ik duurder uitkom met componeten en lampen enzo ...

Dirk_Hendrik
24 augustus 2006, 19:52
Tijs,

Je zat al in m'n PM box maar het antwoord doe ik even hier. Een schema en layout heb ik niet. Wat ik aan scheam's en layouts heb is op het web te vinden een klein beetje meer dat op m'n site gepost staat. Wat ik verder nog aan schema's heb (uitgetekend) houd ik, uit respect voor de makers, voor mezelf.

Wat betreft de overdeninkingen aangaande de kosten van zo'n project sluit ik me volledig aan bij de al door Nico aangedragen argumenten.

guitarnijboer
24 augustus 2006, 21:30
Als je echt graag zelf een versterker in elkaar wilt bouwen zou ik voor de onderdelen een oude versterker kopen. Bijvoorbeeld een oude philips omroepversterker, multitone eindtrap etc. Daarvan kun je dan de transformatoren, choke en (als ze nog redelijk zijn) buizen gebruiken.

Daarnaast weet ik natuurlijk niet hoeveel kennis je hebt van buizen techniek en electronica, maar zelfs met een goed schema kan het bouwen van zo'n versterker nog wel eens tegenvallen. Zelf iets maken met oude onderdelen betekend vaak dat je zaken aan een schema moet aanpassen naar de onderdelen. Dit vereist kennis. Nog veel meer zaken waar je rekening mee moet houden vragen kennis en ervaring. Het zou jammer zijn als je met 300 Euro verder nog nergens bent.....

Aan de andere kant zijn we allemaal eens ergens begonnen en doe je ervaring op door te doen..... Pas wel op voor de hoge spanning! Ik heb regelmatig een klap gehad en vergeet daardoor nog steeds het onderscheid te maken tussen een trafo en een travo..... :D