PDA

View Full Version : Nog ideeën voor upgrades?



Nickname
24 augustus 2006, 09:53
Hey mensen, ik heb gisteren de powersound humbucker van mijn Ibanez GSA-60 vervangen door een Ibanez V8 humbucker. De singlecoils die er stock inzitten vind ik gewoon een goed geluid hebben dus die mogen blijven. Ook heb ik een tijdje geleden de gitaar al voorzien van een Graphtech ghost piëzo systeem. De trem heb ik ook vastgezet. Nu klinkt de gitaar al veel beter en is mijn beginnersgitaartje dus weer een volwaardige backup voor mijn RG. Nu vraag ik me echter af of ik nog iets kan doen om hem te upgraden, Het allerliefst zou ik er een Ibanez SA hals op schroeven, maar zover ik weet zijn die niet los te verkrijgen. Heeft iemand nog iedeeën wat ik nog kan verbeteren aan de gitaar? :satisfie:

vester86
24 augustus 2006, 10:10
nog betere elementen erin ;)

nee hoor, als je er tevreden mee bent is er niks om te veranderen.

je zou de electronica kunnen vervangen (potmeters + bedrading) en alle aardes ook goed nakijken, eventueel Star Grounden (dus alle aardes van verschillende onderdelen naar 1 punt laten lopen.gaat vooral ruis en brom tegen.

Nickname
24 augustus 2006, 11:17
nog betere elementen erin ;)

nee hoor, als je er tevreden mee bent is er niks om te veranderen.

je zou de electronica kunnen vervangen (potmeters + bedrading) en alle aardes ook goed nakijken, eventueel Star Grounden (dus alle aardes van verschillende onderdelen naar 1 punt laten lopen.gaat vooral ruis en brom tegen.

Qua geluid ben ik nu vrij tevreden, ik ben meer een all-round gitarist en vind daar de V7-V8 uit mijn RG perfect voor, waarom vervangen als het al goed is. Dus die V8 zit nu in mn GSA. Maar zoals ik al eerder zei staat de hals me een beetje tegen, het is me ietwat te lomp en lelijk. Ik zou liever een hals met iets hogere kwaliteit erop willen zoals een RG of SA hals, maar waar zijn die te krijgen?? En als het niet mogelijk mag blijken om zon hals te vinden, wat kan ik er allemaal aan laten doen? Nieuwe tuners en een andere topkam (heeft dat invloed op geluid?) zou eventueel kunnen. In ieder geval ga ik in dat geval de kop opschuren en opnieuw lakken met een nieuw ibanez logo want deze heeft wat lakschade en het Ibanez Gio logo is ook niks.

Edit:

Ik vind zoiets wel erg mooi, maar dan zonder binding en in plaats van het ibanez prestige logo de klassieke ibanez met die ''V'' erdoor.

http://www.elderly.com/images/vintage/30U/30U-13148_headstock-front.jpg

vester86
24 augustus 2006, 11:50
dat laatste is niet supermoeilijk te doen als je een beetje handig bent.
Ga naar een goeie houthandel (arnhemnse of amsterdamse Fijnhouthandel (www.af.nl) en haal daar een mooi stukkie fineer (superdun plaatje hout).
dit lijm je op de kop van je gitaar.
Zoek dan op internet naar ibanez.eps , (heb ik ook nog wel op mn pc staan hier) en ga naar een grote copyshop. daar heb ik het logo uit laten printen op zelfplakkend zilverfolie. de kop zelf heb ik donkerrood/bruin gekleurd.
foto van de kop mét logo heb ik nog niet maar de kop zonder logo kan ik al wel laten zien, net als de body
Foto van gefineerde RG body + kop (http://hoodlum.gmta.nl/pics/DSCN7785.JPG)
Misschien dat het een leuk idee is om je kop wat op te fleuren, bij de Arnhemse houthandel hebben ze genoeg soorten fineer, en "verf" kun je prima bij de kwast of de pippoo's kopen (ecoline)

edit: misschien is dit een betere foto: foto 2 (http://hoodlum.gmta.nl/pics/DSCN7773.JPG)

Nickname
24 augustus 2006, 12:05
Dat ziet er inderdaad wel goed uit vester :), alleen is het probleem dat mijn headstock niet vlak is... Aangezien ik hier op mijn werk geen fotos kan posten zal ik het even schematisch met lettertekens moeten doen.

Zie dit als een zij aanzicht van mijn hals + headstock:

-----------------------------\ (tuners)
------------------------------\____|____|____|____|____|____|___
Hals ->
....................................... Headstock ->
--------------------------------------------------------------------

Je hebt dus een schuin stukje waar de toets eindigt (dit is ook afgerond maar dat krijg ik zo niet voor elkaar.

De headstock staat dus niet naar achteren gekanteld, dus een stukje fineer plakken wordt moeilijk naar mijn idee. Dus liever heb ik dan meteen een nieuwe hals dan dit... :(

G.G.
24 augustus 2006, 15:50
Zoek eens op marktplaats. Een week of 3 geleden werden er een stuk of 3 ibanezhalzen tekoop aangeboden.

doedski
24 augustus 2006, 16:08
dude,
ik denk dat fineer nog niet zo'n raar idee is. goed, je headstock staat recht ipv onder een hoek, maar lekker boeiend.

wat je doet: pak een plankje, zet dat tegen het uiteinde van de headstock, pak vervolgens een rolmaat, en hou het uiteinde daarvan op de plaats waar je geen fineer meer wilt. dan meet je bij het plankje hoeveel cm's fineer je nodig hebt. dan meet je ook in de breedte hoeveel cm's fineer... je snijdt een rechthoekje uit, lijmt 't op de headstock (eerst wat schuren lijkt me) en werk 't vervolgens af naar de vorm van je headstock (eerlijkheidshalve moet ik er wel bijzeggen dat ik nog niet veel ervaring heb, dus dit is louter denkwerk... geen ervaring... als ik het mis heb: feel free to correct me :satisfie: :sssh:)

Nickname
24 augustus 2006, 16:10
dude,
ik denk dat fineer nog niet zo'n raar idee is. goed, je headstock staat recht ipv onder een hoek, maar lekker boeiend.

wat je doet: pak een plankje, zet dat tegen het uiteinde van de headstock, pak vervolgens een rolmaat, en hou het uiteinde daarvan op de plaats waar je geen fineer meer wilt. dan meet je bij het plankje hoeveel cm's fineer je nodig hebt. dan meet je ook in de breedte hoeveel cm's fineer... je snijdt een rechthoekje uit, lijmt 't op de headstock (eerst wat schuren lijkt me) en werk 't vervolgens af naar de vorm van je headstock (eerlijkheidshalve moet ik er wel bijzeggen dat ik nog niet veel ervaring heb, dus dit is louter denkwerk... geen ervaring... als ik het mis heb: feel free to correct me :satisfie: :sssh:)

Ja dat zou kunnen, maar dan heb je nog een randje. Als ik dat doe wil ik dan ook dat afgronde stukje richting de topkam met fineer bedekken. Hoe flexibel is fineer eigenlijk?

vester86
24 augustus 2006, 16:17
net karton. erg buigzaam

niekb
25 augustus 2006, 00:18
Die ronding red je denk ik niet..of t fineer gaat stuk of t springt weer los. Wat je zou kunnen doen is de ronding voorbuigen maar hoe dat exact werkt weet ik niet. T lijkt mij ook niet echt een makkelijke klus.

grtz

G.G.
25 augustus 2006, 08:37
Dat fineer dat ik op mijn strat gebruikt had buigt goed. Of het die hele scherpe hoek kan maken bij je headstock weet ik niet. Wat je wel kan doen is een mooi vierkant stukje fineer nemen en aan de kant bij je nut schuur je een strook met een schuurblok af tot het echt flinterdun is (alleen het stuk dat moet buigen)

Daarna uitsnijden in de vorm van je kop (+ 3 mm aan beide kanten voor speling) dan hoef je maar het minimum te buigen. Tape je nut af. Leg een klein stukje plastik folie over je nut en het eerste stukie headstock. Lijm je fineeren leg het op je headstock en over het stukkie folie. Blok hout (met een laagje folie zodat de lijm niet hecht) op je fineer en schuif de boel naar je nut toe. Het losse stukje folie bij je nut kan je wegtrekken om het fineer daar een beetje te geleiden zodat het nergens in de knik blijft hangen. Vastzetten en klemmen.

Zou mooi zijn als je in het blok hout de zelfde ronding vijlt als er zit achter je nut. Dan pers ne de boel helemaal mooi aan.

Nickname
25 augustus 2006, 08:59
Ik heb nog eens aandachtig naar mijn gitaar gekeken en het zit ook wat ingewikkeld rond het gat waar ik de trussrod kan aanpassen. Dus ik denk dat het veel simpeler is om een andere ibanez hals te vinden met een headstock in een hoek zodat het dan alleen maar een plat stukje fineer moet zijn. Vandaar ook de oproep in mn sig. Dus als iemand een leuke hals voor me weet, ik ben geinteresseerd :)

Nickname
25 augustus 2006, 09:11
Hallo mensen, ik ben op marktplaats wat tegengekomen maar ik vrees dat het niet zo geschikt is voor mij:

http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/42827522.html?

Hij lijkt me aardig versleten en hij heeft een slot voor een toplock, en aangezien ik geen tremolo op de gitaar heb is dat ook niet nodig. Het is volgens mij een RG-hals (dus een 24-fretter) Maakt dat uit als mijn gitaar nu 22 frets heeft? Ik ben bang dat ik met zon versleten hals wat te veel hooi op mn vork neem om om te bouwen... :(

G.G.
25 augustus 2006, 09:54
En zelf ene halsje maken dat volledig naarwens is?

Nickname
25 augustus 2006, 10:06
En zelf ene halsje maken dat volledig naarwens is?

Tsja... het zou kunnen, maar aangezien ik daar 0.0 ervaring mee heb ben ik er een beetje huiverig voor. En bevendien is het dan niet echt 'the real thing' (ben ik nu gewoon merkengeil of wat? :D)

G.G.
25 augustus 2006, 10:16
En bevendien is het dan niet echt 'the real thing' (ben ik nu gewoon merkengeil of wat? :D)

Dat is het probleem. Je gaat ervanuit dat een massaproduct volledig aan je wensen zal voldoen.

sickpunk
25 augustus 2006, 11:05
wat je ook zou kunnen doen, als er toch vineer op te kop komt....
gewoon een stukje hout nemen, dat je aan de ene kant die ronding geeft en aan de andere kant schuin, of een lichte ronding zodat de hoek bij de originele ronding is opgevult, en dat je vineer een kleinere of geen hoek hoeft te maken en aangezien er fvineer opkomt... niemand die het ziet.

Nickname
25 augustus 2006, 11:07
wat je ook zou kunnen doen, als er toch vineer op te kop komt....
gewoon een stukje hout nemen, dat je aan de ene kant die ronding geeft en aan de andere kant schuin, of een lichte ronding zodat de hoek bij de originele ronding is opgevult, en dat je vineer een kleinere of geen hoek hoeft te maken en aangezien er fvineer opkomt... niemand die het ziet.

Dat zou inderdaad ook kunnen, maar dan zit ik nog steeds met dat gat voor de halspen. Die zal ik op die manier ook afdekken en dat is niet zo handig.

Nickname
25 augustus 2006, 11:09
Dat is het probleem. Je gaat ervanuit dat een massaproduct volledig aan je wensen zal voldoen.

Ik vind de RG en SA halzen waar ik tot nu toe op heb gespeeld allemaal zeer fijn spelen. Ze zijn vrij dun en zijn meestal geolied. Heb natuurlijk ook op andere halzen gespeeld maar vind er weinig in de buurt komen van wat ik fijn vind. Ook vind ik (merkengeil als ik dus ben :D) de ibanez vorm het mooist, een PRS kop vind ik ook mooi maar da thoort niet thuis op een SA body. :)

sickpunk
25 augustus 2006, 11:11
Dat zou inderdaad ook kunnen, maar dan zit ik nog steeds met dat gat voor de halspen. Die zal ik op die manier ook afdekken en dat is niet zo handig.

heel gek idee, maar dan haal je dat uit het hout en uit het fineer, zodat je er wel bij kan... kom op zeg... je wilt iets maar tijd erin steken of denkwerk erin steken dat gaat te ver... je kan het toch proberen of niet? komop beetje creatief hoor... iedereen komt met ideeen maar als het dan ietwat ingewikkeld word, dan haak je af

Nickname
25 augustus 2006, 11:17
heel gek idee, maar dan haal je dat uit het hout en uit het fineer, zodat je er wel bij kan... kom op zeg... je wilt iets maar tijd erin steken of denkwerk erin steken dat gaat te ver... je kan het toch proberen of niet? komop beetje creatief hoor... iedereen komt met ideeen maar als het dan ietwat ingewikkeld word, dan haak je af

Ik vind die manier gewoon niet het mooist, als ik het doe dan wil ik het 100% naar mijn zin doen (ik ben op dat gebied nou eenmaal vrij perfectionistisch) Ik wil er liever niet aan beginnen en dan halverwege achterkomen dat het niet lukt of dat het niet mooi is. Natuurlijk bestaat die kans altijd, maar ik doe het zeker niet als ik van tevoren al weet dat het niet helemaal naar mijn zin gaat zijn. :) En de manier met het blokje hout ertussen ga je het altij blijven zien aan de zijkant.

Samengevat ben ik er dus achter dat ik het of niet doe of een andere hals met een vlakke headstock zoek en het daar wel op doe. Want als ik dan op die andere hals ga knutselen is het nog niet zon ramp als ik het verneuk ;)

sickpunk
25 augustus 2006, 11:20
ja maar ben bang dat je dan vrij weinig kan doen ofwel? ik bedoel hoe weet je nou dat als je een RG hals haalt en je doet daar fineer op dat het wel mooi word? blijft toch trial and error... waarom zou je anders wat nieuws proberen?? waarom je gitaar verder upgraden? je weet toch nooit precies hoe iets uitpakt...

Kim Wilson
25 augustus 2006, 11:22
Niet zo miepen. Fineer erop, klein gaatje boren en uitsnijden tot de juiste grootte. Het is niet zo moeilijk als het lijkt. :)

Nickname
25 augustus 2006, 11:23
ja maar ben bang dat je dan vrij weinig kan doen ofwel? ik bedoel hoe weet je nou dat als je een RG hals haalt en je doet daar fineer op dat het wel mooi word? blijft toch trial and error... waarom zou je anders wat nieuws proberen?? waarom je gitaar verder upgraden? je weet toch nooit precies hoe iets uitpakt...

Omdat ik dat wel mooi vind en die vlakke die erop zit nu niet. Bovendien als ik het verneuk op een losse hals is het toch niet zo erg. Ga het sowieso eerst eens proberen op een uitgezaagde plank enzo hoor :)

G.G.
25 augustus 2006, 11:33
Niet zo miepen. Fineer erop, klein gaatje boren en uitsnijden tot de juiste grootte. Het is niet zo moeilijk als het lijkt. :)

precies, gaatje door het fineer prikken, scherp mesje gebruiken om het gaatje groter te maken en met een sleutelvijltje mooi afwerken.

Of een paddleheadhals van TF, (als de mensuur en halsbodyverbinding klopt) die heeft een mooie kop de achterover gekanteld is. Kop uitzagen, fineer erop en klaar.

Kim Wilson
25 augustus 2006, 11:36
precies, gaatje door het fineer prikken, scherp mesje gebruiken om het gaatje groter te maken en met een sleutelvijltje mooi afwerken.

Of een paddleheadhals van TF, (als de mensuur en halsbodyverbinding klopt) die heeft een mooie kop de achterover gekanteld is. Kop uitzagen, fineer erop en klaar.
Check GG zijn sig!

Nickname
25 augustus 2006, 11:39
precies, gaatje door het fineer prikken, scherp mesje gebruiken om het gaatje groter te maken en met een sleutelvijltje mooi afwerken.

Of een paddleheadhals van TF, (als de mensuur en halsbodyverbinding klopt) die heeft een mooie kop de achterover gekanteld is. Kop uitzagen, fineer erop en klaar.

Wat kost zo'n paddlehead? dan zou ik natuurlijk wel zelf een headstock kunnen maken. Zijn die dingen ook in meerdere radiussen en/of diktes te krijgen?

@ kim: Ik zal eraan denken ;)

Kim Wilson
25 augustus 2006, 11:41
Wat kost zo'n paddlehead? dan zou ik natuurlijk wel zelf een headstock kunnen maken. Zijn die dingen ook in meerdere radiussen en/of diktes te krijgen?

@ kim: Ik zal eraan denken ;)
http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=28_38_39

Nickname
25 augustus 2006, 11:45
Danku voor de link, het is mij echter (op het moment) iets te duur. Ik ga denk ik voorlopig marktplaats enzo in de gaten houden en dat van die paddlehead in mijn achterhoofd houden :)