PDA

View Full Version : Moeilijk moeilijk welke Axe



Michael Amott
24 augustus 2006, 09:39
Wie kan mij helpen even de voor en nadelen op papier te zetten van de volgende gitaren.. ik twijfel namelijk erg tussen deze 2:

http://www.espguitars.com/images/guitars/Ninja-600.jpg

en de:

http://www.jacksonguitars.com/products/search.php?partno=2913002548

maar dan in het zwart...

Ik vind ze beiden even mooi maar ik weet niet wat ik moet kiezen daarom wil ik voor en nadelen wegstrepen..

wie kan me helpen??

}{Metalmaster}{
24 augustus 2006, 09:58
mij lijkt eerlijk gezegt de esp beter... Metallica speelt ook soms wel is op ESP dacht ik:p lol

Bram+
24 augustus 2006, 10:08
mij lijkt eerlijk gezegt de esp beter... Metallica speelt ook soms wel is op ESP dacht ik:p lol
Ja en vroeger Jackson, lekker argument ;)
Ik ben verder niet zo thuis in Jackson/ESP(LTD), zou je de specs van de LTD kunnen posten?

}{Metalmaster}{
24 augustus 2006, 10:10
ikkeh.. neh:p bovendien ben ik nu zelf ook in een gitaar situatie:p ik blijk dat ik bijna perongeluk voor mn richwood lp een akoestische amp heb besteld;p gelukkig nog net niet;p moet dus nog ff voor elek kijken:p

Kim Wilson
24 augustus 2006, 10:10
Ik vind de Jackson wel een stuk mooier, maar ja, daar heb je niet zoveel aan... Ik weet wel dat die Jacksons goeie gitaren zijn.

Michael Amott
24 augustus 2006, 10:23
Mjah metallica gebruikt ook ESP maar dat is geen argument om ESP te nemen..

SPECS:
• SET-NECK CONSTRUCTION
• 24.75” SCALE
• MAHOGANY BODY
• 3-PIECE MAHOGANY NECK
• ROSEWOOD FINGERBOARD
• CUSTOM “X” INLAYS
• SEYMOUR DUNCAN JB/59 PICKUPS
• 2 VOLUME, CONTROLS W/3-WAY TOGGLE
• CHROME HARDWARE
• SPERZEL LOCKING TUNERS
• TONEPROS LOCKING BRIDGE W/STOP TAILPIECE
• 22 XJ FRETS
FINISHES:
• BLACK (BLK)

Dit zijn de specs van de ESP.. Ik vind ze allebei even mooi. alleen ik wil graag gewoon goed spul.. ik weet dat jackson goed is maar heb nu nog een esp en die doet echt wonderen...

I'm confused het probleem is dat de esp zeldzaam is in nl dus je kunt hem niet zomaar uit proberen... :(

Bram+
24 augustus 2006, 10:31
Ik vind die LTD wel erg duur voor wat je krijgt eigenlijk. Die LTD's staan nu niet echt bekend om hoogwaardige kwaliteit. Niet slecht, maar ook niet '1000 euro' goed. Ik denk dat je een flinke meerprijs betaalt omdat het een signature model gitaar* is (terwijl Michael in die tijd waarschijnlijk gewoon ESP speelde en niet de 'goedkopere' LTD-broertjes). Voor dat geld kun je ook een hele goede andere gitaar kopen. Een leuke tweedehands RR bijvoorbeeld. Daar zou ik mijn zinnen op zetten als je zo'n model wil hebben.

*Die Rhoads natuurlijk eigenlijk ook, maar dat is tegenwoordig meer de naam van het model dan dat het een echte signature-serie is, zoals bij Les Paul zeg maar.

Michael Amott
24 augustus 2006, 10:40
Ja klopt maar dit is de richtprijs van ESP he daar kan altijd nog wat af :) en aangezien ik ook al een top van 1740 euro koop bij mijn stamgastgitaarwinkel denk ik dat ik er wel wat af kan krijgen.. maar t gaat me om wat bter is ik bedoel hoe zijn de pick-ups???

De ene heeft distortion 4 en de andere jb 59 wat is het verschil?

Bram+
24 augustus 2006, 10:51
Qua sound kan ik je eigenlijk vooral aanraden om ze allebei uit te proberen als dat lukt, want dit is nog steeds een gevalletje 'smaak'. Het zijn allebei geen slechte pickups natuurlijk, maar iedereen heeft zo zijn voorkeuren. Voor meer info over de pickups kun je ook op www.seymourduncan.com kijken, daar staat een uitgebreide beschrijving per pickup. Ook rekening houden natuurlijk dat het bodyhout/constructie van beide gitaren (aanzienlijk) anders is. Ahoewel, dit is natuurlijk ook neuken in de marge, de rest van je set-up bepaalt evengoed en misschien nog wel meer je sound, maar daar is al een andere thread over op dit moment.

Pickups zijn achteraf ook makkelijk te vervangen natuurlijk.

RedBuell
24 augustus 2006, 10:55
Vind die brug van die Jackson niet mooi, Die V shape brug volgt namelijk de V shape van de body niet terwijl hij slecht 1 cm ofzo van de rand staat dus opvalt. Daarbij staat er een dubbelle streep bij de rand van de body wat er een voor zorgt dat het lijkt dat de brug scheeft staat. Dat de brug niet symetrisch is helpt hier ook niet echt bij.

Bram+
24 augustus 2006, 11:03
Vind die brug van die Jackson niet mooi, Die V shape brug volgt namelijk de V shape van de body niet terwijl hij slecht 1 cm ofzo van de rand staat dus opvalt.
Ik vind die LTD ook echt een gedrocht. Dat zwart met aluminium slagplaat hebben we inmiddels ook wel weer gezien (sowieso: zwarte metalgitaren, wanneer is het daarmee nou afgelopen? Ik wou dat de 80s terugkwamen, hehe) en die opzichtige inlays houd ik helemaal niet van. Speelgoedgitaar die de afgezaagde metallook cultiveert. Het had me niet verbaasd als dit ding ook bij intertoys had gehangen, maar ieder zijn meug.

Michael Amott
24 augustus 2006, 11:16
Jah ik vind em dus wel mooi :)

maar ik neig toch meer naar de esp waarom weet ik niet ik bedoel mjah ben gewoon michael amott fan...

maar als ik zo jullie kommentaar hoor is er weinig verschil alleen het hout en de pu's dus ik denk dat ik gewoon vraag of ik em mag bestellen en uit mag proberen...

Misschien heeft die kerel bij de gitaar winkel bijde modellen wel thuis... hij heeft er iets van 485 hijs een collector :)

Wormaap
24 augustus 2006, 12:48
Die ESP vind ik persoonlijk ook hondslelijk, maar daar vroeg je niet om.

De RR is neck-through, wat ik persoonlijk fijner vind in de hogere regionen, omdat je dan vaak helemaal geen hiel hebt.
Pickups kun je altijd vervangen, en moeten nooit de doorslag geven. Als je namelijk de elementen in de gitaar verkoopt, en 2ehands andere koopt, heb je ze gratis vervangen :)
Nu heb ik zelf pas op 2 ESP's gespeeld, 1 ESP M-2, die ik echt volkomen kut vond (en dat voor die prijs) en'n LTD AX-nogwat, die dan wel weer best goed speelt.
M'n Charvels (wat dus Japanse Jackson Soloists uit half 80'er jaren zijn) vind ik persoonlijk dan weer fijner spelen, al weet ik niet hoe de hals van de RR daarmee overeenkomt natuurlijk, aangezien Jackson voor de verschillende modellen andere halsprofielen gebruikt.

En dan natuurlijk het feit dat je met een signature-gitaar altijd geassoci๋erd gaat worden met degene waar het model vandaan komt.
En Arch Enemy is momenteel hot, maar vraag je ook af of je over 5 jaar nog wel rond wil lopen met een gitaar waar altijd de associatie aan AE en MA aan vast blijft hangen.

Edit: Je kunt natuurlijk ook mijn Dean kopen :D

Zino Z
24 augustus 2006, 12:54
Qua uiterlijk zou ik ook de Jackson nemen....... EN NIET IN HET ZWART!

Michael Amott
24 augustus 2006, 13:03
Dude ik heb alles zwart alleen ikzelf ben blank ik heb zelfs een zwarte kamer gehad.... dan ga ik echt geen witte gitaar kopen...

@ wormaap je hebt wel gelijk maar wat ik al zei het is een probleem om ze uit te proberen want die esp is erg zeldzaam.. en die gitaarwinkel zal er nie blij mee zijn als ze dadelijk met een van de 2 blijven zitten...

maar hoe bedoelde je dat met die necktrhou?

Wormaap
24 augustus 2006, 13:06
Neck-through houdt in dat de hals helemaal doorloopt, en de zijkanten van het body er opgelijmd zijn.
http://www.zone0ne.com/bassics/gif/neckthru.gif
http://www.warwickbass.com/images/neckthru.gif

Dit zorgt d'rvoor dat er geen hiel is waar de hals gelijmd of geschroeft wordt, en je dus in veel gevallen makkelijker bij de hogere frets kan :)
Zorgt trouwens ook voor een (door het bot genomen) langere sustain, al sustaint een goede gelijmde hals ook goed.

interessander
24 augustus 2006, 13:12
Koop gewoon een echte V, (nou ja, ook ESP) die michael vroeger had:

http://img95.imageshack.us/img95/2466/michaelnmedtaltered5td.png

caliban
24 augustus 2006, 13:38
Ik zou ook die jackson nemen. Ik denk dat je aan LTD meer betaald dan ze waard is. En Metallica speelde of speelt op echte ESP geen LTD

Michael Amott
24 augustus 2006, 13:51
Das niet helemaal waar... ik de documantaire some kind of monster speelt james op 7-snarige LTD...

Maar ik wil gewoon een goeie gitaar waar ik deathmetal mee kan spelen erg snel ben ik niet maar ik wil gewoon pluggen en gaan!!

Aan de ene kant wil ik die esp om zijn looks (sorry ik hou wel van deze gitaren) en aan de andere kant de Jackson omdat het toch een metal gitaar is....

Want theoretisch gezien zijn ze allebei het zelfde... grr wat moeilijk hebben jullie dat nou nooit?? dat je niet kunt kiezen??? is er een gangbaarder model van jackson wat er op lijkt maar geen smerige emg's heeft???

Bram+
24 augustus 2006, 13:55
Als je toch death metal wil gaan spelen, dan zie ik niet in wat voor een problemen je zou hebben met EMGs?

Wormaap
24 augustus 2006, 14:06
De Jackson King-V lijkt iets meer op die Ammott-sig. De King-V is namelijk ook symmetrisch.
Als je gaat voor lomp laag hakken, denk ik dat je met het mahonie body van de Ninja beter afbent. De Jackson is toch wat feller (al komt Morbid Angel d'r toch ook prima mee weg :P )

Michael Amott
24 augustus 2006, 14:06
Ik vind emg's schel en niet levendig. Als je met passieve elementen speelt leeft je tone veel meer.. is mijn ervaring

Michael Amott
24 augustus 2006, 14:08
De Jackson King-V lijkt iets meer op die Ammott-sig. De King-V is namelijk ook symmetrisch.
Als je gaat voor lomp laag hakken, denk ik dat je met het mahonie body van de Ninja beter afbent. De Jackson is toch wat feller (al komt Morbid Angel d'r toch ook prima mee weg :P )

Ma speelt toch met bc rich's toch??? maar mag ik vragen waarom symetrisch beter is???

Bram+
24 augustus 2006, 14:09
Ah je bent het type deathmetalgitarist dat zijn mids nํet scoopt of een schelle kutdistortion gebruikt? Dat is altijd voordelig :D

Michael Amott
24 augustus 2006, 14:13
Nee asteblieft niet zeg ik wil wel tone in mijn sound dat mid scoopen is echt zonde... daarom vind ik amott ook zo goed zijn solo's zijn echt goed en zijn rythem werk staat als een huis..

Michael Amott
24 augustus 2006, 17:02
Nou na een dag diep nadenken had ik besloten om voor de jackson rr5 ivory te gaan... maar nu blijkt dat zack wylde in een keer op dat ding moet spelen dus is er een wachtrij van 35 personen van een maand of 5 :S

das toch niet meer normaal!!!

Ik ga mooi voor die esp :)

Wormaap
24 augustus 2006, 18:09
Een symmetrisch body is niet beter, ik dacht dat je met 'lijkt op die ESP' bedoelde qua uiterlijk :D En qua uiterlijk lijkt de King-V meer op die Ammott-sig dan de RR :P

Malle Eppie
24 augustus 2006, 20:00
Ik ga mooi voor die esp :)

Zou ik ook doen. Vind de Ninja wel iets aparts hebben dat je niet alle dagen ziet.

Trey (van Morbid Angel) speelt ook veel op een 7-snarige Ibanez. Net als Michael tijdens zijn Carcass periode (maar dan 6 string).

Voor death metal zou je ook kunnen kijken naar zo'n LTD van Stephen Carpeter (Devin Townsend - SYL/DTB) speelt daar ook een flink stukje metal mee.

Wormaap
24 augustus 2006, 23:28
Op Wacken speelde een van de gasten van Morbid Angel op'n Jackson Warrior. De ander op'n BC Rich.
Op'n gegeven moment wisselden ze allebei naar'n Ibanez 7-snaar :P

RedBuell
25 augustus 2006, 00:05
EMG in de brug is inderdaad schel, 60 of 85 in de brug klinkt veel beter.

Ibanez RuleZ
25 augustus 2006, 00:57
topicstarter: bedenk 1 ding ook nog: de jackson heeft een 25.5" schaal, de ESP heeft een 24.75" schaal. dat klinkt en speelt HEEL anders. qua kwaliteit zal het elkaar niet veel ontlopen, maar qua bespeelbaarheid wel.

ik zou zeggen: probeer eens een lp (gewoon voor de schaallengte) en zet daar een gitaar naast met een 25.5" schaallengte en beslis ook daar over wat je prettiger vind. want qua bespeelbaarheid en klank vergelijk je wel nu een klein beetje appels met peren (beetje overdreven)

harrald

Michael Amott
25 augustus 2006, 08:10
Dat betekend toch dat de esp korter is.. toch??? want mijn KKV van bcrich heeft naar mijn mening een te lange neck.. daar iriteer ik me aan.