PDA

View Full Version : Gibson LP Menace vs. ESP EC-500



Ome Roon
24 augustus 2006, 00:54
Ik heb even wat hulp nodig... ik heb 2 gitaren op dit moment die ik al een jaar of 10 a 15 heb. Destijds was mijn budget beperkt, dus het is geen fantastisch spul, al bevalt de Jackson RR me wel maar daar kun je niet echt lekker zittend mee spelen (wat ik thuis nog wel es doe). Vandaar dat ik es wat anders wil. Om even een idee te geven: de muziek die ik speel is zware metal, lekker lomp en met veel melodie (denk aan bands als Katatonia, Paradise Lost, Opeth, etc). Ik speel ook op vrij dikke snaren (EB Powerslinky) en de boel is ook lager gestemd (in Cis).

Mijn keuze viel in 1e instantie op de Gibson LP Gothic, maar die wordt niet meer gemaakt. Daarnaast hoorde ik van wat profs ook al dat het geluid van de Gothic een beetje tegenviel in vergelijking met een LP Classic of Standard.
Nu zag ik echter op de Gibson site dat er sinds kort een nieuw model is, de Menace. Heeft iemand hier al es op gespeeld en zo ja, wat zijn de ervaringen ermee?

Daarnaast zag ik dat ESP de EC-500 levert die qua looks redelijk wat gelijkenis vertoond met de Menace (LP model, satijnzwart, etc). Wat zijn de ervaringen hiermee en als je een keuze zou moeten maken, zou een van de 2 gitaren dan een optie zijn of kan ik beter het geld in m'n zak houden en toch es gaan kijken voor een Classic of Standard? Afgezien van de prijs spreekt zowel de Menace als de EC-500 me ook erg aan vanwege de looks (het oog wil ook wat).

Alle info over deze gitaren is welkom! Alvast bedankt!

Morpheus
24 augustus 2006, 11:48
ik zou de menace heel sterk links laten liggen, en de esp ook. de esp omdat t esp is, en een lelijke gitaar is, en de menace omdat ie rare groeven heeft in 't body. ik zou gewoon ebay afspitten (of gitaarmarkt of marktplaats etc etc etc) voor de gothic les paul. of gewoon een les paul studio nemen. wat boeit t of de een wel of geen inleg heeft. t gaat om t0ne. niet looks.

in de eerste plaats dan ;)

Debaser
24 augustus 2006, 11:58
de menace hangt bij Feedback R'dam... je kan m daar gaan testen en dan zelf kijken of je t wat vind.

esp geen ervaring

Ome Roon
24 augustus 2006, 12:49
@ Morpheus: bedankt voor je reactie, maar ik vind ze allebei wel mooi en met argumenten als "esp omdat het esp is" kan ik alleen niet zoveel. 8-) Maar zoals je zelf ook al aangeeft, daar gaat het me hier niet om de looks, maar stel ik deze vraag omdat ik geinteresseerd ben in de geluidskwaliteit van deze gitaren.

De Studio Gothic was mijn eerste optie maar toen ik het hier es met de studioeigenaar over had waar we net een demo hebben opgenomen, vertelde hij dat hij toch wel wat teleurgesteld was in het geluid van die serie. Het haalde het bij verre niet bij een Classic of Standard en hij raadde me toch aan om dan wat extra uit te geven voor een Classic of Standard LP. Of klinkt een normale (-niet Gothic-) LP Studio ook al een stukkie beter?

@ Debaser: bedankt voor de info, ik zal daar es gaan kijken. Wel jammer dat ze geen ESP verkopen...

Ome Roon
24 augustus 2006, 22:43
Niemand ervaring met een van deze gitaren? :jam:

Morpheus
24 augustus 2006, 23:04
het is gelul wat die kerel zegt. Ik heb een les paul studio gehad, en dat ding klonk schrikbarend goed. zoek maar eens op wat Orpheo zegt over zijn studio. of PM 'm.... als ie nog op t forum rondthangt.

Ome Roon
24 augustus 2006, 23:15
Het "gelul" zal wel meevallen, de beste man neemt zo'n beetje alle grote en bekende NL metalbands op, dus ik neem aan dat ie wel weet waar ie het over heeft. Ik had het toen overigens over de LP Studio Gothic. Geen idee of die misschien weer heel anders klinkt vergeleken bij de normale LP Studio?

Alleen speel ik op dit moment op een Jackson RR, modelletje el cheapo en is een LP Studio voor mij waarschijnlijk al een flinke stap voorwaarts. Een LP Standard of Classic is wel leuk, maar voor dat geld kun je ook een hoop andere leuke dingen doen. En ik zag net bij Feedback dat die LP Studio ongeveer hetzelfde kost als die Menace... dus dat lijkt me dan inderdaad ook wel een optie.

Bedankt voor je reactie, ik zal die Orpheo es pm-en!

Gr,

Ronald

Wormaap
24 augustus 2006, 23:51
De Gothic is voor zover ik weet gewoon'n Studio, maar dan met maar 1 inleg en'n matzwarte finish.

En vergeet niet dat ook mensen die 'alle grote metalbands van Nederland' opnemen een eigen smaak hebben, die niet altijd met die van jou overeen hoeft te komen :P

koennie
25 augustus 2006, 00:17
De Gothic is voor zover ik weet gewoon'n Studio, maar dan met maar 1 inleg en'n matzwarte finish.

En vergeet niet dat ook mensen die 'alle grote metalbands van Nederland' opnemen een eigen smaak hebben, die niet altijd met die van jou overeen hoeft te komen :P

mening of geen mening, een studio is altijd de goedkoopste geweest met minder goede elementen, minder duur hout en bladiebla. dus de kans is groter dat je een misser hebt met zo'n studio. tuurlijk zijn er ook goede, maar dat zul je moeten horen.
'The american guitarstore' is enschede heeft iig vaak wel een zooi esp's hangen, misschien moet je t daar eens proberen?

www.americanguitarstore.com

ESP vind ik over het algemeen erg fijne gitaren. vooral boven de 600 euro is de afwerking heel mooi en spelen ze goed. Vaak zitten er EMG's in waardoor ik ze niet zo super vond klinken, maar met seymours klinken ze wel super.

succes!

Ome Roon
25 augustus 2006, 00:26
De Gothic is voor zover ik weet gewoon'n Studio, maar dan met maar 1 inleg en'n matzwarte finish.

Ah, okay. Alleen is die Gothic nergens meer te vinden dus die valt eigenlijk al af. :)



En vergeet niet dat ook mensen die 'alle grote metalbands van Nederland' opnemen een eigen smaak hebben, die niet altijd met die van jou overeen hoeft te komen :P

Helemaal waar. En ik heb net gehoord dat de ene LP de andere niet is, ook al is het hetzelfde type. Kortom, tijd om es naar de winkel te gaan en es het een en ander te proberen. 8-)

Ome Roon
25 augustus 2006, 01:00
'The american guitarstore' is enschede heeft iig vaak wel een zooi esp's hangen, misschien moet je t daar eens proberen?

Daar heb ik toevallig net op de site gekeken, maar de EC-500 hebben ze daar niet.



ESP vind ik over het algemeen erg fijne gitaren. vooral boven de 600 euro is de afwerking heel mooi en spelen ze goed. Vaak zitten er EMG's in waardoor ik ze niet zo super vond klinken, maar met seymours klinken ze wel super.
succes!

Het model waar ik naar keek (die EC-500 dus) had dus ook EMG's, maar goed... da's dan denk ik een smaak-dingetje, misschien dat het precies de sound is die ik zoek. Ik ken ook wat mensen die juist zweren bij die elementen.

Wat ik alleen een beetje mis op die ESP gitaar is wat knoppen om een en ander af te regelen. Hij oogt wat "karig". Aan de ene kant vind ik zo'n cleane look wel mooi maar aan de andere kant hou ik er wel van als ik wat controle heb over de toon en het volume (ik wissel nog wel es van clean geluid naar zwaar metaal).

Debaser
25 augustus 2006, 01:10
bij keymusic in Rotterdam verkopen ze wel ESP LTD ...
bel ze ff voor dat type .. de site is niet representatief..

Ome Roon
25 augustus 2006, 01:35
Okay dan, bedankt voor de info. Ik zal ze es bellen, misschien kan ik er even langs as. zaterdag want dan ben ik toch in Rotterdam...

Ome Roon
20 januari 2007, 19:54
Om deze thread nog even af te ronden: mede op aanraden van wat mensen hier heb ik vandaag een LP Studio Ebony gekocht. Erg mooi instrument, alleen die slagplaat heeft een vrij gammele constructie vind ik (omdat ie maar op 2 punten vastzit ipv. 3). Es kijken of ik daar nog wat voor kan bedenken.

Nog bedankt iig. voor alle adviezen!

Luke-wannabe
21 januari 2007, 12:07
Gaaf man! 12345

GuitarMaster
21 januari 2007, 12:19
Gaaf, gefeliciteerd!
Wat betreft de slagplaat, haal hem er gewoon lekker af.

Ome Roon
21 januari 2007, 13:06
Ja, het was voor mij het eerst dat ik zoveel flappen uitgaf aan een gitaar maar ik zie (en voel, damn wat is dat ding zwaar!) dan toch ook duidelijk verschil met mijn andere gitaren.

Ik zat er eerst ook aan te denken om die slagplaat er gewoon af te halen maar op mijn andere gitaren zie ik toch wel dat daar duidelijk een doffe plek is ontstaan. Dus eigenlijk wil ik em er gewoon oplaten (valt ook amper op, zwart op zwart). Ik denk dat ik aan de onderkant van de slagplaat even een paar rubberen blokjes plak zodat ie niet verder inveert dan ik wil.

Vanmiddag in de oefenruimte maar es even echt het geluid opentrekken. :jam:

Debaser
21 januari 2007, 13:09
gefeliciteerd,

zwart met goud of chroom ??

LP_CL
21 januari 2007, 13:54
pas op met die rubberen blokjes. Dit kan je lak aanvreten.

Ome Roon
21 januari 2007, 14:28
@ Debaser: de chroom versie. Persoonlijk vind ik dat goud nogal kitscherig staan. No offense. ;)

Als het aan mij lag had ik zelfs nog liever gehad dat al dat chroom zwart was (zoals op de Menace).

@ LP_CL: het idee was die blokjes op de plastic slagplaat te plakken, niet op de body zelf, met het idee dat als je hem te ver indrukt, dat ie dan met het rubber de body raakt ipv. met het uitstekende puntje van het schroefje of de plaat zelf. In ruststand zal ie er dus iets boven zweven. Inderdaad is rubber zelf vaak voorzien van weekmakers, die alles opvreten. De vissers onder ons weten waarschijnlijk nog wel wat een mister Twister doet met je gitaarkoffer... ;)

Of het rubber wordt moet ik ook nog even bekijken, wat vilt is misschien een betere optie.

LP_CL
21 januari 2007, 15:22
Of het rubber wordt moet ik ook nog even bekijken, wat vilt is misschien een betere optie.
+1 voor vilt!

Ome Roon
21 januari 2007, 15:32
8-)

Zal morgen es bij de lokale bouwmarkt kijken, volgens mij zijn er van die viltblokjes voor onder stoelpoten enzo.

Btw. hoe zit dat bij jouw Classic? Heeft die dezelfde constructie of is het daar wat degelijker uitgevoerd?

Orpheo
21 januari 2007, 19:43
het is altijd 2 schroefjes geweest. het werkt perfect hoor. gewoon lekker strak aandraaien, niks aan t handje.

Magic Bean
21 januari 2007, 22:51
Je kan er altijd nog zwarte hardware en EMG's in zetten.
Maar als je dan op een donker podium staat speel je ineens luchtgitaar :D

Ome Roon
21 januari 2007, 23:39
het is altijd 2 schroefjes geweest. het werkt perfect hoor. gewoon lekker strak aandraaien, niks aan t handje.

Okay dan... ik heb alleen het idee dat die schroef de body dan kan raken dus voor mijn eigen gemoedsrust plak ik er denk ik toch een klein stukje vilt onder. Btw. nog bedankt voor al je tips via MSN destijds. :p Zoals je ziet is het inderdaad een Studio geworden en geen Menace. Vanavond even op vol vermogen op gespeeld en het klinkt inderdaad wel even een heel stuk vetter dat mijn oude Jackson. Nu alleen nog even een knappe gitaarstrap scoren want ik heb nu een half ontwrichte zere schouder van dat zware ding aan een veel te dun bandje ;).

@ Magic Bean: we spelen metal dus hoe donkerder hoe beter. ;)

Orpheo
21 januari 2007, 23:44
Okay dan... ik heb alleen het idee dat die schroef de body dan kan raken dus voor mijn eigen gemoedsrust plak ik er denk ik toch een klein stukje vilt onder. Btw. nog bedankt voor al je tips via MSN destijds. :p Zoals je ziet is het inderdaad een Studio geworden en geen Menace. Vanavond even op vol vermogen op gespeeld en het klinkt inderdaad wel even een heel stuk vetter dat mijn oude Jackson. Nu alleen nog even een knappe gitaarstrap scoren want ik heb nu een half ontwrichte zere schouder van dat zware ding aan een veel te dun bandje ;).

@ Magic Bean: we spelen metal dus hoe donkerder hoe beter. ;)

top!

dat schroefje: als je LP GOED is afgesteld, zit dat schroefje niet op je body. bij mijn eigen LP custom (de zwarte) zit t schroefje er WEL op, maar dat komt, omdat ik dat zo heb ingesteld. die gitaar, daar beuk ik zo hard op, liever dat de slagplaat permanent op t body rust, dan dat ie er iedere keer op klapt.

Ome Roon
22 januari 2007, 00:35
Hij zit er bij mij ook niet op maar het is wel prettig als dat ook niet kan. Als ik er een beetje op duw dan krijg ik em denk ik wel tegenaan en dat lijkt me niet de bedoeling. Daarnaast voelt het gewoon een beetje gammel, ik denk dat ie met een 3e steunpunt een stuk steviger aan zal voelen.