PDA

View Full Version : Welke speaker voor mijn Dsl



Chroxy
23 augustus 2006, 21:26
Jah, een vraag die zowat iedere week gesteld wordt.. excuses!

Ik ben redeiljk op de hoogte van speakers (met name celestion).. Nu heb ik een Marshall DSL401 .. op dit moment nog steeds mijn favo versterker, terwijl ik er toch al flink wat gehoord heb.

Nu heb ik al wat dingen verandert *nieuwe buizen, dikke speakerkabel, biasmodje etc etc* en nu wil ik ook de speaker veranderen.

Ik heb een tijd geleden een Celestion 65 watter gehad.. maar dit vond ik helaas niks (niet beter dan de goldback speaker die dr in zit).. ook een celestion 75 watter was het niet.. de 65 watter leverde teveel gain in.. en laag.. en de 75 watter was alleen scheller en minder laag..

Nu heb ik naast de DSL ook een cabinet met 2x celestion 75 watters.. en deze klinkt opzich wel lekker *vrij donker + metal*.. het cabinet van BartL wat een open cabinet is met 2 65 watters klonk ook super icm de DSL401 en diens eigen speaker..

Wat ik dus zoek? Een lekker rock-gerichte speaker.. ik speel met een Guns n Roses open/crunchig geluid met af en toe wat meer gain (incubus - Science).. Nu leek me de G12H30 super (de tussen variant van greenback en V30).. maar deze is maar 30 watt en dat is te weinig voor mijn 40 watter.

Wie heeft een idee? Ik zat ook aan Eminence speakers te denken, maar daar weet ik dus niks van? En is de V30 wat (ben bang dat deze te metal is?)

SimonS
23 augustus 2006, 21:29
Eminence Wizard (schaamteloze kopie van G12H30)

guitarnijboer
23 augustus 2006, 23:55
G12-80 Classic Lead ..... Dit vind ik een erg goede speaker voor een 1 x 12" combo.... De speaker klinkt open, gedefinieerd, snijdt goed door de mix en heeft een hoog rendemend.

Chroxy
24 augustus 2006, 19:41
Zo'n speaker heb ik inderdaad eens in mijn oude JCM800 combo gehad.. ik heb alleen geen idee meer hoe hij klonk.. alleen dat ik niet tevreden was over de JCM800.. maar dan kan de speaker dus nog lekker klinken.

Heeft iemand anders misschien nog tips en/of ervaringen?

Negative K3 fan
24 augustus 2006, 19:47
als een 75er al minder laag geeft betekent dat dat je huidige speaker een behoorlijke portie bas moet hebben, naar greenbacks en v30s zou je dan eigenlijk niet moeten kijken, want die hebben sowieso minder laag dan de g12t75s, maar misschien bedoelde je iets anders...

Chroxy
24 augustus 2006, 19:53
de test heb ik een jaar geleden gedaan... ik kan me dus aardig vergissen.. Wat ik me wel nog kan herinneren is dat of mijn bas weg was.. of dus de speaker enorm schel was (2e lijkt me dan het meest logisch).. en dit was niet weg te draaien met de EQ van mijn versterker.

the sure thing
24 augustus 2006, 20:13
Vreemd allemaal... Dat jullie zoveel verschillen horen tussen de speakers die best wel veel op elkaar lijken.

guitarnijboer
24 augustus 2006, 20:47
Een G12T-75 klinkt voor mij ook te schel, dit heeft ook te maken met de 'mid-scoop' die deze speaker heeft. Greenback's hebben dit ook wel iets maar missen niet het mid waardoor ze aanzienlijk beter klinken. Oude G12-65' s zijn erg 'warme' speakers met mooi laag en hoog zonder schel te klinken. Er schijnen nu (erg dure) reissues te zijn maar die ken ik dan weer niet niet.

De voorgaande speakers hebben 'kleinere' magneten en dus een wat lager rendement dan de: Classic lead, Vintage 30 (overigens ook erg goed), G12H30 (vroeger een super speaker maar de reissues uit verwegistan schijnen veel minder te zijn)

Een luidspreken met grote magneet heeft een hoger rendement maar geeft wat minder laag. Toch zou ik zelf in een 1 x 12 combo een speaker zetten met een hoog rendement. Het is maar 3 dB maar klinkt wel 2 x zo hard!

Kijk ook een op: www.celestion.com (voor zover je dat nog niet gedaan had) daar kun je ook nog een soort speakertest doen om te kijken wat het best past bij jou stijl....

Helter Skelter
24 augustus 2006, 21:00
De G12T-75 vind ik clean wel ok, bij een overstuurd geluid komt er een onaangenaam scherpe rand aan het geluid ,niet zo mooi dus imo

De Originele G12-H30 ken ik niet maar die reissues heb ik een keer blind aangeschaft en in een oude 1936 kast gemonteerd en die vielen me vies tegen: een doffige inspiratieloze sound, snel weer weg gedaan en ik vraag me nog steeds af of die speakers wel helemaal in orde waren

Die Greenbacks zijn weer wel erg goed: warm, lekker 'lossig' en op hoge(re) volumes 'breken' die speakers ook iets en de sound die je dan hebt...echt botergeil! 8-)

Negative K3 fan
24 augustus 2006, 21:11
Vreemd allemaal... Dat jullie zoveel verschillen horen tussen de speakers die best wel veel op elkaar lijken.

hoor jij die niet dan?

Thijssie
24 augustus 2006, 22:31
Eminence Wizard (schaamteloze kopie van G12H30)

Wizard is ontworpen voor een gesloten cab

Chroxy
24 augustus 2006, 22:56
Tjah, daar hoor ik ook wat rekening mee te houden..

het moet dus het beste klinken voro ene open 1x12 combo.. met 40 watt.
ALs ik het trouwens dus goed begrijp heb ik tot nu toe alleen lage redementspeakers erin gehad.. (die dus 3DB zachter gaan?)

Ik ben zelf nu enorm benieuwd na de Celestion Lead-80 en de Wizard.. hoewel ik denk dat de laatste dus wat problemen heeft ivm een open combo.

Iemand nog wat toe te voegen? :)

BartL
24 augustus 2006, 23:04
In mijn Sovereign (100 watt) zit standaard een Celestion V30 (60 watt :dontgeti:).

Als je die eens wil horen, mag je je marshall wel eens eraan hangen. Heb je wel nog altijd de kast van de ENGL natuurlijk...mjah.

Dat gruwelijk goed klinkende 2x12 rola/cel g12 65 cabje heb ik overigens verkocht, maar dat wist je al :)

Jascha
27 augustus 2006, 22:49
Een Marshall 1936 klinkt echt wel goed ism met een DLS401. Beetje voorzichtig met Treble en Mid op kanaal 2 en blazen maar!!! Ik speel op deze setup met een Gibson Goldtop '57. Master vol. staat altijd voluit.