PDA

View Full Version : Ernie Ball 6166 ombouwen voor exp. pedal



boss
23 augustus 2006, 20:32
Hallo mede forummers, ik ben in het bezit van een EB 6166. Die ik wil gebruiken als exp. pedal op mijn Rocktron Midimate.
Nu heb ik op zowel het EB forum en faq als op het Rocktron faq gelezen dat de 6166 niet echt vlekkeloos werkt.
Dit vanwege de 250kOhm pot die er in zit.
Ik heb het uitgeprobeerd, en inderdaad, er zitten ongewenste drops en gaten in het verloop.

Volgens het faq van Rocktron is een lineare pot van 25kOhm tot 100kOhm het meest ideaal.
Nu is mijn vraag, is dit makkelijk zelf aan te passen?
En zijn er misschien hier gebruikers die het toegepast hebben?
Grtz, boss

LordRiffenstein
24 augustus 2006, 07:43
Boss,

gebruik zelf een EB met mijn All Access en het werkt inderdaad niet perfect. Heb zelf nog nooit de pot aangepast, misschien moet je eens in Rack Gear posten. Ik heb wel ooit gelezen dat het geen makkelijke klus is.

Yoeri

boss
24 augustus 2006, 10:19
Heb je een foto van de binnenkant? Kunnen we je wel verder helpen.
Nico
Misschien kan je hier iets mee Nico??
http://www.ernieball.com/graphics/cord_spring_kit_directions_03-17-04.pdf
Dit gaat over het vervangen van het touwtje en de veer, maar laat de potmeter wel zien.

boss
24 augustus 2006, 11:16
Ik ga vanavond even langs een locale techneut, laat ik hem er even naar kijken.
Voor zover ik heb kunnen ontdekken ondersteund Ernie Ball het modden niet, dus geen pots bij hun te krijgen voor dit doel. Wel jammer, want veel mensen gebruiken deze pedalen als expressie pedaal vanwege de bouw en stabiliteit.

rock-frank
19 september 2006, 01:21
de eb pedalen werken wel perfect op het tc electronics g system, zowel voor wah, volume, whammy enz...

gewoon 2 mono jacks in de in en output en dan naar een stereo kabel je expressie ingang in...

lijkt heel simpel

piezo
19 september 2006, 10:10
Ik heb hier een losse EB 2x500k pot liggen. dus ErnieBall verkoopt wèl losse potmeters, alleen misschien niet rechtstreeks aan de gebruiker. Ze zullen wel móeten want - zoals Nico al zegt - kan een pedaalpot behoorlijk slijten.
Het probleem zou wel eens meer kunnen zijn dat de Nederlandse importeur (Voerman) volgens mij niet vaker dan eens in het halve jaar een bestelling van onderdelen wil doen en je dus moet wachten tot die zending binnenkomt.

boss
19 september 2006, 19:28
Ik heb hier een losse EB 2x500k pot liggen. dus ErnieBall verkoopt wèl losse potmeters, ......
Het punt is dat ze het modden niet ondersteunen.
De standaardpots voldoen niet als exp.pedal in combinatie met een Rocktron Midimate.
Inmiddels ben ik erachter dat je een pot moet hebben met een as van 27mm en dus 100k.
Ondertussen gebruik ik de EB standaard, maar dit gaat niet echt lekker zoals LordRiffenstein hier ook al bevestigd.