PDA

View Full Version : Fret board lijmen



daisho
23 augustus 2006, 19:00
hallo allemaal

Ik heb op mn eerste gitaar mn fret board met epoxy gelijmd.
Dit schijnt beter te zijn. Wat gebruiken jullie? Ook epoxy of gewoon tite bond?


:)

rinaldo
23 augustus 2006, 19:12
titebond... de gitaarbouwerslijm.....
epoxy werkt ook vast goed maar ik lijm alles met titebond.

ik heb gezegd..ugh :punk:

Minda
23 augustus 2006, 19:21
Ik lijm ook alles met Titebond. Het is makkelijker los te maken bij een eventuele vervanging, later, en zit goed genoeg vast.

Keesz
23 augustus 2006, 20:19
wat maakt dat titebond nou eigenlijk zoveel beter als bv gewone bison extra sterke houtlijm vd gamma?

rinaldo
23 augustus 2006, 20:55
tja, daar vraag je zowat, bison extra sterke houtlijm van de gamma zal ongetwijfeld ook erg goed zijn, maar titebond word eigenlijk altijd in de gitaarbouw gebruikt, en ik heb me laten vertellen dat de klank eigenschappen van het hout, door titebond minder of juist niet nadelig beinvloed worden.

We hebben het natuurlijk wel over instrumenten die je op de best mogelijke manier wilt bouwen, en daarvoor wil je natuurlijk de beste materialen gebruiken die er voorhanden zijn.

en bison zal ongetwijveld goed vast zitten, maar het lijmen van bv een tafelpoot is wat anders dan het lijmen van een gitaar.

maar mischien heb ik het wel helemaal mis, en ben eigenlijk wel benieuwd hoe anderen daar over denken

daisho
23 augustus 2006, 21:03
idem ditto

mn eerste gitaar klinkt verassend goed. Maar ik heb nog wat andere experimenten gedaan voor klank.....Dus wat de epoxy in het hele verhaal
beteken is mij een raadsel...

Enra
23 augustus 2006, 22:55
Ik denk niet dat het zo'n probleem is dat je je toets met epoxy hebt verlijmd; wel een beetje overbodig. Maar goed, stel dat je ooit je toets moet verwijderen of vervangen - en die kans is wel heel erg klein - dan kom je gewoon aan het schaven. Maar ook epoxy is hitte gevoelig.

Titebond woodglue - de gele 'aliphatic glue' - is zeer geschikt. Maar een gewone witte houtlijm - polyvinyl glue - doet het ook. Probleem met de laatste is dat die eerder veroudert en dan brose lijmverbindingen geeft. Maar dat duurt heel wat jaartjes; de vraag is dan of je gitaar dat nog meemaakt... Bovendien is de witte houtlijm minder geliefd vanwege het 'gom-effect' bij het schuren. De gele alifatische lijm heeft dat veel minder.

Qua sterkte denk ik dat deze drie lijmen voor het verlijmen van een toets niet eens veel voor elkaar onder doen.

rinaldo
23 augustus 2006, 23:09
kijk dat bedoel ik nou. Je weet dat titebond de juiste lijm is op dit gebied, maar waarom precies?

Gelukkig hebben we enra op dit forum, die er een goed onderbouwd verhaal van maakt.
Dat vind ik nou het leuke van dit forum, je leert er ontzettend veel van. ik ben al jaren geintereseerd in gitaarbouw, maar heb nog nooit zoveel geleerd als de laatste maanden sinds ik hier rond snuffel.

Enra
24 augustus 2006, 08:39
En ik leer naast allerlei andere zaken ook nog Fries... Maar wat is "Sjippe"?

Maar goed, gisteravond had ik geen zin om de literatuur even na te slaan. Nu wel; en waar ik al bang voor was is dat ik het verkeerd had : Het is geen aliphatic glue maar "alipitatic glue".

Er wordt in de literatuur overigens gezegd dat de gele lijm sterkere lijmverbindingen geeft en bovendien dat de witte wat gevoeliger is voor temperatuur... Anderzijds is de literatuur 20 jaar oud en hebben we hier in Europa zeer goede witte houtlijm. Dat blijkt al uit het feit dat we hier - ook binnen proefessionele toepassingen - nooit veel met de gele lijm hebben gedaan.

Ik heb zelf gitaren gebouwd met witte houtlijm die na tien jaar in een prima staat verkeren.

rinaldo
24 augustus 2006, 10:23
ha, ha, griene sjippe, is groene zeep. het is een knipoog naar de beroemde spreuk van grutte pyr, die zei

buter brea en grien tsiis, wa dat net sizze kin is gjin oprjochte fries.

en ach het is eigenlijk niet te vertalen in het nederlands want dan slaat het nergens meer op.

Maar wat de lijm betreft,ik had een tijdje geleden de liquid hide glue van titebond, maar die werd mij van alle kanten afgeraden.

toen heb ik de original titebond gekocht, alleen was dit de donkere variant speciaal voor donkere houtsoorten maar de lijm capaciteiten zijn gelijk aan de witte neem ik aan?

Enra
24 augustus 2006, 10:54
Mijn vader is Fries, dus de verhalen rond 'Grote Pier' of 'Grutte Pyr' zijn me wel bekend. Evenals de spreuk. Ik weet nu alleen wel waarom die spreuk van jouw zo glibberig overkwam.

Liquid hide glue heb ik in het verleden wel eens gebruikt om restauraties uit te voeren. Zelfs toetsen heb ik ermee verlijmd en dat gaat op zich goed. Maar de verwerking is lastig, ofschoon het een lange 'open tijd' heeft en dat is weer een voordeel. De houdbaarheid (potlife) is verder gering.

Wat betreft de donkere Titebond, dat is een nieuwe ontwikkeling. Net als de tegenwoordig in de handel zijnde watervaste Titebond variant. Ga er maar van uit dat deze varianten kwalitatief net zo goed zijn als de originele gele Titebond.

Overigens vind ik het persoonlijk niet zo nodig om twee kleuren Titebond te gebruiken. Een goede lijmnaad is nagenoeg onzichtbaar. Maar blijkbaar is er voor een aantal toepassingen wel vraag naar.

piezo
24 augustus 2006, 10:59
buter brea en grien tsiis, wa dat net sizze kin is gjin oprjochte fries.
Een kennis van mij moet over een week of wat promoveren en heeft dat als 10e stelling.

(Overigens is jouw Friese spelling ervan niet geheel juist, dus zou ik haast zeggen: Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net skriuwe kin .........)


.........ik had een tijdje geleden de liquid hide glue van titebond, maar die werd mij van alle kanten afgeraden............ Die is naar ik meen ook bedoeld om antieke instrumenten "origineel" te kunnen repareren.

Een nog niet genoemd voordeel van Titebond is dat het mooier/dunner uitvloeit dan gewone houtlijm.

rinaldo
24 augustus 2006, 11:30
ha,ha, je hebt gelijk piezo, maar je staat er versteld van hoeveel friezen hun eigen taal niet kunnen schrijven en lezen.

(doet wel een beetje zeer dat ik door een rotterdammer op de vingers word getikt.)

maar wat die liquid hide glue betreft, ik heb er mijn lacewood top mee op de bodie gelijmd, en dat werkte verder perfect, maar heb voor de zekerheid toch maar een fles original titebond gekocht.

o,ja wat dacht je van deze.

buter brea en griene edammer, wa dat net zisse kin is een rotterdammer.

piezo
24 augustus 2006, 11:56
ha,ha, je hebt gelijk piezo, maar je staat er versteld van hoeveel friezen hun eigen taal niet kunnen schrijven en lezen.

(doet wel een beetje zeer dat ik door een rotterdammer op de vingers word getikt.)

o,ja wat dacht je van deze.

buter brea en griene edammer, wa dat net zisse kin is een rotterdammer.Hoho, ook in Rotjeknor wonen Friezen. Ik spreek overigens ook niet of nauwelijks Fries, hoor. Weet je waarom? Bij ons thuis werd geen Fries gesproken omdat mijn Friese (Liwwadderse) moeder het nièt sprak en mijn Hollandse vader wèl !!!

Heb al vaker gezocht naar mogelijkheden om hiér in Rotterdam behoorlijk Fries te leren. Wil je ergens in Nederland Nepalees, Swahili of Inuit leren, dan kan dat, maar die andere officiële taal van dit land is blijkbaar tè obscuur ............??

rinaldo
24 augustus 2006, 13:03
ja t,is wat, zelfs hier in friesland hoor je steeds minder fries, er zijn zelfs friezen die thuis bewust nederlands praten om de kinderen een betere kans in de toekomst te bieden.

alsof je als fries zijnde minder kansen hebt dan bv een hollander.

maar genoeg gezeverd over friesen dit is een gitaar forum en geen taal forum.
nog eentje voor het afleren.

buter brea en blauwe drek,
wa dat net sizze kin dy hat een spraakgebrek

Kim Wilson
24 augustus 2006, 13:06
Er zijn ook Friezen die hun kinderen enkel Fries opvoeden. Dat zag ik bij een wegrestaurant, zo'n grappig klein meisje van 1,5 of zo, en die moeder in het Fries tegen haar praten. Dát is pas zielig...

niekb
24 augustus 2006, 15:15
euhm luitjes...tis hier geen friesland boppeforum... ghehe (niet kwaad bedoeld hoor) :)

rinaldo
24 augustus 2006, 15:41
helemaal gelijk niek, wat mij betreft is deze discussie gesloten.

btw. the dukes ut hasselt praten ook geen abn.

daisho
24 augustus 2006, 21:43
hasselt dukes schoppen veel kont! :gitarist:
tja ik vind tite bond ook lekkerder werken als gewone witte lijm...

rinaldo
24 augustus 2006, 22:45
zo is het maar net daisho,
titebond for ever.