PDA

View Full Version : Inlays op geradiusde toets..



Keesz
23 augustus 2006, 17:16
Ik was van plan om zo'n paddel hals te kopen van tone factory.nl

http://www.tonefactory.nl/shop2/images/NG630.jpg

maar ik zou graag de dots willen vervangen voor trapeze inlays, of gewoon blokjes, vind dots foeilelijk....maar is dit een beetje te doen?? krijg ik erg veel last van de fretten/radius>??

was het van plan te gaan doen met een dremel met een frees hulpstuk oid

mvg Kees

fred dons
23 augustus 2006, 17:30
ja het kan (ik doe het regelmatig ) maar leuk is anders en je zult een opzetstuk nodig hebben (liefst die van stewmac als je toch je bitjes gaat bestellen ;) )
na het inleggen zul je met een vijl de radius in de inleg moeten vijlen (alleen in het midden zul je hem vlak kunnen inleggen) en als laatste met 380 grit en toets olie natschuren

Keesz
23 augustus 2006, 17:48
Radius kan je er ook gewoon met veel schuren in krijgen?, ik was van plan de inlay niet zo heel dik te maken...en een oom van mij heeft gewoon zo'n standaard dremel frees hulpstukje, moet het toch wel mee te doen zijn toch?

ooh en bert, waarom moet ik het met toets olie nat schuren?? kan ik em niet gewoon inlijmen met epoxy, klein beetje seconde lijm op de eventuele naden, en dan gewoon stof in de kieren schuren??

fred dons
23 augustus 2006, 21:01
bert, who de f... is bert ? :D

de radius doe je er met een (fijne) vijl in omdat als je het alleen met schuurpapier wilt doen je (achter-)kleinkinderen nog heel veel plezier van je gitaar zullen hebben maar jij voorlopig niet. Vanwege de frets is het gewoon moeilijk om goed te schuren.
De inlay moet minimaal 1 mm dik zijn omdat hij vanwege de radius van de toets overal ingelegd moet zijn en niet alleen in het midden (als je dunner inleg materiaal gebruikt zal dat niet lukken, parelmoer is niet buigzaam)

je schuurt nog nat met olie omdat de vijl alleen te grof is en kleine krassen achterlaat, en je wilt dat het parelmoer weer gaat glimmen nadat je het hebt ingelegd & je gebruikt de oiie omdat schuren met water niet goed is voor je toets

verder nog vragen Ernie ? ;)

fred dons
23 augustus 2006, 21:02
oh ja en dat lijm verhaal klopt verder wel

Keesz
23 augustus 2006, 23:05
ggg ggg gggg gg....krijg je met al die oud hollandse namen hier he ;)
thanks voor de info btw

http://www.voccoquan.com/SteveR/thumbs%20up%20bush.JPG