PDA

View Full Version : help backingtrack



sregor
23 augustus 2006, 16:51
is er iemand die mij opweg zou kunnen helpen met de backingtrack van deze maand??? Ik kom er nie uit!

Help

PS ben beginnend solerende en ken alleen majeur/pentatonisch en mineur/pentatonisch oh ja en bluesladder natuurlijk

meul
24 augustus 2006, 09:05
Hey Sr

ik zie dit soort vragen wel vaker op het forum opduiken. welke ladder dit, welke ladder dat.

Hoe had je dat gedacht dan? als ik je zou vertellen te openen met een bepaalde noot, of ladder, wat heb je daar dan aan? voor je het weet zit iemand zijn solo aan jou te dicteren, iets dat hij zelf vast beter speelt dan jij omdat het zijn ding is.

probeer een melodielijn in je hoofd te zingen en zoek dan de noten die je zingt op de gitaar. dat is echt de beste methode. ff in appels en peren, je zingt lalalalala, dan zoek je waar lalalalala op je hals zit en studeerd dit in tot je het vloeiend speelt. daarna zing je het lijntje een stukje verder door en je gaat weer zoeken. je ontwikkeld hiermee je muzikaliteit maar ook HEEL belangrijk, het zelfvertrouwen dat je het zelf kan!

een andere manier is je motorische geheugen op hol laten slaan, m.a.w je laat je inspireren door wat je vingers doen tijdens een epileptische aanval simulatie, je modificeerd dit dan tot mooie muziek. voor deze manier moet je al een bepaalde technische vrijheid hebben en is meer voor mensen die alles al gehoord hebben en zichzelf willen verassen met iets nieuws.

ik stel de eerste optie voor, eigenlijk begint het allemaal daar. ook voor de mensen die ooit de ladders hebben uitgevonden en benoemd.

groetjes,
jan

sregor
24 augustus 2006, 15:13
Ik snap wat je bedoelt. Ik vraag je dan ook niet een solo voor mij uit te schrijven dan gaat de lol er helemaal vanaf. Het gaat mij er om dat ik me de schompes aan het leren ben aan die toonladders en er vervolgens geen reet mee kan, omdat ik niet weet wanneer ik te keer kan gaan in welke ladder. BV als ik weet dat er een blues gespeelt wordt in E dan ga ik tekeer in blues E en A ladder en soms wat in B. Dat gaat prima vaak. Ook bij standaard rock kan ik vaak met pentatonisch uit de voeten (niet altijd maargoed).

Toen ik deze backingtrack luisterde, heb ik wel honderdkeer iets geprobeerd, maar ik lijk maar niet goed te zitten. Ik heb het gevoel dat ik met majeur, mineur of pentatonisch er gewoon niet uitkom. Mijn vraag is dus ook meer of ik het met deze ladders gewoon moet redden in deze backingtrack of moet ik andere ladders gebruiken die ik nog niet ken en zit daar misschien het probleem. Als jij me kunt vertellen dat met pentatonisch het gewoon te doen valt, ga ik zelf wel weer luisteren in welke toonsoort dan.. afgesproken? :)

meul
24 augustus 2006, 15:51
ik denk toch dat de essentie van wat ik schrijf niet helemaal goed doordringt. je denkt te theoretisch t.o.v je harmonische capaciteiten. majeur, mineur, pentatonisch, allemaal naampjes. laat het gewoon ff los. zing nou gewoon die melodie eens in je hoofd, niet meteen in killer arps gaan denken, bedenk een zanglijn in je hoofd, begin gewoon met de eerste toon. zoek de gemeenschappelijke toon. een toon die je kan doorzingen ook wanneer de akkoorden wisselen. verzin vanaf die toon een klein zanglijntje 3 of 4 noten is voldoende om een pakkend begin te maken. de rest komt dan vaak vanzelf.

als je niets in je hoofd hoort word het wel een beetje lastig ben ik bang, kuch!
ik hoor een E maar ook een G waarmee je kan beginnen. dit is een track waarmee je harmonisch alle kanten op kan.

sregor
24 augustus 2006, 17:00
OK ga ik proberen, maar wil ik toch nog even weten. waar leer ik al die ladders voor dan. Die kan je toch mooi als houvast gebruiken. anders heb ik zo'n 24x6 opties om op de toets in te drukken. dan moet ik wel erg lang zoeken. Snap je mijn verwarring??

Ik snap je bedoeling met een melodielijn zoeken en dan terug vinden, maar hoe zit het dan met ter plekken inproviseren???

Sorry dat ik er zo op blijf door gaan, maar ik wil het gewoon graag weten (lees:leren)
PS wat bedoel je met Harmonisch alle kanten op. zeg maar veel gevarieeerde mogelijke melodien of bedoel je in Harmonische schaal?? Ik ben de weg weer kwijt:o

meul
24 augustus 2006, 19:17
Hey S,

allereerst geen probleem hoor! ik kan me best voorstellen dat dingen vaag zijn, al die termen, al die mogelijkheden. misschien ben ik ook niet helemaal de goede om te antwoorden op jouw vraag. ik ben zelf een totaal autodidact en weet zelf relatief weinig van muziek theorie en ben ook niet bepaalt het orakel. maar ik maak al wel een tijdje muziek en vind dat ik mag stellen dat ik best intussen iets van muziek afweet. ik denk dat de ladders die je leert, net als muziek theorie in eerste instantie erg handig zijn voor communicatie met andere muzikanten. je hoeft natuurlijk ook het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden. dan is het handig als iemand je een toonladder leert, dan kan je alvast een beetje lekker spelen. maar het gevaar is ook meteen dat je vakjes speelt in plaats van dat je muziek maakt. je hebt min of meer met jouw vraag deze theorie bewezen. je hangt aan ladder termen en denkt in patroontjes. dit is heel normaal. je moet ergens beginnen niet waar. de 1 begint hier, de ander daar. ik denk dat je in gedachten moet houden dat de theorie de muziek dient en niet andersom. een loodgieter leert technische foefjes omdat hij die plee moet maken, niet omdat de techniekjes opzich zo leuk zijn. met muziek is het net zo.

met harmonisch alle kanten op bedoel ik dat er qua toonkeuzen veel mogelijk is op de Btrack. geen al te ingewikkelde progressies e.d maar wel kleurrijk genoeg om te doen inspireren.

groetjes,
jan

-=JEROEN=-
25 augustus 2006, 01:28
de één komt met z'n gehoor een heel eind, de ander helpt 't enorm om te weten wat ie speelt

ik had in 't begin ook ff moeite met de overgang bij 1m02... het 1e stuk was vrij duidelijk, gewoon C majeur, maar na de overgang speelde ik ineens A majeur, en toen merkte ik dat er veel meer mogelijk was, ook in 't stuk voor de overgang, wat later weer terugkomt (speel eens een fis bijv)

dus idd, hou nie te veel vast aan ladders, 't helpt wel om een beginnetje te hebben, maar leer dus ook om 'buiten' de ladder te spelen