PDA

View Full Version : Moeder der metalgitaren?



ibbie
23 augustus 2006, 15:10
Ik zag laatst een myspace profiel van iemand die een Gibson Flying v in zijn bezit had en volgens hem was dit de 'moeder der metalgitaren'. Welke beschouwen jullie als de moeder der metalgitaren? Ik ben het opzich wel met hem eens. Jackson RR komt ook wel in aanmerking vind ik.
http://www.musicalnet.com.tw/images/gibson/flying%20v%20'67.jpg

B~Rock
23 augustus 2006, 15:14
Gezien het feit dat 'ie in Black Sabbath gebruikt werd en voorzien is van duivelshoorntjes vind ik dat de SG zeker genoemd mag worden...

Philippe
23 augustus 2006, 15:17
Gibson Explorer. Mede beroemd/populair gemaakt door James Hetfield (metallica)
En inderdaad de Gibson SG vind ik ook een kanshebber

:gitarist:

Luca P
23 augustus 2006, 15:44
Eigenlijk moet de Explorer als rockabilly gitaar beschouwd worden daar hij in eind jaren 50 van de band rolde...
Go Cat Go!
:cooler:

}{Metalmaster}{
23 augustus 2006, 15:51
mm zeker mee eens met de explorer en sg..maar volgens mij kan de Gibson Les paul er ook wel bij:p

Negative K3 fan
23 augustus 2006, 15:53
als je wil weten wat de moeder der metalgitaren is moet je eerst een goede definitie van metal gitaren hebben...

maargoed, ik zou zelf zeggen de flying V en de RR.

}{Metalmaster}{
23 augustus 2006, 15:57
hoewel eigenlijk de les paul meer voor hard rock is;p lolz.. mischien past bij *death*metal wel de BC Rich Beast:p die is eigenlijk ook best strak:p

The Underdog
23 augustus 2006, 16:00
De Les Paul of zelfs de Strat :gitarist:

marter544
23 augustus 2006, 16:19
Iig géén BC Rich, ik zou ook zeggen, de SG.

vulvasonic
23 augustus 2006, 16:19
als je wil weten wat de moeder der metalgitaren is moet je eerst een goede definitie van metal gitaren hebben...

Een goede definitie van wat metal is zou ook al niet verkeerd zijn.
Er zijn mensen die Led Zeppelin metal vinden en er zijn ook mensen die Metallica nog niet in aanmerking vinden komen voor die term.

En dan heb je uiteraard de puristen die vinden dat je altijd verder terug moet naar de roots van de roots van de roots van de etc.
Kom je bij de eerste in serie gebouwde massieve electrische gitaar en dat is de telecaster/broadcaster/nocaster/esquire (wat op zich nog niet zo'n onlogische gedachte is, want los van het feit dat Jimmy Page het eerste Zeppelin album ermee vol pleurde, is het de meest directe link naar de stratocaster die later, zoals wij allen weten, de basis is geworden van alles wat met metal te maken. Niet alleen dát, maar de tele was ook de directe aanleiding voor Gibson om met de Les Paul te komen, de gitaar waar nu nog steeds iedere andere Gibson aan wordt gerefereerd - welliswaar in de latere uitvoering, vanaf het moment dat de humbucker werd geďntroduceerd).

M.a.w., onzintopic en om maar meteen een eind te maken aan het oeverloos gelul. De metalgitaar, zo deze al bestaat, heeft VELE moeders! :D

ccc
23 augustus 2006, 16:21
Eigenlijk moet de Explorer als rockabilly gitaar beschouwd worden daar hij in eind jaren 50 van de band rolde...
Go Cat Go!
:cooler:

Explorers waren bedoeld als Jazzgitaren.

Vonk
23 augustus 2006, 16:24
Nou allemaal even Vulvasonic bedanken: "Bedankt meneer Vulva, voor het om zeep helpen van dit zeer interessante topic!"

caliban
23 augustus 2006, 16:29
Explorers waren bedoeld als Jazzgitaren.
Jazz voor metalkerels dan??

ruben knipping
23 augustus 2006, 16:32
De ESP EX serie

X-Rated
23 augustus 2006, 16:32
Nou allemaal even Vulvasonic bedanken: "Bedankt meneer Vulva, voor het om zeep helpen van dit zeer interessante topic!"

Dat vind jij kennelijk...

En de strat is ook een kanshebber want het Iron Maiden gitaar team heeft alleen stratocasters.

mayniac
23 augustus 2006, 16:40
Brian May's Red Special, gebouwd in 1963.

- Hals met 24 frets => 2 hele octaven
- 24 pickup combinaties => zowel goede single coil als humbucking sounds
- Uniek wide travel tremolo design => meer dan een octaaf omlaag zonder te ontstemmen

http://www.brianmaycentral.net/special.jpg

FNaRK
23 augustus 2006, 16:40
De ESP EX serie

yeah right ....

:o mafkees

ik heb in ieder geval de zoon van de moeder van de metalgitaren:
mijn nieuwe Cort

http://www.leadguitars.fr/images/cort-evl-z6.jpg


:rockon:

schizo910
23 augustus 2006, 16:51
yeah right ....

mafkees

ik heb in ieder geval de zoon van de moeder van de metalgitaren:
mijn nieuwe Cort

http://www.leadguitars.fr/images/cort-evl-z6.jpg


:rockon:


Jij hebt nog helegaar niets... :satisfie:

:hippie:

Negative K3 fan
23 augustus 2006, 16:54
Een goede definitie van wat metal is zou ook al niet verkeerd zijn.
Er zijn mensen die Led Zeppelin metal vinden en er zijn ook mensen die Metallica nog niet in aanmerking vinden komen voor die term.

En dan heb je uiteraard de puristen die vinden dat je altijd verder terug moet naar de roots van de roots van de roots van de etc.
Kom je bij de eerste in serie gebouwde massieve electrische gitaar en dat is de telecaster/broadcaster/nocaster/esquire (wat op zich nog niet zo'n onlogische gedachte is, want los van het feit dat Jimmy Page het eerste Zeppelin album ermee vol pleurde, is het de meest directe link naar de stratocaster die later, zoals wij allen weten, de basis is geworden van alles wat met metal te maken. Niet alleen dát, maar de tele was ook de directe aanleiding voor Gibson om met de Les Paul te komen, de gitaar waar nu nog steeds iedere andere Gibson aan wordt gerefereerd - welliswaar in de latere uitvoering, vanaf het moment dat de humbucker werd geďntroduceerd).

M.a.w., onzintopic en om maar meteen een eind te maken aan het oeverloos gelul. De metalgitaar, zo deze al bestaat, heeft VELE moeders! :D

met jou kan ik praten mario!!!

gerrekat
23 augustus 2006, 16:54
De Flying V, daar lijkt me geen twijfel over mogelijk....

Axelll
23 augustus 2006, 16:56
Brian May's Red Special, gebouwd in 1963.

- Hals met 24 frets => 2 hele octaven
- 24 pickup combinaties => zowel goede single coil als humbucking sounds
- Uniek wide travel tremolo design => meer dan een octaaf omlaag zonder te ontstemmen

http://www.brianmaycentral.net/special.jpg


Eeeeuh Metal?

Fumi SG
23 augustus 2006, 16:58
Dat vind jij kennelijk...

En de strat is ook een kanshebber want het Iron Maiden gitaar team heeft alleen stratocasters.

Kijk eens wát voor Strats! Trouwens, het klopt niet wat je zegt... er wordt ook SG gespeeld.;)

Maxxas
23 augustus 2006, 17:09
De moeder der metalgitaren bestaat niet. Flying v's werden in eerste instantie, net als Explorers en SG's, ook voor blues en jazz gebruikt. Deze gitaren bestonden al voordat de term "metal" ter wereld kwam. Door de jaren heen zijn er echter gitaren op de markt gekomen die door hun vorm en graphics sneller door metalgitaristen werden gebruikt dan door andere gitaristen. Ik denk daarbij met name aan BC Rich, Jackson (Charvel), ESP en natuurlijk Ibanez. Misschien kun je beter spreken over de ultieme metal gitaar.
Voor mij betekent dat 7 snaren, 24 frets, humbuckers, reversed headstock en een koele graphic.

grayfink
23 augustus 2006, 17:21
Kijk: de betovergrootmoeder!

http://vt.shuis.tudelft.nl/~remon/De_Luit/fotogalerij/renaissance/ven1.jpg

Malle Eppie
23 augustus 2006, 20:09
Misschien kun je beter spreken over de ultieme metal gitaar.
Voor mij betekent dat 7 snaren, 24 frets, humbuckers, reversed headstock en een koele graphic.

Aaahh, deze dus:

http://www.jacksonguitars.com/products/prod_images/guitars/2900503599_xl.jpg

De Jackson Dinky van Christian OldeWolbers (Fear Factory). Ook in 7-string verkrijgbaar.

Parasite
23 augustus 2006, 21:23
1:SG 2:Flying V 3:LP Gibson domineert :jam: :P
owja en de Ibanez MTM1 en de K7 zijn ook heavy

H.Manback
23 augustus 2006, 22:54
Jij hebt nog helegaar niets... :satisfie:

:hippie:


westfries? of een connectie er mee?

Powerchordschuiver
23 augustus 2006, 23:04
Op ZEKER wel BC Rich natuurlijk, de Ironbird, Warlock, Bich en, helaas zie je 'm weinig, de Virgin.
En uiteraard ook de Jackson Rhoads, en aanverwante V-modellen.
En de Jackson Kelly, schitterende gitaar gewoon.

Maar weer geen Dean, die dingen vind ik zo lelijk, geef mij dan maar BCRich.

Han S
23 augustus 2006, 23:24
BC Rich Mockingbird, no doubt about it!

RUIS
23 augustus 2006, 23:38
De gitaar van Dave Davies, ongeacht merk of type.

pol
24 augustus 2006, 08:41
de les paul natuurlijk, 1 van de eerste gitaren waar humbuckers opzaten.
Wat heb je nu meer nodig dan een solidbodygitaar met een vet geluid en een humbucker in de brug voor metal ?

24 frets, floyd en een snelle hals is allemaal wel leuk, maar da's pas een stuk later gekomen...

California Jam
24 augustus 2006, 08:41
Bij de ultieme metalgitaar denk ik aan dé ultieme metalriff (voor mij dan) en dat is Smoke on the Water. Ergo een Stratocaster ;)

Kim Wilson
24 augustus 2006, 08:48
BC Rich Mockingbird, no doubt about it!
Lijkt me niet, zo oud is die niet. Die is nog niet eens vruchtbaar!

up-guitarman
24 augustus 2006, 09:03
Jij hebt nog helegaar niets... :satisfie:

:hippie:

Haha, helegaar, van waar ben jij?
Ik zag iemand reeds gokken van Friesland. Bij ons (in Antwerpen) gebruiken ze soms "helegans", ongeveer uitgesproken als "ielegaans" maar wedden dat jullie dat niet kunnen, nederlander zijnde ;)

Anyways, on topic: Ik vind dat in de uitleg van Vulvasonic het meeste nog wel klopt, teruggaan naar de bron => Telecaster. Hier is echter nooit echt metal op gespeeld bij mijn weten en Iron Maiden met hun strats was er ook pas later.
Daarom zou ik gaan voor de SG van Black Sabbath of iets dergelijks !!!

(tenzij je Led Zep reeds vroege metal noemt, dan zijn het Tele's, lp's en zelfs Danelectro's :D)

Kim Wilson
24 augustus 2006, 09:05
De moeder van alle gitaren:

http://www.sonnyjames.com/images/youth/first-guitar.jpg

:D

Anders Destium
24 augustus 2006, 09:36
Haha, helegaar, van waar ben jij?
Ik zag iemand reeds gokken van Friesland. Bij ons (in Antwerpen) gebruiken ze soms "helegans", ongeveer uitgesproken als "ielegaans" maar wedden dat jullie dat niet kunnen, nederlander zijnde ;)

Om het verhaal te verduidelijken: West Friesland ligt niet in de Provincie Friesland maar in de Provincie Noord Holland :)

up-guitarman
24 augustus 2006, 10:36
Om het verhaal te verduidelijken: West Friesland ligt niet in de Provincie Friesland maar in de Provincie Noord Holland :)

Ow, dat is al wat minder ver van Antwerpen dan Friesland !!!
Mss vandaar :D

Bram+
24 augustus 2006, 10:42
Eeeeuh Metal?
Je moet even vergeten wat ze in de jaren 80 allemaal uitgepoept hebben (of niet, op zich is dat ook geen slecht materiaal). Queen werd in de jaren 70/begin 80 gewoon gezien als 'heavy metal' of in ieder geval proto-heavy metal. Een 'echte' metalband als Iron Maiden is eigenlijk een beetje een combinatie van Queen en punk (en met de theatrale vocalen van Bruce D. misschien wel meer Queen dan iets anders).

Morpheus
24 augustus 2006, 11:45
Je moet even vergeten wat ze in de jaren 80 allemaal uitgepoept hebben (of niet, op zich is dat ook geen slecht materiaal). Queen werd in de jaren 70/begin 80 gewoon gezien als 'heavy metal' of in ieder geval proto-heavy metal. Een 'echte' metalband als Iron Maiden is eigenlijk een beetje een combinatie van Queen en punk (en met de theatrale vocalen van Bruce D. misschien wel meer Queen dan iets anders).

what the fuck zit jij te ijlen gast. iron maiden (judas priest, diamond head, motorhead, e.d.) das 'new wave of british heavy metal'. punk komt daarbij totaal niet kijken. het is een doorzetting van de weg die black sabbath en thin lizzy ingezet waren. Punk heeft er geen flikker mee te maken, en queen al helemaal niet.

Ik ben het overigens met vulvasonic eens. maar de echte heavy metalmoedergitaar is de red special. niet omdat ze heavy metal heeft aangezet, maar alle features voor heavy metal heeft die axe. alles dat 20 jaar later 'in' zou zijn, had die gitaar al.

damn, dat ding is al 40 jaar oud.... holy jezus...

mayniac
24 augustus 2006, 11:50
maar de echte heavy metalmoedergitaar is de red special. niet omdat ze heavy metal heeft aangezet, maar alle features voor heavy metal heeft die axe. alles dat 20 jaar later 'in' zou zijn, had die gitaar al.

Dat is inderdaad wat ik bedoelde.... :)

Fuhgawz
24 augustus 2006, 11:56
De moeder der metal gitaren is natuurlijk de gitaar die de dudes gebruikten die de metal uitvonden. Naar mijn mening:
http://www.instrumentguide.com/electric%20guitars/gibson/sg%20custom%20tony%20iommi/big.jpg

Bram+
24 augustus 2006, 11:58
what the fuck zit jij te ijlen gast. iron maiden (judas priest, diamond head, motorhead, e.d.) das 'new wave of british heavy metal'. punk komt daarbij totaal niet kijken. het is een doorzetting van de weg die black sabbath en thin lizzy ingezet waren. Punk heeft er geen flikker mee te maken, en queen al helemaal niet.
damn, dat ding is al 40 jaar oud.... holy jezus...
Ik ijl helemaal niet gast. Iron Maiden kreeg in het begin juist veel steun van de punkkant omdat het helemaal anders was als de hardrockbands van voor die tijd. Het was geen klassieke hard rock die vergruisd werd door de punkkant, maar andersom ook te hard en te snel voor de hardrockers. Een zelfde soort revolutie als Metallica e.d. heeft meegemaakt dus. Ik zeg niet dat de punkbands uit die tijd een directe invloed waren, maar Iron Maiden had (zeker de vroegere Maiden) een muzikale attitude die je zou kunnen vergelijken met punk. Maiden heeft nooit besloten om 'NWOBHM' te gaan spelen, dat is er naderhand bijverzonnen.

Kim Wilson
24 augustus 2006, 12:00
Zeg heren, zullen we het even netjes houden? Het gaat om meningen, niet wie er gelijk heeft.

Make love, not war. :hippie:

Vonk
24 augustus 2006, 12:21
War is waar het bij metal om gaat Wilson! Dus we zijn goed bezig ;)

Daarbij komt dat Iron Maiden inderdaad veel punkers aansprak in het begin, zoals te zien is op de dvd "the early days". Mede door Di'Anno, die wel aansloeg bij punkers door zijn ruige houding en natuurlijk de muziek. En inderdaad slaat Bram+ de spijker nog eens op de kop, Metallica sprak vroeger ook de hardcoremensen aan, ze waren er trots op dat metalgasten en hardcoremensen samen gebroederlijk naar een concert kwamen (dit geldt trouwens voor thrashbands als Anthrax, Slayer enz.)

Bram+
24 augustus 2006, 13:30
Bedankt voor de bijval vonk, dat is inderdaad wat ik bedoelde.

En wie de link heavy metal - Queen niet ziet of kent, zou eens een oudere plaat van ze moeten opzetten, of in ieder geval zijn geschiedenisboekjes moeten checken.

ibbie
24 augustus 2006, 14:29
Moeder der metalgitaren hoeft wat mij betreft niet de gitaar te zijn die door de eerste metalband gebruikt werd, zo kan je het wel opvatten ja, maar ik zie het meer als een invloedrijke gitaar waar meerdere gitaren van afgeleid zijn en door geinspireerd zijn, dus dan voor mij toch de Flying V. Een van de eerste 'metal' modellen.

Wimvdb
24 augustus 2006, 14:45
Eén of andere superstrat met FR natuurlijk

ibbie
24 augustus 2006, 15:14
Dat is meer een veelgebruikte metalgitaar, niet echt een 'moeder'

Nils Veen
28 augustus 2006, 19:13
Gibson SG en het Jackson Rhoads model.
Mijn persoonlijke favoriet is de Ibanez Destroyer DT200 die Adrian Smith (iron maiden) in 1982/83 gebruikte.

Sicky61
28 augustus 2006, 21:56
Bedankt voor de bijval vonk, dat is inderdaad wat ik bedoelde.

En wie de link heavy metal - Queen niet ziet of kent, zou eens een oudere plaat van ze moeten opzetten, of in ieder geval zijn geschiedenisboekjes moeten checken.
eens....tie your mother down of de beuker sheer heart atack was in die tijd very metal

olaf reijnders
28 augustus 2006, 22:08
http://www.guitarshop.arrakis.es/fotos4/571sh.jpg
Ibanez RG

http://www.romeoknight.net/Bilder/Bilder%20Gear/Jackson%20Kelly%20C%20Side%201.jpg
Jackson Kelly

http://i5.ebayimg.com/04/i/06/d1/7a/3c_1_b.JPG
Dean Dimebag Darrell

Anders Destium
28 augustus 2006, 23:14
En dat zijn de moeders? Dat kan toch niet, dat zijn maximaal de kinderen of kleinkinderen ;)

Kim Wilson
29 augustus 2006, 08:05
Gibson SG en het Jackson Rhoads model.
Mijn persoonlijke favoriet is de Ibanez Destroyer DT200 die Adrian Smith (iron maiden) in 1982/83 gebruikte.
Het gaat hier niet om je favoriete metalgitaar, maar de moeder der metalgitaren. ;)

Nils Veen
29 augustus 2006, 13:02
Die heb ik er toch ook bijgezet knuppeltje :satisfie:

Kim Wilson
29 augustus 2006, 13:12
Die heb ik er toch ook bijgezet knuppeltje :satisfie:
Knuppeltje!? Denk je er een beetje om, lulletje rozewater?





;)

Tho
29 augustus 2006, 18:18
Die razorback is idd nog niet zo lang op de markt, maar ontworpen door een absolute grootmeester, dus in mijn favo rijtje past ie zeker :D
Verder vind ik Rhoads en Flying V gitaren toch wel de moeders ;)

polysix
29 augustus 2006, 21:17
raad eens? die is er niet.

Tho
29 augustus 2006, 22:11
Wie is er niet

MaxR
29 augustus 2006, 22:15
de moeder der metalgitaren.

als je de moeder van de metalgitaren wil achterhalen, moet je eerst voor jezelf invullen wat je de eerste METAL vindt.

ik ben geneigd te denken Black Sabbath, dus denk je Gibson SG. maar dat is voor iedereen weer anders, als je de 80's shizzle als randy rhoades en maiden de eerste echte metal vindt, zeg je flying V's en shit like that.

kwestie van smaak en interpretatie van het begrip 'metal'.

Ibanez RuleZ
29 augustus 2006, 22:36
hebben we het over gitaren waar ooit metal mee gespeeld is, of gitaren die daarvoor zijn ontworpen?

de SG zou in de eerste categorie hoog scoren als de gitaar van die dude van Black Sabbath.

in de tweede categorie (waar we het volgens mij over hebben), dan is het zonder twijfel de Jackson Rhoads (1981?). de Mockingbird is wat mij betreft een goede tweede (al bestaat die langer, 1976)

Harrald

Morpheus
29 augustus 2006, 22:41
ik blijf hangen bij de red special. alles dat later in een metalgitaar zit, of zou zitten, zit in die gitaar. knife edge tremolo die een oktaaf kan zakken en zuiver blijven, (relatief) hotte pups, 24 frets, high fret acces....


red special krijgt mijn stem.

dirty-harry
29 augustus 2006, 23:13
De fender stratocaster natuurlijk, de bazis van de metal.
Bekijk die oude metalbands maar eens, ik hoef ze nog niet optenoemen.

Maar als model kies ik indd de flying V

Morpheus
30 augustus 2006, 00:02
De fender stratocaster natuurlijk, de bazis van de metal.
Bekijk die oude metalbands maar eens, ik hoef ze nog niet optenoemen.

Maar als model kies ik indd de flying V


strat...? metal....?? oh enlighten me! de eerste paar metalbands:

Black sabbath: SG
Thin Lizzy: les paul (en strat voor slag, zelden!)
Iron Maiden (in t begin) sg en strat met humbucker
Judas Priest: SG en V
Metallica; V en Xplorer
Diamond Head: V en les paul

OH ja, echt de strat...de strat is en blijft gewoon een prachtige plank voor alles, BEHALVE lekker stevige rock en metal. in de meest originele vorm dan. en zelfs met hummies mist ie de power en ballen.

Tho
30 augustus 2006, 11:47
de moeder der metalgitaren.

als je de moeder van de metalgitaren wil achterhalen, moet je eerst voor jezelf invullen wat je de eerste METAL vindt.

ik ben geneigd te denken Black Sabbath, dus denk je Gibson SG. maar dat is voor iedereen weer anders, als je de 80's shizzle als randy rhoades en maiden de eerste echte metal vindt, zeg je flying V's en shit like that.

kwestie van smaak en interpretatie van het begrip 'metal'.

Daar ga ik helemaal in mee. 8-)