PDA

View Full Version : Wat houdt dual ported in bij een 1x12 cab?



Ibanez
23 augustus 2006, 14:01
Ik zoek de laatste tijd naar een goeie 1x12 cab en nu zie ik bij verschillende cabs zoals de Bogner en Koch 1x12 dat ze dual ported zijn. Wat houdt dat precies in? Ik wil misschien een Mesa Recto 1x12 kopen die volgens mij niet dual ported is maar ook goedkoper en ik vraag me af of het slim is om toch iets door te sparen voor een dual ported 1x12. (De 1x12 komt trouwens op een Koch Studiotone top)

Mitch
23 augustus 2006, 15:08
De 1x12 komt trouwens op een Koch Studiotone top

Zo, als dat maar goed gaat :D
Dual ported betekent uiteraard simelweg 'met twee doorgangen', maar zo'n anglofiel was je zelf ook vast. Wat het inhoudt, is dat er bas-reflexpoorten inztten, wat voor wat meer druk en laag zorgt. Werkt prima, ik heb een oud Rivera cab die het heeft en dat kan ontzettend blazen ! Ik vind het persoonlijk vooral geschikt om zoiets bij een extensioncab te doen, maar kan ook op zichzelf staand.
Hier een voorbeeldje:
http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/TTC/amp%20setup.jpg

Kim Wilson
23 augustus 2006, 15:19
Zoals met zoveel dingen moet je ervan houden. Het zorgt voor een lossere basweergave. In de auto had ik altijd een gesloten subkist. Dat had twee voordelen. Je kist is makkelijker te bouwen én je speaker gaat niet zo snel over zijn nek.

Met voorgebouwde speakers is dat anders. Dan is alles al berekend. Want met poorten komt erg nauw. Als je ze verkeerd hebt zitten, kan het ook tegen je werken.

En gitaarspeakers is nóg weer een ander verhaal. die horen juist een beetje los te zitten, tenzij je metal wil spelen. Met een gepoorte kist heb je meer lossere bas, met een dichte kist is het veel strakker. Het is maar waar je van houdt.

AART
23 augustus 2006, 17:38
Mesa heeft ported kasten, maar ook non ported:

Mesa Boogie Thiele cabs: dual ported
Mesa Recto cabs: non ported

Ibanez
23 augustus 2006, 18:13
Ik speel in mijn band Jazz en Funk waar opzich veel laag in je sound niet verkeerd is, maar als ik het goed begrijp heb je met dual ported losser en meer laag en bij niet ported een strakker laag. Nu weet ik niet wat het beste is (voor mijn muziekstijl). Eigenlijk zou ik het natuurlijk zelf moeten testen maar ik weet niet zo snel een winkel waar ze zoveel verschillende 1x12 cabs hebben. Wat adviseren jullie?

Mitch
24 augustus 2006, 14:50
Nou, dat lossere laag sta ik een beetje van te kijken eerlijk gezegd. Maar dat ligt misschien aan de definitie daarvan. Bij een losser laag denk ik aan bijvoorbeeld een AC30 of Deluxe Reverb die overvoerd wordt door een Les Paul en begint te flubberen in het laag. Da's voor mij een los laag.
Strak laag is voor mij niet per definitie dat je veel laag ervaart, maar dat het vooral niet overstuurt of de kast hinderlijk gaat resoneren. Oftewel: beheersbaar laag.
Met een basreflexpoort à la Thiele geef je een beetje 'ruimte' aan de extra druk die het laag geeft. Een soort 'overdrukventiel' zal ik maar zeggen. Je krijgt daardoor geen oversturing binnen het laag, de speaker kan er wat makkelijker mee omgaan en het blijft dus juist strakker. Geloof me: als ik een boostertje en een fuzz aanknal en staan mijn broekspijpen te wapperen met die 1x12 inn de foto boven en staat de grond te trillen alsof je een SVT Pro aan hebt staan, maar niks geen geflubber in het laag ! Puur stampen !

Zie de basrefelexpoorten meer als een optimaliseren van de kast voor een bepaalde speaker. Een andere speaker in een gesloten kas kan hetzelfde prima strakke laag geven als een andere speaker in een gepoort cabinet, snap je ? Het één is niet per se beter dan het ander.

Ibanez
24 augustus 2006, 14:52
Ok thanx daar heb ik wat aan!

Kim Wilson
24 augustus 2006, 14:59
...
Met een basreflexpoort à la Thiele geef je een beetje 'ruimte' aan de extra druk die het laag geeft. Een soort 'overdrukventiel' zal ik maar zeggen. Je krijgt daardoor geen oversturing binnen het laag, de speaker kan er wat makkelijker mee omgaan en het blijft dus juist strakker.
...
Met een poort is je speaker moeilijker te beheersen. Als je een dichte kist hebt, zorgt de over- en onderdruk ervoor dat je speaker niet te ver uitslaat. Die druk mis je bij een gepoorte kist. Dan moet de speaker enkel door zijn eigen constructie en de versterker in bedwang gehouden worden. Dus bereik je de grens tot oversturen eerder.

Een poort zorgt wel voor een breder basspectrum, en meestal ook voor meer bas. Je kunt er dus minder vermogen in stoppen om hetzelfde volume te halen. Maar meer bas betekent geen strakkere bas. Je moet niet alles door elkaar halen...

Mitch
24 augustus 2006, 15:05
Ik vertel ook maar hoe het op mij overkomt :) Als ik jouw redenering volg is dat dus ook de reden dat ze die truuk vooral toepassen bij speakers met relatief hoog vermogen en hoge efficïentie ? Thiele + EV speaker etc. ?

Kim Wilson
24 augustus 2006, 15:12
Nou, het wordt iig toegepast bij veel fullrange tweewegsystemen. Het geeft een iets gebalanceerdere bas, is mijn ervaring. Een dichte kist is heel gericht, een poort geeft meer ruimte in de basweergave, een breder spectrum. Als je versterker zwaar genoeg is, is het geweldig. Maar in mijn auto draaide ik met een vrij krap bemeten versterkertje, en dan bleef het met een gepoorte kist veel langer strak.

Mitch
24 augustus 2006, 15:22
Misschien dat de vergelijking tussen hifi en gitaarversterking een beetje lastig is. Ik vind juist bij de gepoorte cab de spreiding en ervaring van het laag vollediger. Lastige materie...

Thijssie
24 augustus 2006, 15:26
Ik vertel ook maar hoe het op mij overkomt :) Als ik jouw redenering volg is dat dus ook de reden dat ze die truuk vooral toepassen bij speakers met relatief hoog vermogen en hoge efficïentie ? Thiele + EV speaker etc. ?

Ha die Mitch,

Er worden een aantal zaken door elkaar gehaald, de benaming Thiele komt van de Thiele small parameters. Dit is een formule om de oppervlakte en de lengte van een bassreflexpoort te berekenen van een bepaalde speaker bij een bepaalde kastinhoud, zodat de kast zo min mogelijk hinderlijke resonanties weer geeft.

1 van de parameters is de resonantiefrequentie van de speaker, dus de "Mesa Thiele Kast", is met een andere speaker dan de EV12L geen Thielekast meer ;) Er staat me trouwens iets bij dat het ontwerp van die kast ook rechtstreeks van Electrovoice komt en dat Mesa ze alleen maar onder die specs bouwt.

Wat Kim Wilson zegt over "het in bedwang houden" van de speaker, klopt ten dele omdat sommige speakers zijn ontworpen voor een open kast. Andersom kan ook, sommige doen het alleen goed in een gesloten systeem.


Maar aan de andere kant, ervaring leert dat het voor gitaarcabinets allemaal geen drol uitmaakt wat je in theorie bedenkt omdat resonanties die bij een hifibox als hinderlijk worden ervaren, juist bij een gitaarcab waanzinnig kunnen klinken. :)

Kim Wilson
24 augustus 2006, 15:30
Maar aan de andere kant, ervaring leert dat het voor gitaarcabinets allemaal geen drol uitmaakt wat je in theorie bedenkt omdat resonanties die bij een hifibox als hinderlijk worden ervaren, juist bij een gitaarcab waanzinnig kunnen klinken. :)
Mee eens, Thijs!

Mitch
24 augustus 2006, 15:34
Dank voor de toelichting ;)

maestro_nl
25 augustus 2006, 10:29
Tip:http://gtrgear.com/Celestion/speakersTT-NL.htm

Mesa/Boogie Thiele:
http://gtrgear.com/images/frontloaded.jpg

Bogner 1x12:
http://gtrgear.com/images/rearloaded.jpg

Kim Wilson
25 augustus 2006, 10:42
Die bovenste, dat is toch bandpass? Dat zijn iig geen poorten. Is wel voor hetzelfde doel.

Ibanez
25 augustus 2006, 12:05
Die site legt trouwens ook duidelijk uit waarom basreflexpoorten worden gebruikt:

Vanwege de beperkte inhoud van de kast zal de conus sneller in beweging komen en meer uitslaan.

Een kleine kast projecteert erg goed omdat het geluid niet ergens anders heen kan dan naar voren.

Je zult versteld staan hoeveel L.A. studiogitaristen 1x12s gebruiken voor opname sessies.

Een probleem is het vinden van een luidspreker die het vele vermogen alleen aan kan zonder dat

het laag z'n strakheid verliest.

Je hebt inhoud nodig om laag te creeren. Dit is een probleem met kleine 1x12s. Een kunstmatige

oplossing is het simuleren van laag door het gebruik van dempingmateriaal en het toepassen van

basreflex poorten. Geluidsgolven hebben dus ruimte nodig. Lage frequenties hebben grotere

geluidsgolven dan hoge frequenties. Als er niet veel ruimte is dan is er ook niet veel natuurlijk laag.

Merk op dat een Egnater 1x12 kasten ¾ van de 4x12 afmetingen heeft.

Kim Wilson
25 augustus 2006, 12:08
Ik waag dat stukje toch te betwijfelen. Hoe kleiner de kist, hoe meer onder- en overdruk, dus hoe minder je speaker zal uitslaan. Dat is bij subwoofers iig het geval. Lijkt me sterk als dat bij gitaarcabs net andersom is...

ateng
25 augustus 2006, 12:22
Ik wou dus ook baspoorten in mijn cabinet hebben maar zo te lezen kun je dus niet zomaar twee gaten in een baffle zagen. Hoe wordt dat allemaal gemeten dan en ik zou dus ook andere speakers moeten gebruiken of zijn bijv. V30, GT-75 of Jensen speakers daar ook wel geschikt voor.
En is zo,n baspoort alleen maar toepasbaar voor 1x12 kasten of maakt dat niet uit.

Kim Wilson
25 augustus 2006, 12:25
Daar zijn heel ingewikkelde formules voor. En die zijn voor elke speaker weer anders.

Meerdere speakers moet denk ik wel kunnen. Hifi-speakers met twee woofers hebben ook wel basreflexpoorten. Maar dat is nog trickier, omdat je met verschillende afstanden tot je poort zit.