PDA

View Full Version : Celestion V30's 16 ohm



The_W85
23 augustus 2006, 13:28
Hallo, ik heb nu nieuwe speakers gekocht via ebay, die gast verkocht ze nieuw. Volgens de advertenties moest het 8 ohm per speaker zijn, maar nu blijkt dat ze 16 ohm zijn. Mijn oorspronkelijke speakers zijn 8 ohm, met de versterker op 16 ohm geschakeld.

Is het nu mogelijk om de 2 celestion v30 aan te sluiten ipv de 2 oude speakers of moet ik ze gaan omruilen voor 8 ohm v30's

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 13:31
Heb je ook 'n 8 ohm stand op je versterker?
Indien ja:
die twee V30/16 o0hm speakers parallel aansluiten (+ aan + en - aan -) zodat je op 8 ohm uitkomt

The_W85
23 augustus 2006, 13:44
Ja, ik heb een 4,8 en 16 ohm standenschakelaar op mijn versterker, maar klinkt het dan niet anders dan als je ze parallel schakelt?

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 13:51
(indien 1 bepaald iets in de vertserker niet op 'n ouderwetse Marshall manier is aangesloten want dan kan de gain veranderen v/d eindtrap)
subtiel verschil

The_W85
23 augustus 2006, 13:58
Ok, waar kan ik de kabels halen die tussen de speakers moeten, want ik heb er meer nodig aangezien er voor serie 4 kabels nodig zijn en voor parallel maar 3. Is het ook mogelijk om de oude kabels weer te gebruiken?

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 14:15
bij de elektro/elektronica-boer, probeer zo dik mogelijk draad te gebruiken maar kijk wel even of dat op de aansluitingen te solderen is

goed in de gaten blijven houden wat de + en de - is;

2 draden vanaf de ingang naar de eerste speaker en dan 2 draadjes vanaf daar naar de andere speaker toe

als je geen ervaring met solderen/etc. zou ik je aanraden om het even door iemand te laten doen

The_W85
23 augustus 2006, 14:17
Dat komt wel goed, mijn collega-gitarist van de band is een kabelmonteur

Stitch
23 augustus 2006, 20:25
heb je die van franky-sonic gekocht toevallig?

caliban
23 augustus 2006, 20:43
Ik heb een algemeen vraagje over de V30's. Je hoort altijd dat die speakers ongelofelijk goed zouden zijn maar wat maakt ze zoveel beter. Is het geluid echt zo anders. Ik heb vaak gehoord dat ze minder schel zouden zijn en van die zaken ik vraag me af hoeveel daarvan mythe is en hoeveel hoorbaar is

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 20:54
Ik heb een algemeen vraagje over de V30's. Je hoort altijd dat die speakers ongelofelijk goed zouden zijn maar wat maakt ze zoveel beter. Is het geluid echt zo anders. Ik heb vaak gehoord dat ze minder schel zouden zijn en van die zaken ik vraag me af hoeveel daarvan mythe is en hoeveel hoorbaar is

't Zijn niet mijn persoonlijke favorieten maar ik heb weleens 'n cabinet ontworpen dat ze "beter" laat klinken.

Ze zijn vrij popi omdat ze veel door nu-metal-gasten gebruikt worden en vaak/veel in moderne cabinetjes.

Hoorbaar: test ze met je eigen versterker en gitaar, vergelijk ze ook met wat andere speakers. Verschillen zijn behoorlijk duidelijk.

caliban
23 augustus 2006, 21:59
Ik kan nog niet onmiddellijk vergelijken (door tweedezit).
Maar is het waar dat ze warmer klinken als veel andere speakers.
Voor zo ver warm wel een gedefinieerd begrip is in deze betekenis

The_W85
24 augustus 2006, 01:28
heb je die van franky-sonic gekocht toevallig?
Nee, ik heb ze van eBay, die gast heeft verkeerd geleverd dus ik krijg alsnog mijn 8 ohm V30's

Stitch
24 augustus 2006, 07:59
Nee, ik heb ze van eBay, die gast heeft verkeerd geleverd dus ik krijg alsnog mijn 8 ohm V30's


Okee ja ik was eergister namelijk ook aan het kijken naar 2xv30, maar vlak voor het aflopen van de veiling kreeg ik telefoon... Ik zag dat ze voor 92 US dollars eruit zijn gegaan. Dus ik was benieuwd of jij ze nu had gekocht.

The_W85
24 augustus 2006, 11:18
Okee ja ik was eergister namelijk ook aan het kijken naar 2xv30, maar vlak voor het aflopen van de veiling kreeg ik telefoon... Ik zag dat ze voor 92 US dollars eruit zijn gegaan. Dus ik was benieuwd of jij ze nu had gekocht.
Ik vond ze op ebay, was helaas wel bijna het zelfde bedrag kwijt in ponden

Stitch
24 augustus 2006, 16:52
Oja dat bedoel ik in engelse ponden! Dan heb ik dezelfde gezien, denk dat er toch wel zo'n 15 a 20 pond verzendkosten bij komen. Die jongen bied wel vaker nieuwe celestions aan, zjanke van het forum heeft daar ook ooit 2 speakers gehaald dacht ik.

The_W85
26 augustus 2006, 13:03
Oja dat bedoel ik in engelse ponden! Dan heb ik dezelfde gezien, denk dat er toch wel zo'n 15 a 20 pond verzendkosten bij komen. Die jongen bied wel vaker nieuwe celestions aan, zjanke van het forum heeft daar ook ooit 2 speakers gehaald dacht ik.
Hij is zeer vriendelijk, hij stuurt nu nieuwe speakers op