PDA

View Full Version : Laq Tweed Twin



Johnny Ramone
23 augustus 2006, 13:18
Ik ben van plan een andere Fender amp te kopen, iets van goede kwaliteit. Nu dacht ik aan een Laquered Twin Tweed. Heeft iemand van jullie misschien ervaring met deze versterker? Wat houdt dat twin in? 2 Kanalen? Zou wel handig zijn.

Te koop:
LTD Edition Fender HRD Blonde including Fender Tilt Back Legs, Weber Blue Alnico 12" Speaker, JJ-tubes

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 14:18
Ik ben van plan een andere Fender amp te kopen, iets van goede kwaliteit. Nu dacht ik aan een Laquered Twin Tweed. Heeft iemand van jullie misschien ervaring met deze versterker? Wat houdt dat twin in? 2 Kanalen? Zou wel handig zijn.

Te koop:
LTD Edition Fender HRD Blonde including Fender Tilt Back Legs, Weber Blue Alnico 12" Speaker, JJ-tubes

Zelf nog niet geprobeerd. Gebasseerd op 'n oude 5E8A tweed Twin (mid jaren 50) met Weber speakers en MercuryMagnetics trafo's.

De 2 kanalen staan parallel, 2 ingangen per volume-regalaar, door het speciale/bijzonder ingangscircuit alléén via 'n y-kabel te jumperen.

Vrij lang clean, veel mids.

"Twin" slaat op twee speakers.

Ruiger, dikker dan 'n TwinReverb. Buddy Holly, Eric Clapton zijn enkele bekende gebruikers.

Johnny Ramone
23 augustus 2006, 18:07
De 2 kanalen staan parallel, 2 ingangen per volume-regalaar, door het speciale/bijzonder ingangscircuit alléén via 'n y-kabel te jumperen.

Hmmmmm..... ????? Dus, niet via een normale footswitch tussen 2 "normal" kanalen schakelen????

Ik heb geprobeerd prijs en leverbaarheid in Nederland te achterhalen, maar dat valt nogal tegen. Ik ga dat ding dus weer bij de oosterburen bestellen, lang leve de Duitse ecomonie!

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 18:28
Geen channel-switcher!
Wat voor sound zoek je?

Johnny Ramone
23 augustus 2006, 21:33
Mijn sound is een beetje soul, funk, blues, country, americano. Ik speel op een 60's Strat en heb alleen maar analoge effekten. Ik heb een Lehle loop voor eventueel switchen, dus channel switching is niet echt nodig. Omdat een footswitch optioneel is vroeg ik me af wat zo'n ding zou doen?

Ik ga die amp morgen bestellen denk ik, ik heb er een goed gevoel bij.

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 21:39
Hoi Johnny

Footswitch optioneel?
't Is 'n vintage/reïssue amp gebasseerd op 'n 50s Twin; geen reverb en geen tremolo, laat staan channel-switching dus geen footswitch-optie.

Deze hebben allemaal 12AX7s in de preamp, met 12AY7s wordt ie (nog) cleaner en ga je (meer) richting de originele sound.

Ben benieuwd naar je ervaringen!

Johnny Ramone
23 augustus 2006, 23:23
Footswitch optioneel?
't Is 'n vintage/reïssue amp gebasseerd op 'n 50s Twin; geen reverb en geen tremolo, laat staan channel-switching dus geen footswitch-optie.


Ik weet niet hoe goed je Duits is, maar hier de specs zoals vermeld op de site van Music Store in Keulen:

Ein absoluter Edel-Twin Das jüngste Mitglied der viel bestaunten
Custom-Serie wurde handverdrahtet und nur aus den
besten Komponenten gefertigt. Der Verstärker
basiert auf der Reproduktion der "low powered"
5E8A-Schaltung aus den 50er Jahren.

- Vollröhren-Gitarrenverstärker
- Leistung 40 Watt
- Impedanz 4 Ohm
- 2x 12Ë Fender Special Design Ted Weber/Eminence®
8 Ohm Lautsprecher mit AlNiCo Magneten
- 2 Kanäle (Normal and Bright)
- Chrome Bedienteil
- 4 Eingänge (zwei pro Kanal)
- Ledergriff
- Dual Rectifiers
- Gehäuse aus massiv Pinenholz
- Maße HBT 56,81 x 59,69 x 26,67 cm
- Gewicht: 24 kg
- Fußschalter optional erhältlich = FOOTSWITCH OPTIONEEL, WAT DOET DIT DING?????????

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 23:29
M'n gitaar/versterker Duits qua lezen is ganz toll :)

Dat ding doet niets en kan ook niets of zeer weinig doen; gebasseerd op de originele specs: geen footswitch(-aansluiting). Ooki de schema's v/d reïssue laten geen footswitch-mogelijkheid zien...

Foutje in de specs aldaar! Niets voetschakelbaar, indien wel: gratis retube/biasing door mij voor jou!

Tristan
23 augustus 2006, 23:42
Nee, die heeft geen footswitch hoor, niet eens reverb of tremolo, dus wat zou je dan met een footswitch moeten? (het is geen channel switcher)
Misschien kan je de amp wel doorlussen a la Marshall en dan met een A/B/Y box kiezen of je een kanaal los wil schakelen (voor clean) en dan twee kanalen gecombineerd (voor crunch)?
Tsja, vast een coole amp voor cleans en fucking hard als je crunch wil...
Voor je stijl wel geschikt denk ik...

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 23:48
Nee, die heeft geen footswitch hoor, niet eens reverb of tremolo, dus wat zou je dan met een footswitch moeten? (het is geen channel switcher)
Misschien kan je de amp wel doorlussen a la Marshall en dan met een A/B/Y box kiezen of je een kanaal los wil schakelen (voor clean) en dan twee kanalen gecombineerd (voor crunch)?
Tsja, vast een coole amp voor cleans en fucking hard als je crunch wil...
Voor je stijl wel geschikt denk ik...

De ingangen zijn anders geschakeld dan bij de latere tweeds en (bijvoorbeeld) plexies; je hebt echt 'n y-kabel of 'n split-boxje nodig.

Johnny Ramone
23 augustus 2006, 23:49
M'n gitaar/versterker Duits qua lezen is ganz toll :)

Dat ding doet niets en kan ook niets of zeer weinig doen; gebasseerd op de originele specs: geen footswitch(-aansluiting). Ooki de schema's v/d reïssue laten geen footswitch-mogelijkheid zien...

Foutje in de specs aldaar! Niets voetschakelbaar, indien wel: gratis retube/biasing door mij voor jou!

Ik heb net ook maar eens gekeken bij Fender.com, bij Footswitch staat N/A, hoe komen die idioten van Music Store en Thomann er bij?? Ik denk dat ik hem bij Music Town haal, geen verzendkst naar Nederland en met 2148 Euro de goedkoopste in Duitsland.

Weet jij welke 6L6 tubes geschikt zijn ter vervanging? 6L6GB of 6L6GC of misschien wel 6V6??? Niet dat ik dat meteen wil doen, maar ik heb altijd graag een paar geschikte buizen op voorraad, indien er 1 door zou fikken.

Chris Winsemius
24 augustus 2006, 00:00
Ik heb net ook maar eens gekeken bij Fender.com, bij Footswitch staat N/A, hoe komen die idioten van Music Store en Thomann er bij?? Ik denk dat ik hem bij Music Town haal, geen verzendkst naar Nederland en met 2148 Euro de goedkoopste in Duitsland.

Weet jij welke 6L6 tubes geschikt zijn ter vervanging? 6L6GB of 6L6GC of misschien wel 6V6??? Niet dat ik dat meteen wil doen, maar ik heb altijd graag een paar geschikte buizen op voorraad, indien er 1 door zou fikken.

Ik ken weinig Duitse idioten dus het zal wel 'n vergissing zijn.

Prijs lijkt me zeer ok!
Eindbuizen moet je meestal per 2 vervangen (en laten biasen); voor vetheid/dikte zou ik voor TAD 6L6WGBs gaan, voor helderheid/meer clean TAD 6L6GCs en voor (meer)warmte JJ 6L6s.
6V6s geven minder vermogen maar hebben 'n andere impedantie nodig; met wat "gedoe" zou je bijvoorbeeld 1 set JJ 6V6s met 1 speaker in die amp kunnen gebruiken.

Let op! Vele (modernere) Fender amps kennende: ze zijn meestal standaard/vanaf de fabriek vrij koud gebiased; met 'n "juiste biasing" kun je vaak al meer wamte en sustain krijgen.

Johnny Ramone
24 augustus 2006, 00:20
Ik ken weinig Duitse idioten dus het zal wel 'n vergissing zijn.

Prijs lijkt me zeer ok!
Eindbuizen moet je meestal per 2 vervangen (en laten biasen); voor vetheid/dikte zou ik voor TAD 6L6WGBs gaan, voor helderheid/meer clean TAD 6L6GCs en voor (meer)warmte JJ 6L6s.
6V6s geven minder vermogen maar hebben 'n andere impedantie nodig; met wat "gedoe" zou je bijvoorbeeld 1 set JJ 6V6s met 1 speaker in die amp kunnen gebruiken.

Let op! Vele (modernere) Fender amps kennende: ze zijn meestal standaard/vanaf de fabriek vrij koud gebiased; met 'n "juiste biasing" kun je vaak al meer wamte en sustain krijgen.

Dank je wel, erg bruikbaar jouw adviezen.

Weet jij misschien tussen welke waarden ik het beste kan biassen? Er zit een trimpot in, en ik heb een multimeter, dus nu nog alleen de spelregels. Alvast bedankt!

Het lijkt er trouwens op dat hij in Nederland niet wordt verkocht, althans niet uit voorraad. De prijs zal ook wel een paar honderd euro hoger liggen.

Groeten, Johnny

Tristan
24 augustus 2006, 00:39
Hat verschil in prijs valt wel mee, in Nederland kost de amp zo'n 2200 a 2300 euro...
Ik heb ze al wel zien staan, er stond er een bij Nederland Muziek (is nu weg geloof ik) en volgens mij heeft Sacksioni in Amsterdam er nog een staan...

Johnny Ramone
24 augustus 2006, 00:46
Hat verschil in prijs valt wel mee, in Nederland kost de amp zo'n 2200 a 2300 euro...
Ik heb ze al wel zien staan, er stond er een bij Nederland Muziek (is nu weg geloof ik) en volgens mij heeft Sacksioni in Amsterdam er nog een staan...

Sacksioni heeft 'm daadwerkelijk voor maar 2595 Euro, dan toch maar voor 450 euro minder naar de oosterburen.

In ieder geval bedankt

Tristan
24 augustus 2006, 00:56
Ja, Sacksioni is altijd reteduur, maar je zou de amp daar wel kunnen checken, dat bedoelde ik...
Jammer maar helaas, want bij Nederland Muziek stond de amp voor 2200/2300 euro meen ik...
Misschien als je hem test en hem cool vindt dat je wel kan onderhandelen daar bij Sacksioni, als Nederland Muziek die amp voor die prijs kan leveren...
Alhoewel ik het nooit zo weet daar hoor, soms zijn ze vriendelijk maar ze doen soms ook enorm moeilijk...

Johnny Ramone
24 augustus 2006, 13:02
YES, hij is besteld! Eindelijke eens een goede amp hoop ik, met echte bedrading enzo..

Bedankt voor alle adviezen!

Kim Wilson
24 augustus 2006, 13:19
Ik hoorde laatst iemand die vertelde dat je de 6L6 ook kunt vervangen door KT66 van Groove Tubes. Het zou erg goed bij de Fender amps passen.

Chris Winsemius
24 augustus 2006, 14:56
Dank je wel, erg bruikbaar jouw adviezen.

Weet jij misschien tussen welke waarden ik het beste kan biassen? Er zit een trimpot in, en ik heb een multimeter, dus nu nog alleen de spelregels. Alvast bedankt!

Het lijkt er trouwens op dat hij in Nederland niet wordt verkocht, althans niet uit voorraad. De prijs zal ook wel een paar honderd euro hoger liggen.

Groeten, Johnny

Congrats met je aankoop!

Op het rev.A schema zie ik geen "makkelijk" bias-meetpunt. Aangezien er vrij hoge spanningen (meer dan 400 Volt) in de versterker zijn raad ik je aan om het ergens te laten doen of iets te regelen dat iemand het even duidelijk uitlegt/laat zien. PM anders even.

Gezien de schakeling/circuit zou ik er zelf geen KT66s inzetten.