PDA

View Full Version : staartstuk vervangen



niekb
22 augustus 2006, 22:13
He iedereen,
Tussen het bouwen door ben ik mn es335 copy (samick san450b) aan het gibsonizen...dwz ik ben de kop aan het bijwerken, ik vond de andere niet echt sierlijk.
Hoe ie was:
http://niekb.web-log.nl/./photos/uncategorized/sp_a0218.jpg
Ik heb de chromen hardware wat matter gemaakt met een fijn schuurmatje. De body heb ik eerder al metallic antraciet gespoten en die heb ik ook mat gemaakt. Ik vind dat het geheel hierdoor wat ouder over komt (hou sowieso niet zo van hoog glimmende gitaren)
Het mat maken vd hardware moet wel voorzichtig gebeuren (geen druk uitoefenen en het matje z'n werk laten doen)

Verder wil ik er een tailpiece opzetten maar moet dan dus de busjes uit de body halen.. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen zonder de busjes en de body erg te beschadigen?

Alvast bedankt!
grtz
(ik heb ook een kleedje!:hippie: )

daisho
23 augustus 2006, 07:44
Ik zou een groot stuk bouwvilt pakken. Dat dubbel vouwen.Daar een stukje hout of metaal op leggen en dan met een soort hefboompje met een gleuf ter groote van je bridge post voorzichtig duwen.... Wel even kijken of de lak vrij zit anders blust ie mischien.

succes

G.G.
23 augustus 2006, 08:41
Verder wil ik er een tailpiece opzetten maar moet dan dus de busjes uit de body halen.. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen zonder de busjes en de body erg te beschadigen?


Voor mijn floydbusjes deed ik vroeger het volgende:

Dek de body om het busje af met een doek.
Plank met een gat erin precies over het busje
Bout met dezelfde draad als de stud nemen,
Grote stevige ring over de bout schuiven.
Bout met ring door het plankje heen in de bus draaien.

Als je nu de bout steeds verder de bus in draait, dan kan ie op een gegeven moment niet verder (de bout die tegen de ring aan zit wordt door het plankje tegengehouden. Als je door blijft draaien, wil de bout naar de bus toe, maar dat kan dus niet door het plankje, daardoor komt de bus naar de bout toe (omhoog uit de body).

Ik weet niet of het bij jouw gitaar ook zal kan werken, maar kijk er eens kritisch naar of probeer het voorzichtig.

niekb
23 augustus 2006, 12:39
G.G. ik denk dat ik dat maar eens ga bekijken. De busjes zitten iets verzonken in de body dus ik kan er niets onder krijgen.. Ik bedenk me net dat ik dit ooit eerder gedaan heb maar dat was met een body die niet zoveel soeps meer was...dat kon dus gewoon met bruut geweld en dat werkt ook...Dit vergt wat meer voorzichtigheid denk ik.. thnx

zal de vorderingen posten hier.

Javaca
23 augustus 2006, 13:07
Gibson liet ze zitten en deed er een plaatje met custom overheen

http://www.gruhn.com/features/335chbigsby/EH5830.html
http://www.gruhn.com/features/335chbigsby/EH5830bigsby.jpg

niekb
23 augustus 2006, 13:35
Gibson liet ze zitten en deed er een plaatje met custom overheen

Dat is een mogelijkheid maardat vind ik niet zo mooi...Ik heb ook wel eens gezien dat er een soort van dopjes opgezet worden. Ik wil de gaten dus opvullen en plamuren.

Inmiddels heb ik de busjes er netjes uit. Door het spuiten waren de randjes rondom niet te zien. Ik heb de verf weggehaald met een mesje. Met een tangetje vastgeklemd en met een klein beetje wrikken heb ik ze los gekregen..zonder beschadigingen, ging best makkelijk .....Nu zie ik mn aarde draad die naar het staartstuk loopt....die moet ik nu dus omleggen maar moet eerst eens goed denken hoe ik dat ga doen...groot feest omdat ik natuurlijk niet goed bij de electronica kan. Wellicht is het handig om de aarde aan de brug te zetten want dat is het dichtsbij... maar hoe..

een mogelijkheid is om een sleufje te maken in het bovenblad, het draad erdoor en dan een stukje fineer erop maar volgens mij krijg ik dat moeilijk weer strak..Die gaten is al uitdaging genoeg...

kan ik m ook via de jack aarden ofnie? moet dit perse aan de brug?

grtz

G.G.
23 augustus 2006, 15:00
kan ik m ook via de jack aarden ofnie?


Nee, daar loopt al een aarde draad. Dat werkt niet


moet dit perse aan de brug?


Ja, de aardedraad moet in contact met je snaren staan zodat je zelf de aarde wordt. Die draad moet dus aan je brug of tailpiece komen.

niekb
23 augustus 2006, 15:48
logisch denken is ook een vak apart... ik heb de busjes vd brug er ook uitgehaald, gat geboord, aardedraad erdoor en busjes er weer in...klaar!:satisfie:

niekb
23 augustus 2006, 16:33
http://www.rosetti.co.uk/spares/images/hardware/tailpieces/gibson/gibsones135tailpiece.jpg

Dit is het staartstuk wat erop komt, simpel en zonder franje. Zal m denk ik wel een beetje aan moeten passen aan de achterkant. Zowieso een gat erbij voor de straplock.. we'll see! en beetje agen natuurlijk.

Ik heb de gaten opgevuld met een blokje mahonie wat ik afgerond heb met mn dremel. De kieren heb ik opgevuld met constructielijm, dit zet uit en vult dus alles op. Ik hoop alleen dat t uiteindelijk goed gaat met t lakken enzo, moet wel strak zijn natuurlijk. Eerst de lijm maar eens goed laten drogen. Morgen ga ik hier mee verder denk ik.

niekb
25 augustus 2006, 12:44
Die constructielijm was niet zo'n succes ben ik bang. De lijm wordt erg hard en zet uit maaaar....alle lijm is uit de kieren gekropen en zat dus op mn top...
Inmiddels heb ik alles weer weggehaald en de kiertjes opgevuld met epoxy.

Vandaag maar eens kijken wat dat heeft gedaan.

De kop is zo goed als af. Om de kop zat een binding, die heb ik laten zitten anders zou de kop erg smal worden. Ik heb op een plekje iets te lang geschuurd waardoor de binding is losgeraakt. Dit heb ik ook met epoxy verlijmd en zo meteen een kleine oneffenheid opgevuld.

zal zo ff wat pics posten.