PDA

View Full Version : Mijn eerste gitaarproject



zonniewiw
22 augustus 2006, 19:05
foto´s en uitleg op deze link

http://users.pandora.be/twisterstudio/gtb_bestanden/gtb.html


Alle opmerkingen zijn welkom

(kzal wel pas morgen kunnen reageren)


Greetz

Johnny

jan jansen
22 augustus 2006, 19:13
foto´s en uitleg op deze link

http://users.pandora.be/twisterstudio/gtb_bestanden/gtb.html


Alle opmerkingen zijn welkom

(kzal wel pas morgen kunnen reageren)


Greetz

Johnny


Mooie kleur voor die body.Ik zou hem gewoon gaan spuiten met cellulose lak,ondanks die achtekant waar de nerf iets naar boven komt.Ik heb hetzelfde gehad met mn groene tele.Na een aantal lagen lak is ie zo glad als een ijsbaan,bovendien als dat blauw net als mn groen met cellulose wordt afgewerkt moet ie wel heel mooi worden....,ben benieuwd als ie af is,

jan jansen

fred dons
22 augustus 2006, 20:43
mooie body!
btw ik weet niet of ik je gewaarschuwt had (ik ben bang van niet) maar je kunt die inkt niet verdunnen met water, in het begin na het lakken ziet het er nog goed uit maar binnen korte tijd verkleurt de inkt van aqua naar whale blue

deze had ik dus verdunt
net na het lakken:
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=698745&i_pos=20&ktw=d0ad952143bf10b04a6bf783ed013fd3
na een paar maanden
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=27&page=4&ktw=a43533ea5df7f9369d305c02568131f9
na een jaar
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=135&page=17&ktw=93e53085d7e426ce741baee701da1400
de bodies die ik onverdund heb gespoten hebben nog steeds dezelfde kleur als toen ik ze net gespoten had

Theo
22 augustus 2006, 20:50
Ziet er heel moooi uit dat blauw, prachtige body overigens. Is en blijft wel topkwaliteit van Warmoth.

Wat die nerf aan de achterkant betreft ben ik het met Jan eens. Als je gaat lakken met blanke lak en vervolgens schuren lakken enz vul je de nerf vanzelf en zie je er dalijk weinig tot niets meer van. Misschien had je (ik ga er vanuit dat dat niet is gebeurt als ik het allemaal op je site zo even heb bekeken) de achterkant, dus het essenhout, beter eerst even kunnen vullen met nervenvuller (grainfiller). Wanneer je hem dan lichtopschuurt is hij zo glad als een aal en zal de body minder blanke lak opnemen. Ik denk dat nu de eerste 5-6 lagen blanke lak in het essenhout zullen verdwijnen. Hierna zou ik hem dan licht nat schuren en laag voor laag opbrengen. Als hij helemaal glad en strak is paar weekjes laten uitharden en dan polijsten.
Je quilted maple top zal minder lak opnemen omdat dit hout minder zuigt dan essen. Hier zal je dus sneller een laklaag kunnen opbouwen.

In ieder geval veel succes met de verdere bouw en ik blijf je thread volgen.

Groetjes,
Theo

niekb
22 augustus 2006, 21:18
Het ziet er goed uit idd..

Ik hoop alleen dat ie niet zo verkleurd als op de pics van Fred.
Zou dat verkleuren altijd gebeuren als je de inkt verdunt?

grtz

Ibanez RuleZ
22 augustus 2006, 22:03
briljant: de meeste lui maken eerste een body en kopen een hals, jij doet het precies andersom... grappig!

kleur is trouwens best nice en ook dat whale blue vind ik zelf niet verkeerd.

harrald

...rock...
23 augustus 2006, 11:26
mooi ding! al vond ik de eerste kleur die erop lag net iets mooier...

zonniewiw
23 augustus 2006, 15:55
Dank aan iedereen voor de opmerkingen , en leuk dat de meeste het blauw mooi vinden

Ik denk dat ik de body zo ga aflakken met cellulose (het net bestelling van 2 spuitbusjes geplaatst bij vox humana , ik hoop dat het voldoende is)

Aan Fred , tja dat van het verdunnen had je me niet verteld maar ik ga het toch zo laten , mocht hij te zeer verkleuren , kan ik m volgend jaar terug afschuren en herbeginnen , tis allemaal leergeld he´en aldoende ...

Aan Ibanez RuleZ , Ik wou eerst alles zelf maken en perse swamp-ash met een quilted top maar hier dat hout vast krijgen , dus is het maar een body van Warmoth geworden , vandaar die omgekeerde wereld

Greetz Johnny

fred dons
23 augustus 2006, 16:48
dat heb ik dus ook met die lp gedaan ;)

(btw cellulose is met afbijt te verwijderen dus je hoeft minimaal te schuren)

zonniewiw
24 augustus 2006, 07:56
dat heb ik dus ook met die lp gedaan ;)

(btw cellulose is met afbijt te verwijderen dus je hoeft minimaal te schuren)


Hoe kan je zien of het cellulose of acryl is ?

Ik heb een gitaar waar de aflak vanaf moet tis daarmee

Johnny

fred dons
24 augustus 2006, 08:39
als die gitaar fabrieks gemaakt is dan is de kans groot dat het een polyurethane lak is en dan werkt afbijt niet, en ik ben bang dat het gewoon een kwestie van uitproberen is
een techniek die met afbijt wel goed werkt is een stevige plastic nemen (wel even testen met de afbijt) de body gestript in de zak stoppen, potje afbijt in de zak kiepen en de zak 24 uur afgesloten weg zetten
Als de lak reageert met de afbijt dan is na die 24 uur de lak volledig gesmolten.

zonniewiw
24 augustus 2006, 08:46
[QUOTE=fred dons]als die gitaar fabrieks gemaakt is[QUOTE]

Tis een custom made , ik ga de bouwer eens een mailtje sturen (misschien verteld hij het wel)


In alle geval bedankt voor alle tips

oknarb180
24 augustus 2006, 23:28
Kijk, dit is een beginner die eigenlijk gewoon "in het diepe springt" tja of zichzelf "voor de leeuwen gooit", GOED MAN!

Ik vind de blauwe kleur echt onwijs mooi, die houd ik in gedachte voor m'n eigen PRS-project. Sonde dat die kleur op de LP van Fred zo is verkleurd.

Zoals ik het uit je site begrijp, heb je er erg veel lol en intresse in. Komt uiteindelijk alleen maar weer tot uiting in je gitaar als ie af is.

Body kopen, hals maken, de meeste doen dat andersom, ik blijf je topic zeker volgen want ik moet ook nog met m'n eerste beginnen en ben benieuwd hoe je het er met de hals vanaf gaat brengen.

hier nog een leuke link (en site) om rond te kijken
http://www.projectguitar.com/tut/tutorial9.htm

Ga zo door!!

vr.gr.

Branko

ernieman
6 september 2006, 16:47
Gisterenavond hebben we de trussrod-cavity uitgefreesd. Ging erg goed, mits 1 uitschietertje, maar daar valt mee te leven.
Nu de toets erop en de hals op breedte maken.

Maar hier wringt het schoentje of liever gezegd hieltje een beetje...
Want hoe breedt moet het nu worden? :dontgeti:

De body is al kant en klaar met neckpocket dus je zou denken: Meet die breedte op en zo breedt wordt je hals op die plaats.
Maaarrrr, hoe zit dat dan met de lak?
Maken we nu de hals mooi pas, en gaan we daarna lakken (owel de hals als body) dan klopt het zaakje niet meer en wordt het wringen om de hals erin te krijgen.
Welke dikte wordt nu die lak? een laag of 5 ŕ 6, zowel in de pokket als op de hals, dus dat zijn dan al 10 ŕ 12 lagen.
Maar is dat nu 0,5mm (dan is het ongeveer te verwaarlozen) of 1mm of zelfs nog dikker?

Er zijn hier genoeg zelfbouwers, dus kom maar op met die antwoorden.

EJ

fred dons
6 september 2006, 17:00
er van uitgaan dat het een maple nek is wat er op gaat zul je maar heel weinig lak nodig hebben om een mooie glad oppervlak te krijgen,
ik zou hem dus gewoon op de breedte van de pocket maken en vervolgens de body lakken, daarna nog 1 keer de nek passen en waarnodig licht bijschuren en dan pas de nek lakken

Bass Raper
6 september 2006, 17:03
Wow lekker man, k wou dat ik dat kon, zo ff een gitaar in mekaar zetten. :rockon: Prachtig :rockon:

ernieman
6 september 2006, 17:26
Idd, een maple nekje. Goed dus die paar lagen die daar op komen gaan niet echt tegenwringen om die hals erin te krijgen.
We zullen zien. Het is nog wachten op de lak van vox humana, blijkbaar nemen die mensen graag hun tijd... :satisfie:

EJ