PDA

View Full Version : Hoe aan te sluiten?



stebru
22 augustus 2006, 16:43
Hoi, bij deze zal ik me eerst ff voorstellen. Ik ben Mark, 21 jaar en voor het eerst op dit forum. Ik zit met een vraag..

Ik heb een 100 wat versterkertop met een rack-eq in de effectsloop. Ik gebruik verder een Tube-od pedaaltje, een wah die ik in deze volgorde op de ingang van de versterker heb aangesloten. Nu is mijn vraag:

Ik heb er een rack-tuner bij gekocht en die wil ik uiteraard ook aansluiten. Kan ik deze het beste ook in de effectsloop zetten? (Bijv. na de equalizer, in serie) of voor het overdrive pedaaltje?

Gaarne uwe reacties :)

Gear Slut
22 augustus 2006, 17:12
Het is natuurlijk het beste om tuners uit de signaalketen te houden.
Check de ingangsimpedantie en zie dat je ergens in die keten een aftakking maakt.

stebru
22 augustus 2006, 17:15
kun je dat misschien een beetje toelichten? maar iig bedankt al voor je reactie!

vinni
22 augustus 2006, 17:41
Die Racktuners (Korg toevallig?) staan wel bekend om tonesucking.

T' is maar dat je het weet.

Vinni

stebru
22 augustus 2006, 17:47
Nope, ik heb een behringer BTR2000 racktuner. Maar dat het tonesuckers zijn, daarmee bedoel je dus te zeggen dat het beter is dat ik 'm.. waar plaats?

amon
22 augustus 2006, 18:01
in een loopje dat je uit kunt zetten.

Als je een looppedaaltje koopt, hang je hem in de loop van dat pedaaltje; een apart lusje zeg maar.

Als je dan de loop activeert/op het pedaaltje drukt, dan gaat je gitaar signaal via de tuner. Druk je de loop uit, dan bypassed hij de tuner en gaat hij rechtstreeks naar het eerstvolgende onderdeel van je keten (je versterker bijvoorbeeld).

Tonesuck wil zeggen dat je signaal degradeerd: stel je hebt een geweldig signaal, maar als je er, in dit geval, die tuner tussen hangt kan je geluid veranderen in negatieve zin. Het zal bijvoorbeeld doffer klinken.

edit: die looppedaaltjes zijn overigens niet zo duur, en trouwens ook gemakkelijk zelf te maken. Ik denk dat je met 25 euro al een eind komt.

stebru
22 augustus 2006, 18:12
ok! bedankt voor je reactie! Dus: ik plaats 'm niet in de effectsloop van de versterker, maar bijvoorbeeld zo:


Gitaar --> |Racktuner (in aparte loop)| --> Overdrive-pedaal --> Wah --> Amp


En: waar kan ik zo'n loop pedaaltje halen? heb je misschien een link ofzo?

Thanks!

Gear Slut
25 augustus 2006, 14:10
Wat ook kan is een een boss FV H footvolume pedaal. Die plaats je direct na je gitaar en heeft een aparte uitgang voor tuners zodat je er stil mee kunt stemmen. Iets duurder dan een loopswitch of A/B box maar dan heb je wel een volumepedaal erbij. Heb je geen handleiding bij die tuner waar misschien in staat wat voor signaal er in moet?