PDA

View Full Version : Fender Bassman ltd Reissue, effects loop !



Jorn69
22 augustus 2006, 16:00
Na veel denken heb ik besloten om mn JCM900 de deur uit te doen en heb ik m'n oge laten vallen op een fender bassman.

Het probleem is nu dat ik van plan was om een reverb en een delay te kopen (Holy Grail, Boss DD-20). Dit gaat zeker niet met een bassman wegens het gebrek van een series effects loop ? Zijn er dan andere mogelijkheden ?

Thanks, Jorn

AART
22 augustus 2006, 16:02
is niet moeilijk om in te bouwen, volgens mij zijn er zelfs genoeg mensen op het forum die dat voor je kunnen doen voor een redelijke prijs.

up-guitarman
22 augustus 2006, 16:09
Bij een bassman heb je niet echt een FXloop nodig naar mijn mening ...
Waarom niet? Omdat er geen OD-kanaal op de amp staat en je de oversturing dus uit pedalen zal moeten halen, je kan dus perfect je delay en reverb na de distortion zetten !!!
(tenzij je van plan bent de buizen te oversturen door de amp gewoon knoeihard te zetten ...)

Jorn69
22 augustus 2006, 16:32
is niet moeilijk om in te bouwen, volgens mij zijn er zelfs genoeg mensen op het forum die dat voor je kunnen doen voor een redelijke prijs.

Gaat dat mijn signaal niet verneuken ? De tone van de bassman was zo lekker dacht ik door het eenvoudige circuit...

Jorn69
22 augustus 2006, 16:33
Bij een bassman heb je niet echt een FXloop nodig naar mijn mening ...
Waarom niet? Omdat er geen OD-kanaal op de amp staat en je de oversturing dus uit pedalen zal moeten halen, je kan dus perfect je delay en reverb na de distortion zetten !!!
(tenzij je van plan bent de buizen te oversturen door de amp gewoon knoeihard te zetten ...)

Ik vrees dat ik de buizen wel big time ga oversturen ja ...

Kim Wilson
22 augustus 2006, 16:41
Ik vrees dat ik de buizen wel big time ga oversturen ja ...
Ik vrees van niet. Zeker niet als je oren je lief zijn. :)

Jorn69
22 augustus 2006, 17:07
Ik vrees van niet. Zeker niet als je oren je lief zijn. :)

hehe, oké. Nee, maar hij zal wel in een groepje gebruikt worden. Ik ga ervanuit dat je dan toch volumes behaalt waardoor de buizen gaan oversturen.

Kim Wilson
22 augustus 2006, 17:26
Onze andere gitarist heeft ook een Bassman RI, en dat ding gaat echt bruut hard. En hij blijft clean.

Maar dan nog, ik denk niet dat jij een fx-loop nodig bent. Gewoon alles ervoor mikken, niks aan de hand.

Angel
22 augustus 2006, 17:34
Ik ben momenteel ook aan het uitkijken om een Fender Bassman aan te schaffen en ik weet van iemand hier in de buurt dat je niet echt een effectloop nodig hebt.
Hij schakelt alles gewoon voor de amp en dat klinkt enorm vol.

Jeanken
22 augustus 2006, 18:33
Ik vrees van niet. Zeker niet als je oren je lief zijn. :)
Ik vrees van wel, kspeel zelf op een Bassman, wel een ouwe blonde, en die valt best wel op heel draaglijk volume te oversturen..
Ik schakel ook alles voor de amp en dat klinkt behoorlijk lekker, een goeie effectsloop hoeft ongebruik niet je signaal aan te tasten, maar waarom kosten maken als het waarschijnlijk niet nodig is..

matto
22 augustus 2006, 19:20
Een Bassman heeft 4 inputs.
Gitaar in bright 1 input.
Snoertje in bright 2 input en naar delay/reverb pedaal
Snoertje van delay/reverb pedaal naar normal input 1.
De mix regelaars van de delay/reverb op 100% en de mate van delay /reverb regelen met de normal potmeter
Je hebt de delay/reverb nu a.h.w op een parallele effectloop aangesloten.
Je splitst het sigmaal namelijk al voordat het versterkt wordt en je mengt er slechts een klein beetje effect bij net zoals op een mengtafel.
Overdrive en distortion kunje gewoon tussen gitaar en input zetten.

Jorn69
22 augustus 2006, 20:11
OK, iedereen bedankt... Het is precies toch niet zo'n groot probleem als ik dacht... Ik zal ALS ik er 1 heb dan maar gwoon eens wat effectjes uitproberen en zien of het me wat bevalt.

fullorder
22 augustus 2006, 23:52
Goed bezig Jorn!

Van een JCM900 naar een Bassman, dat is 10 stappen vooruit!
Behalve een betere sound wordt je leven nu ook simpeler. Geen gedoe meer met fx-loop, gewoon een stel mooie pedalen ervoor (en inderdaad de delay/reverb achter de OD/dist/fuzz) en je zit helemaal gebakken. Een Bassman slikt pedalen als een ware Jenna Jameson ;)

datsun
23 augustus 2006, 00:09
lol, een kenner ;)

johantipker
23 augustus 2006, 09:23
Een Bassman heeft 4 inputs.
Gitaar in bright 1 input.
Snoertje in bright 2 input en naar delay/reverb pedaal
Snoertje van delay/reverb pedaal naar normal input 1.
De mix regelaars van de delay/reverb op 100% en de mate van delay /reverb regelen met de normal potmeter
Je hebt de delay/reverb nu a.h.w op een parallele effectloop aangesloten.
Je splitst het sigmaal namelijk al voordat het versterkt wordt en je mengt er slechts een klein beetje effect bij net zoals op een mengtafel.
Overdrive en distortion kunje gewoon tussen gitaar en input zetten.

Wat ben jij een slimme vogel!!! Dit ga 'k checken....nog nooit opgekomen!

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 09:41
Die tip van Matto werkt zeer goed, adviseer het al enkele jaren aan klanten met die wens en vergelijkbare amps.

Soort no-budget-parallel-fx-loop. :)

Het inbouwen v/e normale fx-loop in zulke versterkers tast de basis-klank (altijd) sterk aan, af te raden imho als je voor die klassieke sound gaat.

matto
23 augustus 2006, 10:23
Wat ben jij een slimme vogel!!! Dit ga 'k checken....nog nooit opgekomen!


Dank je!:)

Dweezman
23 augustus 2006, 12:23
Lukt dat ook met '72er Twin?

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 12:48
Lukt dat ook met '72er Twin?

Is wat lastiger omdat de kanalen standaard uit fase staan, gewoon even proberen.

johantipker
23 augustus 2006, 13:00
ik ga t ff proberen met een HRDL, heeft maar 2 inputs, maar klooi wel wat met een Y 2 female naar male dubbelplug of D.I. box

matto
23 augustus 2006, 15:40
Is wat lastiger omdat de kanalen standaard uit fase staan, gewoon even proberen.
Met een eenvoudige modificatie is dit op te lossen n.l beide kanalen op de reverb aansluiten en een Twin (De luxe, Vibrolux enz.)heeft dan beide kanalen in fase.

matto
23 augustus 2006, 15:40
ik ga t ff proberen met een HRDL, heeft maar 2 inputs, maar klooi wel wat met een Y 2 female naar male dubbelplug of D.I. box

een HRDL heeft toch een effectloop?

Kim Wilson
23 augustus 2006, 15:43
Ja.
567890

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 15:53
Met een eenvoudige modificatie is dit op te lossen n.l beide kanalen op de reverb aansluiten en een Twin (De luxe, Vibrolux enz.)heeft dan beide kanalen in fase.

Inderdaad maar ik wou dat expres niet noemen omdat ik dat vaak als job doe :)
Bij de "pre AB165" Bassman tops staan dan kanalen trouwens ook uit fase. Bij de Tremolux en non-reverb Bandmaster tops staan ze in fase.

Ik ken trouwens wel 'n bekende gitarist die expres het normale kanaal met het topboost kanaal in 'n oude standaard AC30 mixed om bepaalde sounds te krijgen terwijl die kanalen uit fase staan.

Er zijn ook (ben even het merk en type vergeten) 'n soort buffer/booster pedaaltjes op de markt die 1 uitgang hebben waarvan de fase schakelbaar is speciaal voor Fenders met reverb en ook de Lehle A/B/A+B box heeft 'n fase-schakelaar op 1 v/d uitgangen.

up-guitarman
24 augustus 2006, 00:10
Inderdaad maar ik wou dat expres niet noemen omdat ik dat vaak als job doe :)

Ach zo, snoodaard :)

Chris Winsemius
24 augustus 2006, 00:15
Ach zo, snoodaard :)

Ha ha, erg hè!!!

Er zijn verschillende manieren omdat te doen. Hier wordt meestal 't andere kanaal ook nog anders gevoiced voor 'n wat andere sound; strakker in het laag en wat minder scherp in het hoog.

greez, sneaky bastard Chris :D

Tristan
24 augustus 2006, 00:47
Inderdaad maar ik wou dat expres niet noemen omdat ik dat vaak als job doe :)
Bij de "pre AB165" Bassman tops staan dan kanalen trouwens ook uit fase. Bij de Tremolux en non-reverb Bandmaster tops staan ze in fase.

Ik ken trouwens wel 'n bekende gitarist die expres het normale kanaal met het topboost kanaal in 'n oude standaard AC30 mixed om bepaalde sounds te krijgen terwijl die kanalen uit fase staan.

Er zijn ook (ben even het merk en type vergeten) 'n soort buffer/booster pedaaltjes op de markt die 1 uitgang hebben waarvan de fase schakelbaar is speciaal voor Fenders met reverb en ook de Lehle A/B/A+B box heeft 'n fase-schakelaar op 1 v/d uitgangen.

Klopt, dat zijn o.a. de Barber Launch Pad en Pablano Sagrano Picoso boost of zoiets...
Zie www.haarguitars.nl en www.degiergitaarbouw.nl voor meer info...

Weet jij misschien of de truuk van Matto ook werkt op vier input Marshalls?
Het gaat mij dan om de 1959/1987/JTM45 en vooral ook om de 2061(x)...
Wat betreft de 1974x weet ik dat die uit fase staat, dus dan moet je de plus en min van de kabel omdraaien...
Zou het werken met de 2061x, komt je delay dan minder door je signaal?
Zou ideaal zijn voor mij...

Chris Winsemius
24 augustus 2006, 01:47
Klopt, dat zijn o.a. de Barber Launch Pad en Pablano Sagrano Picoso boost of zoiets...
Zie www.haarguitars.nl en www.degiergitaarbouw.nl voor meer info...

Weet jij misschien of de truuk van Matto ook werkt op vier input Marshalls?
Het gaat mij dan om de 1959/1987/JTM45 en vooral ook om de 2061(x)...
Wat betreft de 1974x weet ik dat die uit fase staat, dus dan moet je de plus en min van de kabel omdraaien...
Zou het werken met de 2061x, komt je delay dan minder door je signaal?
Zou ideaal zijn voor mij...

Die truuk (oorsprong onbekend maar ik adviseer 'm al jaren voor zulke amps en de Marshall 2061) werkt gewoon zeer ok met vele fx.

+ en - kunnen helaas niet zo maar omgewisseld worden in/met kabels...

Tristan
24 augustus 2006, 10:04
Een Bassman heeft 4 inputs.
Gitaar in bright 1 input.
Snoertje in bright 2 input en naar delay/reverb pedaal
Snoertje van delay/reverb pedaal naar normal input 1.
De mix regelaars van de delay/reverb op 100% en de mate van delay /reverb regelen met de normal potmeter
Je hebt de delay/reverb nu a.h.w op een parallele effectloop aangesloten.
Je splitst het sigmaal namelijk al voordat het versterkt wordt en je mengt er slechts een klein beetje effect bij net zoals op een mengtafel.
Overdrive en distortion kunje gewoon tussen gitaar en input zetten.

Wow, echt een super goede truuk!
Als je dan een A/B/Y switcher gebruikt dan kan je de delay samen met de extra vervorming uitzetten, tenminste dat is bij de Marshall dan zo, omdat je meer vervorming krijgt als je een Marshall brugt, ik weet niet hoe dat bij de Bassman is...
Beide kanalen van de Bassman zijn volgens mij redelijk clean tot op hoog volume, dus ik weet niet of dat dat bruggen van de Bassman op een lager volume al crunch geeft dan als je de kanalen niet zou bruggen...

@Chris:
Bij de 1974x werkte het wel, gewoon een gemodificeerd kabeltje ertussen en je kon de kanalen bruggen, klonk waanzinnig...
Ik kende deze truuk eigenlijk alleen i.c.m. Marshalls, maar ik wist niet dat dat ook bij Fenders wel werd gedaan en dat je dan nog een effectpedaal (delay) ertussen kon hangen als in een soort paralelle fx loop wist ik al helemaal niet...

johantipker
25 augustus 2006, 16:09
Jammer,t klonk wat tegenfasig,als een soort Wah,leuk als je dat zoekt...

Chris Winsemius
26 augustus 2006, 00:59
@Chris:
Bij de 1974x werkte het wel, gewoon een gemodificeerd kabeltje ertussen en je kon de kanalen bruggen, klonk waanzinnig...
Ik kende deze truuk eigenlijk alleen i.c.m. Marshalls, maar ik wist niet dat dat ook bij Fenders wel werd gedaan en dat je dan nog een effectpedaal (delay) ertussen kon hangen als in een soort paralelle fx loop wist ik al helemaal niet...

Ach :D
De JTM45 is behoorlijk gebasseerd op 'n tweed Bassman :)

Tot zondag!

Tristan
26 augustus 2006, 10:50
Ja, dat wist ik ook wel... :D
Ik bedoelde meer de andere modellen en vooral die met Reverb en/of Tremolo, ik wist niet dat je die ook door kon lussen (zonder fase probleem?)...

Chris Winsemius
26 augustus 2006, 11:48
Ja, dat wist ik ook wel... :D
Ik bedoelde meer de andere modellen en vooral die met Reverb en/of Tremolo, ik wist niet dat je die ook door kon lussen (zonder fase probleem?)...

Moggu! :)
Die hebben standaard WEL 'n fase-verschil...
Kan wel maar je moet er van houden, met 'n reverb-op-beide-kanalen-mod kan het zowiezo.

Tot morgen,

Mr.Jay
26 augustus 2006, 22:45
Er zijn ook (ben even het merk en type vergeten) 'n soort buffer/booster pedaaltjes op de markt die 1 uitgang hebben waarvan de fase schakelbaar is speciaal voor Fenders met reverb en ook de Lehle A/B/A+B box heeft 'n fase-schakelaar op 1 v/d uitgangen.

Ik heb een rooie Lehle A/B/A+B , maar niks fase-switch ( helaas ook ) voor zover ik weet. Enige die dat heeft vlg. mij is de P-split.

JaY