PDA

View Full Version : Laptop en opnemen.



casper innosence
22 augustus 2006, 15:43
Beste mede forummers,

Aangezien ik na een jaar werk weer aan de studie ga beginnen, wil ik ook meteen investeren in een goede laptop. Maar omdat ik het ook gelijk goed wil doen, wil ik eigenlijk ook met die laptop wat oefenruimte demotje kunnen maken. Mijn vraag is wat ik dan (vooral aan hardware) nodig heb.

Zijn er mensen die mij een beetje inzicht kunnen geven in de do's en don'ts en wat toch wel (minimale) (systeem) vereisten zijn.

Alvast hartelijk dank voor jullie informatie!

groeten,

Casper

Ps het gaat vooral om oefenruimte opnamen bestemd voor eigen gebruik, om makkelijker aan nieuwe nummers te kunnen werken.

harrie-beton
22 augustus 2006, 17:10
elke laptop is geschikt voor audio. Audio is helemaal niet zo zwaar.
Koop wel een marktleider zoals HP, compaq, toshiba en niet een sojoko of medion..
Met 700 euro ben je er. Let wel op een DVD recorder, een man kan niet meer zonder.

De pre amps in een laptop zijn kut. Koop wel een taskam USB audio kaartje met 2 microfoon ingangen en je kunt heerlijk opnemen met 2 goede microfoons, bijvoorbeeld de Supralux HO 8.
Die zijn 40 euro per stuk.

Bins
22 augustus 2006, 17:10
Ik heb een ouwe mac powerbook g3 met een mackie usb geluidskaart (2 mic inputs). Ik kan hier prima oefenruimte opnames mee maken, precies voor hetzelfde doeleinde als jij noemt. Ik heb me laten vertellen dat 2 sporen audio niet zo "zwaar" is, en dat klopt. Dus over systeemeisen zou ik me niet zo druk maken, ik denk dat je met elke redelijk moderne laptop icm met zo'n usb interface er wel uitkomt.

edit: harrie was me voor.

casper innosence
22 augustus 2006, 18:15
keej, bedankt!! voor gitaar kun je ook zo'n line6 toneport gebruiken of niet? (voor homerecording op een studenten kamertje ;) )

harrie-beton
22 augustus 2006, 18:52
Toneport kan wel maar kijk uit, er zijn ook op dit forum veel negatieve berichten over de toneport. Met name het stotteren van het geluid, het schijnt dat toneport erg veel pc kracht trekt. Ik vermoed slecht geschreven software en dat het alleen zonder stotteren werkt op "vette" pc's en niet op "lichte" laptops.

Guitarport (de oudere versie) of ergens een podxt scoren zou handiger zijn.

ps je moet STUDEREN niet muziekmaken

casper innosence
22 augustus 2006, 19:32
hhe beste van 2 werelden natuurlijk ;)

maar toneport/podxt zien we nog wel... opnamen maken bij et repeteren is voorlopig het belangrijkste wat ik als extra wil kunnen.

Heeft het nog meerwaarde om meer dan 2 mic ingangen te hebben? om gewoon wat betere multitrack opnamen te kunnen maken ofzo?

-=JEROEN=-
22 augustus 2006, 20:45
wat dacht je van een tascam US122

http://dolphinmusic.co.uk/rs/tascam-us122/laptop-recording.jpg

harrie-beton
22 augustus 2006, 20:51
Ik bedoel die Taskam ook.

casper innosence
22 augustus 2006, 21:27
kijk, hiermee zullen we een dezer dagen es wat gaan rondkijken in de verschillende winkels.. :D

hartelijk dank :d

bert k
23 augustus 2006, 10:52
+1 voor de Tascam. Ik heb hem al een hele tijd, en hij werkt gewoon fijn.

Harry
24 augustus 2006, 10:48
ben je dan niet goedkoper uit als je zo'n hardiskrecorder met ingebouwd mengpaneel koopt? Portastudio heet zoiets geloof ik?

harrie-beton
24 augustus 2006, 12:32
De analoog naar digitaal coverters die daar in zitten zijn niet al te best.
Goedkoop wel , goed niet.

Harry
24 augustus 2006, 13:44
wat houdt dat in? En geldt dat ook voor de uitgebreidere versies zoals de Yamaha AW1600?