PDA

View Full Version : JMP-1 buizen vervangen



wimmeltje
1 december 2002, 15:49
Ik ben opzoek naar twee nieuwe buizen voor in mijn marshall JMP-1. nu zitten er nog steeds de orriginele ecc83 buizen in als toen hij was gemaakt. Ik wil eigenlijk een wat meer nu-metal sound eruit halen. Is er iemand die misschien al heeft geexperimenteerd met verschillende buizen in de JMP-1 of een idee heeft wat ik ermee kan doen. Ik sta op het punt een triaxis te kopen, maar ik wil graag toch zelf nog wat experimenteren met de JMP-1.

kokeleko
1 december 2002, 22:41
Hallo ik heb zelf ook een jmp-1 gehad en er weleens groove tubes 12ax7 buisjes in gezet en zelfs boogie 12ax7, maar het blijft als een jmp-1 klinken, succes en veel plezier met je triaxis

Iceman
1 december 2002, 23:33
Heb ook de JMP-1 voorversterker gehad en de buisjes vervangen door mesa's, maar bleef als een Marshall klinken. Denk eraan dat je een Triaxis koopt van het type 2.0 of hoger, daaronder zit er geen rectifier-stand op.

Shredhead
2 december 2002, 10:25
Je kunt ze idd gewoon vervangen door 12AX7 tubes. Zijn ook niet zo gek duur. Kocht ze een tijdje geleden voor EUR 9,- p/s.

wimmeltje
3 december 2002, 09:05
Ja, na wat lezen op internet en wat zoeken ben ik erachter gekomen dat alleen de buizen vervangen geen zin heeft. De spanning op de anode en katode zal veranderd moeten worden en de negatieve roosterspanning zal ook veranderd moeten worden. Als dit is veranderd dan zal het een stuk makkelijker worden om de marshall sound eruit te halen en misschien een zwaardere gain erin te maken. Zover ik nu weet zijn er verschillende manieren om dit te doen. Ik zal jullie op de hoogte houden over wat ik uitvind. Ik denk dat er namelijk meerdere mensen zijn die het ombouwen van voorversterkers willen doen voor welke reden dan ook. en hier kunnen we misschien wat ervaringen uitwisselen. Willen de mensen die zich hierin interesseren een berichtje achterlaten, en laten weten wat ze willen weten?? Ik hoor het wel van jullie. Gr Wim

Dirk_Hendrik
3 december 2002, 18:21
Je zit een beetje mis Wimmeltje:

Door je buizen te vervangen door een ander merk zul je slechts zeer kleine klankverschillen krijgen. Wil je meer, vervang dan de ecc83's door ecc81's of ecc82's. Pas op het eerste wat je hiemeer gaat krijgen is minder gain daar de twee bovengenoemde typen beide minder versterken. Het is dus maar wat je wilt.

Ook het verhaal van anode/kathodespanningen is niet geheel waar. Ik vermoed dat je refereert naar baissen wat alleen bij eindbuizen een issue is.

Wil je dus echt heftige verschillen, ga dan spelen met de waarden van je anode en kathodeweerstanden. Daarmee ga je de versterking anders instellen en krijg je wel heftige klankvariaties. Enige eektronicakennis en een schema is aan te raden. Zolang je geen hele extreme wijzigingen aanbrengt zijn buizen zeer vergevend en kun je dus veel expirimenteren.

wimmeltje
3 december 2002, 20:02
Hee Dirk,

Bedankt voor je advies. Ja, ik ben dus zo iemand die een poging gaat doen om iets van electronica te leren. Ik was opzoek dus om wat te spelen met vanalles. Ik heb op internet al het schema gevonden van de jmp-1. Ik dacht er al dus aan dat ik met de spanningen op de annode en katode moet gaan spelen. Nu ik een beetje weet waar ik naar moet zoeken, kan ik denk ik toch nog wel wat meer ermee gaan spelen. Weet je toevallig nog een site waar wat info opstaat over buizen? (Ik heb nu bij de electuur een boekje besteld over buizen, en misschien kan ik daar wat wijzer uit worden? Als er mensen nogmeer van afweten, en die zich geroepen voelen mij een beetje te helpen. ga je gang zou ik zeggen !

Slowhand41
3 december 2002, 20:53
Er is wel verschil tussen de hoeveelheid gain die een ECC83 buis kan geven, met name chinese 12AX7's hebben wat meer....