PDA

View Full Version : fretzaagjes



rinaldo
22 augustus 2006, 13:22
heb vanmorgen het fretboard van mijn tweede project van fretsleuven voorzien, en stuitte weer op problemen met die kutzaag van voxhumana.

heb toen even alle zagen die bij mij in het hok hangen met de schuifmaat gemeten en kwam tot de conclusie dat mijn baby zaagje, dat kleine ijzerzaagje wat vaak gebruikt word in de instalatie techniek, de zelfde dikte had als mijn fretzaag,nl 0,6 mm.

En tot mijn grote genoegen zaagde dit ding een stuk beter dan die klote zaag van vox humana.

Toegegeven, hij maakt de fretsleuf een ietsje breder, maar dat is niet erg.
Een beetje lijm in de fretsleuf, en hij zit zo vast als een huis.

plus het voordeel dat je minder spanning op je hals krijgt waardoor hij minder krom wordt.

mischien een tip voor mensen die ook worstelen met die vox humana zaagjes.

Arjo
22 augustus 2006, 15:17
+1
Die dingen zijn best okay ja, heb er zelf ook 1 :D

Javaca
22 augustus 2006, 17:39
Ik gebruik deze het liefst http://www.dick.biz/cgi-bin/dick.storefront/44eb24a0008dd9e6274050f336090676/Product/View/712714
Die van Vox is idd klote. Het zaagje wat ze bij Pro Arte verkopen als fretzaag is geen fretzaag maar een flushcutter. Te dun om te gebruiken.

Enra
22 augustus 2006, 18:00
heb vanmorgen het fretboard van mijn tweede project van fretsleuven voorzien, en stuitte weer op problemen met die kutzaag van voxhumana.

Herkenning, herkenning!!! Niet zozeer met Voxhumana zaagjes alswel de fret zaagjes van Eberle. Maar goed, dat is inmiddels vele jaren geleden. Voor fretsleuven gebruik ik een doodgewone toffelzaag van 'Sandvik', 'Bacho' tegenwoordig. De mijne is tien jaar oud en heeft al vele fretboards naar absolute tevredenheid gezaagd.

Soms denkt de markt ons een groot plezier te doen met duur, nutteloos gereedschap waaraan een stevige marketing ten grondslag ligt.

Theo
22 augustus 2006, 18:00
Ik heb er ook een van Vox Humana en het is idd gewoon een vreselijk kutding. Hoop geld betaald voor zo'n prul en idd met een babyzaagje gaat het veel makkelijker en beter. Sleufjes zijn zoals Rinaldo ietsjes breder maar frets houden prima.
Conclusie: besteed je geld beter aan gereedschap wat wel goed werkt en in die categorie hoort dit VH zaagje niet thuis.

B_2_the_a
22 augustus 2006, 18:01
waarschijnlijk daarom gebruiken ze bij voxhumana de cnc :P

gw_guitars
22 augustus 2006, 20:43
Heee, hoooo
Time out!
Ik dacht dat het heel gewoon was dat fretten inzagen zo zwaar ging.
Heb inderdaad ook een vox humana zaagje.
Ik dacht dat dit kwam omdat de tanden niet gezet zijn en dat daardoor de zaag steeds vastloopt in de groef.

Zo'n installatie ijzerzaagje heb ik ook, maar gaat dit niet te veel 'zwabberen'?
Ik bedoel omdat het blad natuurlijk vrij dun is en nooit echt onder spanning gezet kan worden, dat het scheef gaat?


Gerard

rinaldo
22 augustus 2006, 21:04
nou eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik de fretsleuven al had voorgezaagd met dat voxhumana zaagje, dus de sleufjes zaten er al in, ik heb ze alleen afgemaakt met dat ijzerzaagje, en dat ging een stuk makkelijker dan met dat onding van VH,

Maar je ziet aan de reacties wel dat ik niet de enige ben die het een onding vind.
Ik denk dat een japanse trekzaag, ot die toffelzaag waar enra het over heeft wel het beste werkt.

Maar als je met een geleiding werkt, dan denk ik dat het instalatie zaagje ook best werkt.

Enra
22 augustus 2006, 21:10
Probeer de toffelzaag een op een reststukje van een toets en plaats een fret. Je zult zien...

DarknessAwaits
22 augustus 2006, 21:22
Ik sta op het punt om deze zaag en bijbehoren te bestellen vanuit amerika:

http://www.stewmac.com/shop/Fretting_supplies/Saws_and_slots/Adjustable_Fret_Slotting_Saw.html

http://www.stewmac.com/shop/Fretting_supplies/Saws_and_slots/Fret_Slotting_Miter_Box.html

http://www.stewmac.com/shop/Fretting_supplies/Measuring/Dual_Fret_Scale_Templates.html

Ik weet verder echt niets van zagen enzo af, maar is dit een goede aanschaf? Ik denk/hoop dat het met gebruik van zo'n template een stuk moeilijker is om een fretboard te verzieken. Ben verder niet zo vertrouwd in mezelf wat betreft zulke precieze meet- en zaagwerkjes.

gw_guitars
22 augustus 2006, 21:30
Waarschijnlijk een stomme vraag maar wat is een toffelzaag?

Groetjes Gerard

gw_guitars
22 augustus 2006, 21:38
Sorry,
Heb het al gevonden. Het is een soort van kapzaag. (volgens google)

Groetjes Gerard

Enra
22 augustus 2006, 21:52
Ik sta op het punt om deze zaag en bijbehoren te bestellen vanuit amerika:

http://www.stewmac.com/shop/Fretting_supplies/Saws_and_slots/Adjustable_Fret_Slotting_Saw.html

http://www.stewmac.com/shop/Fretting_supplies/Saws_and_slots/Fret_Slotting_Miter_Box.html

http://www.stewmac.com/shop/Fretting_supplies/Measuring/Dual_Fret_Scale_Templates.html

Ik weet verder echt niets van zagen enzo af, maar is dit een goede aanschaf? Ik denk/hoop dat het met gebruik van zo'n template een stuk moeilijker is om een fretboard te verzieken. Ben verder niet zo vertrouwd in mezelf wat betreft zulke precieze meet- en zaagwerkjes.

Holy shit wat een smak geld ga je uitgeven!!! Ik gebruik al jaren die oude toffelzaag, een goede winkelhaak en een heel simpele geleider van hout - zelf gemaakt - voor die winkelhaak. Ik geloof dat de winkelhaak destijds het duurst was.

Maar goed, ieder zijn verlanglijstje en zijn werkwijze...

DarknessAwaits
22 augustus 2006, 21:56
Tsja, zoals ik al zei heb ik niet zo'n vertrouwen in mezelf als het om zulke nauwkeurigheden gaat als deze. Ik ben gewoon bang dat ik menig fretboard 'verzaag' omdat er een fret of 2 een halve millimeter te ver naar links danwel rechts zit.

Maar is het wel goed werken met deze spullen, heeft iemand daar ervaring mee? Aangezien een fretzaagje van Vox ook niet tot de goedkoopste zal behoren...

Enra
22 augustus 2006, 22:05
Tsja, zoals ik al zei heb ik niet zo'n vertrouwen in mezelf als het om zulke nauwkeurigheden gaat als deze. Ik ben gewoon bang dat ik menig fretboard 'verzaag' omdat er een fret of 2 een halve millimeter te ver naar links danwel rechts zit.

Dat is jammer. Ik wilde dat ik kon laten zien hoe eenvoudig het eigelijk is!! Misschien dat dat lukt op 15 oktober...

DarknessAwaits
22 augustus 2006, 22:17
Ik ben van de partij op de meeting hoor, gisteren m'n acceptgiro op de bus gedaan :).

Maar vertel me dan eens hoe eenvoudig het kan zijn? Het lijkt me echt verschrikkelijk moeilijk meten... zo exact. Vertel!

Gitaarbouwer
22 augustus 2006, 22:47
Ik ben van de partij op de meeting hoor, gisteren m'n acceptgiro op de bus gedaan :).!

Dat wordt aan deze kant héél erg gewaardeerd. Bedankt! :) De meeting wordt steeds leuker, want er komen nog steeds programma-onderdelen bij. Vanaf 1 september ga ik de mensen hier weer even wakker schudden voor de meeting denk ik.

Gitaarbouwer
22 augustus 2006, 22:53
Maar is het wel goed werken met deze spullen, heeft iemand daar ervaring mee?

Geen ervaring mee. Ik kan je alleen mijn eigen -stukken goedkopere- methode laten zien. Werkt voor mij goed. Zie mijn fotoalbum op http://www.xs4all.nl/~renegade/29 en dan Guitar 2 part six. Daar staan foto's van mijn zelfgemaakte zeer eenvoudige miterbox met gebruikmaking van een Japanse trekzaag met zaagsnede 0,55mm gekocht via http://www.axminster.co.uk/recno/10/product-Z-Saw-Japanese-Hassunme-Crosscut-Saw-19702.htm

DarknessAwaits
22 augustus 2006, 22:59
Ah, ik zie de opstelling en ik begrijp 'm ook nog eens. Die opstelling van Charlotte heb ik ook eens nauwkeurig bekeken, maar daar kwam ik toch niet helemaal uit.

Maar goed... Ik snap dat je hiermee haaks zult zagen, en eventueel ook nog een precieze diepte kunt bereiken. Maar hoe kan dit helpen aan de juiste plaatsing van de fretsleuven of blijft dat gewoon een kwestie van heel goed meten en aftekenen?

Gitaarbouwer
22 augustus 2006, 23:14
Ah, ik zie de opstelling en ik begrijp 'm ook nog eens. Die opstelling van Charlotte heb ik ook eens nauwkeurig bekeken, maar daar kwam ik toch niet helemaal uit.

Maar goed... Ik snap dat je hiermee haaks zult zagen, en eventueel ook nog een precieze diepte kunt bereiken. Maar hoe kan dit helpen aan de juiste plaatsing van de fretsleuven of blijft dat gewoon een kwestie van heel goed meten en aftekenen?

Die van Charlotte is een stuk mooier, maar die bouw je niet even 1-2-3.

Mijn miterbox kent geen diepte aanslag dus dat blijft op het gevoel werken (risico!). Verder is het inderdaad wat jij zegt een kwestie van heel goed meten en aftekenen. Maar als je daar een mooie mal voor hebt (zoals bij stewmac), dan misschien niet (geen ervaring mee).

no 1 hops
23 augustus 2006, 09:31
ergens op dit forum bood iemand afteken mallen aan.
iets van metalen/alu lengtes met op de juiste plaats (cnc) markeringen om af te tekenen.

rinaldo
23 augustus 2006, 10:28
ik heb op m,n werk zelf een fretruler gemaakt van rvs op de lasersnijer.
Dat ding snijd op een tiende nauwkeurig dus dat werkt perfekt.

Als er iemand belangstelling heeft kan ik ze tegen een kleine vergoeding wel maken en opsturen.

Wel even laten weten welke mensuurlengte je wilt hebben. gibson of fender,prs

wie belangstelling heeft stuurt maar een pm

DarknessAwaits
23 augustus 2006, 11:22
Je hebt PM!