PDA

View Full Version : Floyd Rose kenners



mm80
22 augustus 2006, 10:45
Hoi,

ik heb hier een Ibanez staan met een Floyd rose trem brug. Zelf ben ik een Tele, strat, LP figuur dus dit type gitaar had ik nog niet eerder bij de kop gehad.

Ik wil de brug nu gaan afstellen met een set Elixer 011 to 049. ik vermoed dat daar 4 veren wel nodig zijn?

En, hoe moet die brug nu staan, ik heb gelezen parallel met de body, maar ik neem aan dat dan bedoeld word dat de zadels parallel met de body staan, en niet de rest van de brug? Want als de zadels parallel staan (wat op dit moment het geval is) dan staat de rest van de brug iets voorover, is dit de correcte stand? De schroeven achterop de brug waarmee de snaren vastgezet worden staan ook parallel aan de body.

Over intoneren,
Om die blokzadeltjes te kunnen verschuiven moet alle spanning van de snaar af toch? Hoe kan ik dan intoneren?

Alvast bedankt,

Michell

Nickname
22 augustus 2006, 11:08
Nee, de brug moet echt parallel aan de body, dat staat in de manual van mijn RG. Dit kan je het beste aanhouden want anders slijt de trem overmatig. Over het intoneren heb ik helaas niet zoveel verstand.

B_2_the_a
22 augustus 2006, 11:10
de onderplaat moet parallel staan met de body

en over intoneren:
je moet weten of ie verder naar voor of naar achter moet(horen/zien op tuner),snaarspanning er redelijk af, inbusje losser draaien, verzetten, inbusje vast, stemmen en checken maar :)


floyd rose is dus gewoon kut om te intoneren

Ibanez RuleZ
22 augustus 2006, 11:11
zoals nick zegt moet de tremolo echt parallel staan met de body. bij de lo pro edge kon je dat oa aan de hand van de edge knives goed zien. het gaat dus niet om de saddles: want die worden door de fijnstemmers van hoek veranderd.

het intoneren: dat moet inderdaad zonder snaarspanning, lijkt mij eigenlijk logisch. dus die moet je dr vanaf halen.

het is trouwens niet echt dat de trem overmatig slijt, maar meer de posts waar de tremolo tegenaan staat.

harrald

mm80
22 augustus 2006, 11:30
Bedankt!

ik heb even snel een foto gemaakt van de huidige stand,
http://img219.imageshack.us/img219/3340/floyrosebrugdm5.jpg

Zoals de brug op de foto te zien is staat ie dus verkeerd?

Michell

Nickname
22 augustus 2006, 11:33
Helaas kan ik hier op mn werk de foto niet zien, maar het platte gedeelte van je tremolo moet parallel aan de body staan :satisfie:

B_2_the_a
22 augustus 2006, 12:17
ik zie het niet 100 % goed, maar je moet echt zorgen dat de onderkant parallel staat, misschien staan die zadels dan ook goed, dat weet ik niet

fred dons
22 augustus 2006, 12:50
zo staat hij redelijk goed, het onderblad op een ibanez trem wordt dikker naar het einde toe waardoor het lijkt dat hij niet parallel loopt (het gaat er in dit geval dus meer om dat de onderkant van het onderblad parallel loopt)

mm80
22 augustus 2006, 12:56
Aah, zoiets hoopte ik al, ik kon me al niet voorstellen dat ik de boel zou moeten kantelen, ik zat inderdaad te kijken naar het gedeelte waar de zadels op liggen en niet naar de onderkant van dat gedeelte.

Bedankt,

Michell

mm80
23 augustus 2006, 17:52
Wat een verschrikkelijk zuigkreng is zo'n Floyd Rose, helemaal niets voor mij. Maargoed, gelukkig is die gitaar ook niet van mij.

Ik heb hem vastgezet, aan beide kanten van het blok met mooi op maat gemaakte stukjes hout en die ertussen gepropt. En hij staat ook nog mooi level met de body.

Nou heb ik nog een vraagje over de 2 punten boven op de brug aan de hals kant van de brug, zijn dat de 'studs' ofzoiets?
In ieder geval, wat kun je daarmee verstellen? bij deze gitaar lijkt de binnenkant van die studs dol te zijn gedraaid, het lukt me in ieder geval niet om iets te verstellen.

Welke opties heb ik nog om de actie te verlagen? Shim?

Alvast bedankt,

Michell

fred dons
23 augustus 2006, 20:52
in de oude posts van de edge trem zit er nog een kleine imbus die je eerst omhoog moet draaien voordat je de studs omlaag kan draaien, doe je dat niet dan is de kans groot dat je de studs kapot draaid :D

oknarb180
24 augustus 2006, 23:05
Wat een verschrikkelijk zuigkreng is zo'n Floyd Rose, helemaal niets voor mij.

Morrie mm80,

Het is best wel een klusje om een FR goed af te stellen en dan met name het intoneren. Als je 'm eenmaal goed hebt afgesteld, kun je er hele leuke dingen mee doen ala Vai, Satriani, etc. En als je ook nog eens een goed merk hebt en geen budged FR speedloader o.i.d., dan hoef je ook nog eens weinig te stemmen.

En als je 'm voor een 2e keer gaat afstellen, dan gaat het al weer stukken makkelijker. Tjs, een FR is ff oefenen, zowel als in afstelling als in gebruik.

Tip1:
Wat betreft het intoneren, druk je trem met de arm in "divebomd-stand" zodat de snaren los hangen. Ondersteun de trem met bijv. een houten klosje o.i.d. zodat je toch 2 handen kunt gebruiken en de snaren ontspannen blijven. Verschuif het zadel. klosje eronder vandaan. Zet de snaar weer op spanning en ff checken of ie klopt. En herhaal dit totdat je snaar goed is. Hoef je niet iedere keer de spanning van de snaar af te draaien.

Tip 2:
Bij het snaren vervangen, vervang ze dan per snaar en gooi niet alles in 1 keer los, scheelt veel onnodig afstellen.

suc6 en vr.gr.

Branko

mm80
25 augustus 2006, 11:11
Hoi Branko,

Bedankt voor je tips, ik geloof dat ik er aardig uitkom zo.

Deze gitaar is niet van mij, qua muziekstijl is het ook helemaal niet mijn kopje thee maar ik vind het een uitdaging om eens te onderzoeken hoe zo'n brug functioneerd. Ik wil er wat van leren.

Een vraagteken voor mij blijft 'de functie van de studs'
Wat regel je daar nu mee? Zoals ik het nu bekijk lijkt het erop dat ze gewoon de brug op z'n plaats houden maar wat kun je er nu precies mee verstellen?

Michell

fred dons
25 augustus 2006, 11:34
de hoogte van de trem (naar links draaien gaat de brug omhoog naar rechts gaat hij kapot omdat je nalaat ook de kleine imbusjes los te draaien :D )

piezo
25 augustus 2006, 11:46
Ik vind het teveel werk om àlle details uit te typen, maar zoek op het net even naar een uitgebreide beschrijving van het volgende. Nog beter, lees de "Guitar Player Repair Guide" van Dan Erlewine, die in een welvoorzien bibliotheek wel te vinden is.

- Brug in de goede stand zetten, met welke snaarspanning dan ook. Een héél klein beetje achterover is soms beter.
- Goed passend en nèt íetsjes taps lopend blokje hout achter het susutainblok drukken zodat het nèt blijft klemmen
- Veren iets losser zetten zodat het blokje goed klem zit. Het blokje góed zekeren
- Nieuwe snaren erop, 1 voor 1. Als de nieuwe set dunner is dan de oude moet je de veren gaandeweg nog wat losser zetten omdat anders het blokje los komt. Het is ook mogelijk de brug tweezijdig vast te klemmen, zodat je dat probleem niet hebt
- Halskromming, zadelhoogte en intonatie naar wens afstellen. Fijnstemmers in een gemiddeld stand houden onderwijl.
- Als je klaar bent de zekering van het blokje verwijderen en de veren gelijkmatig aanspannen tot het blokje nèt loskomt

In principe hoef je niet aan de studs te komen, tenzij de hoogte door een ondeskundig iemand al gewijzigd is. Of als de brug al een paar keer losgekomen is omdat de gebruiker weer zo'n idioot was die bij het snaarwisselen alle snaren er in één keer afhaalde. Dan zijn de studs èn de kantelmessen verziekt en moet je toch het hele ding wegggooien.

G.G.
25 augustus 2006, 11:59
Of als de brug al een paar keer losgekomen is omdat de gebruiker weer zo'n idioot was die bij het snaarwisselen alle snaren er in één keer afhaalde. Dan zijn de studs èn de kantelmessen verziekt en moet je toch het hele ding wegggooien.

Dit heb ik dus recent zien gebeuren bij een gitaarbouwer die een of ander jong knulletje in dienst had.

Het betrof een schitterende handgebouwde sunburst Richie Sambora achtige strat met floyd en SD JB op de brug.

Die jongen gaf al aan een hekel te hebben aan het vervangen van snaren met een floyd, ik kijk lekker rond in die winkel en hoor ineens KAABAM.... en vervolgens %@#$&^ !!!!. Ja hoor, floyd helemaal van de studs geklapt en in de mooie gelakte verzinkingsruimte. Hij had de floyd ergens op een rare plek vastgezet met een geimproviseerd stukkie plastic ofzo, en dat is waarschijnlijk weggeschoten of gebroken (gek hé, met 50 kg trekkracht aan de veren en niets aan de snaren)

Dat soort dingen doe ik liever zelf, of laat ik doen door de bouwer, niet door een of ander ventje dat zegt een hekel te hebben aan het werken met floyds.

Floyds zijn niet lastig, als je maar weet wat je ermee moet doen.