PDA

View Full Version : kwaliteit onderdelen



fentemple
22 augustus 2006, 03:34
Ik zie (lees) vaak van die verhalen over componenten, weerstanden, condensatoren of trafo's, waar de meest bizzare (mojo?) verhalen de ronde doen.

Zelf heb ik in mijn marshall jmp "het proefkonijn" door de jaren heen alle componenten vervangen (dezelfde waarden) met de duurste, goedkoopste, onderdelen en alle combinaties mogelijk, resultaat? Veel en veel minder dan mensen AANGEPRAAT word. (stelling!) ;)http://i86.photobucket.com/albums/k113/fentemple/DSC01113.jpg

bv alle condensatoren(koppel) vervangen door orange drops en silver mica's, resultaat minimaal, vergeleken met de cheapo wima's die er standaard in verblijven.

Weerstanden die "warm" klinken maken mij een beetje aan het lachen en huilen tegelijk(ruis, ok), ook ik WIL een verschil horen tussen een OEI transformator en die er standaard inzit maar de wens is vaak de vader van de gedachte.

Moraal van het verhaal: luister en laat je niet gek maken door prijzen.

Veel leuke feiten op deze site http://tone-lizard.com/

Dirk_Hendrik
22 augustus 2006, 08:08
Kijk nou!... Een kritische kijk.
Welkom op dit forum ;)

Chris Winsemius
22 augustus 2006, 10:44
Maar waarom heb je dan al die onderdelen vervangen?

sickpunk
22 augustus 2006, 12:47
waarschijnlijk om het uit te proberen?

Vonk
22 augustus 2006, 13:45
Heb je ook de transformators vervangen? Ik lees op 18watt.com vaak dat Heijboer transformers maakt die tot de top behoren, en waarmee het weldegelijk uitmaakt qua geluid. Ook maar van horen zeggen dus ;)

Had ik je op een idee gebracht? Ik vroeg me laatst af of het veel verschil maakt, die Orange Drops en Sprague enz. Ben jij dan van mening dat ieder onderdeel van verschillende fabrikanten hetzelfde bijdragen aan geluid, met verschillen in ruis natuurlijk?

Chris Winsemius
22 augustus 2006, 14:21
Heb je ook de transformators vervangen? Ik lees op 18watt.com vaak dat Heijboer transformers maakt die tot de top behoren, en waarmee het weldegelijk uitmaakt qua geluid. Ook maar van horen zeggen dus ;)


Trafo's: veel te dure onderdelen :D :) LOL
Grapje!

Heyboer, OEI, MercuryMagnetics, etc maken zeer toffe trafo's (of travo's, ha ha).

De uitgangstrafo is HET onderdeel dat je eindbuizen aan je speakers koppelt en heeft 'n zeer grote impact op het geluid, beetje te vergelijken met elementen in een gitaar.

Circuit, waardes van bepaalde onderdelen en de voedingsspanning zijn punten om eerst mee te beginnen als je het geluid wil veranderen/verbeteren. Het komt ook vaak voor dat 'n slechtere uitgangstrafo zoveel maskeert in het geluid dat bepaalde verschillen tussen andere onderdelen veel minder goed hoorbaar zijn.

guitarnijboer
22 augustus 2006, 14:26
Ik zie (lees) vaak van die verhalen over componenten, weerstanden, condensatoren of trafo's, waar de meest bizzare (mojo?) verhalen de ronde doen.

Zelf heb ik in mijn marshall jmp "het proefkonijn" door de jaren heen alle componenten vervangen (dezelfde waarden) met de duurste, goedkoopste, onderdelen en alle combinaties mogelijk, resultaat? Veel en veel minder dan mensen AANGEPRAAT word. (stelling!) ;)http://i86.photobucket.com/albums/k113/fentemple/DSC01113.jpg

bv alle condensatoren(koppel) vervangen door orange drops en silver mica's, resultaat minimaal, vergeleken met de cheapo wima's die er standaard in verblijven.

Weerstanden die "warm" klinken maken mij een beetje aan het lachen en huilen tegelijk(ruis, ok), ook ik WIL een verschil horen tussen een OEI transformator en die er standaard inzit maar de wens is vaak de vader van de gedachte.

Moraal van het verhaal: luister en laat je niet gek maken door prijzen.

Veel leuke feiten op deze site http://tone-lizard.com/


Beter, slecht, goed, fout..... Dit zijn subjectieve begrippen.

Maar er zit wel degelijk verschil in eigenschappen tussen componenten en de gebruikte materialen.

Een 500pF ceramische kondensator heeft andere egenschappen dan een Silver Mica of Styroflex van de zelfde waarde. Het zelfde geld voor weerstanden: er zit verschil in de eigenschappen van kool, koolfilm, metaalfilm, draadgewonden etc.

Zo verschillen componenten van verschillende materialen van eigenschappen. Dit is meetbaar! Dus geen kwestie van geloof. Het een is niet beter of slechter, maar wel anders. Het verschil in die eigenschappen kan erg nuttig zijn. Je kiest dus componenten op hun eigenschappen juist voor een bepaalde positie in een schakeling. Het verschil kunnen horen hangt af van veel factoren.

Allereerst van je gehoor, de rest van de schakeling, waar in de schakeling je de verandering aanbrengt etc.

Dit is gewoon een verschil in eigenschappen dit staat vast en is meetbaar dus hierover hoef je niet te discuseren. Hieraan twijvelen is het zelfde als beweren dat RVS het zelfde is als ijzer en dat weer het zelfde als aluminium, omdat het allemaal metalen zijn...........

Nu dan de kwaliteit. Er is verschil in kwaliteit. Verschil in te verwachten levensduur etc. Een Elco van Jensen is beduidend beter dan de veel goedkopere F+T. Een high-end uitgangstravo heeft een veel grotere bandbrete dan de gemiddelde uitgangstravo in een gitaarversterker etc.....

Of je geluid beter wordt van een high end travo en of je de kwaliteiten van een Jensen Elco nog door je distortion heen hoort is maar de vraag, maar verschil in kwaliteit is er wel.

Voor een gitaarversterker heb je die hele goeie kwaliteit vaak niet nodig, dat daar wat in overdreven wordt heb je gelijk in.....

sickpunk
22 augustus 2006, 14:30
ja maar hij heeft het toch ook over het geluid, ik bedoel het lijkt me vrij logisch dat er een verschil in kwaliteit is. maar puur geluids technisch hoef je dat natuurlijk niet meer terug te horen.

Chris Winsemius
22 augustus 2006, 14:39
Vooral bij veel overdrive zijn de verschillen zeer goed hoorbaar tussen verschillende (travo's en hier ook met ) trafo's.

Gewoon even proberen :)

fentemple
22 augustus 2006, 16:50
Kwaliteit, levensduur, hoop ik toch dat dat vanzelf spreekt.
Ik heb een soort testversterker waar via een draaischakelaar, zonder dat je de positie kunt aflezen, tussen diverse merken koppelcondensatoren (van de zelfde waarde) kunt schakelen, geluids verschil is echt minimaal.
"Ask any old-time TV repairman if a Sprague 'Orange Drop' capacitor as the coupler from the burst amplifier to the chroma circuit would give him a 'better' picture than a ceramic disc type."

Trafo's, neem mijn sovtek mig60, daar zit een behoorlijk cheapo (het hele ding kost weinig) trafo in. Je zou toch verwachten dat er met pak em beet een OEI (een van de eerste) er een merkbaar, hoorbaar, verschil is. Helaas het grote achterovervallen blijft uit, er is wel iets maar de investering waard?

Het lijkt nou wel of ik probeer duur spul af te kraken, maar toch hoor ik er weinig van terug. Aan de andere kant het oog wil ook iets.

Negative K3 fan
22 augustus 2006, 17:28
leuke posts fentemple!!!11 goede aanwinst voor dit forum

guitarnijboer
22 augustus 2006, 17:42
Achterover vallen bij enkel een nieuwe travo?

Ja maar zo werkt het ook niet..... een keten is zo sterk als de zwakste schakel.... als je begrijpt wat ik bedoel...

Als je een super high end audioversterker aansluit op Yoko speakers, dan hoor je het goede van die versterker ook niet terug. Als je vervolgens zou stellen dat de betreffende versterker niet beter dan gemmideld is en eigenlijk nauwelijks beter dan de Yoko versterker die je eerst had, dan durf ik daar een paar vraagtekens bij te plaatsen!

Wel ben ik met je eens dat je ook kunt overdrijven en dat gebeurt nog wel eens.... maar er is wel verschil. Wat je echter mooi vindt is een kwestie van smaak.

En dan is het ene ontwerp ook nog veeel gevoeliger voor veranderingen in materialen dan het andere.

Dirk_Hendrik
22 augustus 2006, 18:50
Kwaliteit, levensduur, hoop ik toch dat dat vanzelf spreekt.
Ik heb een soort testversterker waar via een draaischakelaar, zonder dat je de positie kunt aflezen, tussen diverse merken koppelcondensatoren (van de zelfde waarde) kunt schakelen, geluids verschil is echt minimaal.
"Ask any old-time TV repairman if a Sprague 'Orange Drop' capacitor as the coupler from the burst amplifier to the chroma circuit would give him a 'better' picture than a ceramic disc type."


Ouch!!
Jammer! Hier ga je de mist in.
Een simpele switch tussen 2 condensatoren gaat je niet zoveel vertellen. Je praat daar over minimale verschillen tussen de 2 condensatoren. Op het moment dat je je gehele versterker gaat uitvoeren mer condensatoren die zijn geselecteerd op de functie die ze moeten vervullen en dat schakelbaar gaat maken gea je meer horen.
Je praat in zo'n situatie over de som der delen en niet over 1 component.

Daarnaast is het chroma circuit voorbeeld leuk gekozen maar ook uit verband gerukt. De applicatie is namelijk anders en de vereisten dus ook.

Om een soortgelijk voorbeeld neer te zetten;
Op het moment dat ik in de computer waarachter jij zit alle ontkoppelcondensatortjes ga vervangen door die mooie orange drops ga jij heel veel ruzie met mij maken. Het zou dus niets uitmaken. In de praktijk blijkt echter dat al die sybatit condensatortjes die ik heb vervangen het beste werken in de ontkoppeling van hoogfrequente applicaties en die orange drops niet. Gevolg is dat je computer aan 1 stuk door vastloopt en hoogstwaarschijnlijk niet eens lekker boot.

get the drift?
Er is een hoop mojo gelul in de wereld maar dat betekent niet dat het vervangen van componenten, zeker als het er meerdere zijn, geen reet uitmaakt. Met het vervangen van halfgeleiders is het nog veel extremer overigigens. Er is een hoop mojogelul maar om te stellen dat het geen kern van waarheid heeft gaat net iets te ver.

Chris Winsemius
22 augustus 2006, 19:12
Kwaliteit, levensduur, hoop ik toch dat dat vanzelf spreekt.
Ik heb een soort testversterker waar via een draaischakelaar, zonder dat je de positie kunt aflezen, tussen diverse merken koppelcondensatoren (van de zelfde waarde) kunt schakelen, geluids verschil is echt minimaal.
"Ask any old-time TV repairman if a Sprague 'Orange Drop' capacitor as the coupler from the burst amplifier to the chroma circuit would give him a 'better' picture than a ceramic disc type."

Trafo's, neem mijn sovtek mig60, daar zit een behoorlijk cheapo (het hele ding kost weinig) trafo in. Je zou toch verwachten dat er met pak em beet een OEI (een van de eerste) er een merkbaar, hoorbaar, verschil is. Helaas het grote achterovervallen blijft uit, er is wel iets maar de investering waard?

Het lijkt nou wel of ik probeer duur spul af te kraken, maar toch hoor ik er weinig van terug. Aan de andere kant het oog wil ook iets.

Bij 'n MIG60 zou ik eerst met het circuit beginnen.

JMP:
Heb je geen verschil in scherpte/etc. gehoord? Wat is de B+, zijn de eindbuizen goed gebiased. Wat voor pre- en eindbuizen.

Daarnaast zijn er ook 'n heleboel klassiekers met "inferieure" trafo's die bijvoorbeeld juist voor die sound/charme zorgen. Ga je dan zo'n trafo "verbeteren" dan haal je die klassieke sound niet meer.

Som der delen..........

fentemple
22 augustus 2006, 23:20
Kijk ik bedoel ook dat het circuit belangrijker is dan de gebruikte componenten, de sound komt niet uit een soort wonder condensator of trafo. Dus....
Opmerkingen dat poly's in hf circuits weinig te zoeken hebben, 'n trafo een grotere bandbreedte zou hebben, we hebben het over een gitaarversterker en geen hifi.
Ik wil hier niemand voor de schenen schoppen, alleen maar een paar observaties die ik zelf heb gemaakt mede delen :) .
Een leuke site over de sound van http://members.aol.com/sbench102/caps.html

guitarnijboer
22 augustus 2006, 23:58
Ik vind het prima dat je wat vindt en ik ben grote fan van een eigen mening..... En dat is dan ook precies wat jij hebt: een eigen mening.

Een mening hebben is echter niet hetzelfde als onomstotelijk vaststaande feiten en bevindingen uit toetsbare onderzoeken. Een mening is subjectief. In dit geval is duidelijk jou wens de vader van de gedachte.

Dat jij iets niet hoort wil niet zeggen dat het niet bestaat. Er worden bij veel schakelingen bewuste keuzes gemaakt voor het soort en type componenten op een bepaalde plaats. Dat jij dit onzin vindt zegt veel over jouw kennis van zaken.... Neem van mij aan dat je hiermee niemand 'voor de schenen schopt'.

We vinden het alleen erg verdrietig dat jij niet mee kunt delen in de klankrijkdom die wij wel ervaren... Het is een gebrek, maar gelukkig niet het mijne.....

Negative K3 fan
23 augustus 2006, 00:02
tering man gitaarnijboer doe eens normaal

guitarnijboer
23 augustus 2006, 00:06
tering man gitaarnijboer doe eens normaal

Niet zo 'negative' ja.... hij wilde toch discuseren over z'n stelling...... :p

Mitch
23 augustus 2006, 00:47
Dat jij iets niet hoort wil niet zeggen dat het niet bestaat. ....
Ik moet zeggen dat ik dit erg vaak tegenkom en dan bedoel ik niet alleen op het forum. Als iemand wat ervaring mist kun je 'm laten praten met iemand die wél die ervaring(en) heeft, maar de boodschap zal pas overkomen wanneer de 'onervarene' hetzelfde meemaakt als de 'ervarene'. Leg als dertiger maar eens aan een puber uit dat het onverstandig is om aan roken te beginnen ;)
Ik heb wel eens twee identieke amps van Chris aan de tand gevoeld waarvan feitelijk alleen de uitgangs trafo (ja nijboer, traFo) verschilde: duidelijk andere manier van oversturen. Absoluut een andere klankkleur. En voor mij op dat moment zelfs een doorslaggevend verschil om te zeggen: die wel en die niet ! Dus geen muggeziften-dit-hoor-je-alleen-in-de-studio-verschil.



We vinden het alleen erg verdrietig dat jij niet mee kunt delen in de klankrijkdom die wij wel ervaren... Het is een gebrek, maar gelukkig niet het mijne.....
Eeeeh... da's inderdaad wel een beetje scherp uitgedrukt (om niet te zeggen: zo kweek je gauw een geïrriteerde sfeer) :nervous:

fentemple
23 augustus 2006, 02:59
Gelukkig kan ik zelf beoordelen wat een klankrijkdom er is. Deze veertiger heeft zelf genoeg meegemaakt en geprobeerd ;) .

De uitgangstrafo is HET onderdeel dat je eindbuizen aan je speakers koppelt en heeft 'n zeer grote impact op het geluid

Achterover vallen bij enkel een nieuwe travo?
Ja maar zo werkt het ook niet..... een keten is zo sterk als de zwakste schakel.... als je begrijpt wat ik bedoel...


Ik heb wel eens twee identieke amps van Chris aan de tand gevoeld waarvan feitelijk alleen de uitgangs trafo (ja nijboer, traFo) verschilde: duidelijk andere manier van oversturen. Absoluut een andere klankkleur. En voor mij op dat moment zelfs een doorslaggevend verschil om te zeggen: die wel en die niet !

Dus de verschillen (afwijkingen?) tellen, wat de een mooi vind "klankkleur" hoeft voor een ander niet hetzelfde te doen. BTW blinde test?
En inderdaad stelling, discussie, over iets ongrijpbaars als sound.

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 09:24
Kijk ik bedoel ook dat het circuit belangrijker is dan de gebruikte componenten, de sound komt niet uit een soort wonder condensator of trafo. Dus....
Opmerkingen dat poly's in hf circuits weinig te zoeken hebben, 'n trafo een grotere bandbreedte zou hebben, we hebben het over een gitaarversterker en geen hifi.
Ik wil hier niemand voor de schenen schoppen, alleen maar een paar observaties die ik zelf heb gemaakt mede delen :) .
Een leuke site over de sound van http://members.aol.com/sbench102/caps.html

Wat voorbeeldjes:
De bandbreedte v/h Hiwatt trafo is enorm (tot 180 kHz binnen 3 dB), de bandbreedte v/h oude plexi trafo is ook beduidend hoger dan de latere modellen.
Meer hoog, nou nee, maar de versterker is beter in staat het hoog weer te geven zonder dat het krasserig wordt, laag is ook strakker en de hele kleuring v/d overdrive is prettiger.

Verschil tussen hifi- en gitaar-versterkers
- hifi-amp: weergever (moet ingangssignaal ALLÉÉN luider maken)
- gitaar-amp: klankmaker (moet naast versterken ook ontzettend "kleuren")

guitarnijboer
23 augustus 2006, 09:49
Eeeeh... da's inderdaad wel een beetje scherp uitgedrukt (om niet te zeggen: zo kweek je gauw een geïrriteerde sfeer) :nervous:

Het was dan ook minder serieus bedoeld dan het opgevat wordt.... Deze opmerking was meer geouwehoer, maar komt misschien niet helemaal zo uit de verf....

Negative K3 fan
23 augustus 2006, 15:59
Niet zo 'negative' ja.... hij wilde toch discuseren over z'n stelling...... :p

als je zoiets als in die post in het echt tegen een onbekende had gezegd had je er op zn minst een einde aan het gesprek mee weten te knopen.

maargoed, het is je vergeven... ironie komt slecht over via het internet.

guitarnijboer
23 augustus 2006, 16:15
Thanx. Tja, in het echt zie je mijn brede glimlach erbij ......

Mitch
23 augustus 2006, 17:10
Daaar hebben ze smilies voor uitgevonden :sneaky: :mad: :satisfie: :nervous:

Met een knipoog erbij krijgt zo'n mededeling ineens een heel andere lading. Afijn, we begrijpen elkaar !

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 18:37
GVD!!!
Hele middag lopen zoeken naar travo's maar nog steeds geen vrouwen met baarden in de amps hier gevonden.

Explain!

























:D LOL

Dirk_Hendrik
23 augustus 2006, 18:50
Chris toch!!
In de rubriek elektronica (Electronica en witgoed, elektronica) op Marktplaats staat het stijf van de Travo's. Wekelijks opnieuw.

Ik heb je net een marktplaats add getipt maar ga vooral niet op tips wachten! Zelf zoeken loont. Ook in de rubriek medeltreinen zijn nu al 14 advertenties voor travo's te vinden. Je hebt dus Keuze!! !!!!

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 18:55
Hey DH!

Gosamme, d'r gaat 'n nieuwe wereld voor me open.
Wat dacht je van 'n veel te dure behaarde en besnorde Mercury Magnetics traVo? :)

Was ook even vergeten dat marckdtplaadtz het enige en juiste referentie-kader is en was.

Nu even verder met 'n OrangeDrop in m'n GSM en 'n stapel MercuryMagnetics PTs voor m'n scheerapparaat en de deurbel :D

Dirk_Hendrik
23 augustus 2006, 18:59
Rustig maar laat je niet gek maken door dit walhalla van mogelijkheden. Alle nieuwe zaken zijn moeilijk te bevatten. We hebben het er zondag nog wel over ;)

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 19:02
Ha ha, blijf ik tot zondag lekker behoudend met 'n stapel travo's verder stoeien :D

Tot zondag!

Dirk_Hendrik
23 augustus 2006, 19:17
Chris,
heb jij uit eigen ervaring een idee watvoor geluid je kunt varwachten als je een versterker met een stevige uitgangstraVo koppelt aan een Open Back cab in Black Leather Tolex???

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 19:20
FaggetScreamer?
Vergeet die barebacked caps niet :D

(don't mind my f*cking spelling :) )

matto
23 augustus 2006, 19:51
Misschien dat ze op National Gay-ographic channel hier een keer een documentaire over willen maken? :)

guitarnijboer
23 augustus 2006, 21:00
Hahaha.... Nu snap ik pas het commentaar van Mitch in een eerder forum..... :eek:

MarkS
23 augustus 2006, 22:20
Chris,
heb jij uit eigen ervaring een idee watvoor geluid je kunt varwachten als je een versterker met een stevige uitgangstraVo koppelt aan een Open Back cab in Black Leather Tolex???
Mist toch wat ballen, maar met een Hard On pedaal ervoor scheurt ie als een tiet!

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 22:37
Mist toch wat ballen, maar met een Hard On pedaal ervoor scheurt ie als een tiet!

Jemig...... nog steeds LOL hier.
DH had Fandaag ook nog 'n marktplaats-adFo gemaild met traVo's.

MarkS
23 augustus 2006, 23:01
ff serieuze post dan maar weer. Ik heb een tijd in het high-end wereldje rondgehangen, welke idd ook wordt omgeven door een waas van mystiek (en collectieve gekmakerij).
Sommige tweaks geven idd een duidelijk hoorbare verbetering, andere zijn een kwestie van smaak of regelrechte flauwekul/placebo-effect.
Een paar vergelijkingen tussen beide werelden zijn wel te maken en een aantal stellingen zijn hier al langs gekomen waar ik me wel in kan vinden:
Je moet het verschil zien/beluisteren binnen de gehele keten, imperfecties kunnen bijdragen aan het karakter, waar ik aan wil toevoegen:
iets wat uit meettechnisch oogpunt een verbetering is, hoeft klankmatig geen verbetering te zijn, het gaat om de "match" tussen de verschillende componenten. Andersom is net zo goed van toepassing: al is het verschil niet meetbaar, wil dat niet meteen zeggen dat er ook geen hoorbaar verschil is, zoals guitarnijboer al aangaf met de eigenschappen van componenten.

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 23:07
ff serieuze post dan maar weer. Ik heb een tijd in het high-end wereldje rondgehangen, welke idd ook wordt omgeven door een waas van mystiek (en collectieve gekmakerij).
Sommige tweaks geven idd een duidelijk hoorbare verbetering, andere zijn een kwestie van smaak of regelrechte flauwekul/placebo-effect.
Een paar vergelijkingen tussen beide werelden zijn wel te maken en een aantal stellingen zijn hier al langs gekomen waar ik me wel in kan vinden:
Je moet het verschil zien/beluisteren binnen de gehele keten, imperfecties kunnen bijdragen aan het karakter, waar ik aan wil toevoegen:
iets wat uit meettechnisch oogpunt een verbetering is, hoeft klankmatig geen verbetering te zijn, het gaat om de "match" tussen de verschillende componenten.

Hoi Mark

Hoor jij ook verschillen tussen verschillende uitgangstrafo's?
Veel mensen en ik horen duidelijke verschillen maar ik heb behoorlijk het vermoeden dat als dat niet duidelijk op 'n schema staat "het niet kan" :)
(Symbooltje is altijd hetzelfde).

MarkS
23 augustus 2006, 23:10
Hoi Mark

Hoor jij ook verschillen tussen verschillende uitgangstrafo's?
Veel mensen en ik horen duidelijke verschillen maar ik heb behoorlijk het vermoeden dat als dat niet duidelijk op 'n schema staat "het niet kan" :)
(Symbooltje is altijd hetzelfde).

Niet op gitaargebied, die vergelijking heb ik nooit kunnen maken. Wel op hifi-gebied, het verschil tussen een gewone trafo en een ringkerntrafo bijv.

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 23:14
Ok!

Imho kunnen ringkern voedingstrafo's zeer ok zijn voor gitaar maar bij maximaal volume absoluut "niet denderend" als uitgangstrafo wegens de verzadigings-eigenschapppen.

Bij reguliere uitgangstrafo's zijn de verschillen net zo groot/vergelijkbaar/nog groter als tussen gitaar-elementen.

Heb zelf hier veel fabrikaten en types geprobeerd.

MarkS
23 augustus 2006, 23:26
Ok!

Imho kunnen ringkern voedingstrafo's zeer ok zijn voor gitaar maar bij maximaal volume absoluut "niet denderend" als uitgangstrafo wegens de verzadigings-eigenschapppen.

Bij reguliere uitgangstrafo's zijn de verschillen net zo groot/vergelijkbaar/nog groter als tussen gitaar-elementen.

Heb zelf hier veel fabrikaten en types geprobeerd.

Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een ringkern-trafo tegengekomen in een gitaaramp. Om goede redenen wellicht.

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 23:33
Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een ringkern-trafo tegengekomen in een gitaaramp. Om goede redenen wellicht.

Inderdaad!
Aantal meegemaakt, maar zelfs 1tje (redelijk) ok mits niet voluit en met "warme" speakers.

hadv
24 augustus 2006, 23:12
zolang veel gitaristen kopen op basis van specificaties, merknamen en wat andere malloten zeggen in plaats van hun ogen te sluiten en hun oren te volgen blijf je dit soort kul-discussies houden. de klank wordt bepaald door alle onderdelen in de keten PLUS de ruimte waarin het geluid wordt geproduceerd. en die laatste is niet te koop.

verder is het te treurig voor woorden dat mensen hun taal niet beheersen en het over travo's hebben en de zinsnede "de gitaar verkeerd in prima staat, dat geld ook voor de verterker" vaker voorkomt dan de juiste versie, maar dit geheel terzijde

MarkS
24 augustus 2006, 23:25
verder is het te treurig voor woorden dat mensen hun taal niet beheersen en het over travo's hebben
Ik vrees dat de woordspeling je geheel is ontgaan? (ik bedoel dus niet woordspelling... en OK, 1 persoon zat er aanvankelijk naast, ik heb op dit forum veel ergere vormen gezien van taalverloedering)

Vonk
24 augustus 2006, 23:29
Hadv je bent veel te nuchter voor dit soort discussies, wat ook blijkt uit je sig ;) Ik vind het wel leuk om te lezen dat iemand zijn hele amp heeft verbouwd met dure onderdelen en weinig verschil kon merken. Zelf heb ik te weinig zin om iets helemaal te gaan testen en er geld in te steken, ik creer liever meteen een nieuwe amp, wat ik nog maar sinds kort doe. Daarom vind ik het leuk om te lezen wat mensen met meer ervaring vinden. Uiteindelijk zal ik ook wel zo'n lul worden die het gewoon stoer vind om oranje caps te installeren ;)

Chris Winsemius
24 augustus 2006, 23:51
:)

Nog steeds is het mij onduidelijk waarom puur alléén die "dure caps" in die amp zijn gezet.

Meer gain in hetzelfde concept/platform: .68uF over de 1e cathode van V2 (of schakelbaar met 'n pp-pot).

Als je 'n cap-test in hetzelfde platform wilt doen: eerst 'n "betere" OT. Daarna zijn verschillen tussen caps duidelijker waarneembaar.

Mot straks weer wat dure travoos gaan bestellen :)

guitarnijboer
25 augustus 2006, 00:07
:)

Mot straks weer wat dure travoos gaan bestellen :)

Van die goedkope Poolse, zonder papieren? Of gewoon het echte werk... :D

Chris Winsemius
25 augustus 2006, 00:13
Van die goedkope Poolse, zonder papieren? Of gewoon het echte werk... :D

Nee, behaard, besnord en 'n veel te lage stem :)

(between us: setje waar je geen 2e hands LC voor scoord :D )

Vonk
25 augustus 2006, 10:42
Dus je bent van mening dat als je de geluidskwaliteit van "betere", duurdere condensators wil gaan testen, je ervoor moet zorgen dat de standaard condensators de zwakste schakel worden door de rest, zoals OT e.d., te upgraden? Dat wordt dan wel een duur geintje, zo wat de prijs van een al bestaande amp zowat verdubbeld.
Op 18watt.com werd ook gezegd dat een betere OT het meeste drastische verschil in kwaliteit oplevert. Als je dan toch je amp wil upgraden lijkt me dat de beste (wel duurste) oplossing. Caps komen op de 2e plaats.

Chris Winsemius
25 augustus 2006, 12:57
Dus je bent van mening dat als je de geluidskwaliteit van "betere", duurdere condensators wil gaan testen, je ervoor moet zorgen dat de standaard condensators de zwakste schakel worden door de rest, zoals OT e.d., te upgraden? Dat wordt dan wel een duur geintje, zo wat de prijs van een al bestaande amp zowat verdubbeld.
Op 18watt.com werd ook gezegd dat een betere OT het meeste drastische verschil in kwaliteit oplevert. Als je dan toch je amp wil upgraden lijkt me dat de beste (wel duurste) oplossing. Caps komen op de 2e plaats.

Trafo's zijn inderdaad niet goedkoop, net als goeie handgewikkelde elementen bijvoorbeeld.

Wat ik bedoel:
Als je 'n minder puike OT in 'n amp hebt zullen bepaalde, vooral hoge frequenties minder goed worden weergegeven. Met 'n puike OT hoor je de verschillen tussen caps eerder/anders/duidelijker.

18Watt.com ken ik, "dure trafo's" monteren/etc. doe ik als werk overdag :)

bert k
25 augustus 2006, 13:25
Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een ringkern-trafo tegengekomen in een gitaaramp. Om goede redenen wellicht.

Kijk:

http://home.versatel.nl/witsenburg/Versterker/Versterker%20001%20klein.JPG

Komt uit het Madamp topic van Minda.

Chris Winsemius
25 augustus 2006, 13:44
Zaten vroeger in Koch amps, nu nog in Eden/Shadowsky basversterkers (ontworpen door Koch en gebasseerd op zijn toenmalige bass-amp), heb verschillende Laneys met ringkern voedingstrafo's gezien, 'n versterker van Franc Vernet, heb er 1tje als PT in m'n "StudioCage" en misschien ga ik 'n toekomstig amp-model van zo'n PT voorzien.

hadv
25 augustus 2006, 18:07
Hadv je bent veel te nuchter voor dit soort discussies, wat ook blijkt uit je sig ;) Ik vind het wel leuk om te lezen dat iemand zijn hele amp heeft verbouwd met dure onderdelen en weinig verschil kon merken. Zelf heb ik te weinig zin om iets helemaal te gaan testen en er geld in te steken, ik creer liever meteen een nieuwe amp, wat ik nog maar sinds kort doe. Daarom vind ik het leuk om te lezen wat mensen met meer ervaring vinden. Uiteindelijk zal ik ook wel zo'n lul worden die het gewoon stoer vind om oranje caps te installeren ;)
De eerste regel van mijn sig is een uitspraak van mijn vriendin die af en toe naar mijn verzameling kijkt en dan zoiets zegt.
Uiteraard heb ik ook mijn onhebbelijkheden die (blijkbaar?) bij het gitaristendom horen. En ook weet ik hoe belangrijk goede onderdelen zijn, maar ik krijg af en toe de slappe lach bij discussies op dit forum.