PDA

View Full Version : Hard rocken met een tele!



Jay75
22 augustus 2006, 00:01
Tijdje geleden heb ik mn telecaster usa verkocht omdat ik er een beetje op was uitgeluisterd. Was een gewone standard en de prijs die ik ervoor kreeg was zeker goed dus niet zonde ( ben ik iedereen even voor )

Maar ik heb een SG en een Les Paul, nu zit ik te denken om mijn SG misschien in te ruilen voor een Tele, maar ik wil geen standard, die vind ik net iets te rinkelig als je snapt wat ik bedoel.

Ik wil ongeveer 500-600 euro eraan uitgeven en koop alleen 2e hands.

Wat zijn leuke opties?

Ik zat te denken aan een Thinline Telecaster. Of een Custom, zo'n zwarte met andere slagplaat en HB.

Tips iemand?

The Underdog
22 augustus 2006, 01:53
Wat je kan doen is een geile standard tele kopen en de pickups vervangen door humbuckers in single coil formaat. Een zeer goede optie is de GFS lik killer.

Mitch
22 augustus 2006, 08:27
.... Een zeer goede optie is de GFS lik killer.
Maar kijk uit voor zijn dodelijke tong :cheerup:

Ik zou zeggen: bedenk goed wat je wil: full sized humbucker ja of nee. Hb-in-sc-formaat heeft wel een heel andere klank dan zowel een sc als een hb. Meer geschikt om te scheuren dan om nog mooi clean te spelen. Nou wil je ook rocken, maar goed. Een full sized humbucker bij de brug bijvoorbeeld met niet teveel output, kan als -ie gesplit is, wat meer richting single coil klinken dan een hb-in-sc-formaat, doordat de laatste vaak pittiger gewonden zijn om aan genoeg output te komen.

Jay75
22 augustus 2006, 09:10
Ik wil er voornamelijk op Rocken, maar ik ben niet zo van de elementen vervangen, koop dan liever iets wat meteen lekker is, die Thinline heeft humbuckers dus vroeg me af wie er een heeft>?

Jay75
22 augustus 2006, 09:28
Of een FAT TELE misschien iemand?

Micro-e
22 augustus 2006, 09:33
Fat Tele is alleen een humbucker in de neck

Kim Wilson
22 augustus 2006, 09:34
Waarom wil je dan per se een tele, als je er toch humbuckers in wil? Ik vind een tele juist zo stoer omdat het een tele is, en dat is voor mij met een SC in de brug en een lipstick bij de hals...

FruscianteFan
22 augustus 2006, 09:41
Dan kun je, denk ik, beter voor een Tele Deluxe gaan. Twee humbuckers, maar geen semi hollow.

Johannes
22 augustus 2006, 09:58
Ik wil er voornamelijk op Rocken, maar ik ben niet zo van de elementen vervangen, koop dan liever iets wat meteen lekker is, die Thinline heeft humbuckers dus vroeg me af wie er een heeft>?

Elementen vervangen is toch geen probleem? Het maakt je zoektocht naar DE gitaar in ieder geval een stuk makkelijker. Zolang je een instrument kiest waarvan de basis, de looks en de bespeelbaarheid in orde zijn, kan er weinig mis gaan. De elementen en electronica kun je dan, afhankelijk van je smaak, heel gemakkelijk vervangen en veranderen. Succes ermee! :)

TMKXL
22 augustus 2006, 10:23
http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0262000520_xl.jpg

Fender Telecaster FMT HH.

Jay75
22 augustus 2006, 10:58
Die hierboven vind ik erg lelijk ;)

maar is inderdaad toch wel een goeie tip, maar waar zijn die tele spelers, of heeft iedereen hier een standard?
:D

jonesd
22 augustus 2006, 11:39
Ik heb zowel een standard tele als een tinline 72 MIM.

Voor het betere rockwerk gebruik ik meestal de thinline. Deze heeft een relatief hoge output maar klinkt toch nog redelijk helder (de tele twang blijft dus wel een beetje).

Verwacht wel geen metal ofzo. Daar lijkt de gitaar mij niet voor geschikt. Denk eerder Franz Ferdinand of deus ofzo. :metal:

The Underdog
22 augustus 2006, 11:41
Maar kijk uit voor zijn dodelijke tong :cheerup:

Ik zou zeggen: bedenk goed wat je wil: full sized humbucker ja of nee. Hb-in-sc-formaat heeft wel een heel andere klank dan zowel een sc als een hb. Meer geschikt om te scheuren dan om nog mooi clean te spelen. Nou wil je ook rocken, maar goed. Een full sized humbucker bij de brug bijvoorbeeld met niet teveel output, kan als -ie gesplit is, wat meer richting single coil klinken dan een hb-in-sc-formaat, doordat de laatste vaak pittiger gewonden zijn om aan genoeg output te komen.

Dat is NIET waar. Zo'n humbucker in single coil formaat klinkt meestal als een echte humbucker. Het hangt er natuurlijk vanaf welke je bedoelt en hoe hij geschakeld is, maar de lil killler klinkt als een full-sized humbucker. En het is niet waar dat je met zo'n pickup niet clean kunt spelen, er zijn verschillence versies met een andere output.

Mitch
22 augustus 2006, 11:55
O, fijn dat je me even corrigeert. Je bent nou weer net zo stellig als vorige keer in je topic over wat hout nou ECHT betekent voor gitaren.
Dit was mijn mening, jij hebt de jouwe. En je mening wordt ook als je het met hoofdletters typt nog steeds geen feit.

polysix
22 augustus 2006, 12:05
Fat Tele is alleen een humbucker in de neck
en met een single coil in de brug kan je en lekker scheuren maar ook mooi clean spelen. (Y)

ACSlater
22 augustus 2006, 12:33
Ik heb een standaard Tele (van LC) en als ik over het scheurkanaal speel van mn versterker, dan valt de Tele mij altijd zo tegen. Meestal switch ik dan snel naar mijn LP en dan weet ik waarom ik die Tele heb. Voor de unieke sound die ik niet met mijn LP kan krijgen.
Ik vraag me dan ook af wat de TS precies wil. Een LP in Tele formaat ofzo? Dan zit je iig goed met de FMT die al genoemd is in dit topic. 2 x SD's in een mahonie body met esdoornen top erop.

Herman
22 augustus 2006, 12:58
Tijdje geleden heb ik mn telecaster usa verkocht omdat ik er een beetje op was uitgeluisterd. Was een gewone standard en de prijs die ik ervoor kreeg was zeker goed dus niet zonde ( ben ik iedereen even voor )

Maar ik heb een SG en een Les Paul, nu zit ik te denken om mijn SG misschien in te ruilen voor een Tele, maar ik wil geen standard, die vind ik net iets te rinkelig als je snapt wat ik bedoel.

Ik wil ongeveer 500-600 euro eraan uitgeven en koop alleen 2e hands.

Wat zijn leuke opties?

Ik zat te denken aan een Thinline Telecaster. Of een Custom, zo'n zwarte met andere slagplaat en HB.

Tips iemand?

Hehehe...was jij niet die gozer die een tijdje geleden nog een SG moest hebben (meerdere topics had ge-opent). En nu verkoop je m weer?? Haha, iks mis mee hoor, ik gun je het beste, maar 't viel me wel op :D Nouja, op een goede gitaar dan maar ;)

The Underdog
22 augustus 2006, 13:03
O, fijn dat je me even corrigeert. Je bent nou weer net zo stellig als vorige keer in je topic over wat hout nou ECHT betekent voor gitaren.
Dit was mijn mening, jij hebt de jouwe. En je mening wordt ook als je het met hoofdletters typt nog steeds geen feit.
WTF? Is het nodig om te veralgemenen? Sommige mini-humbuckers klinken misschien niet als "echte" humbuckers, maar andere wel. Waarschijnlijk heb je daar nog niet veel ervaring mee. Het heeft niets te maken met een mening, maar met feiten.

Letsgo21
22 augustus 2006, 13:05
Bekijk deze videoclip een en zeg me of dat genoeg rock voor je is.

http://www.creamandspices.be/video/CNS-HDV-256.wmv

glacius
22 augustus 2006, 13:06
Wat je kan doen is een geile standard tele kopen en de pickups vervangen door humbuckers in single coil formaat. Een zeer goede optie is de GFS lik killer.


of een seymour duncan hot lead for tele .. erg lekker pickupje

The Underdog
22 augustus 2006, 13:07
of een seymour duncan hot lead for tele .. erg lekker pickupje
Of een seymour duncan hot rails for tele... Klinkt echt vet!

vulvasonic
22 augustus 2006, 13:09
Toch nog even dit; een telecaster met een hotrails of een little '59 in de brug geeft toch een heel ander geluid dan een full sized humbucker in welke plank ook.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het geluid van de Little '59 in een telecaster. Het zal aan mijn versterkers liggen (twee AC30's), maar die elementen klinken daarover het best als je lekker strak wilt rocken. Een beter alternatief ben ik nog steeds niet tegen gekomen.

Het valt me vaak op dat mensen die dit soort humbuckertjes in hun instrument willen vaak op de vingers getikt worden door anderen die menen dat ze beter een Gibson-achtig instrument kunnen kopen, of dat het ten koste gaat van het Fender-achtige karakter, of dat hij/zij op z'n minst een 'volwassen-grote-mannen-humbucker' moeten plaatsen.
Gelul van een dronken aardbei, heren! :jam:

Kim Wilson
22 augustus 2006, 13:11
WTF? Is het nodig om te veralgemenen? Sommige mini-humbuckers klinken misschien niet als "echte" humbuckers, maar andere wel. Waarschijnlijk heb je daar nog niet veel ervaring mee. Het heeft niets te maken met een mening, maar met feiten.
Ik vind dat je wel een beetje minder fel mag reageren. Niemand doet je wat hoor...

Daarbij, je manier van posten is nogal stellig, op het irritante en agressieve af. Alles wat jij vindt, wordt al gauw een feit. Dat is, met name in de gitaarwereld, niet altijd juist. En als iemand er wat van zegt, dan is het helemaal lijden in last.

Letsgo21
22 augustus 2006, 13:14
waarom moet er hier weer zoveel gezeik gepost worden, als er iemand zen post je niet aanstaat, laat het dan gewoon in plaats van er nog een paar posts aan te wijden.

The Underdog
22 augustus 2006, 13:56
Ik vind dat je wel een beetje minder fel mag reageren. Niemand doet je wat hoor...

Daarbij, je manier van posten is nogal stellig, op het irritante en agressieve af. Alles wat jij vindt, wordt al gauw een feit. Dat is, met name in de gitaarwereld, niet altijd juist. En als iemand er wat van zegt, dan is het helemaal lijden in last.
Ik reageer helemaal niet fel. Ik wil gewoon zeggen dat je met sommige humbuckers in single coil formaat een humbucker-klank hebt. Andere klinken dan weer meer als single coils. Er zijn verschillende types. Ik denk dat Mitch geneneraliseert omdat hij alleen de "verkeerde" soort geprobeerd heeft.
Conclusie: je kan weldegelijk zwaar rocken met een tele.

Jay75
22 augustus 2006, 14:05
Hehehe...was jij niet die gozer die een tijdje geleden nog een SG moest hebben (meerdere topics had ge-opent). En nu verkoop je m weer?? Haha, iks mis mee hoor, ik gun je het beste, maar 't viel me wel op :D Nouja, op een goede gitaar dan maar ;)


Haha, ja damn, maar ik heb intussen via inruil ( een hele goede deal ) een Les Paul gekregen en die ligt me net iets beter!

:D

Mitch
22 augustus 2006, 14:09
Conclusie: je kan weldegelijk zwaar rocken met een tele
En dat doe ik ook. Met low output single coils.

Waarmee ik niet ga beweren dat dat de enige of beste manier is, ik wilde voor de topic starter alleen opmerken dat er wel degelijk een verschil is tussen single coil, sc in hb formaat en full size humbuckers.
En uiteraard hebben die allemaal verschillende soorten output en verschillende soorten klank op clean en drive.

En ja, met je caps en je WTF en de manier waarop je denkt te weten waar ik allemaal geen ervaring mee heb mag je inderdaad een beetje minder fel reageren. Draagt niets bij aan de informatie aan de topic starter. Je nestelt jezelf wel heel erg in de positie van je nickname met te roepen dat ik generaliseer ... ik nuanceer alleen maar. Vulvasonic gelukkig ook, dus ik ben niet de enige 'onwetende' hier :D

Afijn, laten we het lekker on-topic houden verder.

EDIT: afijn, Les Paul erbij kan ook nooit kwaad natuurlijk

Jay75
22 augustus 2006, 14:22
Les Paul heb ik dus, en een standard heb ik gehad en die wil ik niet meer, vind HB erin ook mooier eruit zien trouwens.

Ik wil er ZEKER geen metal op spelen maar rock&roll stijl Hellacopters/Gluecifer etc en ik zag laatst Jovink ( de enige echte nederlandstalige AC/DC ) keihard rocken op telecasters.

het wordt er dus een met humbuckers, en die Thinline vindt ik er wel mooi uitzien. Of zo'n met 2 humbuckers dan....

Kim Wilson
22 augustus 2006, 14:23
Status Quo rocken ook keihard. Op standaard Tele's...

Mitch
22 augustus 2006, 14:28
O, op die manier, ik dacht uit je laatste post te begrijpen dat je er een LP bij had nu. nou ja, hoe dan ook: plenty Teles met humbuckers momenteel. Squier '70s re-issue, Thinlines, die nieuwe lijn waarvan er al één gepost is met flame top etc.
Trouwens, wat ook erg goed is: Blade Teles. Die hebben wel single coils, maar daarbij een actief pre ampje dat voor wat boost kan zorgen in mid, hoog/laag en volume. Werkt erg mooi via een driewegschakelaartje, waardoor je qua soun mooi kunt overschakelen naar classic single coil sounds naar humbucker-achtige sounds.

Aimé
22 augustus 2006, 14:51
WTF? Is het nodig om te veralgemenen? Sommige mini-humbuckers klinken misschien niet als "echte" humbuckers, maar andere wel. Waarschijnlijk heb je daar nog niet veel ervaring mee. Het heeft niets te maken met een mening, maar met feiten.

Wow jongetje, doe eens kalm...

Aimé
22 augustus 2006, 15:00
Ik vraag me eigenlijk af wat er nu bedoelt wordt met hard rocken..
De evil superstars speelden toch ook met gewone tele's? En die konden eeeerg hard gaan (alhoewel mauro nu op een thinline HH speelt)

Tupelo
22 augustus 2006, 15:48
HMT niets voor je.
Nog een lelijk ding, maar he scheurt wel.
http://www.jpstingrayguitars.com/nhmt.html

up-guitarman
22 augustus 2006, 15:49
Ik rock ook lekker hard op mijn Tele. En dan gewoon met een standard USA met single coils !!! (en liefst dan nog op mijn nekelement, brugelement gebruik ik eigenlijk heel weinig ...)

Maar vermits onze topicstarter reeds een Tele met SC's heeft gehad weet hij allict uit eigen ondervinding dat dit niet zijn geluid is. Heb je echter al verschillende amps/pedalen getest ook ??? Want dit kan ook van groot belang zijn.

Enkele soundsamples: (en tegelijk wat reclame voor mijn band ;))
Deze zijn allemaal op nekelement gespeeld van mijn standard Tele door een MArshall JCM600. (enkel de verse van hyper minus is op de middenstand (dus nek+brug) gespeeld)
http://www.myspace.com/underwaterparadise

Chris Winsemius
22 augustus 2006, 15:53
Ik vraag me eigenlijk af wat er nu bedoelt wordt met hard rocken..
De evil superstars speelden toch ook met gewone tele's? En die konden eeeerg hard gaan (alhoewel mauro nu op een thinline HH speelt)

Die Belgische Mauro?
Eind jaren 70 Thinline.

Negative K3 fan
22 augustus 2006, 17:14
Toch nog even dit; een telecaster met een hotrails of een little '59 in de brug geeft toch een heel ander geluid dan een full sized humbucker in welke plank ook.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het geluid van de Little '59 in een telecaster. Het zal aan mijn versterkers liggen (twee AC30's), maar die elementen klinken daarover het best als je lekker strak wilt rocken. Een beter alternatief ben ik nog steeds niet tegen gekomen.

inhakend hierop, wat mitch bedoelt met een ander geluid uit single coil sized humbuckers klomt misschien doordat hij bekend is met een paar modellen als bijvoorbeeld de hotrails of de little 59 voor de tele.

De hotrails is een van de eerste single coil sized humbuckers, die is gemaakt voor het idee en het is dus geen wonder dat hij niet verfijnd genoeg is voor een echt humbucker geluid want dat heeft ie inderdaad niet. De little 59 is gebaseerd op de grote broer (de 59 paf kloon), maar is absoluut niet dat element in single coil formaat, ik citeer de seymour duncan site:

"This lead pickup is a hybrid. Designed for the Telecaster® player who wants to rock, this little beast delivers a warm, smooth tone, reminiscent of an old ‘59 Patent Applied For humbucker mixed together with a healthy dose of beefed up twang. Comes in black only with four-conductor cable."

op zich spreekt die omschrijving mij bijzonder goed tot de verbeelding en ik denk dat de topicstarter misschien wel gebaat is bij dit element.

als ik dit zo bekijk kan ik best begrijpen waar mitch het over heeft, maar ik geloof ook dat er wél single coil sized humbuckers zijn die echt als een humbucker klinken... only one way to find out :)

The Underdog
22 augustus 2006, 17:44
De hotrails is een van de eerste single coil sized humbuckers, die is gemaakt voor het idee en het is dus geen wonder dat hij niet verfijnd genoeg is voor een echt humbucker geluid want dat heeft ie inderdaad niet.

Daar ga ik dus niet mee akkoord. Een heavy metal band als Iron Maiden speelt met hotrails en hun geluid klinkt echt niet alsof het van single coils komt. Ikzelf heb een gfs lil killer (hot rails kloon) in m'n stratje zitten en hij klinkt vetter dan het brugelement op m'n les paul. Op de site van seymour duncan staat daarover het volgende:

How do I get a Les Paul® sound from a Strat®?
To make your Strat® sound more like a Les Paul®, you probably want to install one of our single-coil sized humbuckers like the Little '59, JB Jr., Hot Rails or L'il Screamin' Demon, depending on what type of tone you're trying to get.

How do I get a Les Paul® sound from a Tele®?
Our Little '59 and Hot Rails for Tele® would give you the most Les Paul®-like sound from your Tele®. Both of these are humbucking pickups. The Little '59 is made to give you '59 Les Paul "Patent Applied For" sound. The Hot Rails is made to give you fat, full sound with lots of mids. Both of these pickups come with 4-Conductor cable for a variety of wiring configurations.
For the neck, we don't really have anything that is designed to give Les Paul like sound in a Tele but our Quarter Pound for Tele would work well with either of these bridge pickups.

http://www.seymourduncan.com/support/faqdescr.shtml#lespaulstrat

ACSlater
22 augustus 2006, 17:53
haha dus Seymour Duncan mengt zich ook in de discussie! Een tippie voor de TS:
http://images1.thomann.de/pics/prod/169119.jpg

72 Telecaster Deluxe, kost net geen 700,- en je hebt deze ook in de Squier uitvoering. Klinkt erg vet over een Vox zoals bij Orson.

cobhc
22 augustus 2006, 20:15
als je van bon jovi houd zeker doen
:)

Negative K3 fan
22 augustus 2006, 23:09
Daar ga ik dus niet mee akkoord. Een heavy metal band als Iron Maiden speelt met hotrails en hun geluid klinkt echt niet alsof het van single coils komt. Ikzelf heb een gfs lil killer (hot rails kloon) in m'n stratje zitten en hij klinkt vetter dan het brugelement op m'n les paul. Op de site van seymour duncan staat daarover het volgende:


How do I get a Les Paul® sound from a Strat®?
To make your Strat® sound more like a Les Paul®, you probably want to install one of our single-coil sized humbuckers like the Little '59, JB Jr., Hot Rails or L'il Screamin' Demon, depending on what type of tone you're trying to get.

How do I get a Les Paul® sound from a Tele®?
Our Little '59 and Hot Rails for Tele® would give you the most Les Paul®-like sound from your Tele®. Both of these are humbucking pickups. The Little '59 is made to give you '59 Les Paul "Patent Applied For" sound. The Hot Rails is made to give you fat, full sound with lots of mids. Both of these pickups come with 4-Conductor cable for a variety of wiring configurations.
For the neck, we don't really have anything that is designed to give Les Paul like sound in a Tele but our Quarter Pound for Tele would work well with either of these bridge pickups.

http://www.seymourduncan.com/support/faqdescr.shtml#lespaulstrat

tja mijn persoonlijke ervaring met de hot rails (strat en tele) is dat die gewoon klinkt als een element met veel output, zonder veel karakter. Maargoed, zelfs al zou je een echte paf in een tele stoppen, dan zou het nog in de verste verte niet op een les paul lijken dus wat dat betreft heb jij dan wat meer gelijk.

Mitch
23 augustus 2006, 00:35
Sja, ik heb ook eens een Quarterpounder in de brug van een Squier Fat Tele gehad en die scheurde harder dan mijn toenmalige Epi LP. Nota bene single coil ! Maar twang kon je wel vergeten...
De beschrijving van Seymour Duncan zijn naar mijn smaak niet echt de meest natuurgetrouwe op het net, maar goed.... we zijn nu alweer ernstig in appels en peren-land terecht gekomen en daarmee hopeloos off topic.

Die tip voor de 70's re-issue blijft denk ik de meest zinnige voor de topic starter.

Kim Wilson
23 augustus 2006, 08:12
tja mijn persoonlijke ervaring met de hot rails (strat en tele) is dat die gewoon klinkt als een element met veel output, zonder veel karakter. Maargoed, zelfs al zou je een echte paf in een tele stoppen, dan zou het nog in de verste verte niet op een les paul lijken dus wat dat betreft heb jij dan wat meer gelijk.
Wat zal the Underdog blij zijn, dat ie gelijk krijgt. :)

telecastermaster
23 augustus 2006, 12:55
Je zou misschien kunnen kijken naar een tele met P-90 elementen. Zo iets bv. Squire telecaster Custom p90:



http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/2/0/4/276204.jpg


Overigens ben ik het helemaal met kim wilson eens:


Waarom wil je dan per se een tele, als je er toch humbuckers in wil? Ik vind een tele juist zo stoer omdat het een tele is, en dat is voor mij met een SC in de brug en een lipstick bij de hals...

Negative K3 fan
23 augustus 2006, 15:49
hmm mooi gitaartje!

Helter Skelter
23 augustus 2006, 15:51
zwart + maple is altijd goed! 8-)

Letsgo21
23 augustus 2006, 20:04
Tele's rocken altijd hard!

future2future
23 augustus 2006, 22:46
Mooi tele kopen en DiMarzio Hotrails erin gooien

The Underdog
23 augustus 2006, 22:57
Mooi tele kopen en DiMarzio Hotrails erin gooien
Natuurlijk. Die bestaan echt.