PDA

View Full Version : Snaren allemaal eraf



GunMetalBlue
21 augustus 2006, 16:32
Ik zou mijn snaren willen vervangen en tegelijkertijd mijn hals is mooi opblinken. Mag ik al mijn snaren van mijn gitaar afhalen zonder dat ik de hals verneuk? Anders moet je zo tussen de snaren prutten...

thx & grtz


GunMetalBlue

The Underdog
21 augustus 2006, 16:36
Kan geen kwaad.

Gitaro
21 augustus 2006, 16:36
De een zegt van wel, de ander van niet. Ik persoonlijk haal alles er gewoon af als ik m'n snaren vervang. Ongeveer elke 2 maanden vervang ik de snaren van 2 gitaren. Nog nooit problemen gehad. Een andere optie is 3 snaren per keer, dan kan je het alsnog makkelijk schoonmaken maar loop je niet het risico dat het fout gaat omdat er nog aardig wat spanning op staat.

robert-gitarist
21 augustus 2006, 16:37
waarom zou dat niet kunnen dan?ik haal altijd me snaren eraf als ik me hals schoon wil maken.of ik sde snaren helemaal los en leg ze naast me fretboard neer zeg maar.
suc6

Jerre
21 augustus 2006, 16:39
Natuurlijk mag je ze er allemaal afhalen. Gewoon snaar per snaar los draaien en er af halen.
Dan met een zachte doek en een niet bijtend ontvettend zeepje al het vuil weghalen, laten drogen en dan inwrijven met boenwas (bijenwas) en opblinken.

Je gitaar heeft een zijdeglans, ruikt lekker en speelt extra soepel. Zeker doen!
Ik doe het net zo eens om de paar maanden.

Ik snap echt niet waarom mensen denken dat hun gitaarnek er aan gaat als je de snaren er af haalt !?

GunMetalBlue
21 augustus 2006, 16:43
Natuurlijk mag je ze er allemaal afhalen. Gewoon snaar per snaar los draaien en er af halen.
Dan met een zachte doek en een niet bijtend ontvettend zeepje al het vuil weghalen, laten drogen en dan inwrijven met boenwas (bijenwas) en opblinken.

Je gitaar heeft een zijdeglans, ruikt lekker en speelt extra soepel. Zeker doen!
Ik doen het net zo eens om de paar maanden.

Gewone handzeep ontvet als de tering, dreft ook. Kan ik handzeep gebruiken? En bijenwas... ik heb een maple-toets, zo'n lichte... Mag dat allemaal daarop? Ik mag nl. geen Conditioner 02 van Dunlop gebruiken op mijn maple toets.

thx!

renier
21 augustus 2006, 16:56
als je gitaarhals het hoekje om zou gaan wanneer je alle snaren eraf hebt, zou ik hem ook niet vertrouwen met de snaren erop...

geen probleem, gewoon doen.

majortomtogroundcontrol
21 augustus 2006, 17:01
kan het kwaad dat er geen snaren op staan voor langere tijd?

piezo
21 augustus 2006, 17:13
Bij een gitaar met vaste brug kan het helemaal geen kwaad om alle snaren tegelijk er af te halen. Al zal een Tune-O-Matic wel los komen. Als je een hals hebt met slecht werkende stelpen loop je enig risico dat de gitaar daarna ontsteld is (en jij dus ook waarschijnlijk).

En bij een gitaar met een dure Floyd Rose brug zou ik zéker alle snaren er tegelijk afhalen ALS JE TENMINSTE DE KANTELPUNTEN ONNODIG SNEL WILT VERZIEKEN !!!!
Hoe los je dat dan wèl op? Bijvoorbeeld door een touwtje strak te spannen van de fijnstemmers, over de body, onder de hals door en terug naar de brug, voordat je de snaren loshaalt, en eventueel nog iets (bierviltjes, gevouwen doek) onder de achterkant van de brug te drukken.

Hetzelfde geldt voor ieder modern type Strat/Wilkinson vibratobrug met 2 snijkanten.

Als je een vintage type Stratocaster brug hebt, die zwevend staat afgesteld, is het voldoende om er een dubbelgevouwen bierviltje onder te doen.

Voor een gelakte toets alleen een afwassopje gebruiken. Voor een ongelakte toets met weinig smurrie erop gewoon flink poetsen met een doekje met toetsolie. Alleen bij dikke oude smurrie agressievere middelen gebruiken, zoals wasbenzine.

wietse
21 augustus 2006, 18:03
kan het kwaad dat er geen snaren op staan voor langere tijd?
valt wel mee, anders zouden er toch ook geen losse halzen te koop zijn toch?
ik heb laatst iets samengesteld en de hals kwam van een oude ibanez en die had ik al 5 jaar geleden van het wrakhout afgeschroefd (was een auto overheen gereden) en nog prima bruikbaar heb de boel besnaard en niks af hoeven stellen aan de hals, stond perfect.
wat wel eens bij oude gitaren wil gebeuren is dat de hals dan even tijd nodig heeft om zich weer te zetten als de boel lang zonder snaren heeft gelegen, effe een paar dagen geduld en dan komt de hals meestal wel weer in de juiste positie terug.
er wordt altijd veel paniek gezaaid over snaren er in 1 keer af nergens voor nodig, een gitaar jaren laten liggen met alleen maar de drie dikste snaren (zo vind ik ze nog wel eens, want die breken niet zo snel)kan wel schade tot gevolg hebben.

Mitch_mashinguard
22 augustus 2006, 15:00
Ik had even een vraag over snaren bij elektrische gitaren en dit lijkt me het beste topic daarvoor...
Moeten de snaren per se een aantal keer om de pin van de machine heads heen gewikkeld worden of is 1 keer voldoende als de snaar toch blijft zitten? Ontstemt de snaar minder snel als ie er een aantal keer omheen gewikkeld zit, of maakt dat helemaal niks uit?

GunMetalBlue
22 augustus 2006, 15:17
Drie omwikkels is het beste. als je wat googled vind je wel goede sites die het uitleggen