PDA

View Full Version : Goed snoer! help



Shift
21 augustus 2006, 15:57
In hoeverre is een goed snoer van belang voor een goed geluid?
Ik heb namelijk een redelijke gitaar en versterker (voor mijn budget) maar nog steeds het zelfde snoertje die ik gratis(!) heb gekregen toen ik een pedaaltje kocht.
Nu heb ik sinds kort dat de gitaar het contact met de versterker verliest en er dus geen geluid uit komt, ik dacht dat het aan mijn gitaar lag omdat het met allebei de snoeren is die ik heb (allebei van die z.g.a. gratis snoertjes).
Toen ik mijn gitaar net had, een paar maanden terug had ik hier namelijk nooit last van. Ligt dit aan die snoeren of aan de gitaar denken jullie?
En in welke prijsklasse moet ik denken voor een goed snoer voor metal geluid.
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, vast bedankt!
greetz

almarvk
21 augustus 2006, 16:13
Waarschijnlijk zijn de snoertjes gewoon kapot. Een goed snoer helpt natuurlijk voor een goed geluid, ga daarom niet voor de goedkoopste.

En een snoer zorgt niet voor een metal geluid, :chicken:

Shift
21 augustus 2006, 17:05
dat van dat metal geluid snapte ik wel ;) maar misschien dat sommige snoeren daar beter voor zijn dan andere.. maakt het zowieso veel verschil kwa kwaliteit tussen een goed snoer en een goedkoop kreng?
:hippie:

robert-gitarist
21 augustus 2006, 17:16
Ik zelf gebruik kabels van Leem(die ik heb koste 22,50) en snoeren van Planet Waves en kosten rond de 30 euro.Beide bevallen me erg goed en nooit problemen mee ofzo.Maar het ligt er ook aan hoeveel meter je wilt hebben.

datsun
21 augustus 2006, 17:24
bij snoeren is het zo: hoe duurder, hoe beter. Ikzelf heb Cordial's , met een ijzer kapje, die zijn beter dan snoeren met een rubber kapje.

robert-gitarist
21 augustus 2006, 17:28
Mwah dat is niet altijd zo ;)
Ik heb bijvoorbeeld al jaar of 4/5 terug in Zwolle bij Big One een kabel gekocht van Stagg.Dat ding koste me 4 euro en is meter of 6.Maare hij doet het nog steeds en gebruik hem nog steeds.Zelfs de buitenlaag ziet er nog goed uit(van dat stoffige spul zit er om heen).Maar inderdaad over het algemeen zijn die dure wel erg goed ja.Tegenwoordig heb je overgens goeie kabels voor weinig geld.Heb zelf nog een tijdje een kabel gehad van Leem en koste 9,95 en was ook erg goed.Helaas vond iemand anders dat ook en heeft hem dus gejat van mij :sneaky:

Topicstarter,wat is je budget voor een goeie kabel?
Als je er echt wat voor over hebt en echt jaren ergens mee vooruit wil kan je kijken na iets van Monstercable of een kabel van Paul Lenders.Maar hou dan rekening met prijzen van ergens rond de 50 euro.

Kim Wilson
21 augustus 2006, 17:28
Zelf solderen kan ook. Dan vraag je om goeie kabel (Klotz is bijvoorbeeld een hele goeie) en twee Neutrik pluggen. Dan heb je zeker niet teveel toonverlies.

robert-gitarist
21 augustus 2006, 17:29
Zelf solderen kan ook. Dan vraag je om goeie kabel (Klotz is bijvoorbeeld een hele goeie) en twee Neutrik pluggen. Dan heb je zeker niet teveel toonverlies.

Inderdaad dat kan ook.En Klotz is goed spul.Neutrik pluggen uiteraad ook.Enne dat solderen is met 10 minutjes gedaan ;)

Shift
22 augustus 2006, 13:27
Ik ben nog niet zo lang bezig met gitaar spelen dus ik denk dat zo'n kabel van ~20 euro wel genoeg is dan, het is ook gewoon voor thuis en niet om op te treden ofzo. Bedankt voor de reacties in elk geval!

Robbert
22 augustus 2006, 16:32
Bij mijn eerste Strat setje zat een 4 meter, 10 Gulden kabel. Microfonisch als de neten. Die heb ik later vervangen door een iets duurdere Quantum kabel (met de goude stekkers).
Was al een heel stuk beter, en dat voor een niet al te hoge prijs!

Herman
22 augustus 2006, 21:29
Van Klotz heb ik inderdaad alleen nog maar lovende dingen gehoord van bekenden, ik heb er een maand of wat terug ook een gekocht, maar daar hoef ik neit staand mee te gaan spelen (als je beetje heen en weer loopt, en je snoer beweegt een beetje dan gaat 'ie kraken). Maar ik begrijp dat dat dus over het algemeen wel goed is? Want ze waren wel betaalbaar, en dan ga ik daar gewoon weer voor.

hendrix_appendix
22 augustus 2006, 21:50
KLotz is heel goed, maar ik lees met reviews in de Guitar World wel eens dat de recensent van kabel wisselt als hij bijvoorbeeld de high gain geluiden gaat testen. Meestal gebruiken ze dan een Monster Cable.

nielsduursma
22 augustus 2006, 21:52
Van Klotz heb ik inderdaad alleen nog maar lovende dingen gehoord van bekenden, ik heb er een maand of wat terug ook een gekocht, maar daar hoef ik neit staand mee te gaan spelen (als je beetje heen en weer loopt, en je snoer beweegt een beetje dan gaat 'ie kraken). Maar ik begrijp dat dat dus over het algemeen wel goed is? Want ze waren wel betaalbaar, en dan ga ik daar gewoon weer voor.

das niet normaal, een kabel hoort zijn werk gewoon goed te doen!!!!

ik kan touwtje springen met m'n kabel en hij geeft nog steeds gewoon geluid door zonder kraak oid.

MaxR
22 augustus 2006, 21:52
niet geheel ontopic vrees ik, maar ik gebruikte eerst alleen 1 hele fancy kabel (wel heel kort) met gouden uiteinden enzo van gitaar naar amp

maar toen ik mn wah kreeg moest er dus een 2e kabel zijn, ik had er nog een die bij m'n gitaar zat. hopeloos dun snoertje met plasticen plugs. als ik mn gitaars volume knop terugdraaide begon ie lawaai te maken.

sinds kort een betere kabel (wel een van 7 euro maar wel dikker en metaal enzo) en nu is dat weg + veel helderder geluid ineens!

nielsduursma
22 augustus 2006, 21:57
sinds kort een betere kabel (wel een van 7 euro maar wel dikker en metaal enzo) en nu is dat weg + veel helderder geluid ineens!

moet je maar is een kabel van 30 euro horen........ :satisfie:

MaxR
22 augustus 2006, 22:01
dat is die ene fancy kabel van me vast wel, maar dies erg kort en als je dan wat ruimte hebt om te lopen heb je liever niet je wah achter je aan slepen heheh

Kim Wilson
23 augustus 2006, 08:04
Ik ben niet geheel en alleen lovend over Klotz kabels. Qua signaal zijn ze wel heel goed, dat wel. Maar Klotz (en misschien andere merken ook) heeft de irritante eigenschap om nogal stug te zijn.

Han S
23 augustus 2006, 10:24
Leuke beweringen hier. De prijs van een kabel zegt totaal niets over de kwaliteit, al is het aannemelijk dat de goedkoopste niet de beste zal zijn.

In de hi fi business zijn kabeltjes te koop voor tussen de CD speler en versterker, van 2500 euro, 60 cm snoer met vier tulpjes.

Zo is er de Emperor serie luidsprekerkabel van Siltech voor 26.000 euro.

Een gitaar geeft maar een heel klein spanninkje af en een goede kabel is van essentieel belang voor een geluid met weinig verlies, want je verliest altijd wat met een kabel.

Als de kabel veel capaciteit heeft zal hij als een condensator werken die over de uitgang van je elementen zit. Dat zal je dus hoge tonen kosten, daarom klonk die ene kabel ook helderder.

Nog een misvatting: goud is niet zo'n goede geleider, koper geleidt beter en zilver nog beter, maar goud oxideert niet.

Als je kunt solderen: tien meter Mogami microfoonsnoer, is heerlijk soepel en je soldeert er twee goede pluggen aan. Hoppa, zomaar een van de beste snoeren en dat is goed te horen.

Kim Wilson
23 augustus 2006, 10:28
Han, wat kost die Mogami kabel? En blijft het ook goed? Ik bedoel, er komen nogal wat mechanische krachten op een gitaarkabel...

taylor
23 augustus 2006, 10:31
idd, ik maak ze ook altijd zelf kan ook zelf de lengtes bepalen,er vast wel goed snoer gewoon te koop maar ik vind het nogal duur +- 50 euro voor goed
snoer.

zeker als je er weet ik veel een stuk of 10 nodig hebt.

Yapser
23 augustus 2006, 12:08
Hier 2 Cordial kabels, nooit problemen mee. Het snoer dat bij m'n gitaar zat maar snel in twee stukken geknipt :)

Han S
23 augustus 2006, 12:29
Han, wat kost die Mogami kabel? En blijft het ook goed? Ik bedoel, er komen nogal wat mechanische krachten op een gitaarkabel...

Heb je wel eens gezien hoe zangers met microfoonkabels omgaan?
En ik denk dat die kabel een paar euro de meter kost, kweenie precies.
Maar geen enkele kabel is bestand tegen grote mechanische belasting, Mogami is wel de soepelste kabel die ik ken, zelfs de multikabel is opmerkelijk soepel.

Shift
23 augustus 2006, 18:22
Ik heb vandaag nieuwe kabel gekocht van 10 euro maar, maar wat een verschil in vergelijking met die standaartkabel zeg! Al had ik dit eerder geweten dan had ik hem meteen gekocht een jaar geleden...

Tristan
23 augustus 2006, 20:11
Leuke beweringen hier. De prijs van een kabel zegt totaal niets over de kwaliteit, al is het aannemelijk dat de goedkoopste niet de beste zal zijn.

In de hi fi business zijn kabeltjes te koop voor tussen de CD speler en versterker, van 2500 euro, 60 cm snoer met vier tulpjes.

Zo is er de Emperor serie luidsprekerkabel van Siltech voor 26.000 euro.

Een gitaar geeft maar een heel klein spanninkje af en een goede kabel is van essentieel belang voor een geluid met weinig verlies, want je verliest altijd wat met een kabel.

Als de kabel veel capaciteit heeft zal hij als een condensator werken die over de uitgang van je elementen zit. Dat zal je dus hoge tonen kosten, daarom klonk die ene kabel ook helderder.

Nog een misvatting: goud is niet zo'n goede geleider, koper geleidt beter en zilver nog beter, maar goud oxideert niet.

Als je kunt solderen: tien meter Mogami microfoonsnoer, is heerlijk soepel en je soldeert er twee goede pluggen aan. Hoppa, zomaar een van de beste snoeren en dat is goed te horen.

Inderdaad, goud is meer bruikbaar tegen oxidatie...
Zilver en Koper geleiden beter, volgens mij geleidt Platina ook beter en oxideert dat minder dan Zilver en Koper, maar dat is natuurlijk helemaal onbetaalbaar...
Scott Henderson gebruikt graag Mogami (dat merk is trouwens via een of ander weg verbonden aan Marshall), maar hij zegt dat de mids daardoor erg lekker eruit komen, ze zijn niet super transparant aldus hem, maar geven een lekkere smeuige sound...

Ik heb zelf een Spectraflex Fatsoflex kabel, zo'n oud strijkijzersnoer met gewoven draad eromheen als extra bescherming en ik vind deze Fatsoflex ook beter klinken dan de gewone, dunnere Vintage Series van Spectraflex...
Het laag is ietsje soepeler en aanweziger, mooi gebalanceerde kabel die toch lekker smeuig klinkt...
De allerbeste kabel die ik heb is een (ook weer) dikke Fender/Carver Pro Audio kabel en die kabel is heel erg helder en gedetailleerd, geeft het laag ook weer goed door, maar klinkt nog wat opener, helderder en gedetailleerder dan de Fatsoflex, maar voor zijn prijs vind ik de Fatsoflex een van de beste kabels qua sound en degelijkheid, bovendien hebben deze ook levenslange garantie en dat is geen hoax, ik heb er al een keer een omgeruild...

Er zijn ook een hoop mensen erg tevreden over die George L's kabels met die pluggen die je niet hoeft te solderen, maar die je kan schroeven...
Ze klinken wel ietsje dunner dan de Fatsoflex en de Fender/Carver Pro, maar kosten ook een stuk minder...

Ome Roon
24 augustus 2006, 00:43
Ik gebruik sinds kort Planet Waves. Bevalt me goed, is ook met vergulde stekkers en ze beweren dat de snoeren bij normaal gebruik niet kapot te krijgen zijn. Bij defect krijg je zonder gezeur gewoon een nieuwe.

Han S
24 augustus 2006, 00:47
@ Tristan.

Mogami is eigendom van Marshall, maar dat is niet Jim Marshall van de bekende versterkers, maar die van de MXL microfoons.

Tristan
24 augustus 2006, 00:52
Heeft het echt helemaal niets van doen met Jim Marshall (van de amps)???
Grappig...

Han S
24 augustus 2006, 01:15
Ech wel, check: http://www.mxlmics.com/

Tristan
24 augustus 2006, 10:14
:???:
Heeft het nu wel of niet iets met de Engelse Jim Marshall van de bekende gitaaramps te maken?
Het lijkt een Amerikaans bedrijf te zijn, maar het zou natuurlijk overgenomen kunnen zijn door de Engelse Jim Marshall...

Kim Wilson
24 augustus 2006, 10:16
Waar haal ik die Mogami kabel? Gewoon bij de muziekzaak, of zijn er maar een paar leveranciers in NL?

taylor
24 augustus 2006, 10:40
dat weet ik niet precies vaak is microfoon snoer wel van hun maar dat is 3 adderig(bij een muziekzaak hier in de buurt),je kunt ook wel een ander merk halen wat redelijk goed is cordial is ook wel redelijk.

2 goeie pluggen stuk goedkoper ieder geval en net zo goed mits je natuurlijk goed kan solderen.

heavy-metal-thunder
24 augustus 2006, 16:44
ik plan allang de aankoop van een goede kabel. Maar in de winkeltjes in de buurt hebben ze nooit wat ik zoek (Klotz, Planet Waves...).

Begin deze week een grotere winkel ingestapt. Hadden enkel Cordial... nou ja... niet slecht, maar omdat ik nogal lomp ben toch maar gevraagd of ze niets beter hadden... Kwam hij met een Vox op de proppen. Zag er heel degelijk uit (een rechte en een haakse jack), 25euro voor 3 m, maar nadeel was dat het zo'n stijf "strijkijzer" weefsel om had... uiteindelijk dan toch maar de vox gekocht. Want ik wil hem tussen mijn pedalen en versterker zetten, dan geeft het minder en bovendien is die haakse plug wel handig aan de kant van de pedalen.

zjanke
24 december 2006, 22:28
Ik moest nieuwe kabels hebben en na wat zoekwerk besloten om fatsoflex te bestellen. Tipje voor degene die ze ook willen, 3 kabels incl verzenden voor 73 euro (nu alleen hopen dat ze bij de douane niet opvallen in de kerstdrukte :chicken: )

http://search.ebay.nl/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ25QQsassZcbperkinsco

artnaz
24 december 2006, 23:53
Ik heb eindelijk Mogami gevonden bij http://www.msv.nl voor 1,39 euro per meter. Helaas hebben ze nog een beetje over dat niet voldoende voor mij is. Ze gaan kijken wanneer ze een nieuwe lading bestellen. Als jullie mee helpen pushen schiet het vast wel wat meer op ;)!

Daarvoor had ik http://www.feg-online.de/mogami/gitarrenkabel/index.html gecontacteerd, maar geen reactie gehad...


Verder heb ik een beetje een OT-vraag:

Ik zag laatst op een Planet Waves verpakking dat de ene kant van een "gitaarsnoer" niet geshield is om bepaalde redenen(?). Dus voor FX => Amp en de FX-loop moet je volgens de verpakking "gitaarsnoer" gebruiken, maar een snoer die aan beide kanten geschield is.

Zijn alle alle "gitaarsnoeren" maar aan één kant geshield, en is die shielding wel zo belangrijk?

Negative K3 fan
25 december 2006, 01:04
Ik zag laatst op een Planet Waves verpakking dat de ene kant van een "gitaarsnoer" niet geshield is om bepaalde redenen(?). Dus voor FX => Amp en de FX-loop moet je volgens de verpakking "gitaarsnoer" gebruiken, maar een snoer die aan beide kanten geschield is.

Zijn alle alle "gitaarsnoeren" maar aan één kant geshield, en is die shielding wel zo belangrijk?

aan 1 kant vand e kabel is de afscherming niet aangesloten, de kabel heeft dan 2 aders die ervoor zorgt dat de stroomkring 'rond' is.

alleen de 'betere' gitaarsnoeren hebben dat en shielding is wel belangrijk, immers de gitaren waarvan het shield aan 1 kant is vastgemaakt zijn wél afgeschermd.

zjanke
5 januari 2007, 20:27
Ik moest nieuwe kabels hebben en na wat zoekwerk besloten om fatsoflex te bestellen. Tipje voor degene die ze ook willen, 3 kabels incl verzenden voor 73 euro (nu alleen hopen dat ze bij de douane niet opvallen in de kerstdrukte :chicken: )

http://search.ebay.nl/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ25QQsassZcbperkinsco

Ze zijn niet opgevallen bij de douane en ze zijn er nog.... tipje om redelijk goedkoop goede kabels te scoren!

Robbert
5 januari 2007, 22:27
..alleen de 'betere' gitaarsnoeren hebben dat...

Als je bedoelt dat twee aderige (plus een mantel) kabels béter zijn dan reguliere coax, ben ik het met je oneens. Canare GS-6 heeft ook maar één kern en die kabel wordt op verschillende fora aangeprezen voor de kwaliteit.

De GS-6 heeft net zoals enkele Mogami kabels twee lagen tussen de mantel en kern; een geïsoleerde en een conductieve.

vinni
6 januari 2007, 00:58
Heb zelf Evidence Audio Lyric HG.
Kost wat....maar wel goed spul.

Vinni

Rikguitar
6 januari 2007, 12:31
wireless ... ! AKG ! :)

drap
6 januari 2007, 12:44
Ik ben niet geheel en alleen lovend over Klotz kabels. Qua signaal zijn ze wel heel goed, dat wel. Maar Klotz (en misschien andere merken ook) heeft de irritante eigenschap om nogal stug te zijn.

Heb je wel de goeie Klotz kabel dan? Ik heb er één van Klotz van m'n pedalenbord naar m'n versterker en één van Planet Wavez van pedalenbord naar gitaar. Beide zijn gewoon soepel te noemen. Ik heb in ieder geval wel stuggere gehad in het verleden.

Voor de Spectraflex eigenaren: Ik lees ook vaak lovende dingen over Spectraflex. Behalve dan dat ze tyfusduur zijn, is mijn persoonlijke ervaring met dit merk een hele slechte. Nagenoeg geen verschil in geluidskwaliteit met de Klotz kabels en binnen drie maand had ik een kabelbreuk in m'n veel te dure kabel. Ingeruild en jawel, precies hetzelfde na ook ongeveer 3 maanden... Ik hoef ze niet meer, maar misschien was het puur pech van mijn kant?

Jay Cal
6 januari 2007, 13:03
Voor de Spectraflex eigenaren: Ik lees ook vaak lovende dingen over Spectraflex. Behalve dan dat ze tyfusduur zijn, is mijn persoonlijke ervaring met dit merk een hele slechte. Nagenoeg geen verschil in geluidskwaliteit met de Klotz kabels en binnen drie maand had ik een kabelbreuk in m'n veel te dure kabel. Ingeruild en jawel, precies hetzelfde na ook ongeveer 3 maanden... Ik hoef ze niet meer, maar misschien was het puur pech van mijn kant?

Nee ik heb na 1 maand (normaal thuisgebruik) ook een draadbreuk gehad. Ik hoef ze niet meer. Ik vind ze sowieso te duur (ook al zouden ze zo lang mee gaan).

Klotz is mijn huidige partner in de bedrade sector. TM Stevens cables... soepel en magistrale doorgifte van je tone.

Tristan
6 januari 2007, 13:24
Wat betreft Spectraflex moet ik erop wijzen dat ik zelf in ieder geval de geluidskwaliteit van de Fatsoflex serie veel beter vindt dan van de gewone Vintage serie, die Fatsoflex kabels zijn de iets dikkere kabels met een mantel om de plug heen...
Ik vind die Fatsoflex kabels beter klinken dan George L's en beter dan de meeste andere kabels die je bij de meeste winkels kan kopen...

toon-
6 januari 2007, 14:38
Mijn kabel is van hualiang en ik zou niet weten of het een goeie is of niet want ik heb nog nooit met iets anders gespeeld (eender welke versterker ik koop, in de winkel geven ze mij altijd die kabel mee).
Heeft er soms iemand ervaring met dat merk?

drap
6 januari 2007, 15:11
Wat betreft Spectraflex moet ik erop wijzen dat ik zelf in ieder geval de geluidskwaliteit van de Fatsoflex serie veel beter vindt dan van de gewone Vintage serie, die Fatsoflex kabels zijn de iets dikkere kabels met een mantel om de plug heen...
Ik vind die Fatsoflex kabels beter klinken dan George L's en beter dan de meeste andere kabels die je bij de meeste winkels kan kopen...

Ik denk dat ik ook niet zo'n gevoelig gehoor heb op dat gebied ('s nacht één groot feest van geruis en gepiep, dat zegt al genoeg denk ik :confused: ). Ik denk dat die verschillen op minimaal repeteerruimte dan ook te verwaarlozen zijn. Ik kan me haast niet voorstellen dat je significant verschil zou kunnen horen tussen bijv. een Klotz kabel en één van Spectraflex bij het volume in een live situatie. Persoonlijk vind ik me bezig houden met dit soort hele kleine verschillen ook een klein beetje tijdverspilling. Kijk, ik koop vanuit dit standpunt natuurlijk ook geen Stagg kabel ofzo, dan hoor ik het geluidsverlies ook nog wel, maar zolang ik een beetje een fatsoenlijk kabel heb van een gerenomeerd merk voor een redelijke prijs, dan ben ik eigenlijk al tevreden. Gewoon lekker los gaan met die handel, dat is eigenlijk een beetje m'n motto. Een topper ben ik toch niet en zal ik ook nooit worden.

Tristan
6 januari 2007, 16:04
Okee, tsja, over mijn oren zal ik maar niet beginnen...
Ik ben een paar dagen geleden door de MRI scan gemoeten omdat ik schijnbaar van jongs af aan al een afwijkend linkeroor heb, mijn rechteroor heeft tegenwoordig een klein piepje als alles helemaal stil is...
Ik merk echter nog steeds verschil tussen verschillende snoeren, met name in het laag en het hoog, het is niet zo dat het je geluid helemaal verandert, maar het heeft meer invloed op de feel van je geluid...
Je versterker reageert anders op verschillende snoeren, bij sommige snoeren klinkt de sound wat stijver en klinischer, soms zelfs afgeknepen en bij sommige snoeren (zoals dus de Spectraflex Fatsoflex) klinkt je geluid losser, voller en opener, wat natuurlijker zeg maar...
Ik voel echt duidelijk verschil tussen verschillende snoeren en merk het aan mijn spel en de manier waarop het juist wel of juist niet doorkomt...
Ik merk het ook bij volumepedalen, de ene is ook transparanter en laat de feel beter in tact dan de andere...
Versterkers en elementen met veel dynamiek (lees: ouderwetse versterkers en traditionele singlecoils) lijken deze verschillen ook weer duidelijker weer te geven...
Je merkt het met name in de aanslag van je geluid, de attack zeg maar en vooral ook als je hard aanslaat, een kwestie van dynamiek dus, het ene snoer heeft wat dat betreft een groter bereik dan het andere zo lijkt het...

zjanke
6 januari 2007, 20:21
Gelukkig, mijn kabels zijn Tristan-proof :satisfie:

En duur dus ook niet, 21 euro per 6 meter fatsoflex is niet duurder dan elke andere fatsoenlijke kabel....

Yapser
6 januari 2007, 23:06
Meh, ik speel met een 6-meter Stagg kabeltje en een Cordial van 3.. Ik hoor geen geluidsverschil met m'n spul tho. Gaat Klotz of Planet Waves verschil brengen of is dit weer zo'n typische 'audiofiele' zaak waarbij kabels van €1000 per meter een "veel dynamischer, ronder, mooier geluid, de zangeres is in de kamer!"-effect geven? [/vrij naar htforum]

Tristan
6 januari 2007, 23:31
Ik zou persoonlijk in ieder geval zeker niet voor de Planet Waves gaan...

@Zjanke:
Nu nog een Tristan-proof versterker! :D
Nee hoor, geintje, maar ik ben wel benieuwd hoe die Marshall Club Country bevalt, ga je er nog een reviewtje over schrijven of wordt het toch een 2061X? :D
Maar, even on topic, die Fatsoflex kabels klinken wel lekker toch, vind je niet?

Yapser
6 januari 2007, 23:46
Overigens, waar (in Nederland) bestel je überhaupt Spectraflex of andere fatsoenlijke kabel?

zjanke
7 januari 2007, 09:57
Nu nog een Tristan-proof versterker! :D
Nee hoor, geintje, maar ik ben wel benieuwd hoe die Marshall Club Country bevalt, ga je er nog een reviewtje over schrijven of wordt het toch een 2061X?

Review? kanaal 1 pre, EQ en reverb, Boost (aan/uit) en reverb zijn schakelbaar met een footswitsch. Kanaal 2 pre en EQ, gedeeld MV.
2 inputs per kanaal. De mijne heeft EL34's, ook nog eens testen met KT88's en 6550's, dat waren ook standaard mogelijkheden.
Laat ik het er maar op houden dat ik erg gecharmeerd ben van het cleane kanaal wat heel erg richting Twin gaat, bijna geen randje op een normaal volume (dat zal de reden zijn de Marshall puristen hun neus ophalen voor deze versterker). De reverb is absoluut onbruikbaar, ik kan er tenminste niks mee, de EQ is zeer bruikbaar. Het tweede kanaal is niet aan het scheuren te krijgen op een normaal volume, dus eigenlijk heb je een tweede clean kanaal waar een heel klein randje inzit. Met een (brown mod) TS9 en humbuckers kun je leuk scheuren, maar mijn JCM800 kan dit beter zonder :satisfie:. Ik moet nog uitgebreider gaan spelen met settings, want ik heb vrijwel tegelijk die JCM800 gekocht en tot op heden daar meer op gespeeld. De onderdelen voor mijn AB-box zijn nog niet binnen.....


2061 komt er ook nog wel eens, ooit, denk ik, misschien...

@ Yapser, even teruglezen in dit topic, spectraflexkabels voor 21 euro via ebay incl. verzendkosten.

Tristan
7 januari 2007, 11:45
@Zjanke:
En die tip van mij dan?
Dat was toch een mooie gelegenheid om op een goedkope manier aan zo'n 2061X te geraken?
Een JCM800 vind ik ook heel vet, ik wist niet dat je er ook nog zo eentje had, gefeliciteerd! :D
Die Club Country lijkt me dan ook wel een apart ding, met KT88's of 6550's krijg je nog meer cleane headroom denk ik, 6550's klinken over het algemeen ook behoorlijk schel en koud naar mijn idee...

@Yapser:
Wat Zjanke zegt inderdaad, of anders zou je naar Erik Van De Haar kunnen gaan, dis is er ook niet superduur mee, scheelt wel nog behoorlijk wat met Zjanke zijn optie maar bij de meeste andere winkels in Nederland vragen ze echt debiele prijzen voor die Spectraflex snoeren...

zjanke
7 januari 2007, 14:33
Die tip van jou was een goede, maar inmiddels verkocht :( en Erik ruilde niet in.

Ik krijg binnenkort een leuk bedrag wat ik inmiddels maar aan een dikke brommer ga besteden (eerst zou ik een deel besteden aan een 2061), met ruildeals en 300 euro extra heb ik nu een TSL602 en een hotplate minder, maar een 4140, een 4010 en een ovation balladeer erbij. ik kan voorlopig dus wel weer vooruit.

Tristan
8 januari 2007, 03:12
Ah okee, jammer, maar zo'n 4010 is ook heel vet hoor... :D

no 1 hops
8 januari 2007, 13:01
ik lees goede verhalen over de bill lawrence kabels.
http://p082.ezboard.com/fguitarsbyfenderfrm8.showMessage?topicID=1914.topi c

The Mess
26 juli 2007, 15:12
Ik kick nog even een oud topic omhoog...

Ik zoek een kabel van maximaal 20 euro; 2de nodig voor mijn stagetuner.
Kheb nu een Neutrik, Cordial van 9 meter (16,80 bij Thomann) maar ik vind dat ie nogal veel krult... (Of is daar een truukje tegen?)

Ik zoek dus een niet te dure, krulbestendige kabel. Ik weet niet of het makkelijk is om gelijke lengte te houden of juist onhandig (tevéél kabel op het podium?)

Kaboemba
26 juli 2007, 20:44
Heb mezelf pas een spectraflex kado gedaan en echt het maakt dik verschil.
Ik geloofde dat geleuter niet maar het verschil is enorm, had eerder best redelijke kabels maar dit is ff wat anders.
Okee het kost wat meer dan 20 euro maar het gaat dan ook tig keer langer mee en klinkt ook nog is eenstuk beter (echt waar).

drap
26 juli 2007, 20:49
Ik wil je niet afvallen Kaboem, maar ik hoor het goddelijke niet van een Spectraflex kabel af. Ik heb er zelf ook één gehad, zelfs op aanraden van het blad de Gitarist, het viel me serieus zwaar tegen. En als klapper op de vuurpijl zat er binnen een jaar al een kabelbreuk in. Daarna heb ik alleen nog Klotz en Planet Waves kabels gebruikt. Vooral de Klotz is absoluut kwaliteit en doet totaal niet onder voor de veel duurdere Spectraflex.

Kaboemba
26 juli 2007, 21:05
Tja Drap dat kan, ik hoor wel een duidelijk verschil. Heb ook planet waves kabel en die doet er dik voor onder.

Goddelijk zal het niet zijn maar ik vond het verschil heel duidelijk.
Overigens ben ik van mening dat je het verschil beter hoort na mate de rest van je apparatuur ook beter is. Wat ik bedoel is dat de zwakste schakel (in mij geval misschien de kabel) het grootste verschil kan maken.
Ik denk dat het nogal uit maakt of je een installatie van 2/3000 euro hebt met een slechtere kabel dan met een goede.
Andersom zal een goede kabel een setup van 200 euro ook niet top laten klinken.

Btw Drap hbe je spectraflex benaderd over je kabel, ik dacht dat er onbeperkte garantie op zat.

drap
26 juli 2007, 21:13
Ja klopt, zit inderdaad garantie op, maar ik ben zo ontieglijk lui, da's niet te zuinig. Inmiddels heb ik al weer meerdere kabels versleten. Daar moet ik dan eerlijk in zijn, de Klotz kabels werk ik even zo snel naar de kloten. Ghehe en ook iets van drie jaar garantie op die dingen en weer diezelfde luiheid.

Maar je hebt wel gelijk dat goeie kabels er toe doen en zeker als je al kwaliteitsmateriaal hebt (nou wil ik dat in mijn geval ook niet echt zeggen). Dan zou een slechte kabel ook zeker een zwakke schakel zijn en dat zou zonde zijn natuurlijk.

Frankiefrank2
26 juli 2007, 21:36
is het ook belangrijk hoe om je de kabel hebt?

InternEd
26 juli 2007, 21:39
is het ook belangrijk hoe om je de kabel hebt?
???????????

dePerik
26 juli 2007, 21:55
Ik denk wel zo'n twintig (!) jaar geleden heb ik een World Wind Leader kabel gekocht, toen schijteduur (f 50,- of zo) maar het is nog steeds mijn main cable gitaar-amp gewijs dan! Gig in gig uit het ding doet het, en goed ook.
K' heb ook nog een Klotz, juist een erg soepele maar vanwege die soepelheid zit ie me vaak in de weg. Die gebruikte ik dus vooral om m'n GP8 op door te lussen (doe ik nu met Yellow Cab patchkabeltjes).

Maar belangrijker nog dan dat, en da's een tip voor velen: ga fatsoenlijk met je snoeren om! Niet na een repetitie of gig opfrummelen, of erger nog opbinden en een knoop en in omdat het dan zo lekker compact blijft. Netjes, met respect voor de spanning die de kabel van nature heeft oprollen en na iedere winding een slag meedraaien, en gewoon zo neerleggen/opbergen op een plek die niet te krap is. Da's uiteindelijk de beste manier om de kwaliteit van je kabels te garanderen.

bert k
26 juli 2007, 22:01
Knoopje gaat best, alleen niet te strak aantrekken. Zo gaan mijn kabels al jaren mee.

Ik heb ook een spectraflex, fijne kabel, maar gek dat er van die cheapo pluggen opzitten. Ga ik toch eens vervangen door Neutrik.
Van de week thuisgekomen met zo'n metalen kabel, net als een metalen doucheslang zeg maar. Deze heeft dus wel Neutrik, en hij is uitermate cool... Ben benieuwd hoe lang hij meegaat.

InternEd
26 juli 2007, 22:03
Netjes, met respect voor de spanning die de kabel van nature heeft oprollen en na iedere winding een slag meedraaien, en gewoon zo neerleggen/opbergen op een plek die niet te krap is. Da's uiteindelijk de beste manier om de kwaliteit van je kabels te garanderen.
Dat doe ik ook altijd. De bandleden weten 't al met opruimen. Mijn kabels hoeven ze niet op te rollen, dan doe ik 't toch zelf opnieuw :D

AutoStatic
26 juli 2007, 22:28
Van de week m'n Klotz LaGrange kabels binnen gekregen en ik was ook sceptisch in hoeverre kabels je geluid beïnvloeden. Nou, me reet, kon m'n versterker opnieuw instellen en heb m'n ouwe kabels in de reservebak gekiept.

dePerik
26 juli 2007, 23:07
Dat doe ik ook altijd. De bandleden weten 't al met opruimen. Mijn kabels hoeven ze niet op te rollen, dan doe ik 't toch zelf opnieuw :D
:seriousf: same here

Kaboemba
26 juli 2007, 23:39
Het eerste wat de band moest doen na het eerste optreden met mij erbij was alle kabels nakijken/vervangen.

Potdorie het aller eerste optreden dikke shit door verrotte kabels.
Meteen de maandag erna alle kabels en pluggen getest en opnieuw gesoldeerd. Dat soort simpele dingen moeten gewoon goed zijn, kan ik echt flink van over de zeik van gaan en ging dat dus ook.
Zelfde optreden de andere gitarist ook nog even gezegd dat hij nooit maar dan ook helemaal nooit meer zijn bier ff op de p.a. moet zetten als hij wat wil bijstellen. Gaat me niet om die p.a. want die is van de band en niet van mij maar je avond is gewoon naar de kloten als dat glas omvalt.

The Mess
27 juli 2007, 11:40
Maarreh, valt er nou wat te doen tegen krullende kabels?

Kim Wilson
27 juli 2007, 11:45
Nee, ik denk het niet. Goed afrollen, zodat er geen draaiingen meer in de kabel zitten. Dus niet die hele klos uit je koffer gooien en gelijk tussen je gitaar en pedalen douwen, maar goed afwikkelen. Dat scheelt al de helft. Maar echt er vanaf kom je niet.

Er zijn ook mensen die microfoonkabel gebruiken. Er is een soort wat heel soepel is, volgens mij weet Han S daar meer van.

The Mess
27 juli 2007, 21:42
Nee, ik denk het niet. Goed afrollen, zodat er geen draaiingen meer in de kabel zitten. Dus niet die hele klos uit je koffer gooien en gelijk tussen je gitaar en pedalen douwen, maar goed afwikkelen. Dat scheelt al de helft. Maar echt er vanaf kom je niet.

Er zijn ook mensen die microfoonkabel gebruiken. Er is een soort wat heel soepel is, volgens mij weet Han S daar meer van.

En stugge kabels gaan ook krullen?

zjanke
27 juli 2007, 23:58
Die zijn nog erger. Ik gebruik Fatsoflex en die moet je bijna met beleid neerleggen in plaats van afrollen. 20 seconden opletten voor een hele avond een fijn geluid!

The Mess
28 juli 2007, 12:39
Die zijn nog erger. Ik gebruik Fatsoflex en die moet je bijna met beleid neerleggen in plaats van afrollen. 20 seconden opletten voor een hele avond een fijn geluid!

Oké, ik gebruik nu Cordial kabel met Neutrik pluggen (16,80E bij Thomann - redelijk soepel), en ik houd wel van soepel en niet van krullen ;)

Dus dan bestel ik er nog maar eentje van dat type :)