PDA

View Full Version : classical gas by clapton



pangeaman
21 augustus 2006, 14:54
he hallo allemaal,
ik ben vorige week begonnen aan het nummer classical gas uitgevoerd door eric clapton. nu zit ik met een klein probleempje, en dat is het volgende ;

http://www.guitaretab.com/c/clapton-eric/24168.html

ik heb de eerste 3 tabregels al onder de knie, maar weet niet goed hoe ik de 4e regel moet beginnen. niet wbt hammer en pull off , maar de totale vingerzetting. wie helpt me hiermee? :jam:
groeten pangeaman.

Negative K3 fan
21 augustus 2006, 16:44
wat ik bij het begin van de vierde regel zou doen is dit akkoord pakken:



E: - x
B: - 0
G: - 2
D: - 3
A: - 0
E: - x


met op de G snaar je middelvinger en op de D snaar je ringvinger en dan het riedeltje in het begin met je wijsvinger legatoën.

pangeaman
21 augustus 2006, 17:14
wat ik bij het begin van de vierde regel zou doen is dit akkoord pakken:



E: - x
B: - 0
G: - 2
D: - 3
A: - 0
E: - x


met op de G snaar je middelvinger en op de D snaar je ringvinger en dan het riedeltje in het begin met je wijsvinger legatoën.

waar ik effe moeite mee heb is het volgende;


e|--------------------|
b|0h1p0h1----1----0---|
g|2------2------------|
d|-------------3------|
a|0-------0-----------|
e|--------------------|
Repeat last 4 bars x3. On the 4th time go 2 the next bar after the 3rd bar

open snaar a, 2e fret op g snaar en open snaar b staan onder elkaar. ik heb het nummer van clapton gedownload, en je hoort duidelijk dat ze afzonderlijk worden gespeeld. ik dacht effe omdat ze onder elkaar staan , dat ze ineenkeer gespeeld moesten worden.
dat is voorlopig mijn probleempunt.
groeten Frank

-=JEROEN=-
21 augustus 2006, 17:27
TAB en dat soort dingen kan je het beste tussen (code) tags zetten:

klik op http://www.gitaarnet.nl/forum/images/editor/code.gif, toets een spatie, druk enter, en plak nu de TAB tussen (code) en (/code)


e|--------------------|
b|0h1p0h1----1----0---|
g|2------2------------|
d|-------------3------|
a|0-------0-----------|
e|--------------------|
Repeat last 4 bars x3. On the 4th time go 2 the next bar after the 3rd bar

Negative K3 fan
21 augustus 2006, 19:16
dan is de tab dus blijkbaar niet nauwkeurig genoeg.

hendrix2
21 augustus 2006, 20:39
Ok, misverstand uit de wereld proberen helpen.
Clapton heeft nooooooit classical gas gespeeld.
Dat is een van de grootste misverstanden van het internet!!!
Zoek met google, het enige dat je vind zijn altijd weer opnieuw de tabs van classical gas van eric clapton, maar nooit vind je van welke cd of welk optreden het zou zijn.
De waarheid is dat de twee gekende versies van classical gas beiden door Manson Williams gespeeld zijn.

Edit: is trouwens wel op een of andere clapton cd te vinden, maar er staat duidelijk bij dat het door manson williams ingespeeld is.

pangeaman
22 augustus 2006, 17:22
Ok, misverstand uit de wereld proberen helpen.
Clapton heeft nooooooit classical gas gespeeld.
Dat is een van de grootste misverstanden van het internet!!!
Edit: is trouwens wel op een of andere clapton cd te vinden, maar er staat duidelijk bij dat het door manson williams ingespeeld is.



http://www.guitarzone.com/forum/index.php?showtopic=160384


effe het stukje lezen op guitarzone.com.
groeten pangeaman. :jam:

hendrix2
22 augustus 2006, 20:21
tja, 1 dude beweert er een niet-commerciele video van te hebben...

Ook van internet:


Trivia
-Lisa Simpson played "Classical Gas" in the Simpsons episode Last Exit to Springfield.
-Mannheim Steamroller re-recorded the song, along with other compositions by Williams, in their album of the same name.
-In the 1970s many local area news programs, throughout the United States, used it as their theme song.
-This song is played in the 2003 movie Cheaper By The Dozen , in a series of scenes when the family are looking for their son Mark, who ran away.
-The song is often credited to Eric Clapton (incorrectly; Eric just inserted the original by Mason Williams into the soundtrack from the movie "The Story Of Us" where he was designated the job of arranging the songs for the movie) or The Shadows on online file sharing programs.
-The version of Classical Gas often credited to Eric Clapton on various tabbing websites is actually performed by Mark Knopfler, this version was recorded but was not released on any of his albums. The tabs for this song can be found at MK Projects an unofficial Knopfler website.
-It was originally titled "Classical Gasoline" (as in a fuel) but the title was mistakenly shortened while being copied.

-=JEROEN=-
22 augustus 2006, 21:47
xou zegge, vraag 't eric zelf :D

pangeaman
22 augustus 2006, 23:40
hendrix2 The version of Classical Gas often credited to Eric Clapton on various tabbing websites is actually performed by Mark Knopfler, this version was recorded but was not released on any of his albums.


nou moet ik zeggen dat ik onlangs het nummer classical gas op limewire intikte met Eric Clapton als artiest, kreeg ik dus het nummer te horen. maar moet nu dus veronderstellen dat dit niet clapton is maar Mason Williams?.
groeten pangeaman. :B

hendrix2
23 augustus 2006, 01:51
op mijn pc staat er ook clapton bij als artist hoor, maar dat klopt niet.
Komt van een of andere verzamelcd waar veel nummers van clapton op staan, en ook classical gas.

Als je mij een internet pagina weet te duiden die een echt bewijs heeft dat clapton het gespeeld heeft, geloof ik je.
Met echt bewijs bedoel ik: gegevens over de opname oid.
eventueel cd waar het op verschenen is, of video waar het op verschenen is.
Als die 'clapton' versie zo gekend is op internet, moet hij toch ooit ergens anders verschenen zijn ook hé...

edit: voor zekerheid te krijgen heb ik een email gestuurd naar het team van eric clapton (van op zijn officiele website).
Op die website vind je enkel maar terug dat classical gas op een cd verschenen is van clapton: performed by manson williams.
Ik post het antwoord hier vanaf ik het heb, ook al heb ik ongelijk, dan wil ik dat gerust toegeven

edit2: http://www.ericclaptonfaq.com/
Hier kan je vragen stellen, dus stel ze gerust ook...

hendrix2
23 augustus 2006, 09:47
En Classical gas is nooit opgenomen door Clapton!!!


Dear Kenneth,

Thanks for getting in touch with us at Where's Eric! Eric Clapton has never recorded Classical Gas. The confusion has arisen after he used the Mason Williams recording on a soundtrack he assembled for the film, "The Story of Us".

Again, thanks for writing and visiting the Eric Clapton Portal from Where's Eric!

Kind regards,
The Where's Eric! Team
eMail: info@whereseric.com

1959SLP
23 augustus 2006, 12:23
Je kunt eventueel ook de versie van Mark Knopfler downen. Hij speelt em ook iets anders dan "Clapton". Kun je wat ideeën opdoen voor je eigen versie.

Negative K3 fan
23 augustus 2006, 17:09
of tommy emmanuel :)

Trocar
23 augustus 2006, 19:15
of tommy emmanuel :)

... met het Australisch Philharmonisch Orkest bijvoorbeeld!

(Al vind ik de uitvoering van hem in z'n eentje stiekem toch mooier).

pangeaman
26 augustus 2006, 02:12
op mijn pc staat er ook clapton bij als artist hoor, maar dat klopt niet.
Als je mij een internet pagina weet te duiden die een echt bewijs heeft dat clapton het gespeeld heeft, geloof ik je.
Met echt bewijs bedoel ik: gegevens over de opname oid.
eventueel cd waar het op verschenen is, of video waar het op verschenen is.
Als die 'clapton' versie zo gekend is op internet, moet hij toch ooit ergens anders verschenen zijn ook hé...

...


oke ik heb iets gevonden , waar vermeld staat van een optreden van clapton waarbij dit is gefilmd.


I have a video of Clapton performing the tune in concert. (I'm not a big Clapton fan but a video of the concert was given to me by a customer of my company who knows I'm into blues guitar.) I don't know whether that video or any other recording of him playing that tune is available for purchase commercially or not. I have the video buried somewhere in one of many (many) crates of "music-o-bilia" that I have in my music-room closet/basement music storage room/ attic music storage room/garage music storage room. When I come across it I'll copy it to SoundClick or something and post it here. I play a semi-decent version of the tune (like in case someone requests "Can you do Classical Gas?"), but it's not a tune I was into that much so I never really tried to seriously work on it.


het komt van de site , hij speelt het blijkbaar wel, eigenlijk net zoals wij. maar ik geloof toch wel onderhand dat de versie van ''de tabclapton'' toch de hand van Masson heeft mogen ''beroeren'' 8-)
want waar je ook zoekt op internet , overal , nou ja bij veel sites staat er bij de tabs Clapton vermeld. waarom wordt dit dan niet gecorrigeerd zou ik zo denken?.


http://www.guitarzone.com/forum/index.php?showtopic=160384 (http://http://www.guitarzone.com/forum/index.php?showtopic=160384)

groeten pangeaman. 8-)

hendrix2
28 augustus 2006, 10:31
nogmaals pangeaman:

Dear Kenneth,

Thanks for getting in touch with us at Where's Eric! Eric Clapton has never recorded Classical Gas. The confusion has arisen after he used the Mason Williams recording on a soundtrack he assembled for the film, "The Story of Us".

Again, thanks for writing and visiting the Eric Clapton Portal from Where's Eric!

Kind regards,
The Where's Eric! Team
eMail: info@whereseric.com

Ik heb een email gestuurd...voor zekerheid

Kamicolo
28 augustus 2006, 12:03
toen ik deze zag downloade ik hem direct maar hoorde eingelijk al snel dat het het hememaal geen clapton's stijl is en hij ut ook niet speelde

trouwens clapton en klassiek????