PDA

View Full Version : verschillende snaarsterkte



fietje
21 augustus 2006, 13:09
hoj,

op mijn gitaar liggen snaren van 10 en 12. Nu vroeg ik mij af of dat het kwaad doet aan mijn gitaar. Ik heb nog wel gehoord dat als je verandert van sterkte je je gitaar moet afstellen.Maar wat als je met 2 verschillende sterktes speelt?

mvg
Sofie

B~Rock
21 augustus 2006, 13:19
Bedoel je dat je snaren uit 2 verschillende setjes gebruikt ?

In principe kan dit geen kwaad. Als je een andere dikte gaat gebruiken zal dit evt. zijn invloed hebben op de aktie (hoe hoog de snaren boven het fretboard lopen) van de hals, omdat de snaardikte van invloed is op de kracht die er op de hals wordt uitgeoefend.

Hierdoor kan het zijn dat de snaren wat hoger komen te liggen (als je dikkere snaren gaat gebruiken) waardoor de gitaar wat lastiger speelt, of juist lager (dunnere snaren) waardoor ze eventueel tegen de frets gaan aanlopen. Mocht dit het geval zijn dan kun je de actie van de hals bijstellen door te draaien aan de trekstang die in de hals zit. Wees met dit laatste wel voorzichtig omdat je bij een te grote aanpassing de hals kunt beschadigen.

fietje
21 augustus 2006, 14:30
hoj,

op mijn gitaar liggen snaren van 10 en 12. Nu vroeg ik mij af of dat het kwaad doet aan mijn gitaar. Ik heb nog wel gehoord dat als je verandert van sterkte je je gitaar moet afstellen.Maar wat als je met 2 verschillende sterktes speelt?

mvg
Sofie
Er lag 12 op en nu is de dikke E en de G een 10

Harald
21 augustus 2006, 17:03
Bij kleine verschillen hoef je waarschijnlijk niets aan te passen. Weet niet waarom je dit hebt, als het een noodoplossing voor gebroken snaren is zou ik sowieso niet zo snel gaan sleutelen. Als je altijd met gemengde sets werkt zou je opnieuw afstellen kunnen overwegen, maar dan nog alleen als er een probleem is.

Picker
24 augustus 2006, 22:43
hoj,

op mijn gitaar liggen snaren van 10 en 12. Nu vroeg ik mij af of dat het kwaad doet aan mijn gitaar. Ik heb nog wel gehoord dat als je verandert van sterkte je je gitaar moet afstellen.Maar wat als je met 2 verschillende sterktes speelt?

mvg
Sofie

Alles over snaarsterktes op mijn website: Tech Talk (tweede artikel van boven).