PDA

View Full Version : Wat vinden jullie eigenlijk van Mark Knopfler



JeankeDC
21 augustus 2006, 12:41
IK vind hem toch bij de betere gitaristen omdat zijn solo's bij Dire Straits toch wel af zijn

greets Jean

sjoerd5
21 augustus 2006, 17:37
ja idd cool

http://www.youtube.com/watch?v=LUJkmviBN6g

MusicManMaestro
21 augustus 2006, 17:46
Ik heb zo'n beetje alle Dire Straits cd's dus ik hou wel van het gitaarspel van Mark Knopfler want hij heeft een lekkere relaxte speelstijl en en een geheel eigen sound :)

glacius
21 augustus 2006, 18:11
hij zingt zo lame .. verder wel eigen sound en alles maar hij moet zijn mond dicht houden

E-J
21 augustus 2006, 19:50
Ik vind het super...zowel qua stem (SPECIAAL!) en gitaar...wat voor gitaar hij ook speelt, hij klinkt als Mark Knopfler...samen met David Gilmour voor mij één van de beste gitaristen.

BamBuFan1
21 augustus 2006, 23:35
IK vind hem toch bij de betere gitaristen omdat zijn solo's bij Dire Straits toch wel af zijn
greets Jean

Verdomd goede gitarist met een heel herkenbare stijl. Alleen zijn veel van zijn nummers nogal slap en spanningsloos.

Luca P
22 augustus 2006, 00:16
Hij is goed hoor.
Alleen sommige nummers duren uren. Die lp Love over Gold.
Staat daar geen nummer van 14 minuten op?
En dan live is het net of hij denkt, wie doet er nu wat?
Dan doe ik hier maar een riedeltje en daar ook maar.
Nee, er zit geen vuurwerk in naar mijn idee.
Geef mij Brian Setzer maar.
:cooler:

Harry
22 augustus 2006, 10:12
Brian Setzer is een heel ander soort gitarist, super inderdaad. Maar Knopfler heeft ook mooie muziek gemaakt. Dat nummer van 14 minuten op Love over Gold vind ik heerlijk, Telegraph Road heet het trouwens.

sjoerd5
22 augustus 2006, 12:25
ja vooral zijn stem, die herken je meteen

Luca P
22 augustus 2006, 13:38
Maar Knopfler heeft ook mooie muziek gemaakt.

Dat wel ja.
Zijn beste nummer vind ik "Lions" en daarna "Water of love".
Erg sfeer volle nummers.
De LP daarna ging ook nog.
Maar toen ze met sythezisers gingen werken vond ik dat allemaal minder.

Harry
22 augustus 2006, 14:32
toen ben ik ook afgehaakt trouwens......

arjanb01
22 augustus 2006, 14:36
toen ben ik ook afgehaakt trouwens......

Goeie gitarist, mooi geluid, alleen die stem en de nummers.... slaaaaaaaapverwekkend (behalve de eerste LP, die het beste is wat Dire Straits en Knopfler gedaan hebben).
Die eerste LP is volgens mijn vader de eerste muziek die ik gehoord heb. Samen met pa op de bank, koptelefoon op en naar die eerste LP van Dire Straits. Eerste muziek die ik gehoord heb, was toen net 2 jaar en een lach verscheen toen op mn gezicht.
Maar Knopfler is uiteindelijk niet de reden dat ik gitaar ben gaan spelen. Dat was ome Jimi natuurlijk -:)

Negative K3 fan
22 augustus 2006, 17:25
op zich een prima gitarist, de muziek die hij maakt vind ik alleen erg 'braaf' als je begrijpt wat ik bedoel...

ibbie
22 augustus 2006, 23:25
Geweldig, zo relaxed als hij speelt. Ook echt mooi, private investigations bijvoorbeeld.. briljant gitaarwerk. Z'n stem irriteert me ook niet eigenlijk.

JeankeDC
23 augustus 2006, 11:22
Ik vind toch ook dat hij redelijk wat hits heeft die bij iedereen wel bekend in de oren klinken of niet soms ??? zoals o.a.; Sultans Of Swing, Walk Of Life, Brothers in Arms, Money for Nothing, So Far Away, Twisted By The Pool, Romeo And Juliet en nog enkele andere

Luca P
23 augustus 2006, 15:41
Ik vind toch ook dat hij redelijk wat hits heeft die bij iedereen wel bekend in de oren klinken of niet soms ??? zoals o.a.; Sultans Of Swing, Walk Of Life, Brothers in Arms, Money for Nothing, So Far Away,Twisting By The Pool, Romeo And Juliet en nog enkele andere

Draaien bij de plas??:cheerup:

Negative K3 fan
23 augustus 2006, 16:03
walk of life is zon irritant kutnummer... man tis goed dat je me er even aan herinnert want alleen om dat nummer zal het nooit een favoriete gitarist worden.

Dirk_Hendrik
23 augustus 2006, 16:55
........

Heel erg +1 Lennart....


en bedankt! Nou heb ik dat huppeldeuntje ook weer in m'n kop.... BAH!!

Negative K3 fan
23 augustus 2006, 17:03
hmm iuk heb nu lekkere psytrance opstaan, nergens last van :)

Dirk_Hendrik
23 augustus 2006, 17:41
M'n meisje wa Doe Maar aan het bassen. Ben maar gaan meedoen. Ook weer verlost van die herrie in m'n hoofd,

heavy-metal-thunder
24 augustus 2006, 10:39
Hij is één van mijn favorieten. Mooie sound, heel melodieus... en wat zijn stem betreft, het past erbij. Hendrix stond daar toch ook dikwijls wat te mompelen?

Brothers in Arms is mijn favoriet.

BTW: heb eens een verhaal gehoord waar Knopfler werd ingehuurd om een cd in te blikken (ik dacht voor Steely Dan). Na een dag spelen werd ie bedankt voor bewezen diensten omdat het toch niet zo fantastisch was en hebben ze Steve Lukather ingehuurd. En die heeft dat klusje in no time geklaard. Maar, geef mij toch maar Knopfler. Neem nou de solo op hold the line, technisch is het mss niet zo makkelijk, maar voor mij zit er niets in, het voegt niets toe aan de muziek.

arjanb01
24 augustus 2006, 10:43
Hij is één van mijn favorieten. Mooie sound, heel melodieus... en wat zijn stem betreft, het past erbij. Hendrix stond daar toch ook dikwijls wat te mompelen?

Brothers in Arms is mijn favoriet.

BTW: heb eens een verhaal gehoord waar Knopfler werd ingehuurd om een cd in te blikken (ik dacht voor Steely Dan). Na een dag spelen werd ie bedankt voor bewezen diensten omdat het toch niet zo fantastisch was en hebben ze Steve Lukather ingehuurd. En die heeft dat klusje in no time geklaard. Maar, geef mij toch maar Knopfler. Neem nou de solo op hold the line, technisch is het mss niet zo makkelijk, maar voor mij zit er niets in, het voegt niets toe aan de muziek.

Correctie: Ik als lukather fan moet je toch ff corrigeren. Lukather heeft NEVER NOOIT op een Steely Dan album meegespeeld. Check zn site maar, het is ooit de wens om mee te spelen op een Dan album.
Voor de rest, Knopfler en Lukather vergelijken met mekaar is natuurlijk appels en peren vergelijken. Ik vind ze beide fantastisch. Hoewel ik een voorkeur voor Luke heb natuurlijk.
En wat die solo op Hold the Line betreft, die kan iedereen wel spelen die langer dan 10 jaar gitaar speelt, hij heeft wel moeilijkere solo's gedaan.

heavy-metal-thunder
24 augustus 2006, 14:03
Correctie: Ik als lukather fan moet je toch ff corrigeren. Lukather heeft NEVER NOOIT op een Steely Dan album meegespeeld. Check zn site maar, het is ooit de wens om mee te spelen op een Dan album.
Voor de rest, Knopfler en Lukather vergelijken met mekaar is natuurlijk appels en peren vergelijken. Ik vind ze beide fantastisch. Hoewel ik een voorkeur voor Luke heb natuurlijk.
En wat die solo op Hold the Line betreft, die kan iedereen wel spelen die langer dan 10 jaar gitaar speelt, hij heeft wel moeilijkere solo's gedaan.

Ik heb geschreven : "(tussen haakjes ik dacht Steely Dan)". Ik ben hier dus niet zeker over, alhoewel ik het toch ff ga napluizen.

wat Hold the line betreft: het gaat hier HOEGENAAMD NIET over moeilijkheid. Het gaat over ziel, tone, iets pakkend spelen! En als het dan niet zo pakkend is, zou er toch nog op de een of andere manier iets van melodie moeten inzitten. En dat hoor IK er niet in.

Luca P
24 augustus 2006, 22:18
En wat die solo op Hold the Line betreft, die kan iedereen wel spelen die langer dan 10 jaar gitaar speelt, hij heeft wel moeilijkere solo's gedaan.

Eh...ik niet hoor.
In ieder geval nooit geprobeerd in die 28 jaar.
Maar hij kan waarschijnlijk niet spelen wat ik kan!
:lp:

Dude
29 augustus 2006, 22:59
ik vind het briljant, tranen in mn ogen in ahoy afgelopen jaar.

Where do you think you're going is mn favoriet, en juist die sombere haast deprimerende stem maakt de sfeer. Prachtig !

Neals
2 september 2006, 14:30
Mark Knopflers liedjes hebben me eigenlijk nooit veel gezegd, zijn gitaarspel is goed en waardeer ik zeker, maar het geheel is wat mij betreft zeer slaapverwekkend, totaal niet spannend en zijn band precies zo!

Harry
2 september 2006, 17:24
Eh...ik niet hoor.
In ieder geval nooit geprobeerd in die 28 jaar.
Maar hij kan waarschijnlijk niet spelen wat ik kan!
:lp:

+1, geen zin om het te proberen ook.....

arjanb01
2 september 2006, 17:35
+1, geen zin om het te proberen ook.....

-1 Harry, wel ambitieus blijven he ? :)

vulvasonic
2 september 2006, 18:28
Het raakt me niet. En daar is eigenlijk alles mee gezegd.

Harry
2 september 2006, 22:41
-1 Harry, wel ambitieus blijven he ? :)


pffff, ik kan zo snel mijn woordenboek niet vinden hoor!

vulvasonic
2 september 2006, 23:10
pffff, ik kan zo snel mijn woordenboek niet vinden hoor!

Hoeft ook niet, Har. Het introdiseert je toch niks.

Han S
3 september 2006, 00:40
Wat vind ik van Mark Knoflook?

Saai, oersaai, bij het irritante af, ik vind er helemaal maar dan ook helemaal geen fuck aan.

Maar trek je van mij niets aan en geniet er van, het is niet belangrijk. :D

Helter Skelter
3 september 2006, 01:10
Knopfler is saai, ik vind zijn spel saai alhoewel ik zijn geluid wel ok vind, zo'n mooie cleane stratsound. Mijn favoriete DS-nummer is 'Brother in Arms' toevallig (of niet...) een van de weinige solo's die Knopfler op een Gib Lp speelt.

Knopfler was heel populair toen ik begon met gitaarspelen maar hij heeft mij op geen enkele wijze beïnvloed, buiten misschien het feit dat hij bewees dat je a) niet hoeft te kunnen zingen en b) je er ook niet uit hoefde te zien om in een band te spelen 8-)

Luca P
3 september 2006, 10:22
Daarom scheer ik me tegenwoordig zelden...
8-)

grayfink
4 september 2006, 00:32
Het raakt me. En daar is eigenlijk alles mee gezegd.

Wouter J
4 september 2006, 15:10
Een vraagje: waneer begon die zogenaamde "synthesizer" periode van Dire Straits?

Die hebben ze volgens mij nooit gehad.

vulvasonic
4 september 2006, 21:33
Het raakt me. En daar is eigenlijk alles mee gezegd.

Hoe simpel kan het leven zijn hè? :D

Helter Skelter
6 september 2006, 01:43
o ja voor dat ik het vergeet:

Mark Knopfler is de enige artiest die met 2 nummers genoteerd staat in mijn ranglijst van 20 meest gehate nummers aller tijden namelijk met 'Twisting by the pool' op 8 en 'Walk of Life' op 17 ;)

Gear Slut
6 september 2006, 17:28
Ik ben opgelucht en zeer verheugd over het feit dat ik geen platen van Mark Knopfler in mijn kast heb. ( Lightweight,fluff music)

jemke
6 september 2006, 21:59
Ik heb alles van de Dire Straits nog op vinyl. Heb er bij deze lekker eentje opgezet. Ze maken inderdaad geen explosieve muziek, maar zo relaxed en netjes gespeeld dat ik er top van kan genieten.

Mark zijn solo-gitaar en geluid vind ik bij de beste die er zijn.

treblemaster
6 september 2006, 22:46
Oa dankzij hem ben ik wel gitaar gaan spelen. Toen ik een jaar of 12/13 was, kwam 'money for nothing' net uit en ik vond/vind de gitaar melodiën echt geweldig. Ik hou normaal niet zo van solo's, maar die van hem vind ik wel pakken/goed.

Kaboemba
7 september 2006, 12:39
Ik heb alles van de Dire Straits nog op vinyl. Heb er bij deze lekker eentje opgezet. Ze maken inderdaad geen explosieve muziek, maar zo relaxed en netjes gespeeld dat ik er top van kan genieten.

Mark zijn solo-gitaar en geluid vind ik bij de beste die er zijn.

Idd netjes gespeeld, en dat is potdomme nu net wat ROCK niet is.
Dire straits is nichtenrock, supermarktblues.

E-J
7 september 2006, 15:13
Idd netjes gespeeld, en dat is potdomme nu net wat ROCK niet is.
Dire straits is nichtenrock, supermarktblues.

Jij kent Mark Knopfler en Dire Straits niet goed, als je dat durft te zeggen.

Kim Wilson
7 september 2006, 15:20
Jij kent Kaboemba nog niet. ;)

vulvasonic
8 september 2006, 00:02
o ja voor dat ik het vergeet:

Mark Knopfler is de enige artiest die met 2 nummers genoteerd staat in mijn ranglijst van 20 meest gehate nummers aller tijden namelijk met 'Twisting by the pool' op 8 en 'Walk of Life' op 17 ;)

Oooooo JEUK!
Als ik die nummers hoor (bijvoorbeeld in de auto op de radio) dan ben ik in staat om zo uit het raam te springen. Ik krijg er ter plekke uitslag van over mijn hele lichaam EN ik krijg braakneigingen waar ik me niet zelden aan toe moet geven.

Toegegeven, ik durf het bijna niet te zeggen, maar 'Private Investigations' vind ik zelfs een lekker nummer.

Maar 'Twisting by the drool' en 'Toque of Life....'
Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr... ........... :o

Wouter J
9 september 2006, 00:35
God allemachtig zeg, jullie doen alsof Mark Knopfler een lid van de Vengaboys is, dat is pas braak muziek en "Nichtenrock". Ik heb "walk of life" en "Twisting by the pool" altijd leuke nummers gevonden, goed geschreven, lekker vrolijk en gemakkelijk mee te zingen.

Mark Knopfler is een artiest in de stijl van Dylan en John Cale: hij heeft niet echt een gouden stem maar hij maakt wel nummers die meteen als zijn werk te herkennen zijn. Het is gewoon een feit dat niet alle nummers van Dire Straits zo serieus als "Brothers in arms" of "Love over gold" zijn maar laten we eerlijk zijn, niemand kan al de tijd boos zijn, ook zo'n man zoals Knopfler is wel eens vrolijk of melig.

Okee ik geef toe een moeilijke te zijn maar als je negatief commentaar geeft op een artiest die beter gitaar speelt dan de meesten op dit forum dan vertel dan ook WAAR de schoen knelt.

vulvasonic
9 september 2006, 13:25
Okee ik geef toe een moeilijke te zijn maar als je negatief commentaar geeft op een artiest die beter gitaar speelt dan de meesten op dit forum dan vertel dan ook WAAR de schoen knelt.

'Brothers in arms' had ik nog niet genoemd. Nóg zo'n draak van een nummer!

De schoen knelt bij ons verschil in smaak. Zijn muziek raakt me niet. Ik krijg er zelfs braakneigingen van. Dat maakt hem geen slechte gitarist. Hij weet miljoenen mensen WEL te raken met zijn spel en zijn muziek.

Ik vind hem saai, niet verrassend genoeg en slaapverwekkend. Niet per se een doodzonde. Ik ben gek van Status Quo. Als er één band niet verrassend is......
Maar Quo vind ik WEL leuk, omdat ik meteen in een feeststemming kom zodra ze twee maten gespeeld hebben.
Knopfler heeft dat bij mij nog nooit voor elkaar gekregen.

Het is een kwestie van smaak.
Je vergeleek het met de Vengaboys. Natuurlijk is dat geen vergelijk. Maar juist DAAROM krijg ik wèl braakneigingen bij Knopfler en niet bij de Vengaboys. Van de Vengaboys HOEF je niets goeds te verwachten. Daar luister je gewoon niet naar. Van Knopfler verwacht ik iets meer, dat is namelijk een serieuze muzikant. Naar hem luister ik wel. Ik geef 'm steeds weer de kans om me te overtuigen. Maar ik kan het maar niet mooi vinden. Mijn God, een volwassen kerel met een goed muzikaal gehoor en een geweldige techniek, een mooi geluid, met een ECHTE band achter zich........., daar verwacht ik toch echt iets meer van dan die braakdeuntjes.

Sorry. :dontgeti:

hendrix2
9 september 2006, 14:10
Niets tegen de Venga Boys hé!!!!!! :mad:

'we like to party..." :rockon:

Blauw
9 september 2006, 15:25
Ik heb het lang geleden ooit gehoord toen m'n vader nog regelmatig naar cd's luisterde, en dus heeft het wel enige sentimentele waarde, maar om nou verder te zeggen dat ik er iedere dag naar luister: neuh. Sultans of Swing, Money For Nothing, etc. etc. het verveelt me, ik hoor er ook niets nieuws meer in. Maar dat betekent niet dat het geen goede gitarist is.

RadioWood
9 september 2006, 19:00
Ik vind het opzich heerlijke muziek voor op de achtergrond, of voor op de weg. Lady Writer is wel één van de hoogtepunten, vind ik.

Kim Wilson
11 september 2006, 08:14
Ik vind Romeo & Juliet wel een mooi nummer, en Private Investigations...

Ik vind het vooral knap hoe ze een heerlijk warme sfeer neerzetten. En daar moet je absoluut van houden. Ik hou er wel van. Ik vind het een goeie band. Maar het is wel typische middle-of-the-road muziek...

Status Quo speelt met een vreselijke bak energie, en dat hoor je, nee, VOEL je in elke maat die ze spelen. Dat is een heel andere beleving van muziek. Ik kan van beide soorten erg genieten, maar wel ieder op zijn tijd.

Maiden Michiel
11 september 2006, 08:26
Brothers In Arms een draak van een nummer?

:S

vulvasonic
11 september 2006, 13:19
Brothers In Arms een draak van een nummer?

:S

Niet als je fan bent van BZN.

Harry
11 september 2006, 14:01
Ik vind Romeo & Juliet wel een mooi nummer, en Private Investigations...

Ik vind het vooral knap hoe ze een heerlijk warme sfeer neerzetten. En daar moet je absoluut van houden. Ik hou er wel van. Ik vind het een goeie band. Maar het is wel typische middle-of-the-road muziek...

Status Quo speelt met een vreselijke bak energie, en dat hoor je, nee, VOEL je in elke maat die ze spelen. Dat is een heel andere beleving van muziek. Ik kan van beide soorten erg genieten, maar wel ieder op zijn tijd.


+1 en vergeet 'Tunnel of love' niet. Daar heb ik gitaar op leren spelen trouwens....

vulvasonic
11 september 2006, 20:59
+1 en vergeet 'Tunnel of love' niet. Daar heb ik gitaar op leren spelen trouwens....

Je hebt gitaar leren spelen op een flamoes? :o

Harry
12 september 2006, 11:46
ja, je moet toch ergens je inspiratie vandaan halen? Een gitaar is maar een gitaar, en een flamoes is....... ach ja, dat hoef ik jou niet te vertellen.

Flipkoos
17 oktober 2006, 10:40
Hoe lang zijn ze nu uit elkaar? Jaartje of tien? En er is hier nog steeds discussie over, op een nederlands forum. Volgens mij ben je dan een goeie band...:P
Walk of life kent iedereen...ik vind het een zaadnummer, maar zelfs mijn neefje van vijf zingt m mee.

De On-The-Night-DVD kan ik blijven draaien. Wat een ontzettend goeie muzikanten!
Niet vaak hoor je zo'n goed op elkaar afgestemde band, en: wat een timing!!!
local hero:wat een gevoel!...hoewel niet altijd zuiver, maar boeiend...
(http://www.youtube.com/watch?v=japBKzYtfN0) Ik ben wel bevooroordeeld, mijn tien jaar oudere broer heeft mij doodgegooid met dire straits, en mijn oude zussen met george michael en madonna. Nou, toen was de keus snel gemaakt

arjanb01
17 oktober 2006, 10:43
Hoe lang zijn ze nu uit elkaar? Jaartje of tien? En er is hier nog steeds discussie over, op een nederlands forum. Volgens mij ben je dan een goeie band...:P
Walk of life kent iedereen...ik vind het een zaadnummer, maar zelfs mijn neefje van vijf zingt m mee.

De On-The-Night-DVD kan ik blijven draaien. Wat een ontzettend goeie muzikanten!
Niet vaak hoor je zo'n goed op elkaar afgestemde band, en: wat een timing!!!
local hero:wat een gevoel!...hoewel niet altijd zuiver, maar boeiend...
(http://www.youtube.com/watch?v=japBKzYtfN0) Ik ben wel bevooroordeeld, mijn tien jaar oudere broer heeft mij doodgegooid met dire straits, en mijn oude zussen met george michael en madonna. Nou, toen was de keus snel gemaakt

Ik onderschrijf je verhaal volledig ! Toen ik 2 jaar (!) was, zat ik al met de koptelefoon met pa samen te luisteren naar Dire Straits en er verscheen altijd een lach op mn gezicht dan. Echter, tegenwoordig kan deze muziek me niet echt meer boeien, te vaak gehoord zeg maar.
Maar over die DVD, is het niet zo dat foutjes (grote en kleine) op een dvd in de studio weggewerkt worden ? En geldt dat niet voor alle dvd opnames van bands ?

bat
17 oktober 2006, 21:59
Luister naar Lady Writer. Zo casual gezongen, gespeeld alsof het niks voorstelt.

En dat vind ik nou het knappe. Dat die Mark Knopfler dingen die eigenlijk best moeilijk zijn om te leren spelen, heel nonchalant even uit z'n mouw lijkt te schudden.

Daarom vind ik Mark Knopfler één van de bese gitaristen die er is.

Dat een groot deel van de muziek te slaapverwekkend voor woorden is, doet daar niks aan af.

E-J
17 oktober 2006, 22:17
Luister naar Lady Writer. Zo casual gezongen, gespeeld alsof het niks voorstelt.

En dat vind ik nou het knappe. Dat die Mark Knopfler dingen die eigenlijk best moeilijk zijn om te leren spelen, heel nonchalant even uit z'n mouw lijkt te schudden.

Daarom vind ik Mark Knopfler één van de bese gitaristen die er is.

Dat een groot deel van de muziek te slaapverwekkend voor woorden is, doet daar niks aan af.

Het is uiteindelijk puur smaak. Zo valt iemand bij zoiets als Dire Straits in slaap, terwijl ik dat juist bij metal geneigd ben te doen...

Epipaul
22 oktober 2006, 18:37
Ik heb Dire Straits of Mark Knopfler nooit goed gevonden. Het kan mij ook niet boeien en het ''rockt'' niet.

Kim Wilson
22 oktober 2006, 20:06
Muziek hoeft ook niet altijd te rocken. ;)

schizo910
25 oktober 2006, 23:24
Vroegah, toen vond ik het wel oké. Ik hoorde niet heel veel gitaar muziek in die tijd, buiten de oude rock 'n roll platen van mijn pa. Maar ik ging het steeds saaier vinden en kan het inmiddels niet meer aanhoren zonder te gapen...

nielsduursma
25 oktober 2006, 23:26
ik vind junkie doll en what it is geweldige nummers. maar een cd die ik hier thuis nog had liggen kon me helemaal niet boeien.

Gear Slut
8 december 2006, 19:51
Muziek hoeft ook niet altijd te rocken. ;)

OK, maar in dat geval prefereer ik Joseph Haydn of Ludwig van Beethoven.