PDA

View Full Version : wat is het voordeel van 2 humbuckers t.o.v 1 humbucker?



ik ben gitarist
1 december 2002, 02:51
wat is het voordeel van 2 humbuckers t.o.v 1 humbucker?

dus het verschil tussen een gitaar met 2 humbuckers en een gitaar met 1 humbucker en 2 single coil elementen.

sebass
1 december 2002, 04:05
Het is niet als voordeel te zien. Het is gewoon wat je zelf zoekt qua geluid. Het geluid van de hummies is heel anders dan de enkelspoels dus het gaat hier om de klank. Het een is niet beter dan het andere.

FragDaddy
1 december 2002, 10:21
probeer het zelf eens uit! het is echt heel persoonlijk. ik geef zelf de voorkeur aan 2 humbuckers, omdat ik de humbucker in de nek-positie zo'n mooi warm geluid vind geven. ik ben altijd opzoek naar zo'n mooi vol donkerbruin geluid. ik ken ook mensen die liever met 2 of zelfs 3 enkelspoels elementen werken omdat dat een mooier 'twangy' geluid geeft.. denk maar eens aan al die stratocasters en telecaster.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-12-01 10:22 ]</font>

vulvasonic
1 december 2002, 11:06
H-S-S = doorgaans een stratset-up, maar met de extra ballen van een humbucker in de brugpositie.
H-S-H = doorgaans een 'Gibson'set-up met de extra mogelijkheden van een extre singlecoil.

Lijkt logisch, maar in feite moet je het ook een beetje op die manier zien. Ga je voor de strat met extra ballen of ga je voor de stevige jongen met een gevoelig tintje?

Anders Destium
1 december 2002, 11:22
Ik speel persoonlijk het liefst op een H-H gitaar waarbij je wel de humbuckers als single coil kan doorlussen, beste van beide werelden...

De single coil in het midden gebruik ik zelden tot nooit :smile:

Kwestie van smaak hoor, er is van alles mogelijk...

Negative K3 fan
1 december 2002, 12:57
ik heb het liefst: p-s of p-p

p=p90 :smile:

Kjiratsiekoedel
1 december 2002, 13:12
Ik heb het liefst een gitaar met:

3 humbuckers,
ieder met een eigen volumeknop,
en ieder kan single geschakeld worden
Doe er ook nog maar een piezo element in de brug bij

Dit is denk ik de meest veelzijdige gitaar qua verschilende klanken.

Bestaat dit eigenlijk al???

Moonchild
1 december 2002, 15:31
Op 2002-12-01 11:22, schreef Anders Destium:
Ik speel persoonlijk het liefst op een H-H gitaar waarbij je wel de humbuckers als single coil kan doorlussen, beste van beide werelden...

De single coil in het midden gebruik ik zelden tot nooit :smile:

Kwestie van smaak hoor, er is van alles mogelijk...


Wat is dat "humbucking is parallel connected" eigenlijk in stand 2?

is de brug hum dan single coil?

stand 4 is toch de binnenste coils van de twee hums (2 single coils dus)

Ic3gl0vE
1 december 2002, 16:35
ik heb ook het liefst HH
humbuckers klinken lekker en je hebt geen last van een singlecoil in het midden die in de weg zit (zoals op sommige RG's)

ik ben gitarist
1 december 2002, 18:11
het geluid dat ik wil is de sound van 3 doors down en solo's zoals die in nothing else matters.
ik hou dus van het stevigere geluid en ben geen bluese/jazz fan. ik heb het liefst een stevige scheur.

is dan de optie H-H (of H-S-H)het beste?

ik ga dus aanstaande zaterdag een gitaar uitzoeken bij de Feedback in Rotterdam

de gitaren die me nu het meest aanspreken zijn:

op nr 1: Jackson DK2FS Dinky Firestorm (iemand ervaaring hiermee?)
op nr 2: Epiphone Les Paul
op nr 3: Ibanez RG320

ik wil in de prijsklasse tot +/- 500 euro een gitaar uitzoeken.
heeft iemand nog tips? het les pauls model vind k mooi maar ook die van de Jackson is mooi.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ik ben gitarist op 2002-12-01 18:15 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ik ben gitarist op 2002-12-01 18:17 ]</font>

Ic3gl0vE
1 december 2002, 20:35
ik zou voor nummer 1 gaan, en anders nummer 3

jackson is superieur, zowel qua speelbaarheid als geluid.
epiphone is kut

ik ben gitarist
1 december 2002, 20:36
kan iemand mij dan vertellen waar je die Jackson kunt kopen?

SiNiSTRaL
1 december 2002, 20:37
bij een goeie gitaartent....of http://www.jacksonguitars.com ism met een gitaarzaak

ik ben gitarist
1 december 2002, 20:39
verkopen ze hem ook bij feedback? , dat is namelijk een echt grote winkel ik kan jammergenoeg niet op hun site komen :S ( http://www.feedback.nl )

sash
1 december 2002, 21:06
Nee, feedback verkoopt geen Jacksons. The American Guitarstore in Enschede dacht ik wel. Standby in Utrecht ook.

pimmetje
1 december 2002, 21:19
Op 2002-12-01 20:35, schreef Ic3gl0vE:
ik zou voor nummer 1 gaan, en anders nummer 3
jackson is superieur, zowel qua speelbaarheid als geluid.
epiphone is kut

Wat een heerlijk gelul weer :grin:
Ik ben niet zo thuis in de Jacksons en Epi is ook niet mijn keuze gitaar, maar ik weet dat Epi een paar beste beestjes heeft gemaakt in hun prijsklasse.

Ik vraag me ook af wat (buiten 't uiterlijk om) 't grote verschil is tussen een Epi en een Jackson. Bijvoorbeeld de pick-ups: Gibson Designed of Seymour Duncan Designed... allebei toch gewoon gemaakt met gezonde Aziatische kinder-arbeid en minder goede kwaliteit dan de echte Gibsons en Seymour Duncans. Stempeltje "Designed" erop en verkopen die handel...

Gewoon alledrie de gitaren meerdere malen lekker testen (en liefst over enkele verschillende versterkers). Niets kopen... week later nog 'ns uitgebreid proberen... NOG een week later evt weer. En probeer ook 'ns een gitaar die je absoluut niet kan betalen... kijken hoe dat klinkt. Dan weet je meteen hoe 't kan klinken en dat helpt misschien bij 't kiezen.

ik ben gitarist
1 december 2002, 21:29
Op 2002-12-01 21:06, schreef sash:
Nee, feedback verkoopt geen Jacksons. The American Guitarstore in Enschede dacht ik wel. Standby in Utrecht ook.


kun je bij die winkels ook met prime line betalen?

skabouter
1 december 2002, 23:33
ik prefereer 2 humbuckers, met 5 way switch.
2 hums geven heerlijk ska geluid, of een hum in parallel-stand.
ik vind hum-Single-hum klote !

maar fragDaddy, ik heb dus 2 hums, die ik voor ska meestal allebei vol aan heb staan, maar toch geeft het een heerlijke "twangig"
bijna telecaster achtig geluid !

maar dat zal wel aan de gitaar en de techniek (slagmanier) liggen........

sebass
1 december 2002, 23:49
Op 2002-12-01 13:12, schreef Kjiratsiekoedel:
Ik heb het liefst een gitaar met:

3 humbuckers,
ieder met een eigen volumeknop,
en ieder kan single geschakeld worden
Doe er ook nog maar een piezo element in de brug bij

Dit is denk ik de meest veelzijdige gitaar qua verschilende klanken.

Bestaat dit eigenlijk al???


Ja de black beauty van Gibson.

vulvasonic
2 december 2002, 10:10
Onder vele anderen

skabouter
2 december 2002, 16:33
heeft de black beauty ook piezo`s ? wist ik niet....

strak beesje dan, die gibson !

wel een beetje te veel van het goede

ik heb 2 hums met piezo`s. hummen hebben een 5-way schakelaar, en de piezo een 3 way EN een volume.

je kan de piezo`s op iedere denkbare elementen schakeling op ieder volume schakelen !

das oook heeeel veelzijdig !

ik ben gitarist
2 december 2002, 17:32
ik zie dat de Ibanez RG serie speciale snaar klemmen hebben om de snaar niet te laten ontstemmen. De Epiphone Les Paul heeft dit NIET is deze dan sneller ontstemt??

skabouter
2 december 2002, 20:06
hoeft niet. tremolo`s ontstemmen wat sneller dan stoptails. als je epi gewoon fixed heeft ontstemd niet snel ofzo, hoor.

`tremolo gitaren hebben soms klemmen omdat ze snel ontstemmen door gebruik van de tremolo

pimmetje
2 december 2002, 20:34
Ik vind dat overigens wel 1 van de mogelijk zwakkere punten van Epi's: de stemmechanieken. Niet dat alle Epi's ontstemmen als een idioot, maar je moet wel een paar keer goed aan de gitaar trekken en kijken of hij z'n stemming behoudt.

Ik weet verder niet wat de kwaliteit van de mechanieken en trem op de RG's is... die zullen misschien hier en daar soortgelijke afwijkingen vertonen.

Neals
2 december 2002, 21:11
elk merk heeft zijn kwaaltjes, die van ibanez is naar mijn ervaring de wat mindere pluggen enzow.

Wat ik verder bij epiphone irritant vind is dat ze meteen na loslaten van een accoord gaan feedbacken

Ic3gl0vE
2 december 2002, 21:45
pimmetje>
een Epi voelt in mijn handen gewoon totaal verkeerd aan.
Speel maar eens op een Epi en dan op een Jackson dan merk je wel dat er HEEL VEEL verschil is.
geluid
stemmechanieken
hals
afstelling

Naar mijn mening is er aan een jackson meer zorg besteed, en dat 'ie beter klinkt is maar een mening :smile:

pimmetje
2 december 2002, 22:08
ehmmm... Ic3,
Denk je niet dat afstellingen en 't type hals ook onder 't kopje smaak zouden kunnen vallen? :grin:

Rutger
3 december 2002, 09:14
Ik hou eigenlijk wel van een hum aan de hals een een singlecoil aan de brug. Voor een warm clean geluid en een lichte bijtende distortion.

Dat kom je alleen weinig tegen. Volgens mij bestaat er een tele van, maar die moet eigenlijk gewoon twee singles hebben.

Anders Destium
3 december 2002, 10:25
In deze prijsklasse kun je ervan uitgaan dat elke gitaar redelijk veel ontstemt, en dan misschien een tremolo-brug meer dan een stoptail. Wat ik hier vaak heb zien langskomen als kwalen: Bij Epi's de stemmechanieken die niet zo duurzaam zijn, bij ibbies de brug waarvan de knife-edges snel afslijten (en dus dan sneller ontstemmen). Is niet verwonderlijk, goede mechanieken zijn al snel 40-50 euro, en op een gitaar van niet meer dan een paar honderd is dat natuurlijk overdone :wink: