PDA

View Full Version : Mesa/Boogie V-twin vs. Formula



SimonS
21 augustus 2006, 09:40
Ik vroeg me af hoe de Mesa/Boogie V-twin (rackmount) en Formula preamps zicht tot elkaar verhouden qua sounds?

De Formula is 3 kanaals + schakelbare EQ.
De V-Twin is 2 kanaals met elk 3 voicings.

Geeft dus in principe even veel mogelijkheden. Ik heb afgelopen week met mn band elke avond gespeeld. Ik gebruikte een PODxt-Live -> PA eindtrap 100W -> 2x12" zelfbouw (Eminence Wizard). Ik ben alleen niet tevreden erover: Problemen met door de mix prikken (wat ik ook doe) ; mn sounds klinken niet "organisch" genoeg. Is wat moeilijk te omschrijven maar "nep" is denk ik duidelijk genoeg? :)

De sounds die ik gebruik:
1. cleaner dan clean: dik, warm, bassy en vol. Zeg maar met een hals elementje een mooie jazzy sound voor warm akkoorden werk. Element splitten geeft funky maar zeker niet dun soundje.
2. chrunch die niet te brutaal is maar wel een goeie punch heeft: Goed controleerbaar met volume.
3. ronde, volle zingende solo sound.

Misschien een beetje een cliche lijstje, maar denk rustige rock wat ik speel. Wat is meer voor mij: Formula of V-twin? De Mesa sound ken ik en waardeer ik (heb een Caliber combootje gehad), maar geen rectifier sound voor mij.

AART
21 augustus 2006, 11:14
V-twin is meer rockgericht dan de formula.

De eq is vooral handig om het lead kanaal nog een xtra zet te geven.

vdgraaf
21 augustus 2006, 11:42
Ik heb zelf de formula en ben er erg blij mee. Wel in combinatie met een mooie buizen eindtrap, mesa 20/20. Als ik je lijstje zie dan denk ik dat het zeker moet kunnen. Het clean is erg mooi, sprankelend, warm en dynamisch. Het lead 2 kanaal kan echt mooi zingen. Lead 1 gebruik ik het minst, dat komt met name omdat ik ook wat pedalen gebruik, Barber Direct Drive en LTD, voor high en low gain overdrive, helemaal top trouwens. Ik raad je wel aan een goeie effectenbak te nemen, ik gebruik zelf een Rocktron Intellifex (die ouwe). Klinkt echt te gek. Als ik jou was zou ik de POD niet voor de effecten gebruiken, hoewel ik de combinatie nog nooit gehoord heb, lijkt het me dat de POD nogal wat dynamiek en toon zuigt.

Beste advies, testen! Luisteren naar wat je het mooiste vind. Succes!

grtn, Jan Anton

habberdoedas
21 augustus 2006, 12:52
Gebruik al enkele jaren een Mesa Boogie Formula Pre Amp. Zijn Prima voorversterkers. Maar een echt nu-metal sound is er niet uit te krijgen. Voor rock en hardrock zijn ze prima. En als effect gebruik ik de G-major. Daarmee schakel ik met de ingebouwe relais de Formula pre amp.

SimonS
21 augustus 2006, 16:14
oke bedankt voor de reacties! als ik het dus goed heb, is de Formula een wat "tammere" preamp in vergelijking met de V-twin. Dat is dus meer het stevige rock/metal beest. Hoe zit het met de clean en lichte chrunchy sounds van de V-twin?

Ik heb nogal wat negatieve verhalen gelezen over de lead kanalen van de Formula, maar goed, dat is internet :) Hoe zijn de ervaringen van jullie daarmee?

vester86
21 augustus 2006, 17:24
hej simon, ik heb zelf nu ruim 1.5 jaar een V-twin, en nog steeds heel erg tevreden over.
Clean kan je er alle kanten mee op, klinkt nu heel dik en vol, maar kan ook wat "lichter". Crunch is hetzelfde als het leadkanaal alleen met minder gain, en daarmee klinkt het ook een stuk opener, organischer.
denk qua lead (voicing 2) aan marshall, maar dan meer overstuurd, wat ruwer, voicing 1 hetzelfde, maar met meer bass en hoog, meer moderne sound zeg maar. crunch (voicing 3):| zie hierboven

qwertyuiop
21 augustus 2006, 19:20
heb ze beiden gehad. het klopt dat de formula de wat meer "nette" preamp is en de v-twin de wat meer "ruige" van de 2. Hoewel ik ook de V-twin weer niet echt ruig vind als je het bijvoorbeeld vergelijkt met een rectifier. De formula en v-twin liggen wat dat betreft redelijk dicht bij elkaar. Mooie, warme sounds, niet echt heftig.
Ik denk dat je er goed aan doet om ze beiden toch eens te luisteren.

succes ermee.

Nocki
21 augustus 2006, 22:04
Idd. beide zijn geen metal monsters.

Ik moet eerlijkzeggen dat ik beide geen super mesa versterkers vind. ze vallen beide een beetje buiten de boot als je kijkt naar de rest van de mesa amps. lijkt alsof ze een gooi hebben gedaan naar andere geluiden ofzo. niet mijn amps en ik ben toch echt een mesa freak te noemen...

beide doen rock erg goed en de formula heeft voor mij toch nog steeds een streepje boven de v-twin. maar de beste preamp in mijn optiek blijft de quad preamp

Nocki

vester86
21 augustus 2006, 22:38
grappig, ik ben geen fan van de mesa boogie sound maar toch heb ik nu 2 mesa's thuis staan waar ik qua sound allebei tevreden over ben.... (juist omdat ze anders klinken dan de meeste mesas)