PDA

View Full Version : History opzoeken



Plaag
20 augustus 2006, 22:56
Hallo,

Ik heb een oude Ibanez F gitaar met serienummer. Verder staat er op de elementen op de achterkant super 70.

Hoe kan ik aan informatie komen wat voor type het precies is, leeftijd/bouwjaar en wat toen de aanschafsprijs was?


Grtnx!

Nickname
21 augustus 2006, 12:46
Hier wil een foto nog wel eens helpen :satisfie:

Plaag
21 augustus 2006, 18:52
Ik dacht dat er misschien een programma, website of informatiepunt was daarvoor. Maar inderdaad, een foto is ook handig! :) Alleen weet ik niet hoe dit moet :P Bovendien staat er: Je mag niet bijlagen posten


Klein achtergrondverhaal:

Deze gitaar heb ik gekregen van een collega van mijn vader die hem anders bij de kraak wilde zetten :???:

Dit was dus mijn 1e elektrische gitaar toen ik jaar of 10 was (1990). De vorige eigenaar heeft hem handmatig overgeschilderd. Erg lelijk en slecht gedaan. Vandaar dat ik deze gitaar wat nieuw leven wil inblazen d.m.v. een goede paintjob en het vervangen van broodnodige onderdelen (metname stemknoppen).

Nu wil ik dit goed gaan aanpakken en ik weet dat met name spuiten erg duur is. Vandaar dat wil ik weten hoe oud deze ibanez is zodat ik weet of het uberhaupt nut heeft. Tegenwoordig koop je zoiets al vanaf 500 euro? Niet de dure versies natuurlijk.

Help? (of met de gitaar of het plaatsen van foto's)

Grtnx Plaag

olaf reijnders
21 augustus 2006, 18:59
www.ibanez-vintage-page.de. Succes!

Plaag
21 augustus 2006, 20:37
Super!!!!!!!

http://www.break-even.org/ibz70/imagesibanez/ImDLa/la02370.jpg

Dit is hem! Origineel ziet er stukken mooier uit. Het verbaasd me trouwens dat het ongeveer dezelfde kleur is waar hij nu in geverfd is.

Tnx Olaf!

wietse
21 augustus 2006, 20:51
Ik dacht dat er misschien een programma, website of informatiepunt was daarvoor. Maar inderdaad, een foto is ook handig! :) Alleen weet ik niet hoe dit moet :P Bovendien staat er: Je mag niet bijlagen posten


Klein achtergrondverhaal:

Deze gitaar heb ik gekregen van een collega van mijn vader die hem anders bij de kraak wilde zetten :???:

Dit was dus mijn 1e elektrische gitaar toen ik jaar of 10 was (1990). De vorige eigenaar heeft hem handmatig overgeschilderd. Erg lelijk en slecht gedaan. Vandaar dat ik deze gitaar wat nieuw leven wil inblazen d.m.v. een goede paintjob en het vervangen van broodnodige onderdelen (metname stemknoppen).

Nu wil ik dit goed gaan aanpakken en ik weet dat met name spuiten erg duur is. Vandaar dat wil ik weten hoe oud deze ibanez is zodat ik weet of het uberhaupt nut heeft. Tegenwoordig koop je zoiets al vanaf 500 euro? Niet de dure versies natuurlijk.

Help? (of met de gitaar of het plaatsen van foto's)

Grtnx Plaag


ik zou als ik jou was eerst eens proberen of je de verf er soms met een doekje met thinner af kan vegen, zo heb ik al meerdere "gerefinished" gitaren gered.
vaak is de originele lak zo taai dat je die er niet 1.2.3. afveegt, japanners gebruiken meestal een poly lak en dat geeft helemaal niks om thinner, zelfs afbijt verliest daar van als het meezit.
en die huistuin en keuken verf wil er vaak gemakkelijk af anders effe een doek met thinner in laten werken.
spuiten is niet zo duur het voorbewerken daar zit het geld in als jezelf de gitaar al spuitklaar maakt dat scheelt je enorm.
een es model gitaar zoals deze is het best zo dun mogelijk gespoten, alle extra lagen verf beinvloeden de klank namelijk.
echt probeer eens of je de originele laag weer kan redden desnoods schuren tot de bovenste laag er helemaal af is, en als de originele laag niet te erg beschadigd is polijsten met commandant, is de lak gescheurd en beschadigd niet erg krijgt een gitaar mojo van als het maar door spelen of ouderdom gebeurd is.
trouwens wel voorzichtig zijn bij de bindingen.

om een foto te plaatsten heb je webspace nodig waar je de foto kan plaatsen bijv een photobucket account, dan hoef je alleen maar de link tussen te zetten hier en klaar.

Plaag
21 augustus 2006, 21:13
Omdat de verf zo lelijk en smerig was, was ik al reeds begonnen door de body te schuren met een zo fijn mogelijk schuurpapiertje.

De witte randen heb ik lieflijk behandeld met staalwol en is al compleet vrij van verf. Ook grappig om te zien hoe wit die randen echt zijn. Het had de kleur gekregen van wit behang waar 50 jaar bij gerookt is.

Nu wil ik hem idd spuitklaar maken. Dat is neem ik aan, zo egaal mogelijk en afgeplakt waar nodig? Met name het afplakken, hoe zorg ik dat die witte randen niet gespoten worden? Met standaard afplaktape lijkt me dat moeilijk te doen door de rondingen.

Omdat ik met de kosten zit en niet een hele dikke portemonnee heb wil ik zoveel mogelijk zelf doen. Spuiten natuurlijk ook, is er een bepaalde volgorde van spuiten en moet ie ook gelakt worden? Is er nog een voorkeur voor een bepaald type spuitbus/verf?

Veel vragen en ik hoop veel antwoorden! In ieder geval bedankt voor de reacties alvast!

Plaag

wietse
21 augustus 2006, 22:15
je kan beter even in de zelfbouw afdeling kijken voor antwoorden hierop daar staat wel een faq en zat topics waarin zoiets behandeld wordt.
je kan speciale flexibele tape kopen voor het afplakken van de binding, of gewoon net zoals ze bij gibson doen later de verf van de binding afschrapen.
spuitklaar maken is inderdaad geheel geschuurd en gedemonteerd dus alle electronica ook verwijderen, is wat werk bij zo'n gitaar maar het is goed te doen.

Plaag
21 augustus 2006, 23:16
tnx! Nieuw op dit forum hier dus had de zelfbouwafdeling nog niet gevonden :)

alle electra is er al uit. Zelfs de hals van de body moeten scheiden. Hals was zo recht als een zwanehals ;)

Nu ik genoeg info heb ga ik de body klein beetje naschuren en op zoek naar elastisch afplaktape.

Thanks for the advice m8's!

:D

olaf reijnders
21 augustus 2006, 23:42
Tnx Olaf!

Graag gedaan.

Ik zou het goed doen want (helemaal in originele staat) deze gitaren zijn gewild.

De Super 70 elementen werden in de 70s gebruikt op Ibanez Gibson kopieen en zijn hele goede Paf Pro replica's.

Wat is de serienummer?

Luca P
22 augustus 2006, 00:19
Nog meer Ibanez history..
http://216.250.245.172/vintagepage/index.html

Plaag
22 augustus 2006, 19:57
Het serienummer is: F761704, verder staat er made in Japan.

Ik begrijp dat in originele staat deze gitaar het meeste op zou brengen. Maar om hem bespeelbaar te maken zullen er nieuwe stemknoppen op moeten.

Domme vraag, maar is een gitaar die compleet origineel is (behalve de lak) maar onspeelbaar is meer waard dan een niet gehele originele gitaar maar die wel goed speelt?

Uiteindelijk is waarde toch relatief. Muziekliefhebber als ik ben zou ik hem toch nooit verkopen. Tsja, het blijft toch je 1e elektrische gitaar he!

Ik zou het zoiezo al supertof vinden om een oude gitaar nieuw leven in te blazen. Lijkt wel Wheeler Dealers ;)


Plaag

Plaag
22 augustus 2006, 19:58
oops quote van Olaf vergeten!

wietse
22 augustus 2006, 20:33
Het serienummer is: F761704, verder staat er made in Japan.

Ik begrijp dat in originele staat deze gitaar het meeste op zou brengen. Maar om hem bespeelbaar te maken zullen er nieuwe stemknoppen op moeten.

Domme vraag, maar is een gitaar die compleet origineel is (behalve de lak) maar onspeelbaar is meer waard dan een niet gehele originele gitaar maar die wel goed speelt?

Uiteindelijk is waarde toch relatief. Muziekliefhebber als ik ben zou ik hem toch nooit verkopen. Tsja, het blijft toch je 1e elektrische gitaar he!

Ik zou het zoiezo al supertof vinden om een oude gitaar nieuw leven in te blazen. Lijkt wel Wheeler Dealers ;)


Plaag

stemmechanieken vervangen is niet erg de meeste verzamelaars maken zich daar niet zo druk om simpel omdat die dingen toch slijten door de jaren heen of kapot gaan, originele is mooi maar niet noodzakelijk.
een gitaar brengt nu eenmaal het meest op als hij bespeelbaar is of het moet al een bijzonder zeldzame zijn dan maakt het niet zoveel uit dan originaliteit belangrijk.
zolang de hals maar goed is.
ik blaas geregeld oude castoffs nieuw leven in, hardstikke leuk werk en als ze dan later er weer mooi bijstaan en prima spelen dat voelt verdomd lekker, zeker als je hem in de verkoop gooit en complimenten krijgt over het geleverde werk.
probeer een gitaar altijd zo origineel mogelijk te houden, als je de finish kan redden, doen, al ziet die er dan niet mooi nieuw glimmend uit, het is origineel en dat telt.
dit geldt natuurlijk niet voor stagg e.d daar mag je mee doen wat je wilt die worden toch nooit een zak waard.

Zino Z
23 augustus 2006, 10:35
offtopic ik weet het, maar ik heb nooit iets begrepen van het serie nummer van mijn Ibanez. Het is geen vintage ofzo maar een RG760 met het serie nummer: F030081. Hij komt waarschijnlijk uit je jaren 80 (81?). Hij is zeker niet uit 2003 (03). Kan iemand vertellen wanneer hij gemaakt is + uitleg van het serie nummer?

Nickname
23 augustus 2006, 11:00
offtopic ik weet het, maar ik heb nooit iets begrepen van het serie nummer van mijn Ibanez. Het is geen vintage ofzo maar een RG760 met het serie nummer: F030081. Hij komt waarschijnlijk uit je jaren 80 (81?). Hij is zeker niet uit 2003 (03). Kan iemand vertellen wanneer hij gemaakt is + uitleg van het serie nummer?

Jouw gitaar komt waarschijnlijk uit 1980 en is gemaakt in de fujigen fabriek in Japan. Het is de 30081e gitaar dat jaar. Wat ook kan is dat ie in 1990 is gemaakt, maar daar heb ik toch echt even een foto voor nodig. :satisfie:

Edit: Hij komt uit 1990, want in 1980 bestond de RG nog niet eens ;)

Nickname
23 augustus 2006, 11:25
Et voila, uit de catalogus van 1990 :) :

http://www.ibanezrules.com/catalogs/us/1990/rg7.jpg

Nickname
24 augustus 2006, 10:13
Nou moe, doe ik wat moeite om het uit te zoeken, is er nog steeds geen reply :p Is er eigenlijk ergens een site waar van verschillende merken de serienummers te achterhalen zijn?

Wabbie
24 augustus 2006, 10:54
Nou moe, doe ik wat moeite om het uit te zoeken, is er nog steeds geen reply :p Is er eigenlijk ergens een site waar van verschillende merken de serienummers te achterhalen zijn?

Jah, dat zou ik ook wel eens willen weten. Ik kan mijn fenders allemaal dateren, maar ik heb toch wel moeite om iets te vinden over japanse jacksons. 'K wil nu al een tijdje weten hoe oud mijn kelly bas is namelijk.