PDA

View Full Version : KT88 Buizen



Nrrrk
20 augustus 2006, 22:31
Hey,

Ik heb momenteel 4 EL34 buizen in mn randall zitten. Maar ik zit te kijken voor n paar nieuwe buizen (2). Zijn de KT88 buizen anders? Klinken ze goed?

gr,
Wee.

AART
20 augustus 2006, 23:55
ze schijnen nogal veel laag en punch te geven

VHT gebruikt ze ook.

Chris Winsemius
21 augustus 2006, 00:15
Hey,

Ik heb momenteel 4 EL34 buizen in mn randall zitten. Maar ik zit te kijken voor n paar nieuwe buizen (2). Zijn de KT88 buizen anders? Klinken ze goed?

gr,
Wee.

Afhankelijk v/h merk.
Zowiezo:
je amp moet wel even gebiased worden als er KT88s ipv EL34s ingezet worden.

KT88s klinken meestal wat cleaner dan EL34s.

maestro_nl
21 augustus 2006, 11:27
Tip: http://gtrgear.com/GTKT88sv-NL.htm

guitarnijboer
21 augustus 2006, 11:34
Hey,

Ik heb momenteel 4 EL34 buizen in mn randall zitten. Maar ik zit te kijken voor n paar nieuwe buizen (2). Zijn de KT88 buizen anders? Klinken ze goed?

gr,
Wee.

KT88' zijn anders en klinken ook anders. Ondanks dat het veel krachtiger buizen zijn kun je geen 4 x EL34 vervangen door 2 x KT88. O.a vanwege de impendantie van de uitgangstravo en buizen die dan niet meer op elkaar aansluit. Verder is het onwaarschijnlijk dat je 100 W uit twee KT88' s zult halen in een circuit bestemd voor vier EL34's. De B+ is hiervoor doorgaans te laag....

Met vier KT88's heb je meer kans, maar dan zul je waarschijnlijk wat zaken moeten aanpassen. De ingangsimpendantie van een KT88 is flink lager dan die van een EL34 bijvoorbeeld..... baisspanning moet (zoals eerder genoemd) aangepast worden, etc......En ze zijn flink duurder....

Wat te denken van een quad KT77's ???

Nrrrk
21 augustus 2006, 16:41
Ik kan in mn buizentop 4 verschillende buizen zetten. Dus ik wil dan 2 EL34s en 2 KT88's. Biassen kan ik ook zelf met n apparaatje waar de naam me even niet binnen schiet. Kun je overal kopen. zo'n meter met zwarte / rode kabeltjes + draaiknoppie voor verschillende standen / metingen.

Dus dat is t probleem niet. Ik wou even weten of het geluid daardoor wat anders wordt. Kouder / warmer, dunner / dikker. Etc.

:)

guitarnijboer
21 augustus 2006, 16:54
Ik kan in mn buizentop 4 verschillende buizen zetten. Dus ik wil dan 2 EL34s en 2 KT88's. Biassen kan ik ook zelf met n apparaatje waar de naam me even niet binnen schiet. Kun je overal kopen. zo'n meter met zwarte / rode kabeltjes + draaiknoppie voor verschillende standen / metingen.

Dus dat is t probleem niet. Ik wou even weten of het geluid daardoor wat anders wordt. Kouder / warmer, dunner / dikker. Etc.

:)

KT 88' zijn zoals gezegd 'cleaner' . Voor de klank als je clean speelt zijn ze super! Ik heb een oude combo met KT88's en daar zit een lekker 'Fender clean' in. Dit is moeilijk te benaderen met EL34's. Voor het scheuren snijdt het geluid met KT88's meer door de mix, naar mijn idee... Bas meer gedefinieerd en wat meer een 'edge' als je begrijpt wat ik bedoel. Anderen zouden dit misschien een wat 'kil' geluid noemen.

KT88's zijn wat meer HiFi buizen....

Wat is dat eigenlijk voor versterker? Ik ben nog geen versterker tegengekomen waar tegelijk KT88's en EL34's in kunnen.... Of kun je daartussen switchen? Heb je info? links?

Nrrrk
21 augustus 2006, 16:58
ik kan bijv. 2 el34's 1 6l6 en 1 kt88 in mn amp doen. Vet he? :)

http://www.randallamplifiers.com/products/amplifiers/mts/mtsheads.asp
Ik heb de RM100M. Met de modules Recto (Nu Treadplate ivm rechtzaak Mesa, I believe.), Brown (hot rodded marshall plexi module) en de XTC (rode kanaal Bogner Uberschall module). Top amp, klinkt fantastisch. Meer info + forum: http://mtsforum.grailtone.com

guitarnijboer
21 augustus 2006, 17:03
Inderdaad!!! :punk:

maestro_nl
21 augustus 2006, 21:17
Wanneer je echt super clean wilt zou ik voor 6550 gaan.

Qua karakter simpel gezegd: waar de KT88 nog iets naar EL34 neigt gaat 6550 meer naar 6L6.

6550 moet je zien als de overtreffende trap van een cleane 6L6.
Het is niet de KT88 maar de 6550 die ook voor bas en Hi-Fi wordt gebruikt.

Egnater Mod100 kun je trouwens ook verschillende eindbuizen in combineren.

Nrrrk
22 augustus 2006, 00:03
Wanneer je echt super clean wilt zou ik voor 6550 gaan.

Qua karakter simpel gezegd: waar de KT88 nog iets naar EL34 neigt gaat 6550 meer naar 6L6.

6550 moet je zien als de overtreffende trap van een cleane 6L6.
Het is niet de KT88 maar de 6550 niet ook voor bas en Hi-Fi wordt gebruikt.

Egnater Mod100 kun je trouwens ook verschillende eindbuizen in combineren.
Jah, de Randall MTS serie is gebaseerd op de Egnater mod series. :) hebben samen gewerkt. Die Egnaters zijn handgemaakt. Randalls zijn gewoon in fabrieken gemaakt, wel allemaal in de USA.

Nrrrk
14 september 2006, 22:47
UPDATE:

Kheb mn KT88's eindelijk binnen *was iets mis gegaan met de levering*. Ik heb ze nu in 't midden zitten, buitenste 2 zijn 2 TAD E34L's. Hij klinkt nog net wat vetter. Ik kan de pre-amp wat meer gain geven op de kanalen en hij gaat minder snel over z'n nek; hij is minder bassy, maar klinkt wel iets agressiever.

Wat n formaat hebben die buizen zeg! Ik moest die protectie randjes weghalen. Kan ik die ergens online kopen voor KT88's? (je weet wel, die metalen ringetjes die op je top zijn geschroefd waar je buis tussenstaat).

thanks.

Ron Houben
15 september 2006, 06:18
Wat is dat eigenlijk voor versterker? Ik ben nog geen versterker tegengekomen waar tegelijk KT88's en EL34's in kunnen.... Of kun je daartussen switchen? Heb je info? links?

Hallo Guitarnijboer,

Je kent THD niet. Die versterkers accepteren ALLE soorten buizen. Wil je meer info, stuur me een PM. Anders wordt dit als sluikreclame gezien.

Groeten.

dml
15 september 2006, 07:57
En dan ken je Koch ook niet, daar kun je ook allerlei soorten buizen in stoppen, maar dan moeten het wel paartjes zijn.

Nrrrk
15 september 2006, 19:59
Bij de Randall kun je 4 aparte buizen erin knallen. vet he :)

robert-gitarist
15 september 2006, 20:25
Mesa Rectofier kun je toch ook allerlei type buizen in pleuren?Zoiets hoorde ik een keer van iemand..

AART
16 september 2006, 19:35
Mesa Rectofier kun je toch ook allerlei type buizen in pleuren?Zoiets hoorde ik een keer van iemand..


alleen el 34 en 6l6 volgens mesa.

je kan er natuurlijk zelf andere in gooien, maar hij is er niet op gebouwd.

robert-gitarist
16 september 2006, 22:18
Ah okee :) Ik dacht dat dat kon.Maar zoals ik al zei zoiets hoorde ik dus een keer ;)