PDA

View Full Version : na 8 maanden



Ibanezlover
20 augustus 2006, 22:20
Hoi allemaal ik had even een vraagje:

Ik speel nu bijna 8 maanden elektrische gitaar en ik vroeg me af, wat moet je allemaal kunnen na 8 maanden, wat is het gemiddelde wat iemand kan spelen na 8 maanden.

Vonk
20 augustus 2006, 22:37
Yngwie Malmsteen is niets bij iemand die al 8 maanden speelt...

Toch maar serieus: dit is een kansloze vraag, net als die recente vraag van "ja ik speel al 8 jaar en ben nog steeds bagger, waarom?"

Bassbitch
20 augustus 2006, 23:07
Dat lijkt me niet. Deze jongen vraagt zich gewoon af wat het gemiddelde niveau is van iemand die 8 maanden speelt. Daar kun je toch wel normaal op antwoorden, niet?

hendrix2
20 augustus 2006, 23:20
Dat lijkt me niet. Deze jongen vraagt zich gewoon af wat het gemiddelde niveau is van iemand die 8 maanden speelt. Daar kun je toch wel normaal op antwoorden, niet?
Ja en neen...
Je MOET niets kunnen na 8 maand.
Ik ken iemand die na ongeveer 8 maand iedereen naar huis speelde, die jongen had gewoon talent in overvloed.
Ik ken er ook die na ongeveer 8 maand met moeite 10 akkoorden kunnen spelen.

Je niet vergelijken met anderen, er zullen er altijd beter zijn dan jou. Gewoon je eigen ding doen, en oefenen oefenen en nog eens oefenen.

Wat ik belangrijk vindt om te kunnen na een aantal maanden:
-Gitaar kunnen stemmen (met en zonder stembakje)
-Alle basisakkoorden (A B C D E F G) + hun mineurvorm.
-De eenvoudige barré akkoorden (A-greep, E greep, E7-greep....)
-Ritme kunnen houden, daar lijken heeeeel veel mensen last mee te hebben, als je het niet kan, oefenen met metronoom!
-Flat picking
-Je moet een degelijk bend kunnen doen (dus een die niet vals klinkt).
-Krachtakkoorden leren
-Vlot leren wisselen van akkoorden
-Leren welke akkoorden samen passen (niet gedetailleerd, maar genoeg om een eenvoudige song te kunnen schrijven) bv. G Am C D
-Min of meer weten wat een akkoord is en hoe het gebouwd is, dit is essentieel om ooit véél akkoorden te willen kennen en die eventueel ook op andere instrumenten te spelen.

Vonk
20 augustus 2006, 23:41
Dit is inderdaad wel een mooi lijstje, maar toch loopt bijna iedereen een andere weg. Ik ben begonnen met een metalinstructieboek van troy stetina, waar je als beginner niet even doorheen ploegt. Daarbij komt dat mensen die alleen boeken gebruiken anders evolueren dan mensen die les krijgen. En de hoeveel besteedde tijd verschilt ook bij iedereen, dus eigenlijk kun je dit soort persoonlijke vragen niet stellen.

Advies is dus gewoon om een boek te kiezen om mee te oefenen en die zo goed mogelijk te gebruiken in je trainingsschema.
Enne na 8 maanden moet je toch wel meer dan de helft van de bloodhoundgang-nummers mee kunnen spelen ;)

-=JEROEN=-
21 augustus 2006, 03:35
laat ik met een wedervraag beantwoorden:

wat kan je zoal spelen? welke akkoorden? toonladders? barré? etc...

frenchie
21 augustus 2006, 10:50
Strak ritme houden vind ik het lastigste onderdeel bij het gitaarspelen. Ik ga als het niet lekker gaat steeds sneller spelen. Akkoorden, toonladders etc is een kwestie van oefenen. Met een beetje arbeid zijn dat de makkelijkste onderdelen. Ik vind een goede beheersing van de slaghand (ritme, gelijkmatige aanslag) het moeilijkste onderdeel.

Pun
21 augustus 2006, 18:31
Strak ritme houden vind ik het lastigste onderdeel bij het gitaarspelen. Ik ga als het niet lekker gaat steeds sneller spelen. Akkoorden, toonladders etc is een kwestie van oefenen. Met een beetje arbeid zijn dat de makkelijkste onderdelen. Ik vind een goede beheersing van de slaghand (ritme, gelijkmatige aanslag) het moeilijkste onderdeel.

Helemaal mee eens.