PDA

View Full Version : JCM900 prijs?



Elvenkindje
20 augustus 2006, 19:04
Ik kwam laatst in een willekeurige winkel een Marshall JCM900 50 watt 1x12 combo tegen voor 350 euro. Hij zag er in goede staat uit, al heb ik hem niet kunnen testen omdat ik het te druk had.

Het punt is, ik wil uiteindelijk dus een Orange Rockerverb50 met 4x12 cab, maar daarvoor moet ik nog jaren sparen.. Ik heb dus nu iets nodig, puur voor het volume. Ik denk niet dat Marshall zijn waarde echt verliest (zeker niet de oude buizenmodellen) dus dit lijkt me ook wel een leuke investering.

Dus, voor 350 euro uit de winkel, is dat een goede deal? Misschien kan ik er nog wat afsprokkelen door interessant te gaan luisteren en te zeggen dat de buizen vervangen moeten worden oid, maar tot hoe laag kan ik nou eigenlijk gaan? Bij van gorp muziek in Roosendaal (om maar wat te noemen) zie ik hem namelijk als occasion staan voor 7xx euro en op marktplaats gaat hij voor allerlei bedragen..

Als iemand me verder zou kunnen helpen, hartelijk dank!

caliban
20 augustus 2006, 19:27
Die prijs lijkt me niet slecht. Veel hangt natuurlijk af van de staat waarin hij is.
Wel opletten want JCM 900 is eigenlijk niet volledig buizen. In de preamp zitten drie buizen maar er wordt ook diodeclipping gebruikt. Dus je overdrive komt eigenlijk niet volledig van de lampen. Ik heb ooit een honderd-watthead gehad en ik was daar wel vrij tevreden van. Voor rock vind ik het best goede amps

Elvenkindje
20 augustus 2006, 19:38
Bedoel je dat het een hybrid is?

En bedankt voor je hulp :satisfie:

Agent_Smith
20 augustus 2006, 20:16
Een 900 is gewoon een volledig buizen amp. Alleen zitten er idd ook nog wat halfgeleiders in het signaalpad. Maar dat is niets bijzonders.

AART
20 augustus 2006, 22:19
hij heeft twee gainknoppen.

De eerste geeft gewoon de lekker buizenscheur, de tweede voegt echter diodescheur toe.
Zoiets was het dacht ik.

guitarnijboer
21 augustus 2006, 00:04
Een 900 is gewoon een volledig buizen amp. Alleen zitten er idd ook nog wat halfgeleiders in het signaalpad. Maar dat is niets bijzonders.

Hmm, er zijn verschillende type's van de JCM 900.... De type's in de serie 'dual reverb' zijn eigenlijk meer hybride. De hele voorversterker is opgebouwd met OpAmps in combinatie met buizen. De eindtrap is buizen. Ik vind dit meer valvestates met buizen endversterker. (type's 4100 en 4500)
Dit maakt de versterker overigens niet per definitie slecht trouwens, maar het is beslist geen vol-buizen amp. Kijk gewoon of het you sound is... 350Euro is geen slechte prijs.... Er is trouwens van dit type al eens een reissue geweest dus helemaal verrot kan het niet zijn... (al is het niet mijn ding)

De serie JCM900 SL-X (type's 2100 en 2500) gebruiken meer buizen in de preamp en alleen OpAmps voor de efectloop en Reverb geloof ik. Dit is dus meer een buizenbak.... maar het gaat om je oren uiteindelijk.

Diodeclipping is overigens weer wat anders. Dit is een methode om een fraaie distortion te creeren. Dit wordt bijvoorbeeld toegepast in de JCM 800 split channel, door Koch (softclipper) en vele anderen. Hier is dus niets mis mee.....als je het mooi vindt.

AART
21 augustus 2006, 00:08
beide JCM 900's zijn vol buizen amps.

Een valvestate heeft een buisje voor de keluring, de dual reverb haalt ook zijn meeste scheur eruit.

Alleen als je alles op 10 zet haalt ie een beetje extra.

De SL-X is gewoon volledig buizen, met transistor gestuurde fx loop(hebben veel meer marshalls) en reverb heeft ie niet.

Dolf
21 augustus 2006, 01:43
Gewoon doen!!! 350 euro's is geen geld voor zo'n bak. Als je zegt dat het toch tijdelijk is kun je hem zeker weer voor die prijs verkopen. Hij is zo slecht niet als iedereen beweerd, veel grote groepen spelen er zelfs over. Het is alleen niet het klassieke JCM800/Plexi Marshall geluid (hoewel het eerste kanaal ook een goede overdrive heeft) maar klinkt gewoon moderner.

guitarnijboer
21 augustus 2006, 11:43
beide JCM 900's zijn vol buizen amps.




Vol buizen?

http://www.drtube.com/schematics/marshall/jmp51c.gif

Erikt
21 augustus 2006, 12:50
Vol buizen?

http://www.drtube.com/schematics/marshall/jmp51c.gif

Kun je daar nog wat van lezen? :o

guitarnijboer
21 augustus 2006, 13:06
Kun je daar nog wat van lezen? :o

Ik heb weinig verstand van computers maar als je hard met je muis heen en weer gaat krijg ik op enig moment een vierkantje met vier pijltjes in de rechteronderhoek (?? vraag me niet waarom of hoezo ??) Als je daar op klikt wordt het duidelijker......

(Nou we het er toch over hebben, het heeft met het onderwerp niets te maken, maar weet iemand hoe je fotos op het forum kan zetten. Ik heb geen idee hoe dit moet... en om er een nieuw topic van te maken lijkt me gezien het niveau van de vraag een beetje overdreven.)

Helter Skelter
21 augustus 2006, 13:16
(Nou we het er toch over hebben, het heeft met het onderwerp niets te maken, maar weet iemand hoe je fotos op het forum kan zetten. Ik heb geen idee hoe dit moet... en om er een nieuw topic van te maken lijkt me gezien het niveau van de vraag een beetje overdreven.)

eerst een foto op een website zetten en dan de url van de foto op de plek van gg zetten:

gg

hassent
21 augustus 2006, 13:22
Zoals al gemeld zijn bepaalde series JCM900 in principe valvestates met een buizen eindtrap. En dat kun je inderdaad ook uit die vage tekening opmaken. Niks mis mee overigens, maar het is geen 'vol buizen' zoals Aart beweert.

duckman
21 augustus 2006, 13:35
vol buizen is dat er zowel voor de voor als eindversterking buizen worden gebruikt.

Als we gaan miereneuken over diodes etc, dan ook meteen alle "buizenverstekers"die GEEN buizen gelijkkrichter hebben etc. als hybride bestempelen.

De JCM 900 is een volledige buizenamp.
De valvestate gebruikt voor het cleane kanaal niet eens die ene preamp.

duckman
21 augustus 2006, 13:36
Zoals al gemeld zijn bepaalde series JCM900 in principe valvestates met een buizen eindtrap. En dat kun je inderdaad ook uit die vage tekening opmaken. Niks mis mee overigens, maar het is geen 'vol buizen' zoals Aart beweert.

Dit zou dus ook gelden voor de JCM 2000 serie (TSL/DSL) volgens jou theorie

hassent
21 augustus 2006, 13:53
Nee, bekijk het schema maar eens goed. Ik heb het niet over mierenneuken over diodes.

Bepaalde JCM 900 serie hebben praktisch hetzelfde preamp circuit als een valvestate. Dus gebaseerd op opamps met een enkele buis voor het idee.
JCM900 (model 4100) http://www.drtube.com/schematics/marshall/jmp51c.gif
8240 Valvestate http://www.drtube.com/schematics/marshall/jmp51c.gif


De JCM2000 serie is wel volledig buizen met hier en daar een opamp voor reverb, FX loop en het schakelen van kanalen.
JCM2000 TSL100 http://www.drtube.com/schematics/marshall/tl10-60-02.pdf

Het verschil lijkt me duidelijk toch?

duckman
21 augustus 2006, 14:09
Nee, bekijk het schema maar eens goed. Ik heb het niet over mierenneuken over diodes.

Bepaalde JCM 900 serie hebben praktisch hetzelfde preamp circuit als een valvestate. Dus gebaseerd op opamps met een enkele buis voor het idee.
JCM900 (model 4100) http://www.drtube.com/schematics/marshall/jmp51c.gif
8240 Valvestate http://www.drtube.com/schematics/marshall/jmp51c.gif


De JCM2000 serie is wel volledig buizen met hier en daar een opamp voor reverb, FX loop en het schakelen van kanalen.
JCM2000 TSL100 http://www.drtube.com/schematics/marshall/tl10-60-02.pdf

Het verschil lijkt me duidelijk toch?

Beide links bovenaan zijn van een JCM900, d'r zit geen valvestate tussen???
rest my case....

Erikt
21 augustus 2006, 14:25
Beide links bovenaan zijn van een JCM900, d'r zit geen valvestate tussen???
rest my case....

het zijn ook allebei precies dezelfde linkjes :P

hassent
21 augustus 2006, 14:48
Beide links bovenaan zijn van een JCM900, d'r zit geen valvestate tussen???
rest my case....

Waarom zo fel? Foutje van mijn kant.
Het lijkt er erg op dat je zelf een JCM900 uit die serie hebt en je er nu achterkomt dat ie niet volledig buizen is, am I right?
Ik kraak ook helemaal niets af. Ik leg alleen uit dat er weining verschil in zit.
Hier is de link van de valvestates: http://www.drtube.com/schematics/marshall/8240-61-06.gif

Zie je nu de overeenkomsten??

hassent
21 augustus 2006, 15:37
En toen bleef het stil....

@ topic starter, sorry voor dit intermezzo. Voor wat betreft die euro 350,-. Prima amp voor een prima prijs. Gewoon doen. Ongeacht of het nu wel of geen 'vol'buizen is.

Ik heb zelf een TSL100 ('vol buizen') en een Valvestate en beide zijn fijne amps.
Valvestates vindt je trouwens als je een beetje zoekt onder de euro 300,-

duckman
21 augustus 2006, 15:45
En toen bleef het stil....

@ topic starter, sorry voor dit intermezzo. Voor wat betreft die euro 350,-. Prima amp voor een prima prijs. Gewoon doen. Ongeacht of het nu wel of geen 'vol'buizen is.

Ik heb zelf een TSL100 ('vol buizen') en een Valvestate en beide zijn fijne amps.
Valvestates vindt je trouwens als je een beetje zoekt onder de euro 300,-

ja sorry, ik werk tussendoor.:satisfie:
Ik wilde niet fel reageren, maar ben het niet eens met je stelling.

Overigens heb ik geen JCM 900, wel een JCM 800 2203 en een 6100.

Maar nog steeds zie ik wel veel verschillen in de schema's tussen beide versterkers...

duckman
21 augustus 2006, 15:47
overigens @ TS: inderdaad dit is een goede rock amp en een goede prijs.

hassent
21 augustus 2006, 15:51
Dan heb ik je uitspraak verkeerd geinterpreteerd, excuses. Ik hou nl niet zo van mensen die meteen fel van leer trekken zonder onderbouwing.

Uiteraard zijn er veel verschillen (alleen de chorus al), maar in de basis zijn ze hetzelfde. Met basis bedoel ik dat de pre-amps voornamelijk opgebouwd zijn rond op-amps. De buis die na die opamp komt niet niet zoveel, hij 'roomt' het geclipte signaal alleen wat af wat een meer 'buizen feel' geeft.

De power amps zijn wel verschillend. De Valvestate gebruikt 2 TDA ic's, de JCM900 4 stevige EL34's.

Is die 6100 wat? Volgens mij is dat een beetje de voorloper van de TSL100 maar dan met Midi toch? En het cleane kanaal is meer Fender gevoiced dacht ik. Ik heb er wel eens over gedacht m'n TSL100 in te ruilen voor een 6100 ivm midi mogelijkheden, maar je ziet ze niet zo veel.

duckman
21 augustus 2006, 15:56
Dan heb ik je uitspraak verkeerd geinterpreteerd, excuses. Ik hou nl niet zo van mensen die meteen fel van leer trekken zonder onderbouwing.

Uiteraard zijn er veel verschillen (alleen de chorus al), maar in de basis zijn ze hetzelfde. Met basis bedoel ik dat de pre-amps voornamelijk opgebouwd zijn rond op-amps. De buis die na die opamp komt niet niet zoveel, hij 'roomt' het geclipte signaal alleen wat af wat een meer 'buizen feel' geeft.

De power amps zijn wel verschillend. De Valvestate gebruikt 2 TDA ic's, de JCM900 4 stevige EL34's.

Is die 6100 wat? Volgens mij is dat een beetje de voorloper van de TSL100 maar dan met Midi toch? En het cleane kanaal is meer Fender gevoiced dacht ik. Ik heb er wel eens over gedacht m'n TSL100 in te ruilen voor een 6100 ivm midi mogelijkheden, maar je ziet ze niet zo veel.

Ik ben er erg tevreden over, maar die 2203 gebruik ik het meest.
Als je ooit in de buurt van utrecht komt, ben je welkom om hem uit te proberen.

Jorn69
21 augustus 2006, 16:01
Ah kut, Ik was net van plan om m'n JCM 900 50 watt dual reverb combo (1 X 12) te verkopen... Maar daar kan ik zoprecies dus maar een 350 euro voor krijgen ? Ik hoopte eerlijk gezegd wel op een 400-500

Dolf
21 augustus 2006, 17:12
Ah kut, Ik was net van plan om m'n JCM 900 50 watt dual reverb combo (1 X 12) te verkopen... Maar daar kan ik zoprecies dus maar een 350 euro voor krijgen ? Ik hoopte eerlijk gezegd wel op een 400-500

Voor 400-500 raak je 'm denk ik wel ook nog kwijt hoor, daarom dat ik zeg tegen de topicstarter dat hij er zich zeker geen buil aan kan vangen.

Enneuh, de JCM900 vergelijken met de valvestate is gewoon grote bullsh*t, ik zou zeggen tegen de mensen die dit doen om er eens naar te luisteren ipv naar de schema's te kijken. En wat dat betreft, is de eindtrap van de JCM900 wel vol buizen en krijg je dus wel zeker lampenoversturing. De vervorming in de preamp wordt inderdaad gerealiseerd door (onder andere) opamps waardoor de versterker niet zoveel dynamiek heeft en een anders geluid heeft dan een plexi. Maar daarom noemt hij juist JCM900, omdat het geen plexi/JCM800 is!

Agent_Smith
21 augustus 2006, 18:27
Voor 400-500 raak je 'm denk ik wel ook nog kwijt hoor, daarom dat ik zeg tegen de topicstarter dat hij er zich zeker geen buil aan kan vangen.

Enneuh, de JCM900 vergelijken met de valvestate is gewoon grote bullsh*t, ik zou zeggen tegen de mensen die dit doen om er eens naar te luisteren ipv naar de schema's te kijken. En wat dat betreft, is de eindtrap van de JCM900 wel vol buizen en krijg je dus wel zeker lampenoversturing. De vervorming in de preamp wordt inderdaad gerealiseerd door (onder andere) opamps waardoor de versterker niet zoveel dynamiek heeft en een anders geluid heeft dan een plexi. Maar daarom noemt hij juist JCM900, omdat het geen plexi/JCM800 is!

Juist! En zo is het. Nee, ik heb geen jcm900, maar beweren dat de voortrappen gelijk zijn aan een valvestate is echt kul. De schema's lijken niet eens op elkaar. Nou ja, voor een leek wel dan.
Er zitten idd solidstates in en diodeclipping (heeft de Jub ook en die wordt door velen als heilig beschouwd) maar het is wel degelijk een buizenamp en geen hybride (dat is bijv een 4203, wat trouwens echt een retecool ding is). En al helemaal geen valvestate.

Elvenkindje
21 augustus 2006, 18:44
Pfoe, zo ben je 18 uur weg en staan er twee pagina's vol met lastige informatie! Wat ik er uit opmaak is dat de JCM900 dus wél volledig buizen is?

In ieder geval, als de versterker het goed doet, koop ik hem onmiddelijk!

Ik hoor dat er verschillende JCM900's zijn, is dat nog iets waar ik op moet letten? Serienummer oid? En kan ik (behalve door te luisteren hoe die klinkt) controleren of de buizen vervangen moeten worden?

Verder nog dingen waar ik op zou kunnen/moeten letten?

Allemaal bedankt voor de informatie, alweer :)

Agent_Smith
21 augustus 2006, 18:59
Ja er zijn er ook gemaakt met 5881 buizen ipv EL34. Ombouwen of anders laten staan. Of je moet ervan houden natuurlijk.

hassent
21 augustus 2006, 19:41
Wat een felheid allemaal zeg. Het is gewoon niet zo dan alle modellen JCM900 volledig buizen zijn. Zie de schema's die ik eerder gepost heb.

Ik heb ook nergens gezegd dat de een beter klinkt dan de ander. Da's een kwestie van smaak.

Lees het nog maar eens goed door, dan zul je zien dat ik al jullie aangevoerde argumenten ook beaam!!
Waarom maakt iedereen zich zo druk???

@Agent Smith: Pak de twee schema's die eerder gepost staan en leg ze naast elkaar en zeg mij dan waar een fundamenteel verschil zit! Pak dan het schema van bv een JCM2000 of willekeurig elke buizenbak en zie wat ik bedoel.
Je mag me best een leek noemen, daar het ik geen moeite mee. Wel met feit dat je zo'n botte uitspraak doet als je blijkbaar zelf het verschil niet weet.

Agent_Smith
21 augustus 2006, 20:06
@ hassent: Kom, kom kalm aan een beetje. We gaan toch niet raar doen naar elkaar om zo'n lullig versterkertje. Ik ken jou niet, dus zal ik je ook geen leek noemen. Voel je dus vooral niet aangesproken. Ik vind de schakeling van die twee alleen wezenlijk anders, that's all. En dan hebben we het nog niet eens over de klank.

guitarnijboer
21 augustus 2006, 20:42
Ik denk dat verschillende mensen hier een verschillende interpretatie geven aan het begrip 'vol-buizen'.... Volgens mij is dit geen woord wat je in het woordenboek zult vinden.

Voor de een betekend 'volbuizen' kennelijk:

dat er in de preamp 'iets' met een buis gedaan is en er in de eindtrap ook buizen zitten.

Voor een ander (mij) betekend het:

Dat er in de signaalweg geen halfgeleiders gebruikt worden om het signaal te versterken.

(Diodeclippers (softclipping etc.) vallen hierbuiten omdat die het signaal niet versterken en enkel gebruikt worden om een effect te creeren.)

En de echt zwaargelovigen zullen zeggen:

Dat er in de hele signaalweg geen halfgeleider aan te pas mag komen om van volbuizen te mogen spreken.

Tja, en wie heeft er nu gelijk..... Ik zie ook wel eens valvestates aangeboden worden als 'buizenversterkers' hoewel dit eerder een buisversterker zou zijn want er zit er maar eentje in.... en in de 8080 eindtrap van valvestate zit zelfs helemaal geen buis... zelfs niet eens een heel kleintje.

Hoe dan ook: als er meer OpAmps dan buizen in de preamp zitten vind ik dat je niet meer kunt spreken van volledig buizen. gewoon omdat het niet volledig buizen is....

En goed of slecht.... Ik heb een Fender met OpAmps in de preamp en buizen eindtrap. Doet het al 10 jaar onafgebroken en dan heb ik hem ook nog 2dehands gekocht. Super helemaal dikke prima geluid...............



Voor een hybride versterker !!!


:dance:

guitarnijboer
21 augustus 2006, 20:52
Maar even serieus: 350 voor een JCM 900 is echt geen geld..... wel of niet volledig buizen. En als je hem niet teveel beschadigd raak je hem als je genoeg gespaard hebt voor de Orange, ook zeker voor dat bedrag wel weer kwijt.....

Dolf
21 augustus 2006, 21:14
Pak de twee schema's die eerder gepost staan en leg ze naast elkaar en zeg mij dan waar een fundamenteel verschil zit! Pak dan het schema van bv een JCM2000 of willekeurig elke buizenbak en zie wat ik bedoel.

De enige gelijkenis die ik zie tussen de schema's is dat ze beiden gebruik maken van opamps. Verder zie ik nergens gelijkenissen. Ik heb ook nooit beweerd dat de JCM900 volbuizen is (waarvoor ik dezelfde definitie gebruik als guitarnijboer), alleen dat hij niet te vergelijken valt met een valvestate.

PS: Ik maak mij niet druk en ik noem je geen leek, ik probeer gewoon een inhoudelijke discussie te voeren want je hebt me met jouw argumenten nog niet kunnen overtuigen. En ik heb nog over een JCM900 gespeeld in een band waar de andere gitarist over een valvestate speelde, en ik garandeer je dat het geluid helemaal niet hetzelfde is.

edit:
@topicstarter: Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat het zeker geen weggesmeten geld is. Of de buizen nog nieuw zijn kun je nooit echt weten, wat je kan doen is de verkoper een bewijsje vragen van de laatste keer ze vervangen geweest zijn.

Elvenkindje
21 augustus 2006, 21:38
Ja er zijn er ook gemaakt met 5881 buizen ipv EL34. Ombouwen of anders laten staan. Of je moet ervan houden natuurlijk.
De EL34 buizen zijn voor de echte Marshall scheur, als ik het goed heb? Hoe kan ik zien of het 5881 buizen of EL34 zijn, staat dat gewoon op de buisjes?

Edit: Zou je het verschil in geluid misschien kunnen omschrijven?

hassent
21 augustus 2006, 22:12
De enige gelijkenis die ik zie tussen de schema's is dat ze beiden gebruik maken van opamps. Verder zie ik nergens gelijkenissen. Ik heb ook nooit beweerd dat de JCM900 volbuizen is (waarvoor ik dezelfde definitie gebruik als guitarnijboer), alleen dat hij niet te vergelijken valt met een valvestate.

PS: Ik maak mij niet druk en ik noem je geen leek, ik probeer gewoon een inhoudelijke discussie te voeren want je hebt me met jouw argumenten nog niet kunnen overtuigen. En ik heb nog over een JCM900 gespeeld in een band waar de andere gitarist over een valvestate speelde, en ik garandeer je dat het geluid helemaal niet hetzelfde is.


Gelukkig, ik voer ook liever een inhoudelijke discussie. Ik zie hier te vaak exploderende draadjes waar helemaal geen aanleiding voor is. Zijn we weer vriendjes?:o

Ik heb het idee dat we een beetje langs elkaar heen praten.
Ik heb nergens gezegd dat een JCM 900 en een valvestate hetzelfde klinken. Dat is ook absoluut niet het geval. Dat ben ik ook met je eens. Alleen de eindtrap al maakt een wereld van verschil.

Feit is wel dat het schema van de preamp van de JCM900 zoals gepost voor het overgrote deel uit opamps bestaat een enkel buisje als buffer (in de basis dus zoals een Valvestate). Vergelijk dat eens met een JCM 800 of een plexi oid. Dan moet je toch toegeven dat er meer overeenkomsten zijn tussen de pre-amp van de JCM900 en de valvestate dan tussen de JCM900 en bv een Plexi.

Ik wil erook niet een eindeloze discussie van maken maar in mijn ogen is het verschil evident.

Daarmee zeg ik niet dat de een beter is dan de ander. M'n valvestate doet sommige dingen zelfs beter dan m'n TSL, dus Hybride heeft soms ook z'n voordelen (aleen het gewicht al!).

Of de topicstarter hier allemaal wat aan heeft is de vraag..... Maar als ie het interessant vindt kunnen we nog wel even door gaan :-)

Elvenkindje
21 augustus 2006, 22:33
Noem me maar Mark ;)

Ik vind het interessant hoor! Ik weet zelf vrij weinig van versterkers, maar telkens als ik zoiets lees, leer ik weer iets bij :)

Kaïn
21 augustus 2006, 23:31
Goedzo Mark :hippie:

bloodboiler
22 augustus 2006, 01:15
Wat maakt het nu uit of er diode clippers/op amps in zitten??? Als je de versterker lekker vind klinken is dat toch goed!!!
Daar is waar het om gaat, niet iedereen heeft 3000 euro te besteden aan een versterker.
Als het gaat om bang for bucks is 350 voor die combo wel oke. Gaat er nog standaard 10% van de winkel prijs vanaf (met wat lullen nog meer :sssh: ) en je zit gebakken!

Chris Winsemius
22 augustus 2006, 01:20
Sound is 't enige dat telt!!!

Normaal gesproken niet m'n favoriete amps maar ik heb wel eens Roy Buchanen sounds uit 'n dual reverb JCM900 gehaald met 'n puike Tele bij 'n gig (alles op 10 op het cleane kanaal).
Heb ook diverse malen David Hollestelle zeer goede sounds uit 'n JCM900 horen halen, maar die gozer kan ook echt spelen :)

hassent
22 augustus 2006, 07:29
Wat maakt het nu uit of er diode clippers/op amps in zitten??? Als je de versterker lekker vind klinken is dat toch goed!!!



Sound is 't enige dat telt!!!

Eens, maar dat is niet waar het in eerste instantie over ging. Er werd beweerd dat een JCM 900 altijd vol buizen is en dat is niet het geval (althans niet in het aangegeven model).
Dat heeft niets te maken met het feit dat de sound wel of niet goed is, dat is gewoon een kwestie van smaak. Als je met een 'animal' versterkertje van Wehkamp van 49 euries je sound kan maken, waarom niet! Dan hoef je inderdaad geen euro 3000,- uit te geven.

@Chris; David Holstelle is toch die vent van Brood, of is dat z'n broer? In iedergeval kunnen ze beide inderdaad spelen, kolere zeg.

AART
22 augustus 2006, 10:58
ehm, een 4500 heeft 3 buizen in de preamp, evenveel als een jcm 800, een valvestate maar 1.

hassent
22 augustus 2006, 11:43
Afhankelijk van welk type inderdaad. Maar de hoeveelheid buizen zegt niets over al dan niet 'vol' buizen. Als je die buizen 'voedt' met signalen uit opamps om het geluid enkel wat te kleuren is het imo geen volledige buizen amp meer. Ze doen daar het zelfde als in de valvestates. Ingang -> opamps -> buizen -> opamps -> Eindtrap. Inderdaad, de valvestates hebben maar 1 buis (in het OS/DIST kanaal). De JCM900 heeft er 3. Dit is oa omdat ze in de JCM900 twee gescheiden kanalen hebben die elk hun eigen buizen hebben, maar daar zit nog steeds een heel opamp circus omheen.

Bij een 'vol' buizen amp vindt je nergens in het signaalpad opamps, zie het geposte schema van de TSL100, hooguit voor FX-loop of Reverb.

Ik denk dat we het hierover toch niet eens worden. Verschil in interpretatie denk ik. Maar als je de geposte schema's bekijkt kan elke leek toch zien dat er wel degelijk veel overeenkomsten zijn :satisfie: ??

mmrizio
22 augustus 2006, 20:03
Ik denk dat verschillende mensen hier een verschillende interpretatie geven aan het begrip 'vol-buizen'.... Volgens mij is dit geen woord wat je in het woordenboek zult vinden.

Voor de een betekend 'volbuizen' kennelijk:

dat er in de preamp 'iets' met een buis gedaan is en er in de eindtrap ook buizen zitten.

Voor een ander (mij) betekend het:

Dat er in de signaalweg geen halfgeleiders gebruikt worden om het signaal te versterken.

(Diodeclippers (softclipping etc.) vallen hierbuiten omdat die het signaal niet versterken en enkel gebruikt worden om een effect te creeren.)

En de echt zwaargelovigen zullen zeggen:

Dat er in de hele signaalweg geen halfgeleider aan te pas mag komen om van volbuizen te mogen spreken.


Zoals jij het schrijft lijkt het erop dat het minder erg is als er transistors of diode's gebruikt worden voor clipping dan dat transistors of opamps gebruikt worden als buffers. Waarom?

Het lijkt mij dat buffers veel meer het buizengeluid in tact laten dan clippers. Of niet?

Maurice

Dolf
22 augustus 2006, 20:05
Ik denk dat we het hierover toch niet eens worden. Verschil in interpretatie denk ik. Maar als je de geposte schema's bekijkt kan elke leek toch zien dat er wel degelijk veel overeenkomsten zijn :satisfie: ??
Ik ben het eens dat de JCM900 niet vol buizen is, ik ben het ook eens dat beide gebruik maken van opamps, en dat de gelijkenissen tussen de preamp van de JCM900 met de valvestate zelfs veel groter zijn dan deze de gelijkenissen tussen een volbuizen amp.

Hetgeen me vooral stoorde was dat je de JCM900 een valvestate met buizen eindtrap noemde, want dat is het (volgens mij) niet. De preamp is helemaal niet dezelfde (behalve het gebruik van vele opamps zie ik weinig gelijkenissen tussen de schema's). En het geluid is ook fundamenteel verschillend.

hassent
22 augustus 2006, 20:33
In de basis is de opbouw het zelfde. De JCM 900 is alleen heel anders gevoiced door pre-eq schakelingen en andere filters. Dat verklaard ook het aanzienlijke verschil in geluid. Daar heb je zeker gelijk in. Bij de JCM hebben de er zo gezegd 'wat meer werk van gemaakt'.

Wat ik bedoelde met die vergelijking was dat de opzet van de beide pre-amps op het zelfd idee is gebaseerd. Misschien heb ik me iets te bout uitgedrukt door te zeggen dat een JCM900 een valvestate is met een buizen eindtrap. Maar van de andere kant roept dat wel weer reacties op en daar is het forum mede voor bedoeld toch?!
Beetje discussieren moet kunnen.

Dolf
22 augustus 2006, 21:00
Beetje discussieren moet kunnen.
YEAH!
PEACE!

caliban
22 augustus 2006, 22:43
Welke amps gebruiken nu allemaal diode-clipping
Ik dacht vroeger hetvolgende
Sommige JCM 800's en alle reverbseries van 900 en valvestate
Heb ik het juist??
Ik wist niet dat het zo erg was met de JCM 900 dat die zelfs solidstate versterkte in de voortrap (ik dacht alleen clipping en geen duivelse opamps)

guitarnijboer
22 augustus 2006, 23:27
Heel veel buizenversterkers gebruiken diodeclipping. Marshall, JCM 800 split channel (ook de Slash signature), Koch, Proamplifiers (= identiek aan JCM800 maar dan met 6550's en 5 band EQ), Fender en volgens mij nog veel meer gerenomeerde merken.... Er is ook niets mis met diodeclippers, vooral niet met de softclipper die Koch gebruikt..... Ik vind dit een erg mooie oversturing..... mits goed toegepast.

Diodeclipping is overigens totaal iets anders dan versterkerschakelingen met opamps transistoren etc etc .

hassent
23 augustus 2006, 15:33
Ik wist niet dat het zo erg was met de JCM 900 dat die zelfs solidstate versterkte in de voortrap (ik dacht alleen clipping en geen duivelse opamps)

Waarom zeg je 'erg'. Een JCM900 klinkt toch goed? Als je dit niet had geweten had je waarschijnlijk gezegd dat het een geweldige amps is. Maar nu heb je in je achterhoofd dat er stiekum toch opamps in zitten en is dat ineens erg. It's all in your mind!! :cooler:

Een goeie sound is een goeie sound, ongeacht hoe die tot stant is gekomen, al heb je 2 chocolade repen en 3 blikken doperwten nodig om dat geluid te krijgen. Who cares!

Thijssie
23 augustus 2006, 15:43
ehm, een 4500 heeft 3 buizen in de preamp, evenveel als een jcm 800, een valvestate maar 1.

Ha die Aart, volgens mij zitten er maar 2 buizen in de pre-amp en is de 3e de gelijkrichter voor de eindtrap.

hassent
23 augustus 2006, 15:50
De gelijkrichter voor de eindtrap??? Ik denk dat je fasedraaier bedoeld...

Dolf
23 augustus 2006, 16:24
Ha die Aart, volgens mij zitten er maar 2 buizen in de pre-amp en is de 3e de gelijkrichter voor de eindtrap.
Ja, maar dat is toch bij elke (push-pull) lampenbak zo? Ook bij een JCM800...
En idd fasedraaier ipv gelijkrichter.

caliban
23 augustus 2006, 16:39
Waarom zeg je 'erg'. Een JCM900 klinkt toch goed? Als je dit niet had geweten had je waarschijnlijk gezegd dat het een geweldige amps is. Maar nu heb je in je achterhoofd dat er stiekum toch opamps in zitten en is dat ineens erg. It's all in your mind!! :cooler:

Een goeie sound is een goeie sound, ongeacht hoe die tot stant is gekomen, al heb je 2 chocolade repen en 3 blikken doperwten nodig om dat geluid te krijgen. Who cares!
Zeker maakt dat eigenlijk niks uit. Je hebt groot gelijk, all in you head. Ik heb vroeger een JCM 900 gehad en ik dacht dat het een echte lampenbak was. Die is gewoon verkocht omdat hij het voortdurend liet afweten. Ik ben nu toch blij met mijn mesa mark III en was dat helemaal niet zo met mijn TSL 100.
Ik sommige mark IIB's dacht ik dat ook iets raar zat namelijk fetrons ofzo. Iemand een idee wat dat zijn?? Ook duistere solidstate stukken :D:D
Nog een vraag die ik had is of diodeclipping echt hoorbaar is en te onderscheiden van echte lampenoversturing. Diode clipping is toch ook wat gebruikt wordt in distortionpedalen (buiten dan V-twins enzoverder)

hassent
23 augustus 2006, 17:14
'vroeger' dacht ik ook altijd dat een vol buizenversterker "je van het" was voor mij en heb een TSL100 aangeschaft. Ben ik een paar jaar erg blij mee geweest maar begon een beetje te vervelen. Nu gebruik ik m'n G9.2TT als preamp en gebruik de TSL als eindversterker en nu heb ik weer voor een paar jaar plezier:seriousf: .
Dus da's zelfs digitaaal icm buizen. Werkt voor mij iig erg goed.

caliban
23 augustus 2006, 18:38
Ik heb nooit iets anders op de poweramp van die TSL gebruikt. Zou er een groot verschil zijn tussen de poweramp van JCM 800 die toch geliefd zijn en de poweramp van een TSL?? En iemand een gedacht wat het stuk is in de TSL waar de meeste mensen iets tegen hebben. Zelf weet ik niet op welk stuk ik het niet zo had.

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 18:49
Ik heb nooit iets anders op de poweramp van die TSL gebruikt. Zou er een groot verschil zijn tussen de poweramp van JCM 800 die toch geliefd zijn en de poweramp van een TSL?? En iemand een gedacht wat het stuk is in de TSL waar de meeste mensen iets tegen hebben. Zelf weet ik niet op welk stuk ik het niet zo had.

circuit/spanningen/uitgangstrafo/wel of geen spoel/voedingstrafo/etc.

caliban
23 augustus 2006, 19:35
Ik wilde eigenlijk het volgende zeggen. Stel er is iemand die TSL's niks vindt.
Toch willen we iets van de TSL behouden ofwel preamp ofwel poweramp en het andere stuk vervangen door iets anders. Welk stuk zouden de meesten willen behouden en van welk hebben de meesten sowieso een afkeur. Ik vraag me zelf ook af wat ik niet zo lekker vond. Ik heb nooit een andere preamp aangesloten of zijn preamp op een andere poweramp dus ik weet het gewoon niet.

Elvenkindje
24 augustus 2006, 16:44
Ik wou jullie even laten weten dat hij goed klinkt! Ik heb hem net gekocht! Allen, hartelijk bedankt voor het advies :hippie:

Dolf
24 augustus 2006, 17:20
Goed om te horen dat je er tevreden mee bent, daar doen we het voor hé ;)

mmrizio
24 augustus 2006, 22:35
Ook gefeliciteerd van hier.

Maar nu weet ik nog steeds niet waarom opamps killing zijn voor een buizensound.

Maurice

j.augustus
25 augustus 2006, 13:43
Als je een dual reverb helemaal openzet en een slx ook,weet ik nog niet zo net wat je mooier gaat vinden.Ik vind de dual reverb dan misscien wel beter.
Maar dat is persoonlijk.

Met de dual reverb krijg je dan de eighties glam rock sound,een slx heeft minder dynamiek op hoge volumes.
Ik speel met een engl blackmore of een ac30-.soms sppeelt er een andere gitarist mee en met de dual reverb kan ie me een beetje bij benen en met zijn slx niet.

hassent
25 augustus 2006, 15:46
Maar nu weet ik nog steeds niet waarom opamps killing zijn voor een buizensound.

Heel simpel gezegd: Als een opamp vervormd krijg je oneven harmonischen= scherpe vervorming (blokgolf). Als een buis vervormd krijg even harmonischen. Dat klinkt een stuk lekkerder, smeuiger, ruiger, dikker, voller, hoe je het ook noemen wil. Daarnaast hebben buizen veel meer 'headroom'. Opamps draaien vaak op spanningen van 30V top-top (-15 / +15)of lager. Buizen draaien op 250-400V. Dat komt je dynamiek weer ten goede.

En verder kun je hier 100-den pagina over vol schrijven maar ik denk dat de zoekfunctie op het forum je genoeg le(e)svoer biedt.

sebastiaan88
2 september 2006, 18:43
Beste dames en heren van dit topic,
Ik wil ook even mn verhaal kwijt.
Ik heb zelf een 900 4100 Dual reverb op een 1936cabje
Ik heb er JJ 12ax7 buisjes balanced en shit voor V1 v2 en v3 ingezet en moet mn setje JJ 5881/6l6s nog inzetten
Die voorbuisjes maakten al heeeel veel verschil ten opzichte van de sovteks.

Maar ff dit over de distortion/overdrive:
Ik heb me vandaag zitten verdiepen omdat ik niet tevreden ben over de oversturing ik kwam hier achter.

Jcm800's en JCM900's (zowieso de dual reverbs) hebben diodeclipping
Dit houd volgens harmony-central in dat je meerdere buisstages heb in je preamp. Hoe meer buis stages hoe beter.. (al geloof ik daar niet helemaal in) aH-FIJN:P Normaal gesproken zouden dus de met elkaar geschakelde buisjes zorgen voor de oversturing. Nu kwamen die diodeclippings te pas aan de oversturing dat was goedkoper etc. "Er gebeurd dit":
De buis zorgt voor een bep. gain en de diodeclipping gooit daar nog een lading op om makkelijke HIGH-GAIN te krijgen. Dit is makkelijk maar gaat volgens hun (mee eens) ten koste van de warme sound van de buisjesoversturing. Totdat je het volume aardig ver opendraait en dan komt de eindtrapoversturing erbij kijken wat het weer wat opkleurd


Dit zit dus ook in alle jcm800 maaaaar mensen hebben het bij een 2203 ook over een JCM800 terwijl deze bouw allang bestond voor dat de JCM800 in de handel kwam. Ik citeer: Many players call all 2203 style master volumes JCM-800's, but these 2203 amps were being made long *before* Marshall began calling their amps JCM-800's. Also, there were JCM-800's being made which used diode clipping, and thus were *not* the older style 2203 circuit.

Maar wat ik dus van plan ben in mijn eigen jcm900
Ik ga proberen een extern/interne mod/pedaal te maken met 1/2 buisjes erin die de functie kunnen vervullen van die diodeclipping (er bestaan namelijk mensen die de clipping eruit hebben gehaald en dit klinkt alsof je een totaal andere goed klinkende amp heb) als dit dus lukt zou hij dus een stuk beter moeten klinken. Als mensen hier tips over hebben laat het me plz weten ik als leek van 18 3e jaars MBO electrotechniek die samen met zn paps "HBO electro" binnenkort gaat knutselen.

BELANGRIJK VOOR MENSEN DIE GEÏNTRESSEERD ZIJN IN JCM900's:

Clean GANZ GEIL SUPER TOLL niets mis mee naar mijn gevoel
OD kanaal Minder":
bij lage gain mooiere sound maar simpelweg te weinig gain..
Op hoge gain komt denk ik die diode clipping kijken en dan heb je genoeg gain maar krijg je een nogal "korrelige/knikkerbakachtige/Schorrekat klinkend jankgeluid. Dit is mooi voor metal peepz.. Maar niet voor mij.

Oiiiiii (lekker duidelijk allemaal:P "NOT!")