PDA

View Full Version : 70's Rola G12H30



Mr.Bluesbreaker
20 augustus 2006, 18:03
Ik ben van plan om mijn G12T75 uit mijn cab te doen en er een paar G12H30's in de plaats voor te zetten. Je kan ze nieuw kopen voor niet al teveel, maar ik heb ook 2 stuks gezien uit de 70's met de 55 hz resonance. Wat moet zoiets opbrengen?
Heeft iemand wel eens beiden gehoord, oudere G12H30 en de nieuweren?

Tristan
20 augustus 2006, 19:39
Ik heb afgelopen donderdag een grote test gedaan met de Marshall 2061x handwired top en een aantal speakerkasten met verschillende speakers erin...

Marshall 2x12 met nieuwe Celestion anniversary G12H high resonance
Marshall 4x12 met nieuwe Celestion Heritage G12H low resonance
Marshall 4x12 met nieuwe Celestion Classic G12M Greenback

Ik moet zeggen dat de karakters van de anniversary G12H en de Heritage G12H erg op elkaar lijken, maar de Heritage G12H is minder schreeuwerig in het hoog, terwijl ze toch dezelfde ballen en dynamiek heeft, waanzinnig lekkere speaker en echt een aanrader, veel beter dan de goedkopere anniversary G12H mijns inziens...

De Classic G12M Greenback vond ik ook erg lekker klinken, wat warmer en minder direct maar ze heeft een heel sexy zijdeachtige klank in het hoog/midden en alles klinkt wat vloeiender, ook een aanrader...

Die anniversary G12H kan ik je echt niet aanraden, klinkt i.m.o veel te schel en rafelig, mist gewoon de diepte van de Heritage G12H...

Wat betreft oude speakers kan ik je niets wijzer maken vrees ik, maar sommige nieuwe speakers van Celestion zijn mijns inziens erg goed...

Mr.Bluesbreaker
20 augustus 2006, 20:41
Dank voor het mooie "rapport". Ik ga zeker een mix maken met de classic G12M. Ik zal het even laten afhangen van de prijs van de nieuwe en oude speakers, hou op zich wel van het geluid van wat ingespeelde speakers, maar 200 euro per stuk voor een nieuwe is ook niet mis.

Tristan
20 augustus 2006, 20:55
Kijk anders even op www.cmwamps.com daar kan je de Heritage G12H per twee kopen voor ongeveer 380 euro...
De 55hZ is overigens de low resonance uitvoering, dus die oude speakers die je gevonden had zullen meer lijken op de Heritage G12H dan op de anniversary G12H...
Die oude lijken mij ook vette speakers, mits ze in goede staat zijn natuurlijk...

Mitch
21 augustus 2006, 00:24
Nette, bondige review Tristan. Toeval wil dat ik van die aanbieding gebruik heb gemaakt: er komen 2 Heritage G12M's in mijn cab :)

[inside info mode]
De G12S20's zijn niet verkeerd, maar halen net te veel ballen weg, klinken op een donkerder amp beter dan op mijn TTC[/inside info]

Tip voor Mr. B: hier vlakbij in Maassluis staan nog G12H30's 75Hz uit de seventies te koop. Staan op Marktplaats.
Oud, nieuw...welke je ook neemt, het zal sowieso meer laag in je sound geven dan de G12T75's ;)

Tristan
21 augustus 2006, 00:36
Volgens mij vind ik de low resonance G12H (55hZ) toch beter klinken dan de high resonance (75hZ), zelfs als ze oud zijn...

Mitch, ik begrijp je verhaal niet helemaal want volgens mij lijken de speakers die jij nu in je cab hebt zitten heel erg op de Heritage G12M's...
Ik zou in jouw geval eerder voor de Classic G12M's opteren als je toch G12M Greenbacks wil hebben, aangezien die iets meer hoog hebben...
Maar eerlijk gezegd denk ik dat de Heritage G12H en/of de Alnico Blue het beste bij jouw amp zullen passen...
Heb je al met Chris besproken wat je precies wilt?
Gezien je verhaal zou ik dus eerder denken aan de Heritage G12H of de Alnico Blue, maar ik weet dus niet wat Chris zijn gedachten hierover zijn...

matto
21 augustus 2006, 07:13
kijk ook nog even bij speakerstore.eu daar hebben ze een ruime keus aan speakers en geen verzendkosten.

Mitch
21 augustus 2006, 10:45
Ja, maar als je voor twee Heritage speakers opteert, dan is de huidige aanbieding bij CMW aanmerkelijk goedkoper. Bij Speakerstore 2x 215E = 430E en bij CMW momenteel 2 voor 349E. Daar kun je dan best nog wat verzendkosten tegenaan gooien ;) Weet trouwens niet hoe zwaar het totale pakket is, maar tegenwoordig zijn zendingen tot 10kg voor dezelfde prijs van 6,20E tegenover vroeger 5,50 tot 2kg.

Tristan, ik zal je nog wel even PB'en om niet ál te veel off topic te gaan ;)

Agent_Smith
21 augustus 2006, 12:22
Kan iemand het verschil in resonantie freqs uitleggen? Dus een G12H met RF55 en met 75?

Tristan
21 augustus 2006, 12:38
De ene heeft een resonantiepiek bij 55hZ en de andere bij 75hZ...
Ik durf niet goed te zeggen wat het verschil is tussen de oude, maar bij de nieuwe Celestions vind ik de 55hZ Heritage G12H low resonance veel beter klinken, maar dat kan ook zijn omdat de 75hZ Anniversary G12H high resonance gewoon een slechte speaker is, tenminste dat heb ik van meerdere mensen gehoord en mijn ervaring is dus ook dat ze niet klinken, wat betreft de oude kan ik het dus niet precies zeggen, er zijn mensen die de oude high resonance G12H wel fantastisch vinden klinken en de nieuwe niet...

Les Paul
21 augustus 2006, 13:13
De ene heeft een resonantiepiek bij 55hZ en de andere bij 75hZ...
Ik durf niet goed te zeggen wat het verschil is tussen de oude, maar bij de nieuwe Celestions vind ik de 55hZ Heritage G12H low resonance veel beter klinken, maar dat kan ook zijn omdat de 75hZ Anniversary G12H high resonance gewoon een slechte speaker is, tenminste dat heb ik van meerdere mensen gehoord en mijn ervaring is dus ook dat ze niet klinken, wat betreft de oude kan ik het dus niet precies zeggen, er zijn mensen die de oude high resonance G12H wel fantastisch vinden klinken en de nieuwe niet...

Er zijn overigens ook mensen die de Anniversary's erg goed vinden klinken ;) Ik heb ze in mijn Marshall 4x12 en ben er erg tevreden over.

Tristan
21 augustus 2006, 15:21
Er zijn overigens ook mensen die de Anniversary's erg goed vinden klinken ;) Ik heb ze in mijn Marshall 4x12 en ben er erg tevreden over.

Dat kan, maar dan heb je de Heritage G12H nog niet gehoord...
Dezelfde ballen en directheid maar niet dat schrille tophoog...

Unicron
22 augustus 2006, 12:18
Precies, ik heb ook die Anniversary G12H30 gehad, misschien moet je ze eerst echt goed inspelen (wellicht met basgitaar?) maar dat geduld had ik niet.

Op het eerste gehoor lijkt er een lekkere grom in te zitten, maar na een tijdje wordt het schrille pregnante mid/hoog heel irritant....

Oudere 75hz G12Hs zijn veel fijner en net zo duur als een nieuwe....

cesco
22 augustus 2006, 13:17
Even een simpel vraagje tussendoor: wordt met Rola hetzelfde bedoeld als Rola-Celestion? Of zijn Rola, Rola-Celestion, en Celestion uit drie aparte, achtereenvolgende tijdperken?

Mitch
22 augustus 2006, 14:31
Ja. da's gewoon kort.
Je begint dus met Clestion (dat wordt aangeduid als pre-Rola), Rola Celestion en daarna weer Celestion. Aanvullingen welkom...

Les Paul
22 augustus 2006, 20:12
Precies, ik heb ook die Anniversary G12H30 gehad, misschien moet je ze eerst echt goed inspelen (wellicht met basgitaar?) maar dat geduld had ik niet.

Op het eerste gehoor lijkt er een lekkere grom in te zitten, maar na een tijdje wordt het schrille pregnante mid/hoog heel irritant....

Oudere 75hz G12Hs zijn veel fijner en net zo duur als een nieuwe....

Ik speel ze voornamelijk met mijn Les Paul en die klinkt sowieso nooit schel en heeft behoorlijk wat mid en laag. Misschien zit het in de combinatie. De anniversary's zorgen ervoor dat ik erg goed door de mix kom met een lekker ruige sound.

@Tristan: NEE, ik neem mijn 4x12 niet mee naar de meeting!!!! :p

Tristan
22 augustus 2006, 20:20
Ach, wat jammer nou!
Neem je je Blues Junior wel mee? (kan je hem gelijk proberen te verkopen) :p :D

Al
22 augustus 2006, 21:27
Er zijn overigens ook mensen die de Anniversary's erg goed vinden klinken ;) Ik heb ze in mijn Marshall 4x12 en ben er erg tevreden over.

Ik vond ze ook helemaal niet verkeerd. Volgens mij is de kwaliteit sinds ze uit China komen naar beneden gegaan. Laatst nog een DR gehoord met een oudere. Klonk prima, niks mis mee. Ik heb gemerkt dat de nieuwere niet lekker op smaak te krijgen is en 'het' niet echt heeft.

Al

Unicron
23 augustus 2006, 12:20
De mijne waren ook Chinese, dat kan het verklaren. Is trouwens wel oppassen als je ze nu koopt ergens; iedereen zet er de standaard foto erbij waar op de sticker nog staat 'made in england', blijft altijd de vraag natuurlijk, helemaal met nieuwe....

heavy-metal-thunder
23 augustus 2006, 14:31
Even een simpel vraagje tussendoor: wordt met Rola hetzelfde bedoeld als Rola-Celestion? Of zijn Rola, Rola-Celestion, en Celestion uit drie aparte, achtereenvolgende tijdperken?

Hoe kan ik het jaartal dateren van mijn jaren 70 G12 h30's?

Les Paul
23 augustus 2006, 15:02
Hoe kan ik het jaartal dateren van mijn jaren 70 G12 h30's?

http://professional.celestion.com/guitar/features/drdecibel/secret_cdcodes.html

Tristan
23 augustus 2006, 16:48
Ik vond ze ook helemaal niet verkeerd. Volgens mij is de kwaliteit sinds ze uit China komen naar beneden gegaan. Laatst nog een DR gehoord met een oudere. Klonk prima, niks mis mee. Ik heb gemerkt dat de nieuwere niet lekker op smaak te krijgen is en 'het' niet echt heeft.

Al

Die Heritage G12H's low resonance hebben het voor mij dus wel, het is een miniem verschil, maar ondanks dat dat ook best agressieve en directe speakers zijn krijg je bij die geen/minder last van je oren dan bij de anniversary G12H's, die vind ik echt te schril, lijkt me ook niet dat die beter gaan klinken met de jaren, het lijkt er niet uit te krijgen en dat gevoel heb ik met die Heritage G12H wel, dat hij dus wel wat mellower zal worden met de jaren...
De Chinese G12M Greenback vind ik dan weer wel okee klinken, lekkere speaker, niets mis mee, maar wat het verschil met de Heritage G12M20 is weet ik niet, dat kunnen we misschien de 27e checken op de Meeting, want dan heeft Mitch als het goed is Heritage G12M20's in zijn cab zitten...

Mitch
23 augustus 2006, 17:07
Sterker nog: ze zitten er al in, ga straks als een achterlijke beuken met dat ding in de oefenruimte om ze enigszins ingespeeld te krijgen vóór zondag :D

Tristan
23 augustus 2006, 17:25
Haha, cool, we zijn benieuwd! (ik in ieder geval wel)...
Eerste reacties???... :)

Les Paul
23 augustus 2006, 17:28
Haha, cool, we zijn benieuwd! (ik in ieder geval wel)...
Eerste reacties???... :)

Ik ben zeker ook benieuwd! Naast een battle of the mini's een Vergelijking der groenen? Mijn DSL201 komt mee en heeft een Rola G12M uit '78. Kunnen we het karakter van de Heritage mooi mee vergelijken.

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 22:31
Heb zin in zondag maar ik ben bang dat ik niet meer aan m'n "medium" (Plexi +) toekom...

Mitch heeft even m'n "WoodFace/no name TTC" mee. Waar ik twee B+ spanningen van heb gewijzigd, nog steeds andere trafo's (of traVo's volgens de echte deskundigen hier :D ) en 'n wat lagere hoofd-voedingsspanning. Na die tweaks is ie in ieder geval lekkerder qua sound, feel en scheur. Geluid is lastig te onthouden maar volgens mij vond Mitch het ook 'n verbetering, hij had hem al voor de laatste tweaks behoorlijk getest.

De Heritage M20s zijn inderdaad vandaag in de kast van Mitch gezet; prachtig door Franc Vernet gemaakt. Hier even met bovenstaande amp getest dus ik ben ook benieuwd hoe die klinkt met de TTC van Mitch.

M'n eigen superlelijke kast met 2 jaren 60 M20s probeer ik ook mee te nemen maar die is 4 of 16 ohm en die van Mitch is 8 ohm (subtiele invloed qua tap op de OT).

Tristan
23 augustus 2006, 23:47
@Chris:
Vet hoor, ik kan niet wachten om alles eens in levende lijve te horen...
Jammer van die Plexi +, maar er blijft nog genoeg over... :)
Wat is volgens jou dan het verschil tussen 4 Ohm, 8 Ohm en 16 Ohm qua sound en/of is dat bij elke versterker weer verschillend?

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 23:53
@Chris:
Vet hoor, ik kan niet wachten om alles eens in levende lijve te horen...
Jammer van die Plexi +, maar er blijft nog genoeg over... :)
Wat is volgens jou dan het verschil tussen 4 Ohm, 8 Ohm en 16 Ohm qua sound en/of is dat bij elke versterker weer verschillend?

Dank, ben zeer moe, te veel gedaan in te korte trijd. Moet zsm wat ampjes af hebben dus ik weet niet 100% zeker of die Plexi + ook gereed komt (maar dat zou ik wel HEEEEEEEEEL graag willen). En; liever goed dan net niet :)

Meestal klinkt de "hoogste tap" op 'n uitgangstrafo het best, puur qua trafo/demping. Bij sommige oude Marshalls krijg je meer gain met lagere instellingen op de trafo maar da's altijd "bij te stellen door 'n amp-doc".
't Verschil is zeer subtiel tussen die taps.

Tristan
24 augustus 2006, 00:50
Dank, ben zeer moe, te veel gedaan in te korte trijd. Moet zsm wat ampjes af hebben dus ik weet niet 100% zeker of die Plexi + ook gereed komt (maar dat zou ik wel HEEEEEEEEEL graag willen). En; liever goed dan net niet :)

Meestal klinkt de "hoogste tap" op 'n uitgangstrafo het best, puur qua trafo/demping. Bij sommige oude Marshalls krijg je meer gain met lagere instellingen op de trafo maar da's altijd "bij te stellen door 'n amp-doc".
't Verschil is zeer subtiel tussen die taps.

Dus volgens jou is 16 Ohm meestal beter dan 8 Ohm (vooral/ook bij Marshalls?), ik heb namelijk precies het omgekeerde verhaal gehoord...
Namelijk dat 8 Ohm wat directer zou klinken en 16 Ohm iets minder punchy...

Chris Winsemius
24 augustus 2006, 00:52
Dus volgens jou is 16 Ohm meestal beter dan 8 Ohm (vooral/ook bij Marshalls?), ik heb namelijk precies het omgekeerde verhaal gehoord...
Namelijk dat 8 Ohm wat directer zou klinken en 16 Ohm iets minder punchy...

Met 'n goeie OT niet........
MAAR
sommige, vooral oudere Marshalls waren zo bedraad dat je bij lagere impedantie-instellingen juist meer gain/punch/etc. kreeg......

Tristan
24 augustus 2006, 01:00
Oh, damn, dan geldt dat misschien ook wel voor die 2061x, die draait standaard op 8 Ohm (het speakercabinet dat erbij hoort is 8 Ohm i.p.v. 16 Ohm)...
De trafo's zijn nagemaakt van de oude zoals ik begrepen heb uit alles wat ik erover gelezen heb...
Geldt dan ook voor de oude en/of handwired JTM45/1959/1987 etc dat 8 Ohm (meestal) beter is dan 16 Ohm?

heavy-metal-thunder
24 augustus 2006, 08:38
ff terug naar de speakers:

ik heb in een 1936 cab 2 jaren 70 G12H30's zitten (weet niet welk hz). Klinkt niet slecht maar zou er liever greenbacks (G12M25) in hebben, omdat die wat minder luid zijn (amp wat verder opendraaien) en wat minder scherp klinken (mijn les paul model klinkt nogal scherp/helder).

Omdat ik niet te veel geld wil uitgeven zou'k die graag ruilen. Is dat wat een faire zaak, G12H30's tegen vintage G12M25. Ervan uitgaande dat ze in goede staat zijn.

Unicron
24 augustus 2006, 10:36
volgens mij wegen die wel tegen elkaar op...

piezo
24 augustus 2006, 11:23
Vraag. Ik heb een paar oude G12H30's (8 ohm, 75 Hz). Weet iemand of het normaal is dat de stofkappen daarop niet dicht zijn, en waarom?

Mitch
24 augustus 2006, 14:58
Da's typisch !

Anyway, op verzoek mijn eerste indruk van de Heritage M20 (beetje Off topic, maar goed).
De grom zit er al aardig in en da's mooi ! Knorrend laag dat niet blubbert, just what the doctor prescribed ;) Aan het tophoog merk je dat de speakers duidelijk nog moeten worden ingespeeld, het knalt nog wat meer dan je zou verwachten. Kwestie van de Bright een tandje terug en dan blijft over wat we graag horen: goede definitie, niet te scherp, niet te dof. Bij slechtere speakers of amps kun je dat wel eens horen: brugelement lekker knauwend, hals element te dof of andersom, maar lastig om beide lekker ingesteld te krijgen. Da's dus absoluut niet het geval gelukkig.
Maar goed, ze zijn nog absoluut niet mellow en het mid lijkt ook nog niet zo romig dus op de meeting zullen ze nog zeker niet optimaal zijn ingespeeld. Jullie moeten het er maar mee doen :D

Unicron
25 augustus 2006, 18:21
Vraag. Ik heb een paar oude G12H30's (8 ohm, 75 Hz). Weet iemand of het normaal is dat de stofkappen daarop niet dicht zijn, en waarom?

kan je foto een foto plaatsen?

Tristan
25 augustus 2006, 20:15
@Mitch:
Je zal het wel raar vinden, maar dat klinkt goed in mijn oren...
Waarschijnlijk zijn die Heritage G12M20's dan toch wat feller dan de gewone G12M's...
Als dat echt zo is, dan zijn het waarschijnlijk ook mijn ideale speakers, wat warmer en middiger dan de Heritage G12H, maar wel met ballen...
Ik ben ook benieuwd of dat ze voor mij genoeg laag hebben...

Al
30 augustus 2006, 01:58
Met 'n goeie OT niet........
MAAR
sommige, vooral oudere Marshalls waren zo bedraad dat je bij lagere impedantie-instellingen juist meer gain/punch/etc. kreeg......

Bedrading? in relatie met impedantie? Het effect is bekend maar dat is NIET de bedrading.

Moet niet veel gekker worden hier...

jeez,,,,,

Al

Chris Winsemius
30 augustus 2006, 11:57
Bedrading? in relatie met impedantie? Het effect is bekend maar dat is NIET de bedrading.

Moet niet veel gekker worden hier...

jeez,,,,,

Al

Nee, goed lezen.
Als de neg.feedback-weerstand op de speaker-out zit ipv bijvoorbeeld vast op de 4 ohm tap wordt de gain v/d eindversterker hoger bij lagere uitgangsimpedantie-instellingen.
Heel simpel:
100k op 16 ohm geeft minder gain dan 100k op 4 ohm.

piezo
30 augustus 2006, 14:27
kan je foto een foto plaatsen?http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/g12h30.JPG
Herhaling:

Vraag. Ik heb een paar oude G12H30's (8 ohm, 75 Hz). Weet iemand of het normaal is dat de stofkappen daarop niet dicht zijn, en waarom?Ik heb begrepen dat er lucht in de spoelspleet moet kunnen komen om drukverschillen te kunnen laten ontsnappen. Ook vaak d.m.v. een gat in de magneet. Maar deze stofkap is van vrij grof weefsel. Is dat normaal en is dat niet inefficiënt? Dat middenbolletje dient toch ook om de hogetonenweergave te verbeteren?

Unicron
31 augustus 2006, 02:12
Die stofkap ziet er gewoon goed uit hoor, naar mijn idee. Toen je zei "open" verwachtte ik een drama, maar zo ziet het er ook altijd uit op de G12H30s die ik bezit. Ik weet niet of dat ding ook hoge tonen doet, volgens mij heeft de oppervlakte van de stofkap wel een kleine invloed op de spreiding van het geluid, maar omdat het geen co-axiale speaker is betwijfel ik of het nu ook veel met het hoog doet...

Ik weet wel dat er ook G12H's met zilveren kappen zijn, deze schijnen veel scherper te klinken...

Al
31 augustus 2006, 02:35
want dan heeft Mitch als het goed is Heritage G12M20's in zijn cab zitten...



Heb er hier wat over geschreven.

http://ampforum.nl/.//YaBB.pl?num=1156982843

Al

Al
31 augustus 2006, 02:37
100k op 16 ohm geeft minder gain dan 100k op 4 ohm.

Klopt,

Al

Tristan
31 augustus 2006, 03:08
Heb er hier wat over geschreven.

http://ampforum.nl/.//YaBB.pl?num=1156982843

Al

Interessant!
Hoe klinkt de Heritage G12M nu na het versneld inspelen/verouderen?

Mitch vond de speaker zelf ook een beetje harsh, ik heb de cab ook even getest met zijn amp en vond het in principe wel meevallen...
Een Chinese G12M heeft in eerste instantie misschien een wat warmer midden, maar daarvan is het tophoog dan weer wat dunner en inderdaad wat meer losstaand van de totaalsound in mijn beleving...
Het laag blijft echter altijd wat "niet hoorbaar of voelbaar aanwezigs" hebben, een G12H heeft gewoon beter laag i.m.o, maar het hoog is ook feller, een G12H klinkt gewoon veel directer, maar i.c.m. een Marshall vind ik voor Crunch/Lead sounds een G12M in een closed back cab toch het lekkerst...

Heb je de Heritage G12H ook al getest t.o.v. een oude?
Dat vind ik wel een behoorlijk goede speaker...
Ik ben ook benieuwd hoe die klinkt als je hem versneld inspeelt/verouderd, heb je dat al getest?

Bedankt voor de goede en interessante post... :) (niet cynisch)

piezo
31 augustus 2006, 08:59
Die stofkap ziet er gewoon goed uit hoor, naar mijn idee. Toen je zei "open" verwachtte ik een drama, maar zo ziet het er ook altijd uit op de G12H30s die ik bezit. Mooi, dank je wel. Ben ik gerustgesteld.

Mitch
31 augustus 2006, 09:18
Mitch vond de speaker zelf ook een beetje harsh, ik heb de cab ook even getest met zijn amp en vond het in principe wel meevallen...

't Is al stukken beter gelukkig ! De bright-knop kan steeds verder open :D
Laag wordt al duidelijk voller en het hoog is een stuk beter afgerond. Probeert u het later nog eens, Heer Tristan ! ;)