PDA

View Full Version : thuis met band oefenen op koptelefoons



koa
20 augustus 2006, 16:32
Ik heb het draadje " Eigen oefenruimte maken" gelezen en aan het eind werdt het voor mij relevant en actueel. Ik sta op het punt apparatuur aan te schaffen om met meerdere personen thuis met hoofdtelefoons muziek maken in de volgende samenstelling. Ik geef de typen uitkomende aansluitingen weer voor het idee.
1. Digitale drums (Roland TD-3KW) [jack Lmono/R + stereo headphone]
2. Keyboard [jack Lmono/R + stereo headphone]
3. Basgitaar [jack mono]
4. Gitaar (minimaal 2x) [jack mono]
5. Zang (minimaal 3) [jack/XLR mono]

Het aantal personen met een hoofdtelefoon varieert tussen drie en 5 (evt. luisteraars niet meegerekend).

Het is de bedoeling dat in beginsel iedereen dezelfde totale hifi stereo-mix kan horen. Daarnaast kan het van belang zijn dat iemand (bijvoorbeeld de bassist) zijn instrument beter wil horen of de rest van de instrumenten niet wil horen (bijvoorbeeld om even zelf een partij te oefenen zonder de anderen, die gezamenlijk doorspelen, te storen). Hij moet zijn instrument in de mix naar voren kunnen brengen, dan wel zijn instrument uitzonderen, zonder de mix van de anderen aan te tasten. Het al mooi is als het voor de (bas)gitaristen, de drummer en/of toetsenist zou kunnen. Als voor iedere hoofdtelefoon een volledig eigen mix (van de kanalen c.q. instrumenten levels) te maken valt is dat natuurlijk uitstekend.

Verder moet een aansluiting op een opnamefaciliteit (PC, CDR,MP3) en een ‘gewone’ hifi stereo installatie mogelijk zijn. Hierbij is de totale mix het uitgangspunt, maar de mogelijkheid om meersporen opnamen te maken is geen onbelangrijk detail. Ook moeten we met muziek van zowel CD, als uit een PC kunnen meespelen.

In technische taal begrijp ik bovenstaande inmiddels als volgt.
Een mixer met tenminste:
- 6 monokanalen (gitaren, zang)
- 2 stereokanalen (drums, keyboard)
- aparte uitgangen van de kanalen (voor meersporenrecorder)
- stereo en/of L/R output (totale mix)
- tape in/out (opnamefaciliteit)
- aux in/line in (externe hifi muziekbron)
- 2 (evt. 3) apart uitkomende aux/mon mono ‘bussen’ (o.a.gitaristen)
- 1 (evt. 2) apart uitkomende aux/mon stereo ‘bus’
- goede hifi geluidskwaliteit

Het aanwezig zijn van galm-effecten is zeker wenselijk, doch bij aanwezigheid van een Effects Send/Return minder een vereiste ten opzichte van bovenstaande. Het verschil in prijs blijft wel binnen de overwegingen, daar aparte galm-apparaten natuurlijk ook geld kosten.

Een hoofdtelefoonversterker met tenminste:
- aansluiting van 4 hoofdtelefoons (mits de TD-3KW Mix In-routing werkt. Zie onder.)
- eigen volumeregeling per hoofdtelefoon
- keuze per hoofdtelefoon van de totale mix of een der aux/mon signalen
- keuze per hoofdtelefoon van de totale mix én een der aux/mon signalen

De Roland TD-3KW drumsetmodule (TD-3) heeft een ‘Mix In jack’ (stereo phono type). Als deze gevoed wordt door de mixer, dan scheelt dat een koptelefoonaansluiting. Het enige waarvan die dan waarschijnlijk niet meeprofiteert is eventuele effecten op de mix voor de drums. Anderzijds bestaat de kans dat hij zijn drums dubbel hoort.

Mij is voor bovenstaande set-up een Behringer XENYX 2442FX als mixer voorgesteld, in combinatie met een Powerplay Pro-8 HA8000 als hoofdtelefoonversterker. De mixer onder andere vanwege de aanwezige aux/mon-bussen, en de hoofdtelefoonversterker vanwege de 8 aansluitingen. In de handleiding gedoken kom ik toch wat vraagpunten tegen.

Ik wil op de hoofdtelefoon kunnen kiezen voor ofwel de totale mix, ofwel het aux/mon signaal, ofwel beide. In uw handleiding staat expliciet dat dit met de HA 4700 wel kan, maar alleen voor alle hoofdtelefoons tegelijk. De DIRECT IN van de HA 4700 lijkt mij dan hetzelfde als de MAIN 2 van de HA 8000, met dit verschil dat het level van de DIRECT IN op de HA4700 door de externe bron moet worden geregeld. Hierbij begrijp ik dat op de HA 4700 per hoofdtelefoon de keuze kan worden gemaakt om DIRECT IN of MAIN uit te schakelen. Dit leid ik af uit de L/R MUTE schakelaars, waarbij L MUTE=DIRECT IN (want die zit links) en R MUTE=Master Level (want die zit rechts). Het sluit dus niet de linker of rechter kanaal van de hoofdtelefoon af.

Op de HA8000 worden de levels van MAIN1 en MAIN2 centraal voor alle hoofdtelefoons geregeld en schakelt de DIRECT IN per hoofdtelefoon zowel MAIN1 als MAIN2 uit. Dit laatste begrijp ik als ontwerpkeuze niet goed, want een dergelijk apparaat is nu juist om de keuze te hebben van separeren én mixen, dacht ik. Hierover twijfel ik dan ook.

De door mij gewenste situatie lijkt op de HA4700 toch mogelijk te zijn door de mogelijkheid een extra signaal bij de mixen via de AUX IN. Een aux/mon monosignaal kan ik dan hierop aansluiten. De MAIN en DIRECT IN blijven dan stereo en de bijgemixte AUX IN is dan mono. Een bijgemixte aux/mon stereo signaal blijft dan uiteraard stereo.

Als ik bovenstaande goed heb begrepen, dan is de HA 8000 voor mij niet de juiste optie en kan de HA4700 wel bieden wat ik zoek. Met de eerder genoemde Mix In-routing op de drummodule zou ik met 5 man kunnen spelen en lijk ik geen kanaal tekort te komen.

Bij de XENYX-mixer gooi ik de Aux-routes en monitormix waarschijnlijk onterecht op één hoop. Wat ik begrijp is dat één tot alle kanalen (lees: instrumenten/microfoons) in een Aux-route kunnen worden verzameld en deze los van de totale mix gelijktijdig het apparaat uit gezonden kunnen worden. Kies ik maar één kanaal c.q. instrument in een Aux-route en stuur ik die naar bijvoorbeeld de AUX IN op de HA 4700, dan kan ik op die hoofdtelefoon dat betreffende instrument naast de totale mix via de Masterlevel erbij mixen. Met 4 Aux Send heb ik dus de mogelijkheid om in ieder van de 4 Aux-routes één kanaal c.q. instrument te ‘verzamelen’, de 4 Aux Sends ieder op een eigen AUX IN op de HA 4700 aansluiten, zodat iedere hoofdtelefoon het in die betreffende Aux-route gekozen instrument naast de totale mix via de Masterlevel erbij kan mixen (er is dan geen sprake van Aux Return op de mixer).

In de XENYX-handleiding staat: met de koptelefoon-distributieversterker kunt u gemakkelijk vier (acht) stereokoptelefoonmixen voor uw studio maken. Dit lijkt te zeggen dat ik met de HA 8000 per koptelefoon 8 volledig verschillende geluidsmixen kan maken, zodat mijn technische wens voor ieders eigen instrument, in tegenstelling tot mijn eerdere vergelijking tussen de HA4700 en HA8000, wél door de HA8000 kan worden beantwoord, maar geregeld wordt via de XENYX. Sluit ik dan de HA8000 aan via 8 stereo uitgangen van de ZENYX op de 8 DIRECT IN van de HA 8000? Nu wordt het voor mij ongrijpbaar en in de winkel liggen niet alle mogelijk set ups om te vogelen wat werkelijk mogelijk is. Beeldvorming blijft bij mij dan wat achter.

Ik heb geprobeerd om ook de verschillen binnen de ZENYX-serie te ontwaren, maar ik krijg daar geen gevoel bij. Ik krijg de 2442 aanbevolen, maar misschien ben ik al klaar met de 1832 of 2222. Ik kan echter niet inschatten wat ik daarmee win of verlies. Dit geldt ook in de vergelijking van XENYX (bijzonderheden Mic pre amp; B-EQ; FX processor; USB/Audiointerface?) met EUROTRACK, EURORACK, EURODESK etc.

Een lap tekst, excuses daarvoor. Ik probeer op een voor mij vreemd gebied duidelijk en volledig te zijn :) Steeds meer bands oefenen met koptelefoons, dus ik hoop dat anderen met mij iets aan deze vragen hebben.

1. is de XENYX 2442FX met HA8000 de juiste set up, of moet het een HA4700 zijn?

2. is de XENYX 2442FX de juiste mixer, of kan ik af met een 222FX of 1832 FX?

3. wat zijn bekende alternatieven die zich qua prijs en kwaliteit goed laten vergelijken met de Behringer set up? (mede ingegeven door de opmerking in eerder genoemd draadje dat de HA8000 een koptelefoonsloper zou zijn...)

4. zie ik do's en don'ts over het hoofd?

Alvast ontzettend bedankt voor de reacties! Ik kijk er halsreikend naar uit!

harrie-beton
20 augustus 2006, 17:19
heel goed dat je eerst hebt gelezen en daarna past post, klap klap.

Ik heb ook ergens een andere optie genoemd, wat vind je daar van?

Mijn idee is als volgt. Wij hebben een UBFX Behringer tafel in de oefenruimte en die heeft van de eerste 8 kanalen een direct out. Daar gaat het om!

Mijn idee komt er op neer om met deze relatief eenvoudige tafel een totaal mix te maken waarbij je de eerste 8 sporen gebruikt per persoon. Dus drums op 1 en basgitaar op 2, en zang 1 op 3, zang 2 op 4 enzovoort.
Met de main faders maak je een stereo eindmix waar iedereen hoorbaar is.
Die eindmix blijf je vervolgens af.

Vervolgens koop je 8 goedkope mengtafels van 30 euro van Behringer. voor iedere muzikant 1 dus. Ieder lid krijg deze mengtafeltjes naast zich en de input van de mengtafels zijn: Als stereo input de eindmix en als 2e input zijn eigen directe signaal afkomstig uit de direct out van de grote tafel.
Deze mengtafels hebben ook 1 koptelefoon uitgang en zo kan iedereen zichzelf bijmixen bij het totaal.

koa
20 augustus 2006, 23:51
Tja, met zo’n alternatief lijkt mijn lap tekst en analyses wel wat ‘overboard’. Ik had dit inderdaad elders zien staan.

Mischien is deze onderstaande man wat al te kritisch, maar met een koptelefoon is het geluid al compact, dus zou het niet rommelig moeten klinken, anders worden je oren snel suf.

“I havn't tested this particular Behringer product, but i can say that i have never heard Behringer FX algorithms that can stand up in a studio environment. I have tested several mixers in their UBFX series and their purported best standalone effects box, the Virtualizer Pro DSP2024P through
my workplace and none have stood up to my ear. They may in fact be fine for low-end PA applications, but in a discerning environment the effects come accross as extremely granular in quality.

Not to mention Behringer's patented high noise floor.

This being said, there are not many companies that offer the same type of product for the price that Behringer does, so depending on your application and the price you can afford, Behringer may be the company for you!”

Bij de XENYX gaat Behringer wel prat op de Ultra Low Noise. Dus of ze hebben geluisterd naar hun klanten, of hun laag is hoger dan die van anderen :) Ik ga de Xenyx nog eens naast de UB leggen. Kijken wat eruit komt. Ik wil ook opnamen maken, dus eisen aan het geluid heb ik wel. Het gemiddelde verschil tussen UB en XENYX is zo’n 40 euro. Ben benieuwd wat je daarvoor meer krijgt.

Ik ga met je alternatief aan de slag. Wellicht maar voor vijf personen om te beginnen, want het wordt zo wel duurder. Velen twijfelen aan Behringer, maar qua prijs/kwaliteitverhouding slaan ze toch steeds een goed figuur. Ik zal mijn zoektocht nog even binnen Behringer houden, daar ik even geen alternatief merk voorhanden heb.

Bedankt. Ik ben al één stap verder! Wordt vervolgd! :rockon:

harrie-beton
21 augustus 2006, 10:26
Wat jij eigenlijk wilt is een mengtafel die individuele mixen kan maken voor wel 5 muzikanten inderdaad (of zelfs acht). Je komt dan uit op een "studio" tafel waar ze gewend zijn dat de hele band met hoofdtelefoon alles inspeelt. Ieder bandlid een eigen mix op de koptelefoon.

Als tip zou ik zoeken in Engelstalige studio forums. Daar is wel meer informatie te vinden. Hier zijn veel gitaristen die thuis opnemen en een paar studio bezitters maar niet zo veel.

Beetje flauw misschien maar ik denk dat een oefenruimte huren goedkoper is..

Trouwens onze zanger heeft een in-ear monitor en we hebben gisterenavond geoefend met de oplossing zoals ik boven schreef. Dat beviel hem goed omdat hij zo'n klein mengtafeltje naast zich had waar hij meteen zich zichzelf en of de band hard kon zetten.

edje kadetje
21 augustus 2006, 13:46
wow.

Zo diep hebben wij er nooit over nagedacht.

Wij spelen met z'n vijfen ook in een oefenruimte bij iemand thuis met koptelefoons. Ik vind het heel prettig werken.

Bij ons hangt het hele systeem van touwtjes aan elkaar. Er staan drie mengpanelen en daarmee voeden we vijf koptelefoons (een aantal via een oud cassettedeck) en een uitgang naar een computer voor het opnemen van nummers. Een van de mengpanelen maakt de mainmix waaruit één van ons direct de koptelefoon gebruikt en twee anderen via de rec-out en de mainmix via een cassetedeck (onze bassist) en via de drummodule (drummer), de laatste heeft dus de mogelijkheid zijn eigen geluid nog wat bij te mixen. de toetsenist krijgt vanuit het centrale mengpaneel ook een signaal binnen, waarbij hij via zijn eigen pengpaneel zijn eigen geluid nog wat bijmixt, en ik (gitarist) doe precies hetzelfde.

Dit is bepaalt niet hi tech, of ideaal, maar het werkt wel goed.

Jouw voorgestelde oplossing zal veel beter werken. Mijn bericht alleen maar om je een hart onder de riem te steken als het niet zo snel lukt: met mindere spullen lukt het ook.

btw hoe speelt jullie gitarist? welke apparatuur?

koa
21 augustus 2006, 21:16
@ Beetje flauw misschien maar ik denk dat een oefenruimte huren goedkoper is..

Op dat bedrag wat ik in mij leven al gespendeerd heb aan oefenruimtes.... :-) Het gaat er mij om dat ik alles thuis heb staan. Ik ben gitarist, maar soms wil ik effe vet bassen. Daarnaast kan ik me lekker uitleven op de drums, dus eigenlijk zou ik de set al voor het spelen thuis hebben staan. Omdat je dan ook met meerderen zou kunnen oefenen, is het natuurljik leuk als dat bij nacht en ontij ook kan gebeuren. Geen moeilijke agenda's etc. Ook lekker makkelijk als nu eens een gitarist , drummmer of bassist ontbreekt. Kunnen we toch muziek maken en ik kan lekker een beetje kiezen waar ik dan zin in heb!

@ btw hoe speelt jullie gitarist? welke apparatuur?
OK, even kort buiten de strekking van dit draadje, hope dat dit mij zij vergeven:
...als een godenzoon! :-) Ik speel op een amerikaanse handgebouwde elektrische neck-thru 10-snarige BC Rich "Bich" uit 1984. Gemaakt van Koa-hout met twee Maple strepen (" stringers"). Het is dus een twaalf-snarige gitaar min twee snaren. Mijn droomgitaar, mag ik wel zeggen! Deze sluit ik dan met een snoer via mijn Dunlop Wah aan op een Mesa Boogie Dual Rectifier Solo Head, die op zijn beurt een 4x12 Marshall cabinet probeert te overtuigen wat meer zijn best te doen.

Als bas heb ik ook een amerikaanse handgebouwde elektrische 8-snarige BC Rich "Bich" uit 1982. 8 snaren = vier dubbele snaren. De gewone snaar met een octaaf-snaar er vlak boven. Opgebouwd uit Koa body-helften en een maple neck-thru hals. Die sluit ik direct aan o een Aria 50 watt versterker. Samen met de gitaar een waar genoegen om lang naar de kijken!

Kijk anders even op http://www.bcrich.net.

Ik ben blij met het menpanelenverhaal. De koptelefoondistributieversterke lijkt bijna een omweg ;-). Alleen check ik nog hoe dat zit met effecten op de main mix. Als iemand vanuit direct out zijn instrument krijgt, dan heeft ie waarschijnljik een kaal geluid. Maar ja, misschien is dat voro het oefenen minder van belang. Zorgen ze maar zelf voor een goed geluid!

bert k
21 augustus 2006, 22:07
Wat je in principe zoekt is een mixer met een hoop aux-sends. Acht stuks als je tien verschillende mixen wilt maken. (Twee mixen maak je gewoon met de faders, links en rechts.)
Dan iedere koptelefoon zijn eigen aux sent.

Tafeltjes met vier of zes auxen zijn wel te vinden.

harrie-beton
22 augustus 2006, 00:02
ik denk met je mee hoor, maar mijn grootste kritiekpunt over het spelen met hoofdtelefoons is dat je het rock-en-roll gevoel mist.
Jullie gitarist met zijn 4 keer 12 inch cabinet en zijn Mesa versterker zal dat ook met mij eens zijn hoop ik.

Ik speel al lang en heb ook altijd gedroomd van muziek-kamers die tjokvol staan met spullen. Qua inkomen moet ik me behelpen met een hoekhuis en nu ook behelpen met een dreumes (en vrouw) dus een muziek kamer is ver weg.

Met de band huren wij (wit!) een afgetimmerde kabine in een loods op het industrie-terrein. Daar staat de volledige backline stand by. We hebben er 24 - 7 beschikking over en ik ben er regelmatig te vinden. Het is 20 minuten fietsen en 6 minuten met de auto. Het gevoel wat we hebben om daar te spelen lijkt erg op een optreden en dat zou ik met koptelefoons niet hebben.

Ik ken ook maar weinig drummers die uit vrije wil op een electronische kit spelen.

Zoals Bert schrijft zijn er wel mengtafels die dat kunnen maar ik betwijfel of je met plezier gaat oefenen. Dan is er ook nog de kwestie dat je met een koptelefoon eerder gehoorbeschadingen krijgt dan op speakers.

hb

Han S
22 augustus 2006, 00:09
Bert heeft wel gelijk, maar het worden dan wel mono mixen en daar word je ook niet vrolijker van.

En Harrie heeft een heel sterk punt, spelen met koptelefoons vinden veel mensen drie keer niks, daar hoor ik ook bij. Je komt in een totaal andere belevingswereld en veel mensen presteren duidelijk minder met zo'n apparaat op hun hoofd.

Ik merk in de studio dat redelijk veel vocalisten zonder koptelefoon veel minder moeite hebben om zuiver te zingen, sommigen kunnen zelfs niet zuiver zingen met koptelefoon en kunnen dat wel met monitors.

En als je dan bijvoorbeeld als drummer zijnde moet spelen op een klik, zet dan een Beyer DT770 op je knar, dan hoeft het ook niet zo hard, maar het blijft zeuren. Niks lekkerder dan zo'n schop onder je kont van een 4*12.

harrie-beton
22 augustus 2006, 00:29
Niet verassend is dat ik bij "Han in de leer" geweest. Ik dacht altijd dat je in studio's met koptelefoons moest opnemen, punt. Wij speelden dan bijna altijd als een dweil.
Sinds paar gesprekken en sessies met Han neem ik op zonder koptelefoon en gewoon met de band lekker "los". Niet alles op 10 maar wel 8, overspraak per spoor is hoorbaar maar in een totaal mix hoor je daar niets van.

De zanger zingt al erg lang met in-ear (wat wil je ook met ons als herrieschoppers) en hij kan goed zingen met een koptelefoon. Met multitrack opnames zetten we hem achter de deur met opnemen. Overspraak van, met name de drums, op de zang mic is wel lastig namelijk.

En over geld, maak een balans. Wat kost een mengtafel en wat kosten 8 koptelefoons en hoe vaak speel je? Hoe bevalt dat?

Wat kost een hok huren? Wij betalen per bandlid iets meer dan 50 euro per maand (gewoon wit huurcontract) en dat is prima te doen.
We hadden dit eerder moeten doen want daarvoor hebben we jarenlang geoefend in oefenruimtes die je moest delen met andere bands. We waren altijd veel tijd kwijt met opbouwen van drums en andere shit zoals "even snel een opname maken".
Het enige nadeel is dat we een contract hebben met een opzegtermijn van 12 maanden. Als de band zou stoppen moeten we een jaar lang betalen. Dat wou de verhuurder graag en wij konden ons daar in vinden. Het jaar opzegtermijn geldt ook voor de verhuurder.

Han S
22 augustus 2006, 01:00
Het gaat hier dan wel over oefenen, maar dat hele idee van koptelefoons in de studio is eigenlijk merkwaardig. Je ziet momenteel een heel duidelijke scheiding ontstaan tussen old school techniek en new school.

Ik zie mensen van opleidingen komen die niet beter weten of je moet overspraak altijd vermijden. Wat een onzin, je kunt een jazzband, klezmerband, bigband, orkest of koor alleen maar in één keer opnemen.

Ik ben met een klezmerbandje bezig de mix te voltooien. Ik werk met een geautomatiseerd mengpaneel. Op het moment dat bepaalde instrumenten niet spelen zet ik die kanalen dicht want dan heb je minder overspraak in het totaalgeluid. Maar dan komt de grap, die muzikanten vinden dat geluid veel te klinisch en willen dus dat die overspraak in het totaalgeluid blijft. Nou, lust je nog peulen?

Ik neem dat soort bands altijd in één keer op in dezelfde ruimte en altijd zonder koptelefoons, je staat ook niet met een koptelefoon op je knar als je optreedt. Als een gitarist zijn partij gaat overdoen krijgt hij twee floormonitors met een keiharde stereo mix van drums en bas en eventuele andere herrie. Dat speelt veel lekkerder en het gaat tenslotte om de muziek.

Ik ben nu bezig met een rockbandje en die willen per sé alles apart opnemen, dat zijn ze zo gewend zeggen ze. Dus de drummer met een kopteledinges op, de bassist in dezelfde ruimte met een DI, maar een lange kabel naar de versterker in een andere ruimte en een mic voor die amp. De gitarist/zanger in de booth voor een scratch vocal en een scratch gitaarpartij en ook allebei een koptelefoon.

En dan komt het moment dat hij zijn gitaarpartijen 'voor het echt' gaat doen en dat lukt hem niet met een koptelefoon. Dus komt hij in de controlroom spelen met de mix lekker hard op de main monitors, maar nog is dat gewoon niet strak.

Als die jongens gewoon die nummers live hadden opgenomen was het strakker geweest, met meer energie en ze waren al lang klaar geweest.

Het enige nadeel van live opnemen is dat als het fout gaat, dat het hele nummer dan over moet, of een deel daarvan. En hoe moeilijk is het om een recht op en neer rock nummer van drie minuten nog eens over te doen?

Nee mannen, ik heb niet zulke goede ervaringen met koptelefoonridders. En de gevreesde overspraak? Je zult verbaasd zijn hoe weinig dat is als je de juiste microfoons op de juiste plaats zet in een goed klinkende grote ruimte.

Verder met oefenen: gewoon lekker spelen in je eigen hok, alsof je een gig doet, helemaal goed.

X-Rated
22 augustus 2006, 08:50
Nou ja het ligt dan idd heel erg aan de middelen die je hebt. Ik, als rookie amateur engineer, heb de beschikking over een 8 sporen mengpaneel met een stereo out. Dus geen apparte output per kanaal. Daarnaast zou ik bij mijn pc dan ook een geluidskaart met 8 line-in nodig hebben om in cubase alle sporen appart op te kunnen nemen. Die zijn ook redelijk prijzijg. We hebben onlangs ook een 8-delige micset voor de drums gekocht die we dan ook graag alle 8 gebruiken. Vooralsnog zijn we tevreden over het geluid maar we weten dat het beter kan (ik heb ook maar een uurtje of 3 gehad om ermee te prutsen afgelopen vakantie). Volgende week beginnen we weer serieus met opstellen en soundchecken om alle drum partijen op band te krijgen. Het is dan ook de bedoeling dat we met de nieuwe opnames een cd laten persen.

We houden het bij deze dan ook bij de koptelefoon methode omdat die ons beter uitkomt.

edje kadetje
22 augustus 2006, 09:27
@ btw hoe speelt jullie gitarist? welke apparatuur?
OK, even kort buiten de strekking van dit draadje, hope dat dit mij zij vergeven:
...als een godenzoon! :-) Ik speel op een amerikaanse handgebouwde elektrische neck-thru 10-snarige BC Rich "Bich" uit 1984. Gemaakt van Koa-hout met twee Maple strepen (" stringers"). Het is dus een twaalf-snarige gitaar min twee snaren. Mijn droomgitaar, mag ik wel zeggen! Deze sluit ik dan met een snoer via mijn Dunlop Wah aan op een Mesa Boogie Dual Rectifier Solo Head, die op zijn beurt een 4x12 Marshall cabinet probeert te overtuigen wat meer zijn best te doen.

Als bas heb ik ook een amerikaanse handgebouwde elektrische 8-snarige BC Rich "Bich" uit 1982. 8 snaren = vier dubbele snaren. De gewone snaar met een octaaf-snaar er vlak boven. Opgebouwd uit Koa body-helften en een maple neck-thru hals. Die sluit ik direct aan o een Aria 50 watt versterker. Samen met de gitaar een waar genoegen om lang naar de kijken!



OK sorry, verkeerd begrepen. Wij spelen met koptelefoons omdat we geen herrie kunnen maken bij een van onze mensen thuis, daarom spelen we allemaal via het mengpaneel en via koptelefoons. Ik als gitarist dus ook direct van mijn effecten naar het mengpaneel. Ik wilde weten hoe jij dat doet en of het je wel bevalt. Maar jij doet het heel anders met heel andere condities.

guhlenn
22 augustus 2006, 12:05
Op zich denk ik dat je als muzikant tekort schiet wanneer je alleen in band formaat je lijnen strak kan spelen.

alheowel ik het zeer zeker eens ben dat het resultaat anders is, is het wel een erg praktische oplossing om lijnen apart in te spelen. met click kunenn spelen is dan wel een vereiste zo lijkt me.

johantipker
22 augustus 2006, 15:07
Van 2000-2005 huurde ik in Haarlem-Centrum een loods, met daarin 2 repetitiehokken en opslag, samen met 2 drummers, de huur van dat pand ging dus door 3, ik gaf daar ook les, ben zelfstandig, dus de huur en onderhoud aan t pand waren fijn fiscaal aftrekbaar. De samenwerking met de andere 2 compagnons was altijd super....

het is gewoon een heel goed idee ,om als je echt serieuze aspiraties hebt met muziek maken om met wat mensen een soort van collectiefje te vormen en samen iets te huren. Als je niet zelfstandig bent, zou je fiscale voordelen kunnen verkrijgen door het collectief / bandje / muzikale vriendengroep in de vorm van een vereniging / stichting / maatschap op te zetten, er zijn hier vast wel mensen met een juridische achtergrond die daar verstand van hebben.

Ik kan me goed vinden in verhalen van Han en Harry,over spelen op het normale niveau met liefst de zoveel mogelijk live manier van opnemen en dientengevolg meer aktie, toch is het zeker zinvol om jezelf ook op andere manieren te trainen om op een heleboel verschillende manieren je muzikale verhaal te kunnen vertellen

koa
30 augustus 2006, 22:59
Qua opnemen kan ik me alles voorstellen bij het live inspelen. Muziek en een goed band gevoel is als je met elkaar ' in the pocket' kunt geraken. Dat geeft meer dan welk gestaar naar een vaste tel van een klicktrack (al lijkt dit laatste me wel makkelijker). Mijn ervaringen met live inspelen zijn goed, dus daar is geen onduidelijkheid over. Met koptelefoons kan verstandig zijn als je veel partijen gaat layeren of gewoon voorziet dat diverse dubs moeten worden gemaakt. Overspel in andere microfoons zou dan lag genoeg moeten zijn om niet in de weg te zitten, maar dan komen we op smaak en daar waag ik me niet aan :sssh:

Mij gaat het ook om thuis te kunnen spelen wanneer ik wil en wanneer anderen kunnen. Zeker als je met verschillende muziekanten in dievrse samenastellingen wilt spelen, of spontaan aan de gang wilt, is het handig als je dat altijd kan en nog steeds een goede verstandhouding met je buren behoudt :hippie: Het issue van gehoorbeschadiging vergt inderdaad wel discipline, maar ik speel met leeftijdgenoten van rond de veertig jaar, dus die zijn al doof, of hebben er mee leren omgaan. Ook in de oefenruimte speelt de helft met oordoppen. Niettemin kan het niet genoeg opgemerkt worden. :rockon:

Ben nog bezig met het uitzoeken van de set. Het idee van de aparte mengpaneeltjes ligt goed. Alleen heb ik dan een powermixer nodig, dat zijn weer andere apparaten en bieden weer veel nieuwe handleidingen....

DE AUX-bussen heb ik eerder al gehoord. Ik 'voel' die op dit moment minder dan 'hardwiring' met kabels, maar het schijnt inderdaad te werken. Ik denk dat ik aan vier bussen genoeg heb. De drummer zal altijd wel goed in de mix komen en de zang ook wel. Ik begrijp dat die zichzelf beter niet kan horen om zuiver te zingen... het is inderdaad waar dat door de verhoogde druk en kortere afstand de toon in een koptelefoon ietsje stijgt. Mij helpt het wel, want ik heb de neiging er net iets onder te zitten.... :satisfie:

@ Edje "OK sorry, verkeerd begrepen."
Je hebt het niet verkeerd begrepen. Ik dacht dat je gewoon vroeg naar mijn 'gear'. Deze kan ik thuis alleen zachtjes gebruiken. Dat is met een gewoon drumstel moeilijker af te stellen. Daarom wil ik een elektrisch apparaat. Verder heb je hierboven al begrepen dat je goed zit!

Waar ik wel benieuwd naar ben is welke alternatieve mixers men hier kan bedenken in vergelijkbare prijsklasse en met dezelfde mogelijkheden als de Behringer Xenyx 2442 FX en wellicht meer kwaliteit (Zuiverder gesteld: volgens de functionele specs uit mijn beginbericht).

johantipker
31 augustus 2006, 13:28
Overspel in andere microfoons zou dan lag genoeg moeten zijn om niet in de weg te zitten, maar dan komen we op smaak en daar waag ik me niet aan :sssh:

Mij gaat het ook om thuis te kunnen spelen wanneer ik wil en wanneer anderen kunnen. Zeker als je met verschillende muziekanten in dievrse samenastellingen wilt spelen, of spontaan aan de gang wilt, is het handig als je dat altijd kan en nog steeds een goede verstandhouding met je buren behoudt :hippie: Het issue van gehoorbeschadiging vergt inderdaad wel discipline, maar ik speel met leeftijdgenoten van rond de veertig jaar, dus die zijn al doof, of hebben er mee leren omgaan. Ook in de oefenruimte speelt de helft met oordoppen. Niettemin kan het niet genoeg opgemerkt worden. :rockon:

Ben nog bezig met het uitzoeken van de set. Het idee van de aparte mengpaneeltjes ligt goed. Alleen heb ik dan een powermixer nodig, dat zijn weer andere apparaten en bieden weer veel nieuwe handleidingen....

DE AUX-bussen heb ik eerder al gehoord. Ik 'voel' die op dit moment minder dan 'hardwiring' met kabels, maar het schijnt inderdaad te werken. Ik denk dat ik aan vier bussen genoeg heb.

Waar ik wel benieuwd naar ben is welke alternatieve mixers men hier kan bedenken in vergelijkbare prijsklasse en met dezelfde mogelijkheden als de Behringer Xenyx 2442 FX en wellicht meer kwaliteit (Zuiverder gesteld: volgens de functionele specs uit mijn beginbericht).



Zijn mikrofoons tegenwoordig dan ook al " overspelig " ? 8-)

het idee van losse kleine mixertjes icm met een grotere mixer met aux/send bussen / cq monitorgroepen is natuurlijk prachtig, maarre kun je ipv van die grotere " hoofd" mixer niet net zo goed een aantal D.I. boxen of multichannel D.I. patch doos gebruiken en dan slim bekabelen, zodat een ieder zijn haar signaal af kan takken en zijn / haar favoriete mix kan brouwen?

Dan spaar je de aanschaf van de grotere (duurder mixer uit) en hoeft een ieder slechts een mini tafeltje en een DI boxje (+ evt wat kabeltjes) op te hoesten....

of zie ik iets over het hoofd?